Skocz do zawartości

e36 m43b18 INPA Błędy 70, 201


Moreno

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

 

Słowem wstępu, moje auto to:

BMW e36 318i 12.1997r. M43b18, bez instalacji LPG (nigdy też nie było jej)

 

Starałem się przeszukać wątki, jednak w mojej ocenie nie znalazłem informacji, które odpowiedziały by mi jednoznacznie na moje pytania.

 

Od początku jak kupiłem auto (od kwietnia br.) mam problem z obrotami na biegu jałowym, ale głownie na nagrzanym silniku od ok 60 stopni. Obroty spadają głownie w trakcie jazdy na biegu jałowym przy hamowaniu - spadek poniżej 500, na sekundę, dwie i się normują na 900. Kilka razy zgasł przy wybijaniu wstecznego biegu po cofaniu. Czasami jest odczuwalny brak mocy auta, jest "zamulone" w zakresie do ok 4000obr/min.

 

Wczoraj w końcu miałem okazję podłączyć go pod interfejs i chciałbym się upewnić czy dobrze zrozumiałem komunikaty błędów odczytane z programu INPA.

 

Pierwszy i jedyny błąd jaki miałem po jeździe przez kilka miesięcy od zerowania błędów metodą "zwarcia odłączonych od akumulatora klem na 15 minut":

 

70 Lambda probe
Error frequency: 59
Logistic counter: 50

Engine speed: 1640.00 1/min
Engine temperature: 79,50 Grad C
Lambda proble voltage 0.00 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 62.20 h

Short circuit to ground
Error present
Sporadic error

Errorcode: 46 C2 3B 32 29 AA 00 00 07 3A AA 00 00 0A 2A AC 00 00 75

 

Rozumiem, że problem dotyczy sondy Lambda. Nie jestem pewien czy dalsze oznaczenie oznacza, że jest zwracie z masą i że jest ono obecne (error present)?

 

Po usunięciu błędu, ten błąd się już nie pojawił. Jednak nie usunąłem adaptacji przez INPĘ. Uruchomiłem silnik i przejechałem kilka km. W tym czasie auto działało jeszcze gorzej, obroty spadały jeszcze mocniej, w okolice 300 wg obrotomierza na zegarach, auto odczuwalnie mocno zatelepało i obroty wracały do 900, jak wcześniej. Auto jeszcze bardziej zamuliło. W tym czasie pojawiał się cały czas ten sam błąd 201 fuel trim limit (wielokrotnie kasowany, bez usuwania adaptacji). Dzisiaj usunąłem błędy przez INPE wraz z adaptacją i od razu po odpaleniu auta ten sam błąd 201:

 

201 fuel trim limit

Error frequency : 1
Logistic counter: 50

Engine speed 880.0 1/min
Engine load: 1.54 ms
Battery voltage 13.90 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 0.00 h

Short circuit to batt+
Error present

Errorcode: C9 41 01 32 16 18 8B 01 84 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

 

Wg tabelki kodów którą znalazłem do mojego silnika, dotyczy to również sondy lambda. Dalsze oznaczenie jak się domyślam dotyczy zwarcia z plusem, które występuje stale, czy dobrze rozumiem?

 

Sprawdziłem też live data odczytów sondy lambda. Przy temperaturze silnika do ok. 60 stopni napięcie sondy wahało się w zakresie 0.1 - 0.95 V, skoki były szybkie, kilka na sekundę, silnik pracował prawidłowo, nie było zauważalnych spadków obrotów. Wraz ze wzrostem temperatury skoki były coraz wolniejsze, w końcu raz na kilka sekund, w coraz mniejszym zakresie. Napięcie spadło najpierw 0.05V i niemalże cały czas takie było, po za pojedynczymi zmianami stanu na dokładnie 0.7V. Po osiągnięciu ok 80 stopni lambda ciągłe pokazywała 0V.

 

Po odczycie błędów - błąd 201 fuel trim limit i zwiększał się cały czas jego error count.

 

Czy na tej podstawie można wnioskować, że błąd dotyczy sondy lambdy? Koszt nowej boscha to ponad 300 zł, więc przed zakupem chciałbym się możliwie dokładnie upewnić. Jutro jeszcze wejdę pod auto sprawdzić przewody sondy, ale chciałbym się upewnić czy to jest dobry kierunek poszukiwań.

 

Dodam, że w podobnych wątkach widziałem czasami podobne błędy (70, 201, 202, 203) ale wraz z innymi, bo np. przepływki, krokowca występowały przy nieszczelnym układzie dolotowym. Mój jednak jest szczelny, wielokrotnie sprawdzałem, rozbierając cały dolot od filtra na kolektorze kończąc. Sprawdzałem również zawór DISA i wydaje się działać poprawnie - po zgaszeniu silnika po kilku sekundach dopiero się otwiera. Również został on wymontowany do wyczyszczenia, bo był minimalnie zaolejony. Krokowiec, przepustnica została wyczyszczona.

 

Dziękuję za cierpliwość w czytaniu, jednak starałem się opisać wszystko jak najdokładniej.

 

Z góry dziękują za okazaną pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.