Skocz do zawartości

Cyfrowa zmieniarka zrób to sam :)


fold

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Zmontowałem sobie cyfrową zmieniarkę CD.

Zbudowałem ją z Raspberry Pi http://www.raspberrypi.org/, oraz interfejsu ibus http://www.reslers.de/IBUS/ wszystko podpięte do radia CD43 w E36

Od strony kodu użyłem OpenBM http://projects.tevs.eu/OpenBM do dostępu do ibus, natomiast zmieniarkę zaimplementowałem sam od zera.

Cały pomysł wziął się stąd że chciałem uruchamiać mp3 w oryginalnym radiu e36. Gotowe cyfrowe zmieniarki w ogóle mi nie przypadły do gustu (Dice/Yatour) ze względu na różne ograniczenia i cenę. Trafiłem na projekt PyBus https://github.com/ezeakeal/pyBus który jest właśnie cyfrową zmieniarką pod E46, działa z E36 jednak niezbyt stabilnie. Próbowałem dopasować projekt do swoich potrzeb niestety jest napisany w pythonie za którym nie przepadam. W ten sposób zrobiłem własny program od zera w .NET/Mono.

Niestety moja zmieniarka nie jest raczej tańsza od gotowej :D chociaż da się zmontować wersję budżetową

W stosunku do gotowych zmieniarek zrobienie własnej ma parę zalet:

  • -brak ograniczeń na ilość plików muzycznych
    -praktycznie brak ograniczeń na typy plików, można odtworzyć wszystko co odtwarza linux
    -można wyświetlić tytuł utworu na ekranie
    -można odtworzyć z muzykę z telefonu ( teoretycznie, najpierw trzeba to zrobić :P )

 

Obecnie zmieniarka jest "względnie" sprawna tzn. odtwarza piosenki, wyświetla ich nazwy etc, ale np. kiepsko przewija piosenki, jeśli wyświetla teksty na ekranie to zdarza jej się wyłaczyć etc. Chciałbym dodać tego jeszcze obsługę telefonu przez bluetooth i zmiany jasności podświetlenia kierownicy (po przekładce np z E39 ma stałą jasność)

Nie ukrywam że przydałaby mi się pomoc przy projekcie

Jeśli ktoś ma E39/E46 (najlepiej z telefonem, może być E36 z telefonem) i mógłby zlogować komunikacje ibus byłbym wdzięczny. Gdyby ktoś chciał pomóc a jest z Krakowa/okolic mogę podjechać z interfejsem ibus i zczytamy podtrzebne rzeczy. Proszę pisać na PW.

 

Gdy projekt będzie bliżej końca zamierzam udostępnić program dla ogółu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Miło że w ogóle ktoś się odezwał :)

 

Strona projektu:

https://sourceforge.net/projects/ibusdigitalcdchanger/

Do poprawienia jest przewijanie muzyki i wyświetlanie tekstów. Generalnie działa, nie wyłączą się tak jak wcześniej losowo

 

Czy naprawdę nikt z Krakowa nie jeździ E46/E39/E38 ? Nie wymyślę brakujących poleceń ibus, musze je gdzieś zczytać :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam !

Dopiero "wpadłem" na Twój post .Zaciekawił mnie .Mam 16:9, DSP i ULF w swojej E39 .Będę "podglądał" I-Bus .Podeślę dane,ale co dokładnie potrzebujesz ?.

Ja akurat chcę przysiąść nad sterowaniem z kierownicy tunerem DVBT ,który wstawiłem do środka standartowego tunera TV.Jakiś AVR i parę tranzystorów pewnie wystarczy (tuner ma przyciski +/- do zmiany kanałów i to mi wystarczy .Startuje po włączeniu zasilania i nie trzeba przełączać w tryb AV ,bo jest podpięty zamiast analoga .Pózniej trzeba będzie pomyślec nad wykorzystaniem odtwarzania z USB .Narazie mam pilota i przeciągnięty do przodu odbiornik IR. Ale pilot Manta na postoju trzeba chować pod fotel ,bo obciach jak nic :) (Manta w BMW).No ale tuner kosztował 80 zeta i super pomyka .Parę godzin zabawy i jest obraz TV .. bardzo małym kosztem.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapowiada się ciekawie :)

tu masz właściwie wszystko co będziesz potrzebował do twojego projektu:

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2283327.html

w czwartym poście jest schemat działającego interfejsu

 

powiedz mi czy jaki zmieniasz jasność podświetlenia deski rozdzielczej to czy podświetlenie kierownicy też się zmienia?

to chciałbym sprawdzić, podobno w e39 jasnośc podświetlenia tez leci komunikatem ibus, jak mozesz spróbuj to zczytać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

U mnie regulacja podswietlenia działa również na kierownicę .

 

Dzisiaj znajdę trochę czasu ,to zeskanuję "deko" transmisji i wrzucę .

Fajne gdybyśmy ustalili jakiś format wrzucanych danych ,tak aby dla wszystkich zainsteresowanych były czytelne i spójne.

Proponuję wzorować się na formacie telegramów z gotowych do tego programów .Osobiście zacząłem tak :

z całego scanu wyłapanej transmisji wycinam telegramy kolejno do osobnych plików wedle nr nadawcy .W ten sposób łatwo jest mi znaleźć to co szukam,ponieważ mam kilkanascie plików małych ,a nie jeden wielki i mało czytelny . Porządkując telegramy rosnąco wedle tresci łatwo odrzucić powtarzające się.

Możnaby oczywiście wrzucić to do jakiegoś arkusza i później przeglądać po indeksach.Czekam na propozycje.

 

Myślę że coś takiego jest bardzo czytelne :

 

70 05 BF 62 00 00 A8

70 05 BF 62 00 01 A9

RDC --> GLO

 

70 19 30 52 69 90 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 F2

70 19 30 52 69 90 2A 2A 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 F2

70 19 30 52 69 90 2A 2A 2A 2A 2A 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 F8

70 19 30 52 69 90 2A 2A 2A 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 F8

70 19 30 52 69 90 2A 2A 2A 2A 2A 2A 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 F2

70 19 30 52 69 90 2A 2A 2A 2A 2A 2A 2A 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 F8

70 19 30 52 69 90 2A 2A 2A 2A 2A 2A 2A 2A 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 F2

70 19 30 52 69 90 2A 2A 2A 2A 2A 2A 2A 2A 2A 2A 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 F2

RDC --> CCM "** " dolny wiersz LCD w liczniku

RDC --> CCM "*** "

RDC --> CCM "***** "

RDC --> CCM "****** "

RDC --> CCM "******* "

RDC --> CCM "******** "

RDC --> CCM "********** "

...

70 19 30 52 61 90 20 53 45 54 20 54 59 52 45 20 50 52 45 53 53 55 52 45 20 20 87

RDC --> CCM " SET TYRE PRESSURE " dolny wiersz LCD w liczniku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie regulacja podswietlenia działa również na kierownicę .

świetnie o to mi chodziło, w e36 podświetlenie jest sterowane analogowo i kierownica na to nie reaguje, jak odczytasz polecenia z ibusa to będę mógł to dodać w programie.

 

zaproponowany schemat przedstawiania telegramów generalnie jest ok, ale są przypadki że bardziej czytelna jest cała komunikacja niż rozdzielenie tego po nadawcach

np. radio - zmieniarka

właściwie po każdym poleceniu leci odpowiedź

 

jak będę miał chwilę to uporządkuje to co mam i udostępnię, z tymże wszystkie to polecenia znalazłem w internecie

 

masz u siebie telefon w aucie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Fabrycznie nie było u mnie żadnego telefonu .Ogólnie miała wyposażenie takie ..średnie .

monitor 4:3

tuner BM24

MK2

tuner TV 4:3

wzmacniacz na 10 głośników

zmieniarka

Po zakupie zmieniłem

monitor 16:9

tuner TV 16:9 (wewnątrz zamieniłem analoga na DVBT,wyprowadziłem USB i IR)

dołożyłem DSP zamiast wzmaka ze względu między innymi na tel

dołożyłem ULF i mikrofon

zmieniłem klawisze w kierownicy ,bo nie było przycisków R/T i SES

Mój ULF to jeden z pierwszych modeli i ma również SES na pokładzie .Mam dopiero miesiąc to auto :)

Rozgryzam tematy , szyko się uczę ..chociaż już nie tak jak 30 lat temu jak zacząłem się interesować elektroniką :)

 

Poza tematem ma ktoś z czytających zawartość flashy 29LV651 z MK3 .Mam dwa takie czytniki i oba wyglądają mi na wywalone programowo.

 

Co do zapisu pakietów po kolei to masz rację .Sens ma analizowanie co po czym leci .Chodziło mi jednak o to ,aby stworzyć bazę wszystkich WYSTĘPUYJĄCYCH pakietów do celów porównawczych ,odkrywczych itd.

Sporo czasu przesiedziałem na analizie CAN (K-Bus to przy tym pikuś ) i z praktyki wiem ,że zapis wszystkich ramek i ewentualne potem rozgłaśnianie ich w różnych momentach pomaga zrozumieć które bajty za co odpowiadają .

 

To co mam Ci konkretnie podesłać ? Potrzebujesz ramki odnośnie podświetlenia i co jeszcze ?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

movies ..masz :)

 

 

D0 05 BF 5C DB 00 ED LM --> GLO 5Ch_Dimmung -37

D0 05 BF 5C D1 00 E7 LM --> GLO 5Ch_Dimmung -47

D0 05 BF 5C C7 00 F1 LM --> GLO 5Ch_Dimmung -57

D0 05 BF 5C B0 00 86 LM --> GLO 5Ch_Dimmung -80

D0 05 BF 5C A6 00 90 LM --> GLO 5Ch_Dimmung -90

D0 05 BF 5C 99 00 AF LM --> GLO 5Ch_Dimmung -103

D0 05 BF 5C 8E 00 B8 LM --> GLO 5Ch_Dimmung -114

D0 05 BF 5C 84 00 B2 LM --> GLO 5Ch_Dimmung -124

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dalej nad tym pracuję, a jak twój projekt?

 

mógłbyś mi jeszcze zlogować co wysyła ULF?

 

rzuć okiem na opis pinów wychodzących z radia na zmieniarkę

w radiu mam tylko 5 pinów wyprowadzonych

mam oryginalną wtyczkę z uciętym kablem, kanał lewy/prawy to wiem

pin 3 (Tel Audio In-) wychodzi z wtyczki w postaci metalowego oplotu, ekranu wokół reszty kabli

u Ciebie jest tak samo ?

http://homepage.ntlworld.com/richard.parkinson7/BMW/Old%20Gen%2017%20Pin%20Radio%20pinout.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Z tego co mam "przerobione" to sa przynajmniej dwa moduly tunerow ze starym zlaczem 17 pin - starszy Philipsa i nowszy Beckera .W Philipsie nie udalo mi sie "wyczaic" wejscia telefonu. W gniezdzie 10pin ,gdzie jes CDC sa jakies dodatkowe sygnaly cyfrowe ,nie wiem w sumie do czego .Poczatkowo mialem telefon podlaczony wpinajac sie w uklad regulacji dzwieku TDA7313 .Ostatecznie dolozylem wzmak DSP ,a on ma bezposrednie wejscie do tel .Mam w sumie na stanie nowszy modul tunera ,ale ze wzgledu na padajace koncowki nie montowalem g..a do auta .

Opis z tego co podales raczej nie pasuje ,bynajmniej do tunera Philipsa. Logi ULF podesle jutro .

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolejne pytanie które zrodziły się podczas pracy nad tym:

Jak działa przycisk R/T ? Z tego co wyczytałem przełącza działanie przycisków kiery pomiędzy RADIO / TELEFON?

Wciśnięcie R/T u mnie nic nie daje pewnie dlatego że radio "wie" że nie ma telefonu,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam

Przycisk R/T zmienia funkcje klawiszy Up/Dwn .W przypadku braku telefonu przycisk R/T faktycznie nic nie zmienia.

Jak tam daleko Twoj projekt ?

U mnie urodzil sie inny problem .Zamierzam zamienic zmieniarke CD na zmieniarke cyfrowa na karte SD itd.Tyle,ze wzmacniacz z DSP ma wejscie do zmieniarki tylko cyfrowe ,z pominieciem radia .Natomiast zmieniarki cyfrowe maja tylko wyjscie analogowe L/R .Trzeba bedzie wykombinowac jakis przetwornik A/C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Przycisk R/T zmienia funkcje klawiszy Up/Dwn .W przypadku braku telefonu przycisk R/T faktycznie nic nie zmienia.

przydałby się log z tego, prawdopodobnie jak radio wie ze jest telefon to kliknieciu na R/T przestaje reagować na up/down

Jak tam daleko Twoj projekt ?

ostatnio montowałem obudowę na sprzęt bo za dużo juz miał luźnych elementów i testowałem zasilanie :)

zmieniarka składa się z (nie wszystko jest konieczne):

raspberry pi, mała przetwornica, przetwornik A/D, hub usb, interfejs ibus...

dodałem automontowanie muzyki z usb, ale narazie kiepsko to działa

testowałem polecenia do jasności kierownicy, działaja ok, odczytywałem jasność podświetlenia przez przetwornik (pin13) - też ok, tylko trzeba to oprogramować

U mnie urodzil sie inny problem .Zamierzam zamienic zmieniarke CD na zmieniarke cyfrowa na karte SD itd.Tyle,ze wzmacniacz z DSP ma wejscie do zmieniarki tylko cyfrowe ,z pominieciem radia .Natomiast zmieniarki cyfrowe maja tylko wyjscie analogowe L/R .Trzeba bedzie wykombinowac jakis przetwornik A/C.

czyli musisz się wpiąć w zmieniarkę przez cyfrowe wejście?

może najlepiej skorzystać z jakiegoś gotowca tu poruszają ten problem dla rpi:

http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=45&t=22392

na czym to robisz ? jaki mikrokontroler?

 

chciałem koniecznie mieć telefon bluetooth, testowałem oprogramowanie z tej strony:

http://nohands.sourceforge.net/

działa całkiem dobrze na desktopie, ale połączenie tego z tym co mam jest dosyć żmudne więc póki co doposażyłem się w parrota do testów

parrot działa wyśmienicie ale z kolei sprawa trudności w spięciu z kierownicą :)

oryginalny moduł (parrot unika) do tego jest dosyć drogi, gdyby ktoś znał się dobrze na elektronice to pewnie dałoby rozeznać protokół po jakim sie porozumiewają - prawdopodobnie uart 3.3v

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Czy dochodzisz juz do momentu nasuwania sie wniosku ,ze zasadnicza zmiana koncepcji narasta wraz ze zblizaniem sie do konca projektu ?

Tak sie zastanawialem nad tym Twoim projektem nie raz i jak dotad wydaje mi sie ,ze chyba sprobuje pojsc innym torem.

Wszystkie te wynalazki w stylu Raspberry Pi itp maja dla mnie jedna wade ..potrzebuja sporo czasu aby ruszyc .

W fabrycznym zestawie 16/9 ,BT TV z DVBT z wejsciem USB do odtwarzania mpg,avi etc , CDC-cyfrowe odtwarzajace mp3 caly ten projekt nie jest mi potrzebny .

Poszedlbym natomiast w innym kierunku .Modul TV ma na pokladzie calkiem silny procesor teletekstu.

Sterujac nim moznaby za pomoca semigrafiki wyswietlac wiele rzeczy ,ktorych brak .Np parktronic zwraca po K-Bus informacje o odleglosci przeszkody od poszczegolnych czujnikow. Wystarczy przejac dane po K-Bus i wysylac po I2C do procesora teletekstu i zrobic cos na wzor PDC w E60.Podobnie RDC w E39 to porazka ,generalnie steruje tylko kontrolke , ktorej nawet moj licznik nie ma.Mysle ,ze tez daloby sie wyswietlac wartosc cisnienia i temp w poszczegolnych kolach.

Wiem bardzo sporo o magistrali I2C,tworzeniu teletekstu itd .

Jesli znalazlby sie ktos kto chcialby podjac temat ,to moglibysmy zabrac sie za to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dochodzisz juz do momentu nasuwania sie wniosku ,ze zasadnicza zmiana koncepcji narasta wraz ze zblizaniem sie do konca projektu ?

Tak sie zastanawialem nad tym Twoim projektem nie raz i jak dotad wydaje mi sie ,ze chyba sprobuje pojsc innym torem.

Wszystkie te wynalazki w stylu Raspberry Pi itp maja dla mnie jedna wade ..potrzebuja sporo czasu aby ruszyc .

dochodzę do wniosku że dobrze byłoby to umieścic na jednej płytce :)

zależy co kto potrzebuje i jakie ma umiejetności, nie jestem elektronikiem i dla mnie łatwiej jest wystartować z raspberry gdzie "wszystko działa od ręki" tzn bez lutowania, tylko trzeba to oprogramować

łatwiej jest zrobić wiele rzeczy np odtwarzacz muzyki obsługuje wszystkie znane formaty, a jak pojawi się jakiś nowy to też nie będzie problemu

raspberry ma dla mnie jedną dużą wadę - chwilę się włącza - do 30 sekund

gdybym chciał tylko przechwycić klawisze z kierownicy i przesłać dalej to spróbowałbym np. na arduino

 

popieram twój pomysł, ale nie będę w stanie pomóc bo:

-moja znajomość elektroniki jest bliska zera

-nie mam takich sprzętów w aucie żeby móc to testować :) co prawda mam pdc ale wydaje mi się że w E36 nie jest ono do żadnej szyny podłączone, to chyba samodzielny system

 

przejrzyj projekt openbm, myślałem ze jak kiedyś zmienie auto na E39 to coś takiego sobie zrobię,

 

popołudniu wrzucę zdjęcia jak zmieniarka teraz wygląda

 

pojawił się jeszcze jeden mały problem, jak głośno puszczam muzykę to trochę szumi - jest gorszej jakości

kabel który polutowałem do dźwięku ma 1m długości, oryginał musiał mieć koło 4m bo biegł do bagażnika z tymże był mocno ekranowany

myślisz że kupno ekranowanego kabla załatwi sprawę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Problem z szumami ,to nie problem z kablem .Nawet super ekranowany nic nie da.Długość i jakość kabla ma wpływ na zakłócenia zbierane przez kabel.

W tym temacie bardzo dobrym rozwiązaneim jest przesyłanie sygnałów dwużyłowo,asymertycznie względem masy na tzw skrętce .Tak zresztą przesyłane są sygnały audio w naszych BMW .Szumy to poprostu kiepska jakość ostatniego stopnia przetwornik D/A tudzież stopnia przedwzmacniacza końcowego audio.

Kabel może wnosić przydźwięki ,zakłocenia elektryczne .W skrajnych warunkach szumy mogą wnosić siejące przetwornice zasilacza ,ale to już dłuższy temat i jeśli nie jesteś elektronikiem ,to nie ma sensu abym sie produkował jak z tym walczyć.

Ja z kolei mam zaledwie podstawową wiedzę na temat programowania .Wiedza ta jednak pozwala mi wysnuć tezę iż wiele z tych nowych gadżetów w stylu Arduino ,Raspberry ..ogólnie wszystkie te wynalazki ,np języki programowania wyższego rzędu jak Bascom itp to często lipa .

Bez problemu można w 5 minut zbudować COŚ i wyświetlić na tym Hello World ! Problemy nie do przeskoczenia wychodzą dopiero jak próbuje się do gotowych procedur wyswietlacza ,RSa ,klawiatury i innych wpleść swoje 3 grosze .Wówczas okazuje się że nic nie działa .. i nikt nie wie dlaczego ,a jedynym rozwiązaniem okazuje się napisanie wszystkie po swojemu od podstaw w asemblerze :(

W każdym bądź razie właśnie jakiś oprogramowany AVR widzę jako rozbudowę tego o czym wspomniałem kilka postów wyżej .

Nie wiem jak uważają inni ,ale dla mnie wejście do auta przekręcenie zapłonu ,wrzucenie wstecznego i czekanie 30 sekun aż ekran pokaże stan czujników PDC to jakaś abstrakcja .Po co i na co takie coś ..chyba jedynie aby się pochwalić komuś ,bo użyteczne w rozsądnym rozumieniu tego pojęcia to by nie było.

Możesz wrzucić jakieś schematy ,albo fotki jak ten Twój projekt wygląda ?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia zmieniarki:

http://images64.fotosik.pl/978/e21a2fedfe28f167m.jpg

http://images61.fotosik.pl/976/e6104e7f2b60ade6m.jpg

Kable czerwony i czarny to zasilanie z auta wchodzi to przetwornicy a z niej do raspberry (5v kable od spodu podłączone to TP1, TP2)

Do przetwornika AD wchodzą dwa kable niebieski i pomarańczowy przez dzielnik napięcia, przetwornik podłączony do rpi po i2c.

Kabel pomarańczowy będzie do mierzenia podświetlenia deski, niebieski jest na zapas, można mierzyć jeszcze dwie może przydatne wartości - szybkość na pinie 10 lub sprawdzać stan radia na pinie 16 (0V wyłączone całkiem/brak stacyjki, ~10V standby, włączone ~12V - tak mi wyszło z pomiarów). Nie wiem czy to się przyda do czegoś.

Z interfejsu ibus potrzebne są 3 kable: czerwony/czarny - zasilanie i biały - ibus.

Radiator na procku raczej nie jest potrzebny ale leżał wśród gratów to założyłem :)

 

Szumy na kablu zostawiam na później, na razie jest dużo innych rzeczy do zrobienia.

 

Jeśli chodzi o długi czas startu to nie jest taki duży problem, nie zakładałem że rpi będzie wstawało od zera za każdym razem, Bierze mało prądu więc może pracować cały czas (. Pewnie czasami będzie musiał wstać od zera i wtedy te 30 sekund może być irytujące. Poza tym można to troche zopytmalizować - w ogóle nie próbowałem jeszcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Cześć , gratulacje pomysłu bardzo fajna sprawa. Trafiłem na twój post szukając słów raspberry , ponieważ chciałbym u siebie w e36 zamontować nexusa 7 i połączyć go z malina znalazłem jeden projekt w necie i wydaje mi się godny sprawdzenia. :P

Ma ktoś u siebie takie cacko ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.