Skocz do zawartości

Wentylator klimatyzacji


dddpawel

Rekomendowane odpowiedzi

Nie kreci mi sie wentylator klimatyzacji Jak go sprawdzić? Co może byc przyczyna ? Przejrzałem forum i znalazłem dużo o klimie w e34 i jako powód tych problemow jest podawana spalona opornica wentylatora lub bezpiecznik. Jak jest rozwiązany układ sterowania tym wentylatorem w e39? Czy w e39 jest podobnie jak e 34? Gdzie szukać bezpiecznika od tego wentylatora?

Proszę o podzielenie sie swoim doświadczeniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 125
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Poczytaj to my mamy ten sam problem z wiatrakami.Dodam tylko tyle że odpinając kostkę z czujnika temp.i podłączajac po kolei piny z masa pojazdu wentylator zadziałał(czyli silnik i opornica ok,a i tak nie chodzi).

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=48218

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie co do tego czujnika to nie jestem pewien,ponieważ jak miałem pusta klimę to nie załanczała się sprężarka,a tym właśnie steruje ten czujnik-czyli wychodzi że czujnik sprawny.masz trzy piny w tej kostce d czujnika temp.nie pamiętam niestety który to był,ale podłącz masę i próbuj każdym po kolei.Jeden z nich jest masa a dwa prądowe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W schowku są dwa małe(normalne) i bezpieczniki główne wentylatora są dużo większe niż standardowe.Jak je znalezć-musisz zdjąć osłonę pod schowkiem(jest tylko wsunięta) i włożyć dość głęboko rękę one są jeszcze wyżej niż schowek.Jak nie znajdziesz ich w ten sposób to wymontuj schowek jest do nich wtedy lepsze dojście.Ja niestety mam je sprawne,a wentylator nie działa.Napisz jak dojdziesz co jest bo ja już nie mam pomysłów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W E39 od września 98r wentylator ma 3 wyprowadzenia:

pin 1 - brązowy - masa

pin 2 - niebiesko/czerwony - sterownik silnika (komputer)

pin 4 - czarny - zasilanie - bezpiecznik 75

(Na pinie 2 idzie sygnał prostokątny z różnym poziomem wypełnienia od 5% do 90%. Na tej podstawie zmienia się prędkość obrotowa wentylatora.)

 

A działa to tak:

1. Czujnik ciśnienia układu chłodzenia podłączony jest do sterownika klimatyzacji.

2. Sterownik klimatyzacji konwertuje (na podstawie wbudowanej tabeli) ciśnienie na "telegramy" i wysyła je przez K-bus do sterownika silnika.

3. Sterownik silnika odbiera "telegramy" od sterownika klimatyzacji, konwertuje je na sygnał prostokątny z modulacją wypełnienia i steruje wentylatorem.

 

Pozdrawiam

typer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piotrek1:

 

do sierpnia 98 sterowanie wentylatora było zupełnie inne, trzystopniowe na przekaźnikach. I w tym przypadku można rzeczywiście podawać napięcie na dowolny z trzech zasilających pinów - wentylator powinien się kręcić. W E39 z 2000 roku do zakręcenia wentylatora oprócz zasilania potrzebny jeszcze sygnał prostokątny :)

 

Pozdrawiam

typer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza sie.Ja podaje prąd na tą kostkę i wentylator pracuje.

 

http://img232.imageshack.us/img232/6668/1002766zl0.jpg

 

Ale po rozłączeniu tej kostki nie ma w niej prądu :cry2: .

 

http://img514.imageshack.us/img514/2415/1002767gi9.jpg

 

Czy to znaczy że wine ponosi czujnik ze zdjęcia pierwszego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piotrek1:

 

1. na wszelki wypadek sprawdź bezpieczniki o których pisałem tu:

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=47258

 

2. pierwszy bieg wentylatora powinien się włączyć m.in. po włączeniu klimatyzacji. Sterownik klimy realizuje to poprzez zwarcie czarno/czerwonego przewodu do masy. Jeśli zwarłeś ten (czarno/czerwony) przewód w kostce czujnika temperatury chłodnicy do masy i wentylator zaczął się kręcić to znaczy, że:

bezpiecznik7, bezpiecznik20, przekaźnik biegu pierwszego, opornica i silnik wentylatora są OK.

Jeśli zatem po włączeniu klimy wentylator się nie kręci to przyczyny należy szukać wyłącznie w układzie klimy.

 

Pytanie: czy po włączeniu przycisku klimatyzacji:

- włącza się wentylator?

- włącza się kompresor klimy?

 

Pozdrawiam

typer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc klima się na postoju sie załancza,ale wentylator nie.

Ale u mnie jest coś takiego:

Jak połącze przewód czerwono czarny z masą-słyszę tylko takie tyk tyk ze skrzynki z komputerem i przekażnikami(to pewnie oznaka że przekażniik pracuje) za to po połączeniu przewodu siwo czarnego-działa wentylator na 2 biegu.Zacząłem szukać pierwszego biegu i wypiąłem kostkę z czujnika ciśnieniowego,połączyłem kabel siwo czarny z masa i znalazł się pierwszy bieg.Co jest grane przecież to czerwono-czarny powinien dawać prąd.

 

Bezpieczniki mam wszystkie w porzadku razem z tym duzym głównym

 

TYPER i co teraz :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że:

1. po włączeniu klimy kompresor się załącza a wentylator nie

2. zwierając czarno/czerwony do masy słykać "pykanie" przekaźnika ale wentylator się nie włącza

 

Sprawdź:

1. Czy po zwarciu czarno/czerwonego (przy kostce od czujnika temperatury) do masy pojawia się 12V na czarno/brązowym przy kostce wentylatora (powinna być odłączona od wentylatora)

 

przypadek a) jeśli napięcie pojawia się to znaczy, że padnięty wentylator/oporniki.

przypadek b) jeśli napięcie się nie pojawia to znaczy że padnięty bezpiecznik7 lub przkaźnik biegu pierwszego (lub bezpiecznik20).

 

Jak sprawdzić wentylator (w przypadku a):

odpiąć kostkę wentylatora.

podłączyć do wentylatora, tam gdzie był brązowy - masę

podanie napięcia tam gdzie był:

czarno/brązowy - uruchamia I bieg

czarno/zielony - uruchamia II bieg

czarny - uruchania III bieg

(napięcie podawać przez bezpiecznik 50A, mniejszy się spali na III biegu)

Jeśli wentylator kręci się na III biegu a na innych nie to uszkodzone oporniki (III bieg nie idzie przez oporniki)

 

Jak sprawdzić przypadek b:

Jeśli przy zwieraniu czarno/czerwonego do masy słychać "pykanie" a po wyjęciu bezpiecznika20 nie słychać pykania to bezpiecznik 20 dobry i cewka przekaźnika dobra.

Potem sprawdzić bezpiecznik7, jeśli dobry to padnięte styki przekaźnika -> wyjąć przekaźnik i sprawdzić go

 

Zawsze niestety może być jeszcze przerwa w samej instalacji: coś się rozłączyło, przetarty, upalony przewód itp

 

Przekaźnik znajduje się w skrzynce z elektroniką pod prawym filtrem przeciwpyłkowym, to ten najbliżej prawego błotnika

 

Pozdrawiam

typer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super opis

 

A wiec-jest tak jak opisujesz w punkcie A.ale dziś zauwazyłem jeszcze coś takiego że jak zepnę na krótko kable od czujnika temperatury to wentylator czasami działa,a czasami nie :( .Dzwoniłem też do serwisu i oni mówią że w e39 pada często to http://moto.allegro.pl/item181816910_regulator_sterowania_klimatyzacja_bmw_e39.html#photo

 

i wtedy wiatrak nie ruszy na pierwszym biegu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:( :( :( .Padła diagnoza-padnięty wentylator :( :( .Po włączeniu klimy i podłączeniu wiatraka na krótko bez oporników rusza dopiero po walnięciu w niego trzonkiem od młotka.

 

A więc kupie wentylator.Dzięki za pomoc.Jak ktoś ma jeszcze jakieś pomysły to piszcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o jakieś pomysły to wentylator pewnie ma (jak każdy chyba silnik elektryczny) szczotki. Może to one nie kontaktują? Może da się wymienić szczotki bez konieczności zakupu całego wentylatora?

 

Pozdrawiam

typer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam.Mam pytanko do Typera odnośnie opisu który zrobiłeś jak sprawdzić wentylator klimatyzacji.Zrobiłem tak jak pisałeś tzn. wypiałem wtyczkę wentylatora i podałem napięcia bezpośrednio na wentylator.Sytuację miałem taką że po załączeniu klimy kompresor działał, leciało zimne powietrze a wentylator nie działał.Sytuacja jest taka jak pisałeś kręci się tylko na jednym przewodzie tzn.podałem masę na brązowy i plus ale działa tylko z jednym chyba czarnym.Pozostałe zima nic się nie dzieje.Czyli według ciebie oporniki.Niby dobrze że nie silnik wentylatora ale co teraz mam zrobić dalej.Czy można jakoś wymienić ewentualne oporniki,i gdzie to można kupić.Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzwoniłem też do serwisu i oni mówią że w e39 pada często to http://moto.allegro.pl/item181816910_regulator_sterowania_klimatyzacja_bmw_e39.html#photo

FYI, to jest stara wersja tego regulatora. Ktoś tu wcześniej pisał, że podobno te nowsze wersje już nie padają tak często. Tu jest porównanie starej i nowej:

http://i34.photobucket.com/albums/d102/escape2music/530i/misc/FSU.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.