• Reklama

Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

M47T2/N47 (318d, 320d), M57T2/N57 (325d, 330d, 330xd), N45 (316i, 320si), N46/N43 (318i, 320i), N51 (328i, 328xi), N52/N53 (323i, 325i, 325xi, 328i, 328xi, 330i, 330xi), N54/N55 (335i), S65 (M3)

Moderatorzy: BMK, Rufio, Wlodi

Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez miroy511 » 08 Lis 2014 21:40

No i dziś nastał ten moment. Mając wolną sobotę, zabrałem się do roboty (ładnie mi wolna sobota).
Godzina 8.00 rano auto wjechało do garażu.
Zabawa z wymianą świec i zdemontowaniem klapek kolektora zajęła mi cały dzień. Nie śpieszyło mi się, bo w trakcie wymian, wszystko czyściłem i sprawdzałem przewody, styki, kostki itd.
Wymiana świec poszła gładko. Najpierw świece polałem odrdzewiaczem EMCCO Q6 (wysokogatunkowy odrdzewiacz) cena za spray 21 zł. Czynność powtórzyłem ze 4 razy.
Pomiędzy pryskaniem świec, zająłem się sprawdzaniem pozostałych dostępnych podzespołów.
Po godzinie zabrałem się za świece. W rękę klucz dynamometryczny i siłą 25 Nm świece się wykręciły. Jedna stawiała opór więc spray do ręki i 30 Nm i świeca wykręcona. Gniazda dookoła wyczyszczone, przy nowych świecach przesmarowałem delikatnie gwint smarem miedzianym CX-80 za 11 zł. Świece dokręciłem siła 18 Nm (jedni pisali że 15 inni że 20, więc ja dałem 18.)
Następnie zabrałem się za kolektor i te nieszczęsne klapki. Po zdemontowaniu klapek i przyjrzeniu się im mogę stwierdzić że jeszcze około 50 tysięcy km mogłem śmiało pośmigać. Klapki solidnie były przymocowane do osi. mimo wszystko czytając wcześniej na forum tematy dotyczące urywających się klapek albo pękających osiek postanowiłem je wywalić i nie ryzykować. Kolektor wyczyszczony i zaślepiony + nowe uszczelki. No i składanie wszystkiego w całość :)
Panowie taka praca to czysta przyjemność i do tego przy gorącej herbatce bo w garażu trochę chłodno było. Uczucie końcowe bezcenne :lol:
Każdy kto posiada trochę wolnego czasu i dobry zestaw kluczy śmiało może się za to zabrać, nic skomplikowanego.
Do całej zabawy użyłem:
-zestaw kluczy Yato
-odrdzewiacz EMCCO Q6
-smar miedziowy CX-80
-klucz dynamometryczny Bass
-świece żarowe BERU GE 102
-zaślepki kolektora
-uszczelki 8 szt.


Pacjent BMW E90 320d 163 kM silnik M47D2 z 2005roku
Image

Laptop ze stronką forum + części
Image

Zestaw narzędzi
Image

Tak na szybko, już po zdjęciu kolektora
Image

W międzyczasie zauważyłem że czarna pantera próbowała mi ukraść moje drugie cacko. Po udanej akcji zneutralizowania złodzieja zrobiłem sobie przerwę i zrobiłem kilka rundek po wiosce
Image

Klapki zamknięte
Image

Klapki otwarte
Image

Montaż zaślepek
Image

Montaż uszczelek
Image

Czyszczenie i składanie wszystkiego w całość
Image

Zużyte części
Image

To by było na tyle
Moja galeria: viewtopic.php?f=158&t=266821
Wymiana świec żarowych i klapek kolektora : viewtopic.php?f=70&t=259058&hilit=wymiana+%C5%9Bwiec
Awatar użytkownika
miroy511
 
 
 
Posty: 189
Dołączenie: 19 Sty 2011 17:41
Miejscowość: Płock
Moje BMW: E90 320d. M47D20O2 (163KM) 2005r. Automat. DPF

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez halfi » 09 Lis 2014 01:25

Jaki przebieg masz? że oceniłeś stan klapek jeszcze na 50k km?

Czy do wymiany świec trzeba zdejmować kolektor?
Awatar użytkownika
halfi
 
 
 
Posty: 1107
Dołączenie: 18 Sie 2008 21:52
Moje BMW: E90 320dA 06'

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez Matias-e90 » 09 Lis 2014 07:20

halfi napisał:Jaki przebieg masz? że oceniłeś stan klapek jeszcze na 50k km?

Czy do wymiany świec trzeba zdejmować kolektor?



Własnie, jedna z klapek mogła dostać luz po następnych 10 km:)
Tak trzeba demontowac kolektor do wymiany świec. U mnie 2 z 6 siedziały uparcie bałem sie wykręcać, że pekną... ale tak samo odrdzewiacz poszedł w ruch i posżło:) z tym, że ja nie smarowałem świec smarem żadnych, słyszałem kilka opinii że ego się nie robi...
Awatar użytkownika
Matias-e90
 
 
 
Posty: 1309
Dołączenie: 22 Wrz 2010 07:28
Miejscowość: Szczytno-> obecnie Warszawa
Moje BMW: Było: E46 320d,E90 320D, E60 530dA,E46 330xd, E91 330d+, jezt e61 LCI 3.0d +

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez miroy511 » 09 Lis 2014 10:46

Halfi no niestety kolektor trzeba zwalac zeby dostac sie do świec. Nie ma innej opcji.

Matias nie wiem czy bym przyjeździl jeszcze 50 tysi czy 10km. Klapki siedzialy bardzo solidnie. Byc moze niedawno poprzedni właściciel wymieniał kolektor. Przebieg mam 184 tysiace
Kumpel miał lekki luz na klapkach a mimo to odważył sie jeszcze 20 tysi zrobić. Ja nie ryzykowałem.
A co do smaru to też widziałem wiele opini. Zdecydowałem sie dlatego że w końcu nawet BERU produkuje smar do świec aby się nie zapiekaly gwinty. Więc kupiłem miedziany, wytrzymały do +300 stopni. Oczywiscie bardzo delikatnie przesmarowalem palcem sam gwint.
Moja galeria: viewtopic.php?f=158&t=266821
Wymiana świec żarowych i klapek kolektora : viewtopic.php?f=70&t=259058&hilit=wymiana+%C5%9Bwiec
Awatar użytkownika
miroy511
 
 
 
Posty: 189
Dołączenie: 19 Sty 2011 17:41
Miejscowość: Płock
Moje BMW: E90 320d. M47D20O2 (163KM) 2005r. Automat. DPF

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez halfi » 09 Lis 2014 12:25

Czyli do zmiany świec muszę też kupić komplet uszczelek pod kolektor?
Awatar użytkownika
halfi
 
 
 
Posty: 1107
Dołączenie: 18 Sie 2008 21:52
Moje BMW: E90 320dA 06'

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez miroy511 » 09 Lis 2014 12:51

Halfi ja wymieniłem, większość zaleca wymianę. Niby wyglądały dobrze ale nigdy nic nie wiadomo. Nowe to zawsze nowe. Mi np.na ostatniej lekko się pocilo od strony podszybia. Zresztą komplet uszczelek i zaslepek to raptem 100 zł
Moja galeria: viewtopic.php?f=158&t=266821
Wymiana świec żarowych i klapek kolektora : viewtopic.php?f=70&t=259058&hilit=wymiana+%C5%9Bwiec
Awatar użytkownika
miroy511
 
 
 
Posty: 189
Dołączenie: 19 Sty 2011 17:41
Miejscowość: Płock
Moje BMW: E90 320d. M47D20O2 (163KM) 2005r. Automat. DPF

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez Theiss » 09 Lis 2014 13:22

koszt całej "imprezy" wiele :?: :wink:
Theiss
 
 
 
Posty: 42
Dołączenie: 14 Wrz 2014 11:45
Moje BMW: E90 320D 2005

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez Balugass » 09 Lis 2014 14:11

miroy511 dobra robota :cool2: ale czy umyłeś z nagaru kolektor i EGR??
Balugass
 
 
 
Posty: 1556
Dołączenie: 20 Sie 2010 13:29
Miejscowość: W-M
Moje BMW: Yamaha xjr1300
e46 320d ->e91 325i ->e83 2.0d ->e91 318d -> e61 530d-> e53 3.0d

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez Arturl1 » 09 Lis 2014 14:14

miroy511 napisał:Halfi ja wymieniłem, większość zaleca wymianę. Niby wyglądały dobrze ale nigdy nic nie wiadomo. Nowe to zawsze nowe. Mi np.na ostatniej lekko się pocilo od strony podszybia. Zresztą komplet uszczelek i zaslepek to raptem 100 zł

A ile same uszczelki kosztowały? Też muszę wymienić świece, bo jedna padła.
Świetny opis :cool2:
-------------------
Artur
Arturl1
 
 
 
Posty: 525
Dołączenie: 25 Mar 2014 17:51
Miejscowość: Warszawa
Moje BMW: Było E91 320d,rok 2006, 191KM, 400Nm

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez miroy511 » 09 Lis 2014 15:29

Balugass oczywiście, co prawda na zdjęciach tego nie widać. Jest zdjęcie z uszczelkami przed umyciem (przymierzalem uszczelki) po umyciu nie zrobiłem. Zawor egr też. Co prawda i tak mam go wyłącznego przez kompa, ale wyczyscilem plus nowa uszczelka.

Arturl1 ja kupiłem komplet uszczelki razem z zaślepkami (8uszczelek pod kolektor i jedna pod egr) razem 105 zł.

Theiss za wszystko 324 zł ( świece 197 zł, zaslepki z uszczelkami 105 zł, odrdzewiacz i smar 22 zł). Ja dokupilem sobie jeszcze klucz dynamometryczny za 80 zł
Moja galeria: viewtopic.php?f=158&t=266821
Wymiana świec żarowych i klapek kolektora : viewtopic.php?f=70&t=259058&hilit=wymiana+%C5%9Bwiec
Awatar użytkownika
miroy511
 
 
 
Posty: 189
Dołączenie: 19 Sty 2011 17:41
Miejscowość: Płock
Moje BMW: E90 320d. M47D20O2 (163KM) 2005r. Automat. DPF

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez Theiss » 09 Lis 2014 17:59

miroy511 - dzięki za odpowiedź :)

Mnie czeka podobna akcja - wymiana świec i sprawdzenie stanu klapek. Cały czas mam zagwózdkę, czy klapki demontować i zaślepiać, czy dać im żyć jeszcze kawałek czasu.

Kolega od którego kupiłem auto oraz inny kolega, który zajmuje się serwisem BMW twierdzą, że po zamontowaniu zaślepek pojawiają się głosy, że turbina później wstaje.

No nic pewnie przy wymianie świec zdiagnozuje się stan klapek i decyzja zostanie podjęta. Raczej jestem zdecydowany, że pójdą wek ;)
Theiss
 
 
 
Posty: 42
Dołączenie: 14 Wrz 2014 11:45
Moje BMW: E90 320D 2005

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez miroy511 » 10 Lis 2014 07:14

Theiss ja Ci powiem tak. Jedynie co się zmieniło w moim przypadku to to, że auto jest dymamiczniejsze, żwawsze, nic poza tym nie odczułem więcej.
Wiesz ile ludzi tyle opini, a najwięcej mają do powiedzenia Ci którzy gdzieś coś usłyszeli i teraz ekspertów udają. Ja wymieniłem i nie żałuję, przynajmniej mam święty spokój, a czas pokaże czy to była trafna decyzja.
pzdr :)
Moja galeria: viewtopic.php?f=158&t=266821
Wymiana świec żarowych i klapek kolektora : viewtopic.php?f=70&t=259058&hilit=wymiana+%C5%9Bwiec
Awatar użytkownika
miroy511
 
 
 
Posty: 189
Dołączenie: 19 Sty 2011 17:41
Miejscowość: Płock
Moje BMW: E90 320d. M47D20O2 (163KM) 2005r. Automat. DPF

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez bram-pol » 23 Lis 2014 23:47

I słuszna decyzja, zainteresowanych tematem zaślepek klap odsyłam do wątku http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=1&t=246051&hilit=za%C5%9Blepki+kolektora
Awatar użytkownika
bram-pol
 
 
 
Posty: 30
Dołączenie: 21 Kwi 2012 19:36
Moje BMW: inny

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez pitu90 » 29 Lis 2014 19:45

Witam, Bardzo fajny temat, przydał się. Własnie jestem po wymianie świec( przebieg 205000)(INPa wywalała błąd świec na 3 i 4 cylindrze), 1 i 4 cylinder dość ciężko się odkręcały natomiast 2 i 3 bez problemu. Jeśli chodzi o kolektor ssący to sprawdziłem stan klapek i zdecydowałem ze na razie je zostawiam bo wydają być się w bardzo dobrym stanie, poza tym nawet nie musiałem ich czyścić bo nie było bardzo z czego tak samo jak i zawór egr, może ktoś wcześniej już zmieniał kolektor... Teraz zobaczymy czy będzie palił czy jeszcze sterownik do naprawy...

Ps. Czy oryginalnie montowane świece miały logo BMW ?
pitu90
 
 
 
Posty: 59
Dołączenie: 05 Cze 2014 22:33
Moje BMW: E91 Touring 330

Re: Wymiana świec żarowych i klapek kolektora

Postprzez chris99 » 29 Lis 2014 20:01

halfi napisał:Czyli do zmiany świec muszę też kupić komplet uszczelek pod kolektor?


Jeśli masz wycieki z kolektora, to wymiana samych uszczelek niczego nie zmieni.

Uszczelki (te pomarańczowe prostokątne i okrągłe) są bardzo wytrzymałe i najczęściej nie ma sensu ich wymiana. Kiedyś u siebie zmieniałem, ale zupełnie niepotrzebnie.
BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007
BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010
BMW E91 2006 330d 2010↔2018
BMW E81 2007 118d 2015→
BMW F31 2014 325d 2018→
Image
Image
Awatar użytkownika
chris99
 
 
 
Posty: 2796
Dołączenie: 10 Sie 2006 23:50
Miejscowość: Międzyrzecz / Świebodzin
Moje BMW: BMW E81 118d, F31 325d

Następna

Powróć do E90, E91, E92, E93

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 29 gości