• Reklama

[N47] Wymiana sterownika świec żarowych

M47T2/N47 (318d, 320d), M57T2/N57 (325d, 330d, 330xd), N45 (316i, 320si), N46/N43 (318i, 320i), N51 (328i, 328xi), N52/N53 (323i, 325i, 325xi, 328i, 328xi, 330i, 330xi), N54/N55 (335i), S65 (M3)

Moderatorzy: BMK, Rufio, Wlodi

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez bogaczykk » 14 Sty 2019 21:51

Btool pokazuje mi błędy 494A-System świec żarowych oraz 49FF-system świec żarowych, napięcie zasilania.
Rozumiem że sterownik do wymiany?
bogaczykk
 
 
 
Posty: 21
Dołączenie: 02 Kwi 2012 21:55
Moje BMW: BMW E91 320D-177KM, 2010r.

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Jarek86 » 16 Sty 2019 19:38

Cześć. Mam pytanie po podłączeniu pod kompa błąd świec i sterownika 700km temu.
Pytanie czy trzeba wymienić też sterownik?
Zapaliła mi się również kontrolka DPF z tym że 18.12 plukany w prof. Firmie i od tego czasu zrobiłem Max 700km przegapiłem błąd świec jak myślicie DPF zapchany czy po wymianie swiec komputer wypali sam bo ma zezwolenie na start procedury wypalania.
Wątpię żeby się zapchał bo nie jeździłem prawie pzdr
Jarek86
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 3
Dołączenie: 16 Sty 2019 19:27
Moje BMW: E90 318d 2006

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Din76 » 16 Sty 2019 21:27

przy błędzie sterownika może być błąd 4 świec ,
więc napewno do wymiany sterownik świec , ten sterownik ma kilka błędów i zależy jaki dokładnie ,
można mniemać że jak błąd 4 świec to tylko sterownik ale jak błąd np 1, 2 czy 3 świec to pewnie do wymiany sterownik i świece
przy dobrym sterowniku jak świece padnięte, to błąd tylko świec żarowe
dość dobrze się ten sterownik wymienia, wystarczy tylko rurę od dolotu zdemontować i sterownik można wymontować ,
przy 700km dpf oczywiście może się zapchać sadzą , sterownik świec może blokować wypalanie dpf
tak samo jak błąd , czujnika ciśnienia dpf i błąd czujnika temperatury dpf
Awatar użytkownika
Din76
 
 
 
Posty: 2708
Dołączenie: 21 Lis 2011 01:33
Miejscowość: Lublin\Kraśnik
Moje BMW: Bmw e46 320d, BMW E91 N47

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez bogaczykk » 26 Sty 2019 21:32

bogaczykk napisał:Btool pokazuje mi błędy 494A-System świec żarowych oraz 49FF-system świec żarowych, napięcie zasilania.
Rozumiem że sterownik do wymiany?


Po wymianie sterownika na nowy Btool pokazał:
49A6 Nieznany kod błędu
4A74 Sterownik świec żarowych komunikacja
4A79 Sterownik świec żarowych komunikacja

Jakieś sugestie?
Ostatnio edytowano 26 Sty 2019 22:36 przez bogaczykk, łącznie edytowano 1 raz
bogaczykk
 
 
 
Posty: 21
Dołączenie: 02 Kwi 2012 21:55
Moje BMW: BMW E91 320D-177KM, 2010r.

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Jack79 » 26 Sty 2019 22:20

Kupileś ten droższy do N47? Znaczy czy odpowiedni sterownik kupiłeś?
Jack79
 
 
 
Posty: 3423
Dołączenie: 20 Kwi 2012 19:53
Moje BMW: E46 320d 150KM
E87 118d 143KM

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez bogaczykk » 26 Sty 2019 22:28

Jack79 napisał:Kupileś ten droższy do N47? Znaczy czy odpowiedni sterownik kupiłeś?

Tak dokładnie do N47
bogaczykk
 
 
 
Posty: 21
Dołączenie: 02 Kwi 2012 21:55
Moje BMW: BMW E91 320D-177KM, 2010r.

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Jack79 » 26 Sty 2019 23:10

Dziwne, bo masz inne błędy niż przed wymianą, ale skoro jesteś pewnien że kupiłeś BERU GSE 105, to jest jakaś inna przyczyna. Masz błędy komunikacji ze sterownikiem. Wtyczki dobrze podopinałeś? Nie wiem co to może być jeszcze:(
49A6 LIN bus : Communication fault
4A74 LIN / BSD, message; preheating control unit: Missing
4A79 LIN / BSD, message; preheating control unit: Missing
Jack79
 
 
 
Posty: 3423
Dołączenie: 20 Kwi 2012 19:53
Moje BMW: E46 320d 150KM
E87 118d 143KM

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez bogaczykk » 29 Sty 2019 22:46

Jack79 napisał:Dziwne, bo masz inne błędy niż przed wymianą, ale skoro jesteś pewnien że kupiłeś BERU GSE 105, to jest jakaś inna przyczyna. Masz błędy komunikacji ze sterownikiem. Wtyczki dobrze podopinałeś? Nie wiem co to może być jeszcze:(
49A6 LIN bus : Communication fault
4A74 LIN / BSD, message; preheating control unit: Missing
4A79 LIN / BSD, message; preheating control unit: Missing


Problem rozwiązany - zaśniedziała wtyczka, potraktowana "kontakt'em" i po złożeniu zero błędów.
bogaczykk
 
 
 
Posty: 21
Dołączenie: 02 Kwi 2012 21:55
Moje BMW: BMW E91 320D-177KM, 2010r.

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Din76 » 29 Sty 2019 23:49

bogaczykk napisał:
Jack79 napisał:Dziwne, bo masz inne błędy niż przed wymianą, ale skoro jesteś pewnien że kupiłeś BERU GSE 105, to jest jakaś inna przyczyna. Masz błędy komunikacji ze sterownikiem. Wtyczki dobrze podopinałeś? Nie wiem co to może być jeszcze:(
49A6 LIN bus : Communication fault
4A74 LIN / BSD, message; preheating control unit: Missing
4A79 LIN / BSD, message; preheating control unit: Missing


Problem rozwiązany - zaśniedziała wtyczka, potraktowana "kontakt'em" i po złożeniu zero błędów.

a przeczytałeś moją odpowiedz z postu
https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic ... 5#p2552571
do sterownika BERU GSE 105
powinny być dedykowane świece żarowe BERU które jako jedyna mają napięcie pracy 5.6V
a wszystkie inne są na 7V :idea:
Image
przeczytaj tekst z etk dla N47 na siwym tle .
Awatar użytkownika
Din76
 
 
 
Posty: 2708
Dołączenie: 21 Lis 2011 01:33
Miejscowość: Lublin\Kraśnik
Moje BMW: Bmw e46 320d, BMW E91 N47

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Din76 » 03 Kwi 2019 22:05

Panowie niestety mój nowy sterownik świec Beru padł https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic ... 5#p2552571
a byłem dwa tygodnie taki zadowolony , żadnych drgawek , dymienia przy zapalaniu , i tu nagle ....
początkowo zapisywał się sporadyczny błąd jednej świecy , kasowalny ,
szczerze to nie przypuszczałem że może być to wina nowego sterownika świec BERU
myślałem że to jakiś zaśniedziały styk, potem błąd drugiej świecy aż w końcu padł całkowicie ,
przeczyściłem styki, sprawdziłem świece , wymieniłem część instalacji nawet i nic nie pomogło ,
poprzedni oryginalny bmw wytrzymał 2 lata, a ten nawet dwóch tygodni , :D :D :D
kupiłem na allegro w sklepie , odesłałem do sprzedawcy ,czekam decyzję , naprawy, a raczej na wymianę ,
dobrze że to nie zima jazda bez sterownika świec jest w tej temperaturze możliwa ,ale w zimie czekając na decyzje sprzedawcy ,naprawę, wymianę ,pewnie musiałbym kupić drugi , może w innym sklepie :D
Awatar użytkownika
Din76
 
 
 
Posty: 2708
Dołączenie: 21 Lis 2011 01:33
Miejscowość: Lublin\Kraśnik
Moje BMW: Bmw e46 320d, BMW E91 N47

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Jack79 » 03 Kwi 2019 22:14

Straszna porażka te sterowniki:( Mój naprawiony przeze mnie od ponad dwóch lat śmiga bez zarzutu w N47, czyli spisałem się lepiej niż BERU:) Mam nadzieje, że pośmiga długo.
Jack79
 
 
 
Posty: 3423
Dołączenie: 20 Kwi 2012 19:53
Moje BMW: E46 320d 150KM
E87 118d 143KM

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez zubencjusz » 19 Cze 2019 20:34

Witam, Po raz pierwszy piszę na tym forum i chciałbym podzielić się z Państwem pewnymi uwagami gdyż z wykształcenia jestem elektronikiem, ale również interesują mnie samochody, ich układy elektroniczne itp. Wydaje mi się, że nie dostrzegacie Państwo niebezpieczeństwa zastosowania innego (wg. Państwa lepszego) sposobu połączenia w zamian uszkodzonych "drucików aluminiowych". Chciałbym zauważyć, że świece żarowe w tym modelu mają nominalną wartość napięcia zasilania = 5V! Dlaczego?, otóż najprawdopodobniej dlatego, żeby sterując ich rozgrzewaniem w sposób impulsowy poprzez tranzystory mocy (najprawdopodobniej MOSFET-y) uzyskać bardzo krótkie czasy rozgrzewania świecy. Co do tego mają druciki - zapytacie Państwo, otóż bardzo wiele. W przypadku uszkodzenia tranzystora sterującego (na zwarcie) drucik ten działa jak bezpiecznik przepalając się właśnie w najcieńszym miejscu, czyli w pobliżu zgrzewu. Co by było gdyby się nie przepalił (bo byłby zrobiony z innego dużo grubszego drutu, bądź identycznego miedzianego), otóż na świecę o nominalnym zasilaniu 5V zostałoby podane pełne napięcie 12V powodując takie niekontrolowane jej rozgrzanie, które mogłoby doprowadzić do stopienia się jej końcówki i jej odpadnięcia bądź samoistnie, bądź podczas odkręcania. Nie twierdzę, że połączenia te są wykonane idealnie i nie urywają się również samoistnie z powodu (np. wibracji) gdzie naprawa tych połączeń przynosi pożądany efekt - ale proszę nie zapomnieć o ewentualnych możliwych skutkach w przypadku, o którym napisałem powyżej.
zubencjusz
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 3
Dołączenie: 26 Kwi 2014 09:45
Moje BMW: E46 320td 150km

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Din76 » 19 Cze 2019 20:51

Dzięki za wnikliwy opis , coś podobnego pisałem na poprzedniej stronie https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic ... 5#p2552571
Awatar użytkownika
Din76
 
 
 
Posty: 2708
Dołączenie: 21 Lis 2011 01:33
Miejscowość: Lublin\Kraśnik
Moje BMW: Bmw e46 320d, BMW E91 N47

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez Jack79 » 20 Cze 2019 01:14

Widze, że zubrncjusz, żadnego sterownika w życiu nie rozebrał. Wszystko co piszesz w szczególnych wypadkach może mieć miejsce, ale we wszystkich sterownikach które rozbierałem drucik się nie przepalał. Jedyna jego usterka to urywanie sie przy wtyczce, według mnie spowodowane wibracjami diesla. Nie padają tu żadne tranzystory ani inne elementy, nie podejrzewam, aby BMW stosowało takie bezpieczniki, żeby zabezpieczyć układ grzania świec. Jedyny powód stosowania tak cienkiej srebrzanki to jej elastyczność. Przy grubych drutach sterownik pada momentalnie od wibracji (sprawdzone na własnym aucie). Pytanie tylko czy oderwie się od płytki, czy wyrwie całą ścieżkę. Spotkałem oba przypadki. Nie ma czegoś takiego jak naprawa tego sterownika na zawsze, kwestia czasu kiedy padnie. Może miałem szczęście, ale w żadnym sterowniku nigdy nie był uszkodzony żaden tranzystor, a poprawiałem już po innych, jak i robiłem znajomym. Nie zajmuje się tym zawodowo, znaczy naprawą sterowników.
Jack79
 
 
 
Posty: 3423
Dołączenie: 20 Kwi 2012 19:53
Moje BMW: E46 320d 150KM
E87 118d 143KM

Re: [N47] Wymiana sterownika świec żarowych

Postprzez zubencjusz » 20 Cze 2019 13:39

Jack79, ja nie napisałem, że takie przypadki są najczęstszą przyczyną uszkodzeń sterowników oraz prawdą jest, że nie rozebrałem tysięcy takich sterowników, nie rozebrałem nawet dziesięciu!...- ale widziałem jeden z kolegi samochodu, w którym taki tranzystor sfajczył się jak papieros a "drucik" stopił się blisko zgrzewu (teoretycznie powinien bardziej na środku połączenia bo tam odprowadzenie ciepła jest najmniejsze). Jeżeli uważa Pan, że przyczyną stosowania cienkich drucików jest zwiększenie elastyczności - to dlaczego nie zastosować "drucika" średnicy włosa ludzkiego (będzie jeszcze bardziej giętki)!...- powie Pan bo się przepali w normalnych warunkach pracy - RACJA! W takim razie dlaczego producent nie zastosował cienkiej plecionki miedzianej, która w dużo większych rozmiarach z powodzeniem stosowana jest również w samochodach (np do połączenia masy silnika z korpusem)? Ano dlatego że to rozwiązanie załatwia dwie sprawy: księgową i techniczną. Stosując "drucik" ze specjalnego stopu o określonej rezystancji otrzymujemy zarówno zabezpieczenie świec przed stopieniem jak i (choć "kulawą") odporność na wibracje. Gdzieś w internecie sporo czasu temu widziałem zdjęcie takiego sterownika z ufajczonym tranzystorem (nawet chyba nie jednym) i przepalonymi połączeniami - teraz nie mogę znaleźć, jak jeszcze będzie to wstawię je w posta.
zubencjusz
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 3
Dołączenie: 26 Kwi 2014 09:45
Moje BMW: E46 320td 150km

PoprzedniaNastępna

Powróć do E90, E91, E92, E93

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Kacper55 oraz 14 gości