Skocz do zawartości

Wymiana świec żarowych i klapek kolektora


miroy511

Rekomendowane odpowiedzi

No i dziś nastał ten moment. Mając wolną sobotę, zabrałem się do roboty (ładnie mi wolna sobota).

Godzina 8.00 rano auto wjechało do garażu.

Zabawa z wymianą świec i zdemontowaniem klapek kolektora zajęła mi cały dzień. Nie śpieszyło mi się, bo w trakcie wymian, wszystko czyściłem i sprawdzałem przewody, styki, kostki itd.

Wymiana świec poszła gładko. Najpierw świece polałem odrdzewiaczem EMCCO Q6 (wysokogatunkowy odrdzewiacz) cena za spray 21 zł. Czynność powtórzyłem ze 4 razy.

Pomiędzy pryskaniem świec, zająłem się sprawdzaniem pozostałych dostępnych podzespołów.

Po godzinie zabrałem się za świece. W rękę klucz dynamometryczny i siłą 25 Nm świece się wykręciły. Jedna stawiała opór więc spray do ręki i 30 Nm i świeca wykręcona. Gniazda dookoła wyczyszczone, przy nowych świecach przesmarowałem delikatnie gwint smarem miedzianym CX-80 za 11 zł. Świece dokręciłem siła 18 Nm (jedni pisali że 15 inni że 20, więc ja dałem 18.)

Następnie zabrałem się za kolektor i te nieszczęsne klapki. Po zdemontowaniu klapek i przyjrzeniu się im mogę stwierdzić że jeszcze około 50 tysięcy km mogłem śmiało pośmigać. Klapki solidnie były przymocowane do osi. mimo wszystko czytając wcześniej na forum tematy dotyczące urywających się klapek albo pękających osiek postanowiłem je wywalić i nie ryzykować. Kolektor wyczyszczony i zaślepiony + nowe uszczelki. No i składanie wszystkiego w całość :)

Panowie taka praca to czysta przyjemność i do tego przy gorącej herbatce bo w garażu trochę chłodno było. Uczucie końcowe bezcenne :lol:

Każdy kto posiada trochę wolnego czasu i dobry zestaw kluczy śmiało może się za to zabrać, nic skomplikowanego.

Do całej zabawy użyłem:

-zestaw kluczy Yato

-odrdzewiacz EMCCO Q6

-smar miedziowy CX-80

-klucz dynamometryczny Bass

-świece żarowe BERU GE 102

-zaślepki kolektora

-uszczelki 8 szt.

 

 

Pacjent BMW E90 320d 163 kM silnik M47D2 z 2005roku

http://images67.fotosik.pl/349/0735533be038bf3emed.jpg

 

Laptop ze stronką forum + części

http://images66.fotosik.pl/347/f2d1cca1c2d9f586med.jpg

 

Zestaw narzędzi

http://images70.fotosik.pl/347/197bb96fc9a26cacmed.jpg

 

Tak na szybko, już po zdjęciu kolektora

http://images68.fotosik.pl/348/b8319a72ad7f508dmed.jpg

 

W międzyczasie zauważyłem że czarna pantera próbowała mi ukraść moje drugie cacko. Po udanej akcji zneutralizowania złodzieja zrobiłem sobie przerwę i zrobiłem kilka rundek po wiosce

http://images67.fotosik.pl/349/569a3524814fdb58med.jpg

 

Klapki zamknięte

http://images66.fotosik.pl/347/efaa7ed2cab95ac2med.jpg

 

Klapki otwarte

http://images67.fotosik.pl/349/03a73738a617e3famed.jpg

 

Montaż zaślepek

http://images66.fotosik.pl/347/408932f64d4ef6a9med.jpg

 

Montaż uszczelek

http://images67.fotosik.pl/349/a56e534f0b18730fmed.jpg

 

Czyszczenie i składanie wszystkiego w całość

http://images67.fotosik.pl/349/b8a30ddb1ba6911bmed.jpg

 

Zużyte części

http://images69.fotosik.pl/348/4f01d09a25fa7f28med.jpg

 

To by było na tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki przebieg masz? że oceniłeś stan klapek jeszcze na 50k km?

 

Czy do wymiany świec trzeba zdejmować kolektor?

 

 

Własnie, jedna z klapek mogła dostać luz po następnych 10 km:)

Tak trzeba demontowac kolektor do wymiany świec. U mnie 2 z 6 siedziały uparcie bałem sie wykręcać, że pekną... ale tak samo odrdzewiacz poszedł w ruch i posżło:) z tym, że ja nie smarowałem świec smarem żadnych, słyszałem kilka opinii że ego się nie robi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Halfi no niestety kolektor trzeba zwalac zeby dostac sie do świec. Nie ma innej opcji.

 

Matias nie wiem czy bym przyjeździl jeszcze 50 tysi czy 10km. Klapki siedzialy bardzo solidnie. Byc moze niedawno poprzedni właściciel wymieniał kolektor. Przebieg mam 184 tysiace

Kumpel miał lekki luz na klapkach a mimo to odważył sie jeszcze 20 tysi zrobić. Ja nie ryzykowałem.

A co do smaru to też widziałem wiele opini. Zdecydowałem sie dlatego że w końcu nawet BERU produkuje smar do świec aby się nie zapiekaly gwinty. Więc kupiłem miedziany, wytrzymały do +300 stopni. Oczywiscie bardzo delikatnie przesmarowalem palcem sam gwint.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Halfi ja wymieniłem, większość zaleca wymianę. Niby wyglądały dobrze ale nigdy nic nie wiadomo. Nowe to zawsze nowe. Mi np.na ostatniej lekko się pocilo od strony podszybia. Zresztą komplet uszczelek i zaslepek to raptem 100 zł
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miroy511 dobra robota :cool2: ale czy umyłeś z nagaru kolektor i EGR??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Halfi ja wymieniłem, większość zaleca wymianę. Niby wyglądały dobrze ale nigdy nic nie wiadomo. Nowe to zawsze nowe. Mi np.na ostatniej lekko się pocilo od strony podszybia. Zresztą komplet uszczelek i zaslepek to raptem 100 zł

A ile same uszczelki kosztowały? Też muszę wymienić świece, bo jedna padła.

Świetny opis :cool2:

-------------------

Artur

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Balugass oczywiście, co prawda na zdjęciach tego nie widać. Jest zdjęcie z uszczelkami przed umyciem (przymierzalem uszczelki) po umyciu nie zrobiłem. Zawor egr też. Co prawda i tak mam go wyłącznego przez kompa, ale wyczyscilem plus nowa uszczelka.

 

Arturl1 ja kupiłem komplet uszczelki razem z zaślepkami (8uszczelek pod kolektor i jedna pod egr) razem 105 zł.

 

Theiss za wszystko 324 zł ( świece 197 zł, zaslepki z uszczelkami 105 zł, odrdzewiacz i smar 22 zł). Ja dokupilem sobie jeszcze klucz dynamometryczny za 80 zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miroy511 - dzięki za odpowiedź :)

 

Mnie czeka podobna akcja - wymiana świec i sprawdzenie stanu klapek. Cały czas mam zagwózdkę, czy klapki demontować i zaślepiać, czy dać im żyć jeszcze kawałek czasu.

 

Kolega od którego kupiłem auto oraz inny kolega, który zajmuje się serwisem BMW twierdzą, że po zamontowaniu zaślepek pojawiają się głosy, że turbina później wstaje.

 

No nic pewnie przy wymianie świec zdiagnozuje się stan klapek i decyzja zostanie podjęta. Raczej jestem zdecydowany, że pójdą wek ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Theiss ja Ci powiem tak. Jedynie co się zmieniło w moim przypadku to to, że auto jest dymamiczniejsze, żwawsze, nic poza tym nie odczułem więcej.

Wiesz ile ludzi tyle opini, a najwięcej mają do powiedzenia Ci którzy gdzieś coś usłyszeli i teraz ekspertów udają. Ja wymieniłem i nie żałuję, przynajmniej mam święty spokój, a czas pokaże czy to była trafna decyzja.

pzdr :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam, Bardzo fajny temat, przydał się. Własnie jestem po wymianie świec( przebieg 205000)(INPa wywalała błąd świec na 3 i 4 cylindrze), 1 i 4 cylinder dość ciężko się odkręcały natomiast 2 i 3 bez problemu. Jeśli chodzi o kolektor ssący to sprawdziłem stan klapek i zdecydowałem ze na razie je zostawiam bo wydają być się w bardzo dobrym stanie, poza tym nawet nie musiałem ich czyścić bo nie było bardzo z czego tak samo jak i zawór egr, może ktoś wcześniej już zmieniał kolektor... Teraz zobaczymy czy będzie palił czy jeszcze sterownik do naprawy...

 

Ps. Czy oryginalnie montowane świece miały logo BMW ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli do zmiany świec muszę też kupić komplet uszczelek pod kolektor?

 

Jeśli masz wycieki z kolektora, to wymiana samych uszczelek niczego nie zmieni.

 

Uszczelki (te pomarańczowe prostokątne i okrągłe) są bardzo wytrzymałe i najczęściej nie ma sensu ich wymiana. Kiedyś u siebie zmieniałem, ale zupełnie niepotrzebnie.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info, wycieku nie miałem i też z uwagi na mały przebieg ich nie wymieniałam.

 

I bardzo dobrze że nie wywalasz klapek, a uszczelki na pewno są ok.

Możesz wyczyścić EGR (ja staram się przynajmniej raz w roku).

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem po wymianie tych świec jak pisałem wcześniej, niestety auto bo postoju na mrozie przez noc w dalszym ciągu po odpaleniu lekko poszarpuje silnik, przez jakieś 2s, wcześniej przy uszkodzonych 2 świecach było dużo gorzej. Inpa nie wykrywa żadnych błędów... Ma może ktoś pomysł co to może być?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli po wymianie świec jest duża poprawa, to można przyjąć że sterownik świec działa prawidłowo.

Przyczyn może być wiele...może wtryski już niedomagają? , ale zacznij od zatankowanie możliwie najlepszej ropy.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A możliwe że wtryski bo ostatnio po dłuższej trasie, na biegu jałowym czuć było takie minimalne szarpnięcia silnika co jakiś czas...;/ jeśli chodzi o ropę to zawsze tankuje na Orlenie, przy następnym tankowaniu może zalać coś z shella? Shell V-Power Nitro+?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmienić stację dla testów nie zaszkodzi. Jak najbardziej zalej tego shella. Zawsze jedną rzecz będzie można wykluczyć w poszukiwaniu usterki.

Mój brat dwa razy nadział się zimą na fatalną ropę z Orlenu. Zmiana paliwa rozwiązała sprawę z rozruchem.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wczoraj w warsztacie też wymieniono mi w aucie wszystkie świece, choć tylko jedna była spalona. Byly beru, a zamontowali bosch. Kolektor nie był w tragiczńym stanie, trochę nagaru, który delikatnie usunięto. Klapki były sztywne ale jedna miała delikatny luz. Zostawiłem wszystko tak, jak jest. Auto jeździ tak samo, odpala lepiej i zero telepania po odpaleniu.

PS.

Czytajac forum nt efektów usunięcia klapek doszedłem do wniosku, że Ci, którzy twierdzą, że auto zyskało dynamiki, mocy, itp. po ich usunięciu po prostu jeżdżą z czystym kolektorem i stąd taki zachwyt. Ci, którzy nie odczuli zmiany, to po takim zabiegu wyczyszczenia kolektora i pozostawieniu klapek odczuliby poprawę.

-------------------

Artur

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)Czytajac forum nt efektów usunięcia klapek doszedłem do wniosku, że Ci, którzy twierdzą, że auto zyskało dynamiki, mocy, itp. po ich usunięciu po prostu jeżdżą z czystym kolektorem i stąd taki zachwyt. Ci, którzy nie odczuli zmiany, to po takim zabiegu wyczyszczenia kolektora i pozostawieniu klapek odczuliby poprawę.

 

Kilkadziesiąt tysięcy przed wywaleniem klapek, czyściłem cały dolot przy okazji wymiany świec żarowych. Wymieniłem również czujnik ciśnienia doładowania. Ja tam różnicy nie poczułem, aczkolwiek nagaru wcale nie było mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
Mogłeś dac kolektor do mysia na myjke ultradzwiekową- koszt mycia razem z egrem to 30 zł a masz stan w środku dosłownie jak z taśmy produkcyjnej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.