Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Problem o który mówisz natomiast rozwiązują elektrownie węglowe, działają sobie na "luzie" i jak brakuje wiatru to idą pełną parą wtedy. A na poważnie, w tej chwili jak buduje się elektrownie OZE to w zasadzie stało się standardem, że mają magazyny energii już w sobie, czyli głównie kontenery z bateriami przemysłowymi.

 

Moim zdaniem nie jest dokładnie tak jak napisałeś. Elektrownie węglowe oraz jądrowe nie nadają się do współpracy z OZE ponieważ jedne i drugie nie są wstanie odpowiadać zmianami wydajności na zmiany wydajności elektrowni wiatrowych oraz FV. Z tych względów Niemcy doprowadzili do N2 oraz rezygnują z atomu oraz zamierzając zrezygnować z węgla. Tylko mix elektrowni gazowych oraz OZE daje szansę ekonomicznie uzasadnionej współpracy. Z tego co wiem responsywność elektrowni gazowych można liczyć w minutach.

https://www.energetyka24.com/dybowski-oze-musza-wspolpracowac-ze-zrodlami-elastycznymi-szansa-dla-elektrowni-gazowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Na razie sprzedaż samochodów elektrycznych w takich USA to niecałe 3 procent, a gdzie nam do USA. Ciężko przewidzieć co będzie za x lat bo jak się okaże ze ceny energii będą wyższe od benzyny to ludzie zagłosują portfelem i będą kupować ice. Już teraz ladowanie na publicznych ładowarkach w Polsce wcale nie jest tansze od jazdy małym silnikiem spalinowym a w prądzie poki co brak akcyzy, opłat drogowych no i jesteśmy przed dużymi podwyżkami prądu. P.s. kto wlacza pralke albo jakiekolwiek inne Agd w nocy? Chyba tylko jacys dusigrosze na nocnych taryfach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.s. kto wlacza pralke albo jakiekolwiek inne Agd w nocy? Chyba tylko jacys dusigrosze na nocnych taryfach.

Ja. Nazywa się to programowaniem i masz pranie czy zmywanie gotowe np. na 7 rano jak wstajesz.


Dzięki temu zaoszczędziłem na kilka wolnossących aut. Pozdro xD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie sprzedaż samochodów elektrycznych w takich USA to niecałe 3 procent, a gdzie nam do USA. Ciężko przewidzieć co będzie za x lat bo jak się okaże ze ceny energii będą wyższe od benzyny to ludzie zagłosują portfelem i będą kupować ice.

 

Będą kupować, to co będzie sprzedawane. Jak ICE nie będzie, albo zostanie obłożone takimi podatkami jak w Norwegii to pozostaną elektryki. A przecież cały czas w tym kierunku zmierzamy.

 

P.s. kto wlacza pralke albo jakiekolwiek inne Agd w nocy? Chyba tylko jacys dusigrosze na nocnych taryfach.

 

Oczywiście są tacy co mają nocne taryfy i wtedy ciągną ile się da (nic w tym złego), ale przecież wszyscy funkcjonujemy w domu po pracy. Pranie robisz wieczorem albo w weekend, zmywarka chodzi po całym dniu w nocy, lodówka jest otwierana nad ranem i wieczorem (częściej musi się chłodzić). Energetyka wyróżnia takie okresy jako "szczyt przedpołudniowy" i "szczyt popołudniowy". Co więcej, taki szczyt powoduje zwiększone zapotrzebowanie na energię niestety w okresie kiedy "zielona energia" nie pracuje. Pół biedy, jeżeli bierzemy pod uwagę pod uwagę jakiś okres okołoletni. Gorzej jest w okresie zimowym, gdzie zapotrzebowanie na energię rośnie niemal dwukrotnie, a produkcja ze słońca jest bardzo ograniczona. Nie jesteśmy w stanie przechować energii wyprodukowanej latem, więc i tak muszą istnieć elektrownie, które będą w stanie sprostać 100% zapotrzebowania. A to wszystko dzieje, kiedy - jak sam piszesz - ładowanie elektryków praktycznie nie istnieje, bo ich nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
W ciągu dnia tez prąd w domu jest używany, są dzieci, komputery, alarmy, dużo ludzi pracuje teraz zdalnie wiec siał rzeczy siedzą w domach. Tez mam programowalna zmywarkę ale nigdy nie przyszło mi do głowy żeby ja włączyć z opóźnieniem , włączam jak jest pełna nie martwiąc się która jest godzinę i czy energia jest teraz tańsza czy droższa. Moje miesięczne rachunki za prąd to około 300zl, nie wiem czy wogole i ile bym zaoszczędził na dwóch taryfach i ciekawy jestem czy ktoś to kiedyś na swoim przykładzie przeliczył jaki jest realny zysk. Sławomir jak zwykle odleciał ze swoimi oszczędnościami bo ja nie oszczędzając zapłacę mniej za prąd przez całe życie niż kosztuje auto klasy Premium.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektrownie węglowe oraz jądrowe nie nadają się do współpracy z OZE ponieważ jedne i drugie nie są wstanie odpowiadać zmianami wydajności na zmiany wydajności elektrowni wiatrowych oraz FV

To, że do tej pory atomowe zawsze pracowały na tym samym poziomie nie oznacza, że zawsze być tak musi, ich moc da się oczywiście regulować, ino trzeba to przemyśleć. Więcej info na przykład tu: https://news.mit.edu/2018/flexible-nuclear-operation-can-help-add-more-wind-and-solar-to-the-grid-0425


Jest to tak samo możliwe jak dynamiczne, co do sekundy, taryfy na prąd. To tylko kwestia systemów informatycznych, dogadania protokołów itp. Nie takie rzeczy cywilizacja ogarniała.


Odpalanie AGD gdy jest tani prąd jest chyba nieco porównywalne do powiedzmy hamowania silnikiem. Nie trzeba, ale można, choć trzeba do tego myśleć.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie do końca to tylko kwestia systemów informatycznych. Są też ograniczenia techniczne.


"Modelowanie elastycznej pracy elektrowni jądrowej wiąże się z własnymi wyzwaniami. Reaktor jądrowy ma szereg ograniczeń operacyjnych, które wynikają z fizyki reaktorów jądrowych i różnią się od ograniczeń technicznych w przypadku bardziej konwencjonalnych elektrowni opalanych węglem lub gazem. Na przykład minimalna stabilna moc reaktora jądrowego zmienia się w trakcie cyklu napromieniania paliwa, a produkcji nie można zbyt szybko zwiększyć ani zmniejszyć bez powodowania naprężenia prętów paliwowych i samego reaktora. „Zadaniem była próba syntezy głównych ograniczeń inżynierii fizycznej ograniczających zdolność reaktorów do zmiany mocy wyjściowej w różnych skalach czasowych, a następnie przełożenie tego na ograniczenia matematyczne, które wykorzystujemy w modelowaniu i optymalizacji systemu elektroenergetycznego”, mówi współ- autor Audun Botterud, główny naukowiec w Dziale Systemów Energetycznych Argonne oraz w Laboratorium Systemów Informacyjnych i Decyzyjnych MIT."


Ale bardzo dobrze, że jest szansa na dodatkowe miksy źródeł energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
a kto ma czas i chęć z samego rana bawić się zmywarką ? ja włączam po obiedzie , a dzieciaki wieczorem opróżniają ... może dlatego stać mnie tylko na 318i :oops: :lol:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sławomir jak zwykle odleciał ze swoimi oszczędnościami bo ja nie oszczędzając zapłacę mniej za prąd przez całe życie niż kosztuje auto klasy Premium.

Kurde, myślałem że jesteś mądrzejszy i czaisz ironię :D

Nie wiem ile zaoszczędziłem, raczej mam to gdzieś.


Natomiast co do tego kto ma czas jak się bawić AGD, to niskich lotów tutaj jest ta dyskusja coś ;) Każdy ma swoje zwyczaje, ja na koniec dnia ustawiam, co chce mieć rano czyste i tyle, tak wygodny zwyczaj, nie czekam wtedy to raz, a dwa że pranie i suszenie musi się skończyć kiedy jestem w domu i mam czas, bo jak mokre leży w pralce to potem śmierdzi jak się o nim zapomni ;]


Wydaje mi się, że to do czego zmierzać będzie elektronika to automatyczna optymalizacja zużycia. Toż inteligentna zamrażarka może mrozić mocniej w nocy a mniej w dzień, wykorzystując niższą temperaturę uzyskaną w nocy. W przypadku samochodów to z kolei będzie oszczędność, bo faktycznie ładować je będzie się głównie nocą, przynajmniej w domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Tylko pamiętaj ze tańsza nocna oznacza droższa dzienna i dochodzimy do punktu gdzie trzeba by było sprawdzać ile zużywamy w dzień a ile możemy zużyć w nocy. Jak ktoś nie ma dzieci i nie ma go cały dzień w tygodniu to temat jest jeszcze w miarę prosty natomiast jak ktoś nie musi odbijać rano karty w fabryce to już takie oczywiste nie jest.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tesla gwarantuje zachowanie min. 70% pojemności baterii przez 8 lat lub 240 000 km w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Twierdzisz zatem, że do 8 lat będzie strata do 30%, a od 8 do 10 roku bateria straci kolejne 70%?

 

Ależ oczywiście! Jednakowoż ma parę kruczków w zapisie gwarancji... :) i zapewne nie zawaha się ich użyć...

Pamiętaj - technologia Tesli to cele cylindryczne spawane ze sobą. Wymiana jednej celi raczej nie jest możliwa, jak już to całego packa, a to koszt ok 16tys. zł.

Do tego te historie o permanentnej kontroli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Diess i Musk to są dobrzy kumple. Do tego musk od wielu lat chętnie by widział diessa u siebie w firmie ale o tym elektrowoz zapomniał już wspomnieć. W kazdym razie obydwaj panowie to kolko wzajemnej adoracji https://olhardigital.com.br/en/2021/04/13/carros-e-tecnologia/elon-musk-herbert-diess-tesla/
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie bardzo pozytywne podejście ;) I tak się robi biznes, bo takie pozytywne podejście się opłaca zwykle wszystkim. Toż jeśli VW będzie dobrze stać z elektromobilnością, to zapewne będą mieć większy wpływ lobbingowy na przepisy w EU.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.