Skocz do zawartości

[Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er


solaris520

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 62
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

włączam zimne powietrze na nogi i szybę a leci cały czas gorące

To oczywiście zły objaw - związany z tym, że po tylu latach elektrozawory poszły spać (chyba taki czas dla E34 z 1988 roku, bo moje stare elektrozawory zakończyły działalność półtora roku temu).

 

 

a jak puszczam na twarz to leci zimne cały czas

To jest właściwe działanie tej części nawiewów w E34, które nie ma regulacji temperatury pomiędzy dwoma środkowymi kratkami.

Edytowane przez solaris520

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

elektrozawory ? gdzie to dokładnie znaleźć by wymienić ?

Elektrozawory to podwójny moduł (dwie srebrne metalowe małe puszki w czarnym plastikowym stelażu), umieszczony w komorze silnika obok skrzynki bezpieczników i gniazda diagnostycznego.

 

Nr 15 na schemacie.

 

Są włączone w układ chłodzenia silnika/ogrzewania wnętrza - jest do nich doprowadzony płyn chłodzący (jednym przewodem dopływu), a one dwoma przewodami kierują płyn do nagrzewnicy (lewa i prawa strona ogrzewania wnętrza).

Upływ czasu (i kiepska ciecz chłodząca stosowana 20 lat temu) powoduje zdemolowanie uszczelek w środku tych modułów, stąd końcowa faza to zawilgocenie uzwojeń i brak reakcji na sygnał z panelu sterowania ogrzewaniem wnętrza.

 

W razie chęci dokładniejszego rozeznania budowy elektrozaworów, >> tu jest link postu mojej galerii na forum BMW Autoklubu, gdzie pokazałem rozłożony mechanizm.

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam trzy pytania:

1. Po zdemontowaniu chłodnicy okazało się, że ma ona kształt beczki (widok zgodnie z wzdłużną płaszczyzną pojazdu). Co może być tego przyczyną ? Najbardziej skrajne kanały nie miały przekroju przekroju prostokątnego, były po prostu spuchnięte.

2. Pytanie o wiskozę - szukanie w google zwraca dwa zupełnie inne wyniki. Czy na zimnym silniku ona pracuje ? Chodzi mi o temperatury bliskie zero. Część osób twierdzi że tak a część, że nie. Oczywiście wentylator da się ręką obrócić, lekko nie jest ale się da.

3. Dolny prawy wąż od chłodnicy - zamontowałem nową chłodnicę, nalałem płynu, odpowietrzyłem. Wąż ten jest zimny. Znowu część osób uważa, że on powinien taki być a druga część że nie. Na pewno wskazówka jest w pionie. Jest zima więc nie wiem co będzie latem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1

Jeżeli faktycznie oryginalne kształty uległy temu wybrzuszeniu, to może dochodziło w aucie do różnych ekscesów, gdy np. szło w układ duże ciśnienie z powodu walniętej uszczelki lub głowicy, a w konsekwencji też do mocnego gotowania się płynu w zapowietrzonym układzie (zwłaszcza, gdy awaryjnie ktoś używał wody do chłodzenia). Pozostaje jeszcze kwestia korka chłodnicy, który ma wypuszczać nadmiar ciśnienia (choć nawet sprawny niewiele zdziała przy wyżej opisanej sytuacji).

Może zanim wywaliło węże, aluminium brało to najpierw na siebie.

 

Ad. 2

Wiatrak kręci się cały czas od uruchomienia silnika, ale visco tak naprawdę ma co robić dopiero, gdy cała chłodnica jest gorąca – wtedy obroty wiatraka mocno sprzęgają się z obrotami pompy wody.

 

AD. 3

Ok. miesiąc temu odpowietrzałem mój układ po wymianie płynu i gdy zaczynałem, przed garażem temperatura otoczenia spadła już do ok. 0st C. Okazało się, że w tych warunkach włączone ogrzewanie wnętrza tak bardzo wystarczało do chłodzenia silnika, że nie byłem w stanie doprowadzić do otwarcia termostatu. Po ponad godzinie zabawy zanotowałem tylko na moment lekkie nagrzanie dolnego węża (pewnie, gdy na chwilę zmniejszyłem ogrzewanie). Zdałem sobie sprawę, że tego wieczora stan można uznać za stały i dokończyłem to następnego dnia w południe, kiedy już przy ok. 12-15st C nie miałem problemu z doprowadzeniem do pozostałych oznak odpowietrzenia układu, czyli: ciepły dolny wąż, otwarcie termostatu i po chwili wyraźny szum wichury śmigła. Ciągły strumień przelewowy i sam płyn z odpowietrzników miałem już poprzedniego dnia.

 

Może masz do czynienia z podobną sytuacją podczas odpowietrzania, jaką ja miałem przy 0st C?

Jeżeli już ileś czasu poświęciłeś na to odpowietrzanie, to spróbuj zmniejszyć albo wyłączyć ogrzewanie na trochę podczas pracy silnika i wtedy (po ustawieniu się wsk. temp. w pionie) obserwuj temperaturę dolnego węża, strumień przelewowy i oczywiście wskazówkę (dobrze też jeszcze czasem skontrolować odpowietrzniki /odpowietrznik, żeby w razie czego umożliwić wylot jakiejś resztki powietrza).

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety w tych temp ciężko się odpowietrza bo ciężko doprowadzić do otwarcia termostatu. (dlatego ten wąż jest zimny) To normalne jeśli termostat się nie otworzy.

Musisz dać ogrzewanie na minimalny nadmuch żeby tak mocno nie schładzać nagrzewnicy.

 

Co to wiatraka to po odpaleniu kilka sekund kręci się z obrotami silnika po 2-3 sek kręci się ale luźno póki wisko się nie nagrzeje od silnika co przy tych temp raczej nie zobaczysz. Musi być grubo ponad 20st i korki żeby wiatrak się załączył na stałe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w sumie jak jest z tym obiegiem ? Niby mały obieg to głowica, kadłub oraz nagrzewnica i dopiero termostat puszcza na duży. Od razu pojawia się więc pytanie to dlaczego górny wąż jest ciepły ? Mam rozumieć, że jeszcze zbiornik wyrównawczy należy do małego obiegu ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Górny wąż wychodzi z silnika i leci na zbiornik by znów pobrać z niego płyn. Kadłub? Mały obieg to silnik nagrzewnica i zbiorniczek. Jak puści na duży obieg dolny wąż robi się letni, ciepły a z czasem gorący i płyn leci na chłodnice by utrzymać temp roboczą
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 1 miesiąc temu...

Odgrzeję trochę kotleta.

 

Pomimo tak obszernego opisu Solarisa mam problem z odpowietrzeniem M20 :mad2: tyle beemek już odpowietrzałem i nie było problemu a tu jest jakiś horror.

 

Cały czas ze środkowego nawiewu daje mi zimne powietrze.

 

a jak puszczam na twarz to leci zimne cały czas

To jest właściwe działanie tej części nawiewów w E34, które nie ma regulacji temperatury pomiędzy dwoma środkowymi kratkami.

 

Czy po tej wypowiedzi mam rozumieć, że to jest normalne? Właśnie taki typ kratki bez regulacji ciepło zimno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy po tej wypowiedzi mam rozumieć, że to jest normalne? Właśnie taki typ kratki bez regulacji ciepło zimno.

Tak, to całkowicie normalne w tej wersji. To jest miejsce jedynie zimnego nawiewu.

Przy odpowietrzaniu siłę i ciągłość ogrzewania sprawdzaj sobie nadmuchem na nogi (tylko go włącz przedtem ;-) ). Jeżeli zaniepokoił Cię tylko ten środkowy zimny nadmuch, to podejrzewam, że masz to już dawno odpowietrzone.

ps.

Pokaż gdzieś czasem, co nowego słychać w Twoim M20. ;-)

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.