Skocz do zawartości

[EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu


mattiss

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

UWAGA: Wszystkie czynności wykonujesz na własną odpowiedzialność. Autor postu, ani właściciel tego forum nie ponoszą odpowiedzialności za błędy i usterki spowodowane wykonywaniem omówionych tu czynności. Nie ma żadnej gwarancji, że wykonanie zaleceń z powyższego opisu pomoże w Twoim przypadku. Każdy przypadek jest inny i wymaga diagnostyki!

 

Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu to prosta i szybka robota, która nie doczekała się jeszcze swojego DIY na naszym forum. Zrobiłem więc fotostory z wymiany czujnika, którą przeprowadziłem dziś w kombiaku Taty - silnik M52! W każym innym będzie to podobna procedura. Błąd ten został zdiagnozowany w warsztacie jakieś 2 lata temu i wymieniono czujnik położenia wałka na zamiennik Febi, którego nie polecam, a dlaczego? Otóż odkąd kupiłem interfejs od nerwusa jakiś rok temu, to cały czas ten błąd widniał przy diagnozie, co mocno mnie niepokoiło. Tato narzekał na dynamikę auta, ale nie wiązał tego z czujnikiem, bo przecież został on wymieniony. W końcu postawiłem na swoim i kupiłem nowy czujnik Siemens VDO, czyli producenta wiązki i ECU tego auta. Jeśli poczyta się trochę forum, to wiele jest głosów o wadliwych nowych czujnikach, jednak nigdy jeśli chodzi o VDO. Potwierdził to zaprzyjaźniony serwis BMW z Wrocławia. Błąd czujnika niekoniecznie musi oznaczać winę samego czujnika. Dlatego w tym wątku opiszę też, jak wykonać inspekcję nastawnika Vanosa, wg instrukcji z TIS. Ale od początku.

 

OBJAWY:

-auto czasem odpala od pierwszego "strzału", czasem jednak wymaga dłuższego kręcenia rozrusznikiem koła zamachowego - nawet powyżej 10s, co jest naprawdę uciążliwe i sprawia, że myślimy, że coś się popsuło

-słaba reakcja na wciskanie pedału gazu

-kiepska dynamika w dolnym zakresie obrotów

-lub wręcz przeciwnie kiepska dynamika na górze - ogólnie można powiedzieć, że silnik nie pracuje na swoje 170KM

-twarda praca wtryskiwaczy na biegu jałowym, słychać ich mocne cykanie

-twarda praca samego silnika na biegu jałowym, czuć drgania silnika przenoszone na nadwozie

-podwyższone spalanie, nawet o 2l/100km

-diagnoza ECU w INPA lub DIS daje błąd nr 65 camshafts - Sensor pojawiający się już przy rozruchu:

http://img18.imageshack.us/img18/6456/e36camshaftsensor1.jpg

POTRZEBNE CZĘŚCI:

11361703713 - O-Ring nastawnika Vanosa

12141748398 - O-Ring czujnika położenia wałka

12141703221 - czujnik położenia wałka - ja użyłem zamiennika Siemens-VDO 5WK96011Z

http://img823.imageshack.us/img823/9687/hpim1520f.jpg

 

POTRZEBNE NARZĘDZIA:

- Klucz płaski 32mm

- Klucz płaski/płasko-oczkowy 19mm

- nasadka 10mm

- Imbus 5mm

- śrubokręt płaski

 

CZYNNOŚCI:

1. Musimy ściągnąć osłonę silnika z kolektora dolotowego. W tym celu podważamy dwie zaślepki i odkręcamy śruby 10mm.

http://img10.imageshack.us/img10/5672/hpim1488q.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/1003/hpim1489d.jpg

 

2. Odpinamy wąż odmy pokrywy zaworów poprzez ściśnięcie wtyczki z obu stron i odsuwamy z pola pracy.

http://img94.imageshack.us/img94/4151/hpim1491.jpg

 

3. W ten sposób uzyskujemy dobry dostęp do wtyczki nastawnika Vanosa i możemy ją odpiąć ściskając sprężynkę.

http://img35.imageshack.us/img35/9384/hpim1493x.jpg

 

4. Podkładamy ręcznik papierowy lub szmatkę pod wąż doprowadzający olej do Vanosa i odkręcamy go - klucz 19.

http://img833.imageshack.us/img833/5243/hpim1498.jpg

http://img196.imageshack.us/img196/9246/hpim1497u.jpg

 

5. Uzyskujemy dobry dostęp do odkręcenia nastawnika Vanosa i wystarczającą ilość miejsca, żeby manewrować wielkim kluczem 32. Pomóc może także zdemontowanie puszki filtra powietrza i kanału chłodzenia alternatora. Odkręcamy nastawnik.

http://img641.imageshack.us/img641/8383/hpim1496.jpg

 

6. Teraz mamy wystarczającą ilość miejsca, żeby odkręcić imbusem nr 5 śrubkę, która trzyma czujnik położenia wałka w miejscu i wysunąć go. Na zdjęciu wskazuję palcem na czujnik...

http://img809.imageshack.us/img809/7076/hpim1504q.jpg

 

7. Idąc ręką po kablu czujnika wałka rozrządu pod kolektor dolotowy docieramy do miejsca, gdzie wpina się on w wiązkę silnika. Wypinamy ją ściskając sprężynę. Trzeba trochę zręczności, żeby wcisnąć rękę pod kolektor, czujnik siedzi głęboko, więc jeśli ktoś ma grube przedramię, to polecam wykręcić pokrywę filtra oleju. Ja nie musiałem tego robić. Na zdjęciu miejsce, gdzie czujnik wchodzi w wiązkę. To ten z lewej. Niestety zdjęcie nieostre...

W silnikach M52TU i M54 czujnik wałka dolotowego wpina się w "domek", który przesłania separator oleju i żeby mieć lepszy dostęp do tej wtyczki można zdemontować puszkę filtra powietrza. Mi udało się obyć bez tego w E39, ale było ciasno.

http://img685.imageshack.us/img685/1650/hpim1509k.jpg

 

8. Składanie wszystkiego jest odwrotnością demontażu. Nie zapomnijcie o nowych uszczelkach na nastawnik Vanosa i czujnik położenia wałka rozrządu!

http://img692.imageshack.us/img692/4264/hpim1512.jpg

 

9. Inspekcja nastawnika Vanosa - wg TIS. Nastawnik Vanosa ma w środku taki mały tłoczek widoczny na zdjęciach. Powinien on swobodnie się poruszać (wysuwać i wracać) w zależności od położenia samego nastawnika. Bierzemy nastawnik do ręki ustawiamy go pionowo, tłoczkiem do dołu i obserwujemy, czy się wysuwa. Ma się swobodnie wysunąć na jakieś 3mm.

http://img818.imageshack.us/img818/5513/hpim1500.jpg

i całkowicie wysunięty tłoczek (słabo to widać na zdjęciu):

http://img585.imageshack.us/img585/6623/hpim1502d.jpg

 

10. Sprawdzamy też działanie tłoczka w samej obudowie Vanosa w miejscu, gdzie zdemontowaliśmy nastawnik. Na zdjęciach widać jak daje się wcisnąć - powinien też sam wracać do ustawienia pierwotnego (wysunięty). Jest to nic innego jak tłoczek na sprężynie.

http://img835.imageshack.us/img835/1007/hpim1514.jpg

http://img13.imageshack.us/img13/6843/hpim1513a.jpg

http://img690.imageshack.us/img690/3194/hpim1515.jpg

 

11. Jeśli nasz nastawnik i tłoczek działają prawidłowo, to możemy składać.

 

Każdemu życzę braku błędów przy diagnozie :)

 

P.S. Tego nie kupujemy!

http://img818.imageshack.us/img818/7629/hpim1518.jpg

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 86
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Witam

 

Czujnik kosztował 240zł, kupiony w Inter-Carsie. Masz do wymiany czujnik wałka dolotowego, czy wydechowego? Jeśli dolotowego, to robota jest dokładnie taka sama, jak u mnie przy pojedynczym Vanosie. Jak wydechowego, to podejrzewam, że jeszcze prostsza. Pamiętaj tylko, żeby kupić czujnik o odpowiednim numerze części, bo ja podałem w opisie zestaw części do silnika M52.

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Czujnik kosztował 240zł, kupiony w Inter-Carsie. Masz do wymiany czujnik wałka dolotowego, czy wydechowego? Jeśli dolotowego, to robota jest dokładnie taka sama, jak u mnie przy pojedynczym Vanosie. Jak wydechowego, to podejrzewam, że jeszcze prostsza. Pamiętaj tylko, żeby kupić czujnik o odpowiednim numerze części, bo ja podałem w opisie zestaw części do silnika M52.

 

Pozdrawiam

 

Dolotowego, mam ten sam numer błędu co u Ciebie: 65 Signal Camshaft sensor intake. Silnik M52TUB20, czyli różnica niewielka, ale czujnik faktycznie inny, bo wg realoem pasuje tylko do silników na podwójnym vanosie. Muszę sprawdzić cenę w Inter-Carsie bo w ASO kosztuje ponad 350zł...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Niestety na dzień dzisiejszy stany magazynowe w IC świecą pustką, jeśli chodzi o Twój czujnik :/ Są tylko jakieś zamienniki typu Topran, ale tego za chińskiego boga nie chcesz ładować do swojego auta, bo na 95% nie będzie działało. Pozostaje nowy czujnik z ASO za 397zł minus standardowe 5%, ale masz problem z głowy, bo oryginał i 100%, że będzie sprawny.

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

chciałbym podpiąć się pod temat. również mam do wymiany czujnik "ssący" błąd jak u Was 65 tylko autko na podwójnym vanosie znalazłem takie coś http://allegro.pl/czujnik-walka-rozrzadu-siemens-vdo-bmw-e36-e39-2-0-i1755663508.html jednak wydaje mi się że jest to do pojedyńczego vanosa. czy te czujniki jakoś faktycznie się różnią czy może będzie "latał" bez problemu po zamontowaniu takiego??

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

chciałbym podpiąć się pod temat. również mam do wymiany czujnik "ssący" błąd jak u Was 65 tylko autko na podwójnym vanosie znalazłem takie coś http://allegro.pl/czujnik-walka-rozrzadu-siemens-vdo-bmw-e36-e39-2-0-i1755663508.html jednak wydaje mi się że jest to do pojedyńczego vanosa. czy te czujniki jakoś faktycznie się różnią czy może będzie "latał" bez problemu po zamontowaniu takiego??

 

pozdrawiam

 

 

Dobrze Ci się wydaje -ten o którym piszesz jest do silników z pojedynczym vanosem, a wg realoem dla podwójnego czujniki są inne. Ryzykujesz dla 150zł, a stracić możesz 200, dodatkowe ryzyko to że czujnik jest z allegro, moim zdaniem gra nie warta świeczki :worried:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

scarab może i masz racje z tym allegro ale jak dzwoniłem do aso w szczecinie to za czujnik wydechowy chcieli 400 złociszy :( mam jeszcze takie jedno pytanko czy te czujniki oryginalnie były tylko siemensa czy bosch też dodał swoje pięć groszy?? nie pamiętam jaki tamten montowałem.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Jeśli ten produkt z allegro jest pewny, to gość powinien mieć na zdjęciach opakowanie - patrz na moje zdjęcia.

A co do samego czujnika, to u Ciebie są dwa i na pewno nie ten z aukcji nie jest do Twojego auta.

Co do kupowania czujników innych firm. Siemens jest producentem osprzętu (czujników) tego silnika i ECU, więc jego produkt aftermarketowy jest najpewniejszy. Jest mnóstwo informacji na forum, jak to ktoś kupił czujnik xxxxx i niestety nic to nie pomogło...

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

http://allegro.pl/czujnik-walka-rozrzadu-bmw-e81-e87-e36-e46-e90-i1824506991.html

czy zamienniki są naprawdę takie złe??

zbytnio nie mam kasy a jeszcze ręczny i 8 innych błędów do ogarnięcia !!!!

poprzedni właściciel mojej betki nigdy jej nie naprawiał z kompem ale dzięki temu mam kosz części bo wymieniał co mu chłopski mechanik poradził

BMW E46 320i
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są na tyle złe, że nie warto dłubać kilka godzin ryzykując że nic z tego nie będzie. Oryginał kosztuje ~350zł, zamiennik ~100, taka różnica mówi wszystko. Narobisz się, błąd nie zniknie albo pojawi się z powrotem i będziesz myślał czy czujnik nie działa czy może problem leży w czymś innym. Czujniki Febi się do niczego nie nadają, a co dopiero jakieś badziewie z allegro. Inna sprawa, że ten z Twojego linka jest od strony wylotowej a Ty masz błąd intake czyli ssącego?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgadza się znalazłem czujnik wałka dolotu marki Swag z dużą zniżką (około 30% zniżki na warsztat kumpla) za 115 pln znam części Swag z mercedesa a-klasy i wiem że są dobre nie są tanie więcej kosztują tylko oryginalne, zaryzykuje ale obiecuje że jeśli będzie lipny na pewno o tym napisze.
BMW E46 320i
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

dzięki

instrukcja bardzo pomocna i fachowa wymieniłem na czujnik swag silnik pracuje idealnie :D :cool2:

 

http://img33.imageshack.us/img33/998/zdjcie130w.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

BMW E46 320i
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam

Od niedawna wisi u mnie błąd elektrozaworu VANOSa:

http://img829.imageshack.us/img829/4784/bladvanosa.png

 

I postanowiłem go sprawdzić zgodnie z powyższą instrukcją :D

No i chyba jest okej, chociaż zależy co to znaczy swobodnie - tłoczek nie wysuwa się cały odrazu jakby miał wypaść, tylko powoli ale płynnie (1,5 mm/s).

Niestety dalej wyświetla się powyższy błąd..

 

Oto parametry pracy VANOSa, silnik jeszcze nierozgrzany:

http://img197.imageshack.us/img197/5175/pracavanosazimny.png

 

Elektrozawór do wymiany czy coś innego czy może jeździć dalej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Elektrozawór ma pracować tak, jak opisałeś. Zrób sobie Vanos Leak Test DIS'em. Podejrzewam, że w Twoim przypadku może chodzić o uszczelniacze VANOSA.

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...
No wlasnie polatalem pare godzin dzisiaj po roznych forach, super ze tylko tutaj znalazlem dokladne zdjecia , ale nigdzie nie pisali o tym nastawniku vanosa. Problem taki, ze nie mam klucza 32 , gdybym mial, to nie robil bym problemu, a musze jutro w polowych warunkach wymienic ten czujnik. No i mam nadzieje , ze to bedzie lekarstwem dla mojej e39 ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie odkręcisz czujnika bez odkręcenia nastawnika Vanosa (ja w tym celu specjalnie kupiłem klucz 32). Nie da się inaczej podejść imbusem, ja próbowałem włożyć samą nasadkę bo nastawnik nie chciał puścić, skończyło się zgubioną nasadką - przepadła jak kamień w wodę :duh:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym stawiał na czujnik położenia wałka rozrządu. U mnie przy uszkodzonym auto po nagrzaniu często nie chciało odpalać za pierwszym razem oraz było mułowate w dolnym zakresie obrotów - to chyba najbardziej typowe objawy. Oczywiście zawsze najpewniej potwierdzić INPĄ w miarę możliwości bo koszt czujnika (mówię o oryginale) raczej dość spory.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.