Skocz do zawartości

BLUETOOTH E65 ZMIANA MODUŁU SIEMENS/TCU NA TCU 1,5 MOST ECE


bmw-power

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 miesiące temu...
  • 11 miesięcy temu...

Co do zmiany w BMW E65 TCU Everest ECE z 2005.06 na TCU 1,5 MOST ECE z 2007r. o numerze 9149615 , jest problem z zmianą VIN za pomocą WinKFP, ponieważ E65 w spdaten nie ma na wyposażeniu takiego modułu. TCU 1,5 MOST ECE zgłasza się w inpe, gdzie mogę podejrzeć jego numer tj. 9231089 , taki numer występuje w spdaten BMW E70 w katalogu data/tele15. W NCS, gdy chcę zczytać trc TCUM wywala bład coapi2041 - co ponoć oznacza błędny VIN . Przed tą próbą odczytu ncs informuje, że pliki tego modułu to miedzy innymi TELE60_2.prg, a ponoć ten nowy moduł ma mieć TELE60_3.prg , nie wiem jak to zmienić.

Czy jeżeli na wyposażeniu E65 nie szły TCU 1,5 MOST ECE z 2007r. o numerze 9149615 to czy jest możliwe prawidłowe zapisanie tego modułu do tego auta?


Jak można w prosty sposób sprawdzić win przypisany do poszególnych modułów?


Po dodaniu klucza $633 i usunięciu $638, i przekodowaniu , na wyświetlaczu jest "phone", jest aktywny bluetooth . Kiedy robię parowanie na telefonie wyświetla mi się bmw02902, klikam wpisuje pin z nowego TCU1,5 Most ECE, mieli mieli i się nie łączy. Nie wiem czy to wina , że to iphone 5s czy też chodzi o niepoprawny vin i zapisanie modułu do auta.


Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź. Chętnie pomogę jeśli chodzi o klimatyzację bo tym się zajmuję na codzień, webasto odrobine też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja:


PISZĘ TO W CELACH INFORMACYJNYCH I NIE ODPOWIADAM ZA SZODY POWSTAŁE W SKUTEK DZIAŁANIA WG. MOJEGO OPISU. AKTUALIZACJE I ZMIANY W OPROGRAMOWANIU ROBISZ WYŁĄCZNIE NA SWOJĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ!!!


Sprawa rozwiązana wszystko działa.


Gdy kiedyś zdarzyło Wam się nabyć jakikolwiek moduł (sterownik) z wgranym oprogramowaniem od innego BMW, którego numer oprogramowania nie odpowiada numerowi waszego ZB number, ale sam sterownik występował w waszym aucie, to należy (napiszę na przykładzie modułu TCU1.5 most o numerze części 9149615 i o wgranym oprogramowaniu nr 9231089 od BMW E60, a w moim E65 najnowsze możliwe oprogramowanie miało numer 9206778):

1. Montujecie i podłączacie sterownik w bagażniku

2. Sprawdzacie w INPA numery ZB i przypisane im numery VIN ( shift+F2, następnie Functional jobs, następnie F3 Anwenderinformationsfeld ) spisujecie numer ZB modułu i sprawdzacie jaki ma przypisany nr vin. Warto sprawdzić czy numer Vin przypisany przy innych podzespołach jest z liczbą kontrolną czy też nie. U mnie było przypisane 7 ostatnich cyfr jak w dowodzie bez numeru kontrolnego i tak samo trzeba przypisać przy zmienianym module.

3. W Sp-daten dla E65 wchodzicie w katalog DATA\TELE15 tam powinny znajdować się pliki: 9206778A.0pa ; TELE15.ATS ; TELE15.DAT ; TELE15.HIS ; TELE15.HWH

4. Zmieniacie zawartość TELE15.HIS w notatniku - jak na załączonym obrazku tele15his.png

5. Zmieniacie zawartość TELE15.HWH w notatniku - jak na załączonym obrazku tele15hwh.png

6. Za pomocą BMW Coding Tool trzeba zaktualizować SPdaten i WINkfp:

Po prawej klikacie na select SP-source wybieracie ścieżkę gdzie macie na komputerze katalog z SP Daten dla E65 - ten sam gdzie zmienialiście zawartość plików TELE15, następnie klikacie Update SP-daten , wyskakuje okienko czy zrobić beckup, nie trzeba, następnie gdy aktualizacja się zakończy , kliknijcie Update WinKFP - analogicznie jak z SP-daten. Po aktualizacji wszystko jet gotowe do programowania.

7. Podłączacie prostownik pod maską, uruchamiacie WinKFP, wybieracie F1 comfort mode, następnie F3 Update ZUSB, z listy wybieramy nazwę sterownika jaki nas interesuje (w moim przypadku był to TELE15. Wciskamy F4 i wpisujemy nr VIN, następnie F8 Done, następnie można użyć przycisku F4 Special, następnie F1 read UIf tak aby podejrzeć numery. Następnie F8 done, następnie jeszcze raz sprawdzacie numer VIN u góry ramki programu, następnie F3 Prog.ZB-Update i wyskoczy okienko informujące z jakiego softu przechodzimy na jaki sof w moim przypadku z 9231089 na 9206778 - WinKFP pozwolił na to tylko dzięki zmianom w plikach TELE15 HIS i HWH bez zmian WinKFP aktualizuje tylko w górę. Jeżeli numery są zgodne z naszymi założeniami to klikamy tak, w następnym okienku klikamy ok i ju idzie aktualizacja. W moim przypadku aktualizacja trwała około 30 minut. Na koniec wyskoczy okienko informujące o prawidłowym zaprogramowaniu.

8. Zmiany w piku TRC w NCS i moduł TCU1.5MOST śmiga jak należy.


https://zapodaj.net/110f2bc33f072.png.html


https://zapodaj.net/607b5c704ac0e.bmp.html



Oczywiście trzeba dodać do FA $633 i usunąć $638,

możesz potem przekodować auto "process car" , lub przelecieć pustym plikiem MAN moduł MMI, MMIGT i TCM. Powinna wtedy pojawić się opcja "phone".


ustawienia:


3. After that i coded the MMI with NCSExpert with the following options :

TEL_BLUETOOTH

AKTIV

BLUETOOTH_HANDY

AKTIV

ECE_TELEFON

aktiv

HARDKEY_ASK

aktiv


4. Then i coded the new TCU-module (TCU15MOS.C13) with NCSExpert and changed the following options:

BORDNETZ

e65_bordnetz

BACKUP_ANTENNA

nicht_aktiv

BACKUP_LOUDSPEAKER

nicht_aktiv


5. After that i could successful pair my iphone 4s and had full bluetooth functionality. BUT i still had the SOS-System-Failure - Message!! The source of the failure-message was located in the SIM-ECU (NCSExpert)

So i read with NCSExpert the trace-file the SIM-ECU and found some interesting options to deactivate. I set the following options:

UBERWACH_TELEFON

nicht_aktiv

VERBAU_TELEFON

nicht_verbaut


tu masz adres do strony gdzie ludzie też mocno walczą z bluetooth w E66 , E65


https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=600318&page=23

Edytowane przez krzych_29
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem wlasnie na etapie zmiany modulu w mojej poliftowej e66 z 03.2005, wyszla z fabryki ze sluchawka bluetooth w szufladzie.

Mam problem bo pomimo postępowania wg instrukcji nie mam funkcji PHONE w SETTINGS??? Zrobilem wszystko jak to opisal krzych_29


Mozecie wkleic pliki co macie w modulach mmi i tcu???

Wydaje mi sie ze gdzies tam lezy problem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście trzeba dodać do FA $633 i usunąć $638, pewnie dlatego nie masz "phone", możesz potem przekodować auto "process car" , lub przelecieć pustym plikiem MAN moduł MMI, MMIGT i TCM. Powinna wtedy pojawić się opcja "phone".


Powinno być widać phone, ale zobacz czy masz te ustawienia:


3. After that i coded the MMI with NCSExpert with the following options :

TEL_BLUETOOTH

AKTIV

BLUETOOTH_HANDY

AKTIV

ECE_TELEFON

aktiv

HARDKEY_ASK

aktiv


4. Then i coded the new TCU-module (TCU15MOS.C13) with NCSExpert and changed the following options:

BORDNETZ

e65_bordnetz

BACKUP_ANTENNA

nicht_aktiv

BACKUP_LOUDSPEAKER

nicht_aktiv


5. After that i could successful pair my iphone 4s and had full bluetooth functionality. BUT i still had the SOS-System-Failure - Message!! The source of the failure-message was located in the SIM-ECU (NCSExpert)

So i read with NCSExpert the trace-file the SIM-ECU and found some interesting options to deactivate. I set the following options:

UBERWACH_TELEFON

nicht_aktiv

VERBAU_TELEFON

nicht_verbaut


tu masz adres do strony gdzie ludzie też mocno walczą z bluetooth w E66 , E65


https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=600318&page=23


Jakbyś miał jakieś pytania to wal śmiało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

3. W Sp-daten dla E65 wchodzicie w katalog DATA\TELE15 tam powinny znajdować się pliki: 9206778A.0pa ; TELE15.ATS ; TELE15.DAT ; TELE15.HIS ; TELE15.HWH

4. Zmieniacie zawartość TELE15.HIS w notatniku - jak na załączonym obrazku tele15his.png

5. Zmieniacie zawartość TELE15.HWH w notatniku - jak na załączonym obrazku tele15hwh.png

6. Za pomocą BMW Coding Tool trzeba zaktualizować SPdaten i WINkfp:



https://zapodaj.net/110f2bc33f072.png.html


https://zapodaj.net/607b5c704ac0e.bmp.html


 

Dysponuje ktoś tymi zdjęciami albo ma informacje jak zmienić pliki his i HWH?

Moduł do własnej konfiguracji świateł E39 sprzedam!



icon3.png BMW E36 316i M43

icon1.pngBMW E61 530D M57N

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Witam. Podłącze się do tematu ponieważ od kilku dni walczę z bluetooth.

Mianowicie założony nowszy modół ECE

Przekodowany VIN.


Problem jest jeden po dodaniu FA $633 i usunięciu FA $638, nie pojawia się opcja Phone na MMI wszystko robię dobrze.

Już się chwilę bawię ncs-em itp.


E65 2005r polift MMI poliftowe modół bluetooth z 2006r. Robię wszystko wedlug instrukcji i nie zadziała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Jestem wlasnie na etapie zmiany modulu w mojej poliftowej e66 z 03.2005, wyszla z fabryki ze sluchawka bluetooth w szufladzie.

Mam problem bo pomimo postępowania wg instrukcji nie mam funkcji PHONE w SETTINGS??? Zrobilem wszystko jak to opisal krzych_29


Mozecie wkleic pliki co macie w modulach mmi i tcu???

Wydaje mi sie ze gdzies tam lezy problem...

 

Właśnie mam to samo i nie mogę sobie poradzić z tym przekopałem temat już we wszystkie strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Próbowałem wg instrukcji zrobić u siebie bluetooth. Moje auto posiadało telefon w podłokietniku ( słuchawki brak a po wejściu w telefon wyświetlał sie napis z jakimś numerem telefonu ) .


W kostce zamieniłem styk 1 z 50 bo były na odwrót .


W pewnym momencie system zadziałał i przez kilka dni miałem sparowany telefon działający normalnie ale albo coś miałem przypadkowo przekodowałem albo była to kwestia wypinania z kostek przewodów . Teraz nie jestem w stanie znów tego uruchomić. Niestety na wyświetlaczu mam załączony bluetooth i nie da się go wyłączyć, a parowanie jest ale naciśnięcie nie powoduje włączenia.


Mój VIN to DT79224


W FA nie mam żadnego z poniższych :

$638 - Telefon samochodowy Professional

$630 - Telefon samochodowy z słuchawką bezprzewodową

$633 - Instalacja tel. kom. Business


Próba dopisania do FA - $633 - skutkuje błędem , pozostałe da się dopisać. Pomimo tego po kodowaniu udało mi się spowodować aby w ustawieniach pojawił się PHONE.


Nie wiem jak odpiąć podstawkę telefonu w schowku , musiałbym tam zrobić spustoszenie więc ją zostawiłem. Jeśli powinienem to zrobić to proszę o informację.


NCS Expert przekodowałem


ECE_TELEFON

active

TEL_BLUETOOTH

active

BLUETOOTH_HANDY

active

HARDKEY_ASK

active



US_TELEFON - Zostawiłem na :

aktiv


TEL_US_BUSINESS

aktiv


TEL_US_PROFESSIONAL

nicht_aktiv




Prośba o pomoc w przywróceniu ustawień.


Poniżej zdjęcia mojego TCU :


http://autaslubne.pl/pliki/ista/TCU.jpg



I dodatkowo mój cały plik FSW_PSW.MAN którym koduję :


https://www.dropbox.com/s/h0svfaigjo5x9ih/FSW_PSW.MAN?dl=0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Witam. Podłącze się do tematu ponieważ od kilku dni walczę z bluetooth.

Mianowicie założony nowszy modół ECE

Przekodowany VIN.


Problem jest jeden po dodaniu FA $633 i usunięciu FA $638, nie pojawia się opcja Phone na MMI wszystko robię dobrze.

Już się chwilę bawię ncs-em itp.


E65 2005r polift MMI poliftowe modół bluetooth z 2006r. Robię wszystko wedlug instrukcji i nie zadziała.

 



Problem rozwiązany :8) mianowicie potrzebny był update MMI modółu głównego wyświetlacza poprzez Win KFP :)

Na wyświetlaczu automatycznie pojawiła się opcja "Phone" w ustawieniach.

Po drobnym przekodowaniu modułów TCUM i MMI wszystko działa poprawnie BT jest paruje się z tele :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 5 miesięcy temu...

Witam. Jak ma się sprawa kiedy mam auto 07.2005 czyli już lift ale właśnie mam opcje telefonu w szufladzie czyli S638.


Mam już moduł BT od E65 z 2007 roku z opcją S633 i tam były rozmowy na BT.


Kwestia jest tego typu ze w moim aucie są 3 wtyczki okrągłe a w tamtym z 2007 są 4 wtyczki okrągłe.


Wywaliłem z FA S638 i zastąpiłem S633.

Wywalało błędy SOS call


Więc zmieniłem w module TCUM :

BACKUP_LOUDSPEAKER

nicht_aktiv

BACKUP_ANTENNA

nicht_aktiv


Niby już nie wywala błędu SOS ale moim zdaniem kiedy telefon nie jest podłączony z autem powinna być informacja na ekranie monitora : „Telephone conectec?”

Tak miałem w e65 z 2007rok. A teraz kiedy telefon jest nie połączony z autem są kreseczki od zasięgu nie wiem czego… tak było jak był telefon w szufladzie..

telefon z szufladą wyleciał całkowicie…

Telefon na BT łączy się bez problemu kiedy jest połączony normalnie wyświetla mi nazwę mojego telefonu.

Co zmienić aby nie było tych głupich kreseczek od zasięgu tak jak bym nadal miał telefon szufladowy S638??


Coś zrobiłem nie tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam, ja zrobiłem i wszystko działa, choć nie poszło gładko. Moje auto jest z 08/2005, więc po lift i MMI jest prawidłowe. Mój numer MMI to 6967626, jedyna rzecz do kupienia było TCU, ja kupiłem wersję trzecia z listy umieszczonej na początku tego tematu, numer 9138168. BMW EVEREST E65 ECE data 19.09.2006. Wymiana plug and play, od razu wywala błąd SOS, ale tym zaraz. Pierwsze co trzeba zrobić to wgrać program do TCU, WinKFP i wpisać w nim nasz VIN. Ta wersja TCU jest rozpoznawana jako TELE65.


INPA widzi po zakodowaniu, i programowaniu TCU jak poniżej.


67eadbe5b888c6d822237bf0a7d8aeb9.jpg


69224454a5db35baa740a05dfa0467a3.jpg



W menu connect jest widoczna obsługa telefonu. Należy w FA w CAS, i LMA usunąć $638 takie było u mnie, czasem może być $630. Następnie dołożyłem $633, oraz $644, to drugie to telefon bluetooth.

w MMI zakodować.


ECE_TELEFON

active

TEL_BLUETOOTH

active

BLUETOOTH_HANDY

active

HARDKEY_ASK

active


Następnie w TCU


BACKUP_LOUDSPEAKER

nicht_aktiv

BACKUP_ANTENNA

nicht_aktiv


Błąd SOS zniknie.


Funkcja

BORDNETZ

e65_bordnetz


wersji TELE65 nie występuje, ale wszystko działa


Jak wspomniałem moja wersja MMIGT8 to 6967626, WinKFP z aktualizuje to do wersji 9165211, po aktualizacji, menu Setting znika Bluetooth, za to pojawia się Phone, a w pod menu jest Bluetooth, i connect


2313440375abdda31dac05f75bc9db06.jpg


W menu jest widoczny po sparowaniu telefon, oraz jest widoczna lista kontaktów. To iPhone 12 Pro max więc jak widać nawet z nowym sprzętem to działa bardzo dobrze.

Jako że prowadzę serwis elektroniki w autobusach, to moje kontakty w większości to nie są nazwiska, a raczej nazwy firm, itp bym wiedział kto dzwoni.

Wskaźnik poziomu sygnału, pokazuje to co ma telefon na swoim wyświetlaczu.

Jakość rozmów jest rewelacja, nawet lepiej niż przez głośnik samego iPhone.

Działa również klawiatura, obieranie na kierownicy, oraz przyciśnięcie w czasie normalnej pracy systemu przycisku odbierania, następuje wywołanie połączenia do numeru pierwszego na liście Top 8



9e35b93a3a260509fe55a99b4a193d29.jpg


WAŻNE ja kodujesz programuje zaopatrz się w źródło zasilania, ja kupiłem taki 30A wystarczy, podczas kodowania prąd pobierany to 15 A

1ded1c579e1592cca1a596f711bc6ba4.jpg




Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Witam, ja zrobiłem i wszystko działa, choć nie poszło gładko. Moje auto jest z 08/2005, więc po lift i MMI jest prawidłowe. Mój numer MMI to 6967626, jedyna rzecz do kupienia było TCU, ja kupiłem wersję trzecia z listy umieszczonej na początku tego tematu, numer 9138168. BMW EVEREST E65 ECE data 19.09.2006. Wymiana plug and play, od razu wywala błąd SOS, ale tym zaraz. Pierwsze co trzeba zrobić to wgrać program do TCU, WinKFP i wpisać w nim nasz VIN. Ta wersja TCU jest rozpoznawana jako TELE65.


INPA widzi po zakodowaniu, i programowaniu TCU jak poniżej.


67eadbe5b888c6d822237bf0a7d8aeb9.jpg


69224454a5db35baa740a05dfa0467a3.jpg



W menu connect jest widoczna obsługa telefonu. Należy w FA w CAS, i LMA usunąć $638 takie było u mnie, czasem może być $630. Następnie dołożyłem $633, oraz $644, to drugie to telefon bluetooth.

w MMI zakodować.


ECE_TELEFON

active

TEL_BLUETOOTH

active

BLUETOOTH_HANDY

active

HARDKEY_ASK

active


Następnie w TCU


BACKUP_LOUDSPEAKER

nicht_aktiv

BACKUP_ANTENNA

nicht_aktiv


Błąd SOS zniknie.


Funkcja

BORDNETZ

e65_bordnetz


wersji TELE65 nie występuje, ale wszystko działa


Jak wspomniałem moja wersja MMIGT8 to 6967626, WinKFP z aktualizuje to do wersji 9165211, po aktualizacji, menu Setting znika Bluetooth, za to pojawia się Phone, a w pod menu jest Bluetooth, i connect


2313440375abdda31dac05f75bc9db06.jpg


W menu jest widoczny po sparowaniu telefon, oraz jest widoczna lista kontaktów. To iPhone 12 Pro max więc jak widać nawet z nowym sprzętem to działa bardzo dobrze.

Jako że prowadzę serwis elektroniki w autobusach, to moje kontakty w większości to nie są nazwiska, a raczej nazwy firm, itp bym wiedział kto dzwoni.

Wskaźnik poziomu sygnału, pokazuje to co ma telefon na swoim wyświetlaczu.

Jakość rozmów jest rewelacja, nawet lepiej niż przez głośnik samego iPhone.

Działa również klawiatura, obieranie na kierownicy, oraz przyciśnięcie w czasie normalnej pracy systemu przycisku odbierania, następuje wywołanie połączenia do numeru pierwszego na liście Top 8



9e35b93a3a260509fe55a99b4a193d29.jpg


WAŻNE ja kodujesz programuje zaopatrz się w źródło zasilania, ja kupiłem taki 30A wystarczy, podczas kodowania prąd pobierany to 15 A

1ded1c579e1592cca1a596f711bc6ba4.jpg




 

Długo aktualizował Ci się ten moduł? U mnie z 40 min

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarówno TCU jak i MMI po 40 minut. Także zasilacz auta, oraz zasilanie laptopa bo bateria może paść

 

Ja mmi nie aktualizowałem bo wszystko działa jak należy po zmianie tylko TCUM. W TCUM zmieniłem Vin ale w sumie nie wiem po co skoro wcześniej kiedy był Vin inny również działało… Czy te zmiany są konieczne?


Ogólnie z aktualizacją sterowników trzeba uważać na zwykłym kablu kline decan jest niestabilnie i można uwalić sterowniki…



Czy po zmianie nr Vin w TCUM oraz aktualizacji kodowales go dodatkowo ncsem? Czytałem ze jest to konieczne przy każdym aktualizowaniu sterownika…. Ale nie napisali czym kodujemy i w jakim celu….

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

VIN wpisuje by był spójny z pojazdem, ponadto telefon bluetooth widzi końcówkę winu, czyli moją. Mam dwa BMW e61, i e65 oba z 3.0d .i w e61 wywaliłem wadliwy MULD i też zainstalowałem TCU, do dziś działa, i ma mój numer VIN. Telefon pamięta wszystkie urządzenia z którymi jest sparowany. Bez VIn w e65 działa, za to w e61 już nie. Dlatego dla spokojności wolę przypisać będzie spokój.

W TCU trzeba zakodować to co na początku pisałem,

BACKUP_LOUDSPEAKER

nicht_aktiv

BACKUP_ANTENNA

nicht_aktiv


Błąd SOS zniknie.


Funkcja

BORDNETZ

e65_bordnetz


W moim TCU tego nie ma, nie mam błędów żadnych w aucie, Tylko dwa czerwone pola od CDC ponieważ odłączyłem zmieniarkę i kupiłem to: http://www.audiostrada.pl/index.php/adaptery-usb-sd-aux/bmw/modu%C5%82-usb-bmw-detail

Ma teraz pendrive w schowku i tam mam muzykę. Oraz mam uwaloną nawigację. ktoś aktualizował program i się wysypała, ale tym zajmę się w swoim czasie, nie wrzeszczy a mapy i tak nie są aktualne, więc szkoda zachodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W TCU trzeba zakodować to co na początku pisałem,

BACKUP_LOUDSPEAKER

nicht_aktiv

BACKUP_ANTENNA

nicht_aktiv


Błąd SOS zniknie.


Funkcja

BORDNETZ

e65_bordnetz

 

To wiadomo ze trzeba zakodować bo zmieniliśmy Tcu na inny. Chodzi mi o kodowanie modułu którego nie wymienialiśmy tylko aktualizowalismy do nowszej wersji. W innym temacie piszą ze to konieczne ale nie piszą w jakim celu, domyślam się ze pustym plikiem kodują zaktualizowany moduł…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.