BMW X6 – Auto dla biznesmena i rodziny
BMW w swojej amerykańskiej fabryce w Południowej Karolinie od niedawna produkuje auto, które stanowi połączenie sportowego coupe z SUVem. Ten rodzaj nadwozia został określony przez konstruktorów z BMW jako Sport Activity Coupe (SAC).
Na rynku amerykańskim auta z segmentu SUV cieszą się już od kilku lat niesłabnącą popularnością. W związku z tym międzynarodowe koncerny prześcigają się w podaży aut tego typu. Także BMW ma już swoje modele X3 i X5. Mimo to zdecydowało się na wprowadzenie nowego konkurenta dla już istniejących modeli? Dzięki uprzejmości firmy BMW Polska miałem okazję poszukać odpowiedzi na to pytanie. „Badaniom” poddany został model X6 z silnikiem benzynowym o faktycznej pojemności 2979 cm3 bi-turbo, który przez producenta został oznaczony jako xDrive 35i.
Pierwsze wrażenia
Auto od pierwszych kilometrów, od momentu wyjazdu z centrali BMW Polska wzbudzało duże zainteresowanie na drodze. Kierowcy na skrzyżowaniach przyglądali się z ciekawością, a pierwsze tankowanie trwało dłużej niż zwykle – pracownicy i tankujący prosili o informację o aucie.
Przyznam, że kiedy jakiś czas temu zobaczyłem projekty i zdjęcia tego auta miałem mieszane uczucia. Początkowe skojarzenie to dalekowschodnia produkcja, bardziej przypominająca Ssang Yonga niż BMW. Jednak kiedy zobaczyłem auto na żywo – natychmiast zakochałem się w jego sylwetce.
Pierwsze przejechane kilometry w X6 w tej miłości mnie tylko utwierdziły. Wysoka pozycja na drodze, doskonałe przyspieszenie i ponadprzeciętne hamulce dają duże poczucie komfortu i bezpieczeństwa prowadzącemu. Przy autach typu SUV zawsze pojawia się pytanie jak się będzie zachowywało przy dużych prędkościach, jak będzie sobie radzić na ciasnych łukach drogi i czy dynamiczna jazda nie będzie nadmiernym ryzykiem. W miarę lepszego poznawania auta, pozwalałem sobie na bardziej ostrą jazdę. Samochód posłusznie wykonywał moje polecenia bez utraty przyczepności.
Obiektywnie oceniając, auto zachowuje się jak bardzo dobrze zestrojona osobówka, granica przyczepności jest trudna do przekroczenia, a zaawansowany technicznie napęd na 4 koła dodatkowo poprawia jego trakcję.
Reakcje X6 na drodze są przewidywalne. Konstruktorzy przyłożyli się do odpowiedniego rozłożenia mas i obniżenia środka ciężkości w porównaniu do podobnych aut. Mimo zwiększonego prześwitu czuć, że środek ciężkości auta nie jest położony zbyt wysoko. Porównując z klasyczną 6-tką o podobnej mocy wydaje się być w jeździe bardziej dostojne i mniej narowiste.
Opinie osób które miały okazję zapoznać się z X6
Podzielę ich na 2 kategorie: dzieci i dorosłych.
Dzieciom auto wizualnie się bardzo podobało. Skórzane podgrzewane fotele, „skomplikowany” panel regulacji dla pasażerów, duży szklany szyberdach, schowek z miejscem na napoje w miejscu dla 3 pasażera, DVD, elektryczne boczne rolety – to jest to co młodym użytkownikom tylnej kanapy przypadło do gustu najbardziej.
Tyle dzieci, a co z dorosłymi?
Członkowie BMW Klubu Polska którzy mieli okazję, podczas Zlotu Jesiennego 2008, testować to auto, chwalili je za doskonałe hamulce i układ kierowniczy, dobrze zestrojone zawieszenie, doświetlanie boku drogi podczas skrętu, 6-biegową automatyczną skrzynię, poręczną kierownicę i wysokiej klasy sprzęt grający. Zastrzeżenia budziła ograniczona widoczność do tyłu, brak aktualnej mapy nawigacji na Polskę. X6 to auto tylko 4 osobowe. Pasażerowie powyżej 185 cm siedzący z tyłu nie mają zbyt dużo przestrzeni nad głową. Bagażnik dla rodzin wybierających się na wakacje z małymi dziećmi nie rozpieszcza, w porównaniu do X5, swoją objętością. Praktyczną ciekawostką jest znajdujący się pod podłogą bagażnika imponujących rozmiarów schowek pozwalający utrzymać w aucie porządek tak aby tzw. „przydasie” nie musiały leżeć na wierzchu.
Fakty
Auto ma 306 koni mocy, a jego moment obrotowy wynosi 400 Nm .
Przyspieszenie od 0-100 km/h wynosi 6,7 sek, a charakterystyka pozwala na naprawdę sportową i dynamiczną jazdę. Do 220 km/h auto rozpędza się bezproblemowo, aby jednak osiągnąć wartości maksymalne deklarowane przez producenta trzeba uzbroić się w trochę cierpliwości. W okolicach 200 km/h przypominany sobie, że mamy do czynienia z samochodem typu SUV. Auto robi się głośniejsze, zaczynamy też na kierownicy odczuwać duże i ciężkie koła.
Auto przy dynamicznej jeździe pali około 25 litrów na każde 100 km. Przeciętne spalanie wynosi około 17 litrów, jednak kiedy ustawimy skrzynię na tryb ręczny możliwe jest zredukowanie spalania do 15 litrów. Jeśli przeciętnie 150-konne auto pali 12 litrów, to ponad 300-konne X6 ważące 2 tony potrzebuje naprawdę niewiele więcej.
Mocno sportowa charakterystyka powoduje, że trochę zapominamy o wszechstronności auta wynikającego ze zwiększonego prześwitu i napędu na 4 koła. Nie pokonywałem ekstremalnych wzniesień, ale w lesie czy kopnym piachu samochód zachowuje się bardzo pewnie. Jeśli ktoś poluje czy uprawia aktywność wymagającą jazdy w trudnych warunkach gdzie zwykła osobówka nie poradzi sobie – X6 będzie dobrym partnerem w realizacji naszych zainteresowań.
Podsumowanie
BMW X6 to auto bardziej usportowione niż model X5. Szybko i łatwo można się w nim zakochać, nie tylko ze względu na to jak wygląda, ale także ze względu na jego charakter. Jest to dość wszechstronne auto pozwalające się szybko i bezpiecznie przemieszczać. Swoimi możliwościami zachęca do sportowej jazdy. BMW X6 jest bezpośrednią konkurencją dla Porsche Cayenne i moim zdaniem pod kątem właściwości jezdnych jest od niego lepszy. Niewątpliwie ze względu na cenę i wyposażenie posiadanie takiego auta podkreśla prestiż właściciela. Moja ocena końcowa zamknie się w 4 słowach: rodzinne auto dla biznesmena nadające się do sportu i rekreacji.
Tekst: Mariusz Dębski
Serdecznie dziękuję firmie BMW Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.