Skocz do zawartości

Skrzynia biegów, poślizg przy zmianie z 4 na 5


Damian90068

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam problem ze skrzynią biegów w moim E90 320D 163KM. Mianowicie chodzi o błąd skrzyni o numerze 004F8A, a objawia on się tym, że następuje poślizg przy zmianie biegu z 4 na 5 (szybkie dobicie obrotów z 3 tyś do ponad 4 tyś, czasami towarzyszy temu stuknięcie i wyskakuje kontrolka informująca o błędzie) nie zawsze lecz najczęściej kiedy samochód jest obciążony tzn. kiedy jadę w kilka osób lub pod górkę. Skrzynia to automat 6HP19. Czytałem o tym problemie na różnych forach. Jednemu pomogła wymiana oleju, drugiemu wgranie najnowszego oprogramowania skrzyni(próbowałem tego i tego), innemu pomogła wymiana uszczelek mechatroniki. Ktoś też pisał, że mogła się wyrobić tulejka wałka kosza sprzęgłowego, ja bym to odrzucił ponieważ zarówno stary olej jak i filtr oleju w skrzyni był czyściutki, żadnych opiłków. Jestem teraz umówiony na wymianę uszczelek mechatroniki i zastanawiam się czy to dobry pomysł. Może miał ktoś ten sam błąd i problem?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli problem narasta wraz z temperaturą oleju to wyrobiona panewka i skrzynia nie daje rady dopiąć tłoka gdyż ucieka ciśnienie.

Problem nie narasta wraz z temperaturą oleju tylko tak jak napisałem jest zależny od obciążenia samochodu. Czy to możliwe, że w przypadku wyrobionej panewki problem występuję tylko przy zmianie biegu z 4 na 5?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Typowe zużycie na sprzęgle E pewnie dodatkowo wytarta panewka. Ale może MOŻE to tylko pęknięty okular i pompa tłoczy za małe ciśnienie do wszystkich tłoków. Częsty przypadek przedliftowych HP19 bo ścianka adaptera była za cienka. W nowych HP21 już były seryjnie montowane te poprawione z linku poniżej. Jeśli nigdy nie było tam zaglądane to szkoda skrzyni bo mogła jeszcze trochę pojeździć. Za małe ciśnienie powoduje poślizg i spalenie okładzin, stalowych przekładek itd.

Dziwne, że ZF nie zaleca wymiany tych elementów razem z serwisem olejowym. Dużo nie kosztują a pozbywamy się wielu problemów.


https://allegro.pl/oferta/adapter-mechatronica-zf-6hp19-6hp21-6hp26-6hp28-8531780033

https://allegro.pl/oferta/tulejki-uszczelniajace-obudowy-skrzyni-zf-6hp19-21-10151401046


Tylko napisz gościowi VIN albo numer Stueckl żeby odpowiedni adapter wysłał. Te od 26/28 pasują ale są 1mm cieńsze i nie będą dolegać.

 

szkoda czasu i pieniędzy typowa usterka 6hp remont

 

Czego remont? Całej skrzyni? Na czym miałby polegać? Można coś dokładniej?

 


Rozbiera się skrzynię na części pierwsze. Nowe poprawione panewki, nowe tarcze cierne (jeśli potrzeba to stalowe przekładki), często nowy kosz E z wałkiem. Dodatkowo powinno się rozebrać mechatronikę, sprawdzić szczelność sekcji i elektrozaworów. Są warsztaty oferujące kompletną regenerację albo wymianę na sprawną zregenerowaną. No i nie zapominajmy o konwerterze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Podepnę się pod temat. 6hp19 z softem xhp (stage 1), przebieg 270k. Olej zmieniany 50k temu. Zastanawiam się czy powinienem przy kolejnym serwisie olejowym coś w tej skrzyni wymienić, ruszać mechatronikę czy jeździć i obserwować. Skrzynia chodzi prawidłowo, w przeciągu ostatnich 4 lat miałem dwie sytuacje, gdzie obroty falowały przy stałej prędkości 50-60 km/h (objawy zużywającego się lock-upa w konwerterze). Adaptacje wyglądają następująco:


7uZFnQs.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak powinny wyglądać te adaptacje w sprawnej skrzyni?

Sprawne, do 100, limit na E, tym najwazniejszym do 300.

 

Czyli lepiej jak jest blizej 100 niz 300 tak?

 

Tak, im bliżej zera tym lepiej.

 

Podepnę się pod temat. 6hp19 z softem xhp (stage 1), przebieg 270k. Olej zmieniany 50k temu. Zastanawiam się czy powinienem przy kolejnym serwisie olejowym coś w tej skrzyni wymienić, ruszać mechatronikę czy jeździć i obserwować. Skrzynia chodzi prawidłowo, w przeciągu ostatnich 4 lat miałem dwie sytuacje, gdzie obroty falowały przy stałej prędkości 50-60 km/h (objawy zużywającego się lock-upa w konwerterze). Adaptacje wyglądają następująco:


7uZFnQs.jpg

 

Nikt nic nie doradzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niekoniecznie im bliżej 0 tym lepiej bo wartości na minus są jeszcze lepsze.


Co do falowania obrotów to zauważyłem, że u mnie też się to zdarza ale przy niskich obrotach kiedy skrzynia chce zrzucić niższy bieg. Czuć wtedy tzw. kangurka i wskazówka chodzi góra dół 100obr. Tak jakbyś dodawał i ujmował gazu albo dusił benzynę 1.2 od dołu. Wystarczy musnąć pedał gazu wszystko znika.


Może spróbuj podbić shiftpointy lub włączyć pressure bump w ustawieniach xHP. Nie wiem czy Stage 1 w ogóle cokolwiek zmienia i nie lepiej było by wgrać Stage 2/3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym line pressure bump czytałem i dzisiaj jak wróci do mnie kierownica z obszycia, będę to wgrywał. Ślizg (4->5) jest lekko odczuwalny, zobaczymy czy to poprawi sytuację.


Co do softu xhp, porównywałem stage 1 i 2, na 1 o wiele bardziej komfortowo mi się jeździło. Na stage 2 miałem wrażenie, że skrzynia próbuje na siłę szybko zmieniać biegi, ale nie daje rady.

Opis stage 1:

Orm4sox.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie funkcja z TC Clutch. Czujesz jakąś dużą różnicę po wygraniu? No bo na fabrycznym sofcie rzeczywiście ten pierwszy bieg jest taki sobie bo sprzęgło jedzie na oleju. A na xHP ma się lock-up niby domknąć chwilę po zdjęciu nogi z hamulca. Przecież skrzynia potrafi do 3 biegu jechać na otwartym sprzęgle więc jak to wpływa na komfort jazdy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Soft wgrywałem półtora roku temu, wrażenia opisałem tutaj: https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=48&t=324482&p=2745015#p2745015

Dzisiaj to już za bardzo nie pamiętam jakie były pierwsze wrażenia, pamiętam że na początku ze skrzynią trzeba było bardzo ostrożnie się obchodzić :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Opisywałem w innym wątku o szybkich zmianach biegów w moim 335i 6HP21 - niestety w wyniku dzwonu i konieczności zdjęcia chłodnic, w skrzyni był przez jakiś czas ubytek oleju 1L - autem łącznie zrobiłem przez 1,5 roku 5kkm bez katowania, więc myślę że to akurat jakiegoś znaczącego wpływu na skrzynię przy przebiegu 230kkm.


Ciśnienia 511, 121, -59, -24, -62, czasy 62, 78, 20, 0, 120.


Po dolaniu oleju skasowałem adaptację i wrażenia po 1kkm są takie biegi zmieniają się bardziej miękko aczkolwiek mam wrażenie że powoli idzie w stronę stanu pierwotnego.


Pojawił się natomiast jeden przykry objaw - bardzo długie zasprzęglanie po włączeniu D, nieraz jak szybko puszczę hamulec to samochód potrafi się nawet lekko stoczyć.


Przed kasowaniem nie miałem czegoś takiego i w żadnym 6HP jakimi jeżdżę, a jest tego pare sztuk jak i w moim GM z E46 takiego czegoś nie ma.


Czy myślicie że przy adaptacji poszło coś nie taki i powinienem ją powtórzyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.