Skocz do zawartości

[E90] Wymiana zamka drzwi


Natek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

W dzisiejszym odcinku pokaże wam jak samodzielnie wymienić zamek drzwi w BMW serii E90/E91. Jest to dość typowa przypadłość tych modeli a zamki psują się dość często. Wielu kolegów z forum miało już z tym problemy. Dlaczego się te zamki psują? Ano dlatego, że w module zamka zainstalowane są dwa małe silniczki elektryczne, gdzie jeden z nich jest odpowiedzialny za ryglowanie zamka a drugi za odryglowywanie. Niestety zastosowane silniczki są dość kiepskiej jakości, wyobraźcie sobie, że są czymś podobnym jak te stosowane w tanich autkach elektrycznych zdalnie sterowanych albo np. w popularnych strzyżarkach do włosów. Jakie są objawy uszkodzonego silniczka w module zamka? Jeśli na przykład wszystkie zamki w drzwiach nam działają a w jednych drzwiach nie za bardzo, tj. zamek zamyka się bez problemu z pilota, z przycisku na desce ale już nie chce się otworzyć, otwiera się tylko mechanicznie ciągnąc za klamkę od środka. Albo odwrotnie. To typowy objaw dla spalonego silniczka w module zamka. Zamek jest nierozbieralny bo metalowa obudowa jest nitowana z resztą, można rozwiercać gwintować otwory i składać to na śruby ale nie każdemu chce się rzeźbić. Poza tym nie wiem czy dostanie się taki silniczek na wymianę. Co w takim przypadku? Trzeba wymienić moduł zamka w drzwiach. Czy to trudne do zrobienia? Nie, w myśl zasady, że wszystko jest proste do zrobienia jeśli już raz to robiliśmy.

 

Zaczynamy, potrzebne będą: zestaw torxów, imbusów, nasadka chyba 10 jak dobrze pamiętam, płaski szeroki śrubokręt, nożyk do tapet.

 

1. W pierwszej kolejności trzeba zaopatrzyć się w sprawny zamek, można szukać używki na allegro ale jeśli te zamki są problematyczne to wymiana na używany może pomóc ale nie wiadomo na jak długo. Osobiście polecałbym wymianę na nowy. Numer części: 51217202146, (51217202143 dla zamka drzwi kierowcy). Zgodnie z katalogiem części ponoć pasuje zamek także od E60 (co może być pomocne przy szukaniu używki) ale proszę potwierdzić sobie jeszcze ta informację.

Należy pamiętać, że zamki są różne pod kątem ich działania..na zamku są numery..jest ich kilka rodzajów..są opcje zamków do samochodów z alarmem lub bez, z komfortem lub bez i zabezpieczeniem antykradzieżowy lub bez..także jest pare kombinacji - informacja od kolegi alvarokr. Generalnie należy dobrać zamek zgodnie z posiadanym wyposażeniem.

 

W przypadku jeśli kupujemy używany zamek, jest on gotowy do montażu. Natomiast jeśli kupujemy nowy to 3 otwory na śruby mocujące moduł zamka do drzwi nie są nagwintowane (nie rozumiem czemu BMW zastosowało takie rozwiązanie, jakby nie można było tego po prostu nagwintować fabrycznie).

 

http://img268.imageshack.us/img268/8062/wymianazamka001.jpg

 

Kiedy pytałem w serwisie powiedziano mi, że ponoć wystarczy dobrze ustawić śrubę mocującą zamek i ją ostrożnie wkręcić, ponoć te otwory są samogwintujące się ale ja polecam użyć gwintownika M6. Trzeba tu zwrócić uwagę aby gwintownik był ustawiony idealnie prostopadle do płaszczyzny w której jest otwór na śrubę (sprawdzamy patrząc raz od przodu raz z boku gwintownika)

 

http://img703.imageshack.us/img703/1605/wymianazamka002.jpg

 

http://img35.imageshack.us/img35/1025/wymianazamka003.jpg

 

2. W moim przypadku uszkodzeniu uległ zamek przednich prawych drzwi, zasada przy rozbieraniu drzwi wszędzie jest taka sama, może różnić się to detalami. Zaczynamy od podważenia dużym płaskim śrubokrętem plastikowej listwy ozdobnej, co istotne podważamy od przodu.

 

http://img834.imageshack.us/img834/7347/wymianazamka004.jpg

 

Następnie wyrywamy listwę z zatrzasków w drzwiach (zwróćcie uwagę, że nie zaczynamy od końca drzwi bo w tej części listwa ozdobna ma haczyk)

 

http://img225.imageshack.us/img225/9518/wymianazamka005.jpg

 

3. Odkręcamy 3 śruby torx schowane w podłokietniku (przyda się długi klucz, kiedyś próbowałem to robić standardowym kluczem torx w kształcie litery L z marketu i klucz był za krótki)

 

http://img27.imageshack.us/img27/7084/wymianazamka006.jpg

 

4. Podważamy od dołu górną przykrywkę rączki w drzwiach (dotyczy drzwi przednich pasażera) i uwalniamy z zaczepów.

 

http://img12.imageshack.us/img12/6800/wymianazamka007.jpg

 

Pod pokrywą raczki kryje się jeszcze jedna śruba torx, która trzeba odkręcić aby zdjąć panel drzwi.

 

http://img33.imageshack.us/img33/2659/wymianazamka008.jpg

 

5. Podważając czymś długi i płaskim (najlepiej od przodu) odpinamy zatrzaski mocujące panel drzwi do blachy. Ostrożnie, żeby nie uszkodzić lakieru

 

http://img843.imageshack.us/img843/4293/wymianazamka009.jpg

 

Wypinamy wszystkie zatrzaski, idą one mniej więcej po lewej, prawej stronie drzwi i na dole po obwodzie

 

http://img819.imageshack.us/img819/4859/wymianazamka010.jpg

 

Pozostaje nam jeszcze odczepić drzwi od kilku zatrzasków, które idą wzdłuż dolnej lini okna po długości, wystarczy dolną część panela lekko odchylić do siebie a górną część pociągnąć do siebie, trzeba trochę pokombinować. Uwaga na rygiel zamka.

 

6. Mając wypięty panel z drzwi odłączamy wszystkie przewody, od głośników, od przełącznika sterowania szybą

 

http://img217.imageshack.us/img217/5808/wymianazamka012.jpg

 

Cięgna klamki nie trzeba wypinać z panela drzwi, wypinamy je bezpośrednio z modułu zamka

 

http://img232.imageshack.us/img232/6472/wymianazamka013.jpg

 

Wystarczy lekko nacisnąć ramię mechanizmu na którym zawieszona jest linka, prowadnica niżej lekko się luzuje, wyciągamy ja do siebie a potem odhaczamy już luźną linkę od ramienia. Przy okazji wypinamy kostkę doprowadzającą sterowanie do zamka. Zwracam uwagę, ze przy jakichkolwiek pracach z elektryka warto odpiąć minusową klemę na akumulatorze.

 

7. Następnie zabieramy się za odklejanie pianki wodoszczelnej z drzwi.

 

http://img818.imageshack.us/img818/8842/wymianazamka014.jpg

 

Fabrycznie jest to ona przyklejona na czymś w rodzaju kleju bitumicznego, po rozgrzaniu o konsystencji smoły, wystarczy lekko podważyć róg pianki i nożykiem do tapet delikatnie rozcinać spoinę na jej środku. Potem przy składaniu wszystkiego dwa fragmenty spoiny bez problemu powinny się z sobą znowu skleić. Nie polecam odklejania kleju od pianki albo od blach, często w takich miejscach pojawiają się nieszczelności i na dole może dostawać się woda do wnętrza auta. U mnie kiedyś był problem z przedostawaniem się wody do wnętrza po pracach przy instalacji elektrycznej w drzwiach, oryginalny klej nie trzymał już jak należy. Zastosowałem wtedy preparat firmy SOUDAL do uszczelnienia i przyklejenia pianki, trzymał bardzo mocno i szczelnie ale niestety miało to swoje minusy przy tej właśnie robocie. Było mi dość ciężko odkleić w/w piankę.

 

http://img402.imageshack.us/img402/433/wymianazamka015.jpg

 

Odklejamy piankę z połowy drzwi w jej tylnej części (proszę pamiętać jedynie, ze przy składaniu wszystkiego należy dokładnie przykleić piankę zwłaszcza w dolnej części drzwi, inaczej woda po deszczu, myjni może przedostawać się do środka).

 

8. Wypinamy z zamka jeszcze pręcik z ryglem, wystarczy pociągnąć go do siebie prostopadle do płaszczyzny drzwi (patrz zdjęcie wyżej).

 

9. W przypadku jeśli mielibyśmy wymienić zamek w drzwiach kierowcy gdzie w klamce zewnętrznej występuje wkładka zamka, na boku drzwi lokalizujemy czarną plastikową zaślepkę

 

http://img836.imageshack.us/img836/3108/wymianazamka019.jpg

 

podważamy i pod nią mamy śrubę imbusową trzymająca bębenek w klamce zewnętrznej

 

http://img171.imageshack.us/img171/3331/wymianazamka020.jpg

 

Odkręcamy śrubę, wysuwamy wkładkę i rozłączamy ja od modułu zamka (u siebie wymieniałem zamek drzwi pasażera więc był to zbędny punkt). Trzeba obejrzeć i pokombinować.

 

10. Wkładamy rękę do wnętrza drzwi i odpinamy cięgno klamki zewnętrznej

 

http://img859.imageshack.us/img859/9307/wymianazamka018.jpg

 

11. Odkręcamy następnie 3 śruby mocujące zamek do drzwi, trzymając druga ręką żeby zamek nam nie opadł.

 

12. Moduł zamka jest zbyt duży żeby wyjąć go bez problemu z wnęki drzwi, przeszkadza metalowa prowadnica szyby

 

http://img831.imageshack.us/img831/748/wymianazamka022.jpg

 

wystarczy odkręcić dolną śrubę prowadnicy , chyba 10, górną śrubę prowadnicy popuścić, odgiąć dolną część prowadnicy i wyjąć ostrożnie zamek.

 

http://img577.imageshack.us/img577/7316/wymianazamka023.jpg

 

Wkładamy nowy zamek we wnękę drzwi i składamy wszystko w odwrotnej kolejność. Zwrócić uwagę na dokładne przyklejenie pianki.

 

Tagi: WYMIANA ZAMKA DRZWI E90 E91, ZDJĘCIE TAPICERKI BOCZKA DRZWI, DEMONTAŻ DRZWI

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wszystko się zgadza. Wymiana nie jest skomplikowana, wersji zamka jest kilka, wadliwy jest silniczek a dokładnie jeden z nich. Mi się też już to zdarzyło, ale zamek idzie rozebrać i można wymienic sam silniczek (wiem bo sam robiłem) ale trzeba to zrobić delikatnie bo jest tam dużo kółek zębatych zapadek sprężynek i może się rozsypać. Sam silnioczek nie jest nawet lutowany tylko wsuwany na 2 styki więc nie potrzeba nawet lutownicy. Ja akurat miałem zamki bo auto kupiłem z uszkodzonymi drzwiami więc po kupnie nowych drzwi miałem dodatkowe zamki i miałem dawcę zamka. Rozglądałem się po necie za takim silniczkiem i znalazłem bardzo podobny za bodajże 10 zł. Różnił się tylko wyjsciem większość ma na koncu zębatkę a ten w zamku ma ślimak na końcu.Nie wiem czy da się przełożyć ten ślimak bo miałem silniczek z innego zamka. Ale fakt jest taki że można rozebrać ten zamek UWAGA róbcie to ostrożnie i pokrywką do góry otwierajcie po odkręceniu śrubek bo wnętrzności mogą się wysypać. W razie potrzeby to piszcie a postaram się pomóc. Jak będzie potrzeba to zrobię zdjęcia jak rozebrać zamek bo mam taki.

 

pozdrawiam :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Dzięki ogromne za ten przewodnik! Uratowałeś mi życie (co prawda nie wiem, ile sobie mechanicy życzą za taką naprawę, ale podejrzewam, że jest to w granicach 150-200zł za robotę).

 

Dodam od siebie, ze odpięcie klemy minusowej jest raczej obowiązkowe. Bez odpięcia akumulatora na przynajmniej 15 minut (czyli "zresetowania" auta) nowy zamek, jak i pozostałe trzy, mogą w ogóle nie zacząć działać poprawnie.

 

U mnie cała akcja trwała jakieś 90 minut spokojnej roboty bez pośpiechu. Myślę, że za drugim razem zajęłoby mi to około 45 minut. Okazało się też, że ktoś robił już to przede mną, bo pianka w drzwiach była już odklejona i nie została porządnie przyklejona z powrotem. :( Warto piankę przykleić, żeby nie było niemiłych niespodzianek po myjni...

 

Zamek, który miałem w drzwiach miał numer: 51 21 7059967, wymieniłem go na nowego: 51 21 7202143 Wszystko hula, więc są w zupełności kompatybilne.

 

Dodam też, że przed instalacją należy dokładnie sprawdzić, czy nowy zamek posiada wszystkie plastikowe elementy potrzebne do montażu i w razie potrzeby przełożyć je z poprzedniego zamka. U mnie brakowało takiego dużego, białego plastikowego "kółka" na rogu zamka oraz malutkiego plasticzku do mocowania rygla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny opis. Sam to robiłem jakiś czas temu z pełnym sukcesem :). Mogę ze swojej strony dodać, że da się wyciągnąć zamek bez odkręcania prowadnicy szyby... wystarczy ustawić zamek pod odpowiednim kątem podczas wyciągania i na pewno bez problemu wyjdzie stary i wejdzie nowy ( przynajmniej u mnie tak było E91 ). Do przymocowania maty wygłuszającej użyłem masy klejąco-uszczelniającej firmy Boll. Kosztuje około 15 zł za tubę i można ją dostać w kilku kolorach ( po przyklejeniu wygląda jak orginał ). Co do samego mechanizmu zamka, w którym rzeczywiście najsłabszym ogniwem są małe silniczki, to działanie jest dosyć proste. Niestety żeby zamek działał poprawnie (zamykanie i otwieranie ) obydwa silniczki muszą być sprawne, ponieważ obydwa biorą udział zarówno w zamykaniu jak i otwieraniu. Po zdemontowaniu obudowy zamka ( trzeba m.in. rozwiercić dwa nity, które później można nawiercić i nagwintować ) trzeba wyjąć po kolei silniczki i sprawdzić ich działanie podpinając pod 12 V. Gdy już zlokalizujemy niesprawny silniczek ( silniczki ) można je również otworzyć i sprawdzić czy aby ich usterka nie wynika z przetarcia szczotek ( można próbować taki silniczek reanimować poprze wyczyszczenie i dogięcie tego co zostało ze szczotek do komutatora ale jest to rozwiązanie na krótki czas - u mnie się udało na kilka tygodni ). Silniczki do tych zamków produkuje i dostarcza firma Mabuchi Motor CO. Można je kupić na międzynarodowym ebayu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam,

 

Bardzo fajny opis. Ostatnio miałem problem z drzwiami pasażera przez które woda ciekła do środka. Mata była odklejona więc teraz po uszczelnieniu (polecam poliuretanową masę klejąco uszczelniającą firmy Boll) czekam na deszcz.

 

Koledzy jeszcze jedno pytanko. Jakie parametry mają te silniczki od zamka drzwi. W tylnych prawych drzwiach nie działa mi otwieranie z pilota. Zamykają się ale otworzyć można je tylko klamką z wewnątrz. Spróbował bym naprawić zamek ale najpierw muszę wiedzieć jaki jest model tego silniczka i jakie on ma parametry bo jak wszedłem na ebay-a to mabuchi motor robi je bardzo różne. Czy ktoś już przerabiał ten temat?? Ewentualnie ma ktoś zepsuty zamek żeby go rozwalić i sprawdzić co tam jest wewnątrz??

Pozdrawiam

Dawid

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Bardzo przydatny opis!

Moj zamek tez odmowil posluszenstwa. Nie otwieraly sie drzwi pasazera. Nie reagowaly zarwno na pilot jak i na pociagniecie za klamke z zadnej stron. Dzisiaj zabralem sie za to i pociagajac jednoczesnie za cypelek i klamke udalo mi sie otworzyc drzwi wiec zgodnie z opisem zabralem sie za rozbiorke lecz nie mam nowego zamka ;) ale doszedlem do momentu gdzie mozna bylo poruszac calym bolcem i zaczalem kombinowac zamykajac kluczykiem i recznie. Okazalo sie ze drzwi rygluja sie z kluczyka i nagle dalo sie otworzyc pociagajac za wewnetrzna klamke. Jako ze czas i pogoda nie najlepsze uznalem to za sukces i zlozylem wszystko do kupy. Stanelo na tym ze drzwi zamykaja sie z kluczyka, a podwojne pociagniecie za wewnetrzna klamke otwiera drzwi (przynajmniej pasazerka nie bedzie musiala juz wchodzic przez strone kierowcy :D ) teraz sie zastanawiam co powoduje ze nie dziala otwarcie z kluczyka: spalony silniczek zamka czy moze tylko cos sie odczepilo/ zablokowalo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 4 tygodnie później...
Panowie, czy ktoś z Warszawy i okolic może się podjąć odpłatnie wymiany zamka w moim aucie? Tradycyjnie - pewnie silniczek albo silniczki padły i mam do wymiany. Ja niestety nie mam takich zdolności... :cry:

-------------------

Artur

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Cześć!

 

Godzina spędzona na parkingu Bricomana (bo moje torxy jednak okazały się za krótkie, więc podjechałem kupić ;) ) i zamek wymieniony.

Masę, na którą jest przyklejona mata wodoszczelna, naciąłem delikatnie nożem do tapet - na końcu mata przykleiła się tak, że nie ma śladu po zdejmowaniu :)

 

Wielkie dzięki za ten tutorial!

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Post 5+

Bardzo dobry.

Ale zamek da się rozebrać bezproblemowo, umnie przestał działać silniczek napędzający rygiel.

Rozebralem zamek zdemontowalem silniczek, napsikalem w niego odrdzewiacza poczekalem aż wyschnie, podlaczylem pod zasilacz 12v ruszylem slimak palcami i silnik ruszył zostawilem włączony na 5 min mocno się zagrzał, następnie napsikalem w niego preparatem do stykow.

Poskladalem wszystko do kupy i już tak chodzi elegancko 30dni. I podejrzewam że jeszcze pochodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

nie ma któs może jakiegos zapsutego zamka na zbyciu?

właśnie rozebrałem swoj zamek

u mnie silniczki działaja ale ułamało się jedno kółko

korzystałem z tego poradnika - to to pomarańczowe kółko zebate potrzebuję

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1022395

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma któs może jakiegos zapsutego zamka na zbyciu?

właśnie rozebrałem swoj zamek

u mnie silniczki działaja ale ułamało się jedno kółko

korzystałem z tego poradnika - to to pomarańczowe kółko zebate potrzebuję

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1022395

 

 

Też mi ta część pękła niestety tez szukałem pytałem na forum zero odzewu myślałem ze ludzie maja jakieś stare zamki bo to nie silniczki tylko część plastikowa, kopiłem na allegro za 100zl bardzo dobry zamek z 2008r śmiga bez żadnych problemów

 

tu sa foty mojej części chyba tobie tez to pękło?

 

viewtopic.php?f=70&t=132099&start=15

Moja trzecia wielka miłość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
Panowie, mam problem z którym nie mogę sobie poradzić i może ktoś z Was miał już taki przypadek: zepsuł mi się zamek w tylnych drzwiach BMW e91. Zamek kupiłem, ale nie potrafię z żaden sposób otworzyć drzwi, żeby go wymienić. Dodam tylko, że zdjąłem tapicerkę i próbuję na różne sposoby, ale nic nie działa. Jeżeli ktoś z Was miał taki przypadek i poradził sobie, to bardzo proszę podpowiedź.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam.

 

Mam problem z tylnym prawym zamkiem. Gdy otwieram auto od środka, coś przeskakuje. Za pierwszym pociągnięciem zamek sie nie otwiera, dopiero za drugim. Rozebrałem tapicerkę, z myślą że zesuneło się cięgno z uchwytu, ale wszystko było na swoim miejscu. Czy ktoś miał taki przypadek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...

Cześć,

 

Wczoraj zabrałem się za rozbiórkę zamka, żeby sprawdzić czy jest szansa na jego reanimację. Awaria tego forum zmusiła mnie do poszukiwań instrukcji demontażu na innych forach. Znalazłem ciekawe fotoporady, wrzucam bo może się komuś przydadzą.

 

demontaż tapicerki

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=477507

rozebranie zamka

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1022395

 

Ze swojej strony dodam, że:

1. zamek da się wyjąć bez demontażu prowadnicy szyby (ale trzeba ją odkręcić i odchylić dołem)

2. zamek jest rozbieralny bez konieczności rozwiercania nitów

3. warto rozebrać silniczki - mój kręcił się ale kopcił i zamka de facto nie był w stanie otworzyć. W środku był cały czarny. Wyczyściłem go, wymieniłem plastikowe podkładeczki które były stopione i poprawiłem luty. Po złożeniu zamek w pełni sprawny, 250 zeta w kieszeni. Naprawa bezkosztowa, chociaż zeszło mi się ponad pół dnia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Witam

 

Bedę się zabierał w weekend za wymianę zamka prawego przód i tył w e90. Niestety zdjęcia które są wrzucone nie działają już i mogę prosić żeby ktoś je uaktualnił albo podał link , bo demontaż boków drzwi to nie problem, ale z zamkiem nie jest już tak łatwo i nie chce niczego zniszczyć.

 

Dziękuje i pozdrawiam

 

PS: znalazłem już cały film jak wymienić ten zamek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 9 miesięcy temu...

Witam, w e91 2005 popsuł mi sie zamek kierowcy, więc od anglika odpada, przeszukałem allegro i są wersje tych zamków z czterema, pięcioma i siedmioma pinami?

Może ktoś podpowie która opcja będzie odpowiednia do mojego auta. dzięki


edit: w aso ustaliłem że w moim aucie jest zamek o numerze 7202143

czy zamki od e60 są takie same jak w e90?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.