Skocz do zawartości

Wszystko o BMW E36 !


rzadzik

Rekomendowane odpowiedzi

Jak iż stary temat pogubił szatę graficzną, postanowiłem stworzyć temat od nowa.

 

Krótka HISTORIA BMW E36:

 

BMW E36 jest trzecią generacją Serii 3 samochodów osobowych marki BMW, wprowadzona na rynek w roku 1990 jako następca E30.

Samochody serii E36 były produkowane w różnych wersjach nadwozia: limuzyna (sedan), coupé, kompakt, kombi zwany w BMW touring, kabriolet oraz Top Cabrio Baur. W wersji sedan był produkowany do 1998 roku, kiedy na rynku pojawiła się seria E46, produkcję pozostałych wersji nadwozia zakończono w 1999 roku (z wyjątkiem wersji compact – koniec roku 2000).

 

 

Rodzaje nadwozia oraz występujące w nich silniki, ich przyspieszenie, Vmax oraz lata produkcji: (dla skrzyni biegów manualnej)

 

SEDAN:

 

http://imageshack.us/a/img812/125/sedan.png

 

 

COUPE:

 

http://imageshack.us/a/img43/7305/coupej.png

 

 

KABRIOLET:

 

http://imageshack.us/a/img577/1849/kabriolet.png

 

 

TOURING (Kombi):

 

http://imageshack.us/a/img13/5172/touringh.png

 

 

*- wersje silników M50 z Vanosem miały dodatkowa w nazwie "TU" - ("technical update"). Dzięki Vanosowi maksymalny moment obrotowy przesunięty względem wersji bez (zazwyczaj o 500 RPM niżej np. dla M50B20 jest przy 4700 RPM a dla M50TU20 przy 4200 RPM).

 

VANOS - "Vanos to mechaniczno-hydrauliczne sterowanie wałkiem rozrządu nadzorowane przez DME. Silniki z Vanosem są przede wszystkim oszczędniejsze oraz mają korzystniejszy przebieg momentu obrotowego. Za pomocą tego urządzenia elektronicznego samochód ma lepsze przyspieszenie z niższych obrotów. Jest bardziej elastyczny i żwawszy. Jak rozpoznać czy silnik ma Vanos? Z przodu będziemy widzieć obudowę Vanosa - blok nie będzie prosto ścięty tylko będzie zakończony półkulą (zaznaczoną na czerwono na foto)"

http://imageshack.us/a/img689/3016/250px1993bmw325isengine.jpg

 

M50 vs M52

Często zadawane pytanie, postaram się trochę przybliżyć różnice.

M50

M50B20 - starsza konstrukcja R6 (rzędowa szóstka) na żeliwnym bloku, 150 KM/ 190 Nm, w latach '91 - '92 występowała w e36 w wersji bez Vanosa, natomiast od '92 do '94 M50 był wypuszczany już vanosem pod nazwą M50TUB20 (TU pochodzi od "technical update"). Silnik bardzo nie zawodny tzw. 'idioto odporny" ;) Zyskał wielu fanów właśnie przez swoją nie zawodność, gdyż ma mocny blok i mniej elektroniki w porównaniu z nowszą jednostką M52.

Natomiast jego większy brat M50B25,192 KM / 245 Nm, bez vanosa występował w latach '91 -'92, a od '93 do '95 został wyposażony w systemem zmiennych faz rozrządu (VANOS). Silnik ten jak i B20 posiada żeliwny blok R6, słynie z swojej niezawodności, odporności (również uznawany jest za "idioto odporny") oraz całkiem pokaźnej mocy ;) Jest to jednym z najlepszych dzieł inżynierów z Bayerische Motoren Werke. Wersja bez Vanosa jest też zachwalaną bazą pod turbo z racji swojej wytrzymałości.

Silniki z rodziny M50 charakteryzują się świetną wytrzymałością, bardzo znikomą awaryjnością przez co model M50B25 znajduje szerokie zastosowanie w sportach motorowych, przez wiele uważane są za najlepsze silniki BMW i to nie bez powodu, wystarczy poczytać opinie na rozmaitych forach.

Rzeczą którą rzuca się na pierwszy rzut oka jest korek wlewu oleju znajdujący się bliżej szyby (cecha charakterystyczna dla M50) oraz specyficzny kształt kolektora dolotowego (w porównaniu do M52).

 

http://imageshack.us/a/img716/1066/xuf9.jpg http://imageshack.us/a/img600/1446/3ymr.jpg http://imageshack.us/a/img5/96/ke3z.jpg

 

M52

M52B20 - blok aluminiowy na nikasil'u (modele przeznaczone na Północno Amerykański rynek posiadały bloki żeliwne oraz za wyjątkiem Z3 które otrzymało aluminiowy blok z stalowymi tulejami). Był następca M50B20. M52B20 był wyposażony w VANOS, 150 KM/190 Nm. Jako iż blok tego silnika wykonany był z aluminium, był lżejszą od M50 i nowszą konstrukcją, charakteryzuje się również niższym spalaniem w porównaniu do poprzednika, przy zachowaniu takiej samej dynamiki. Prodykowany był w latach '94 -'99.

Co do M52B25 jest następca M50b25, jak B20 jest na aluminiowym bloku z Nikasilem, z VANOSEM, lecz w porównaniu z starszym bratem jest słabszy gdyż posiada "jedynie" 170 KM/ 245 Nm, był on produkowany w latach '95-'99.

Natomiast w tych samych latach co b25 czyli '95 - '99 produkowany był silnik o oznaczeniu M52B28, jednostka oczywiście jak to M52 na bloku aluminiowym i Nikasilu z VANOSEM, generująca 193 KM/280 Nm, jest to najmocniejszy silnik z rodziny M52, a zarazem ponoć najlepszy z nich :P Charakteryzuje się niską awaryjnością pod warunkiem że jest zadbany w zamiana za co odwdzięcza się frajdą z jazdy ;) Wiele osób uważa go za jeden z najlepszych silników BMW, choć do sportu typu drift lepszym rozwiązaniem jest M50b25, ponieważ aluminiowy blok oraz ponoć słabsze korby nie czynią go odpornym na "pałowanie na torze".

Rodzina M52 charakteryzuje blok aluminiowy na nikasil'u (modele przeznaczone na Północno Amerykański rynek posiadały bloki żeliwne oraz za wyjątkiem Z3 które otrzymało aluminiowy blok z stalowymi tulejami), który przez wielu uważany jest za ich wadę gdyż Nikasil nie jest odporny na paliwa niskich jakości, a jego uszkodzenie/zużycie powoduje to że silnik zaczyna brać olej... W latach '98 oraz '99 silniki o oznaczeniu M52 zaliczały się do listy Ward's 10 Best Engines w USA pewnie z racji iż w USA silniki z rodziny M52 nie posiadały aluminiowych bloków które w połączeniu z Nikasil'em był ich "piętą Achillesową".

Cechą rozpoznawczą M52 jest korek wlewu oleju przy pokrywie VANOS'u (bliżej przodu auta, przeciwnie jak w M50), krytycy tych silników żartobliwie mówią, że jest on tak umieszczony żeby łatwiej było dolewać im olej :)

Charakterystyczny jest również dolot w M52.

Jako ciekawostkę dodam że w '99 roku silniki o oznaczeniu M52 zostały wyposażone w tzw. podwójny VANOS i otrzymały oznaczenie TU od "technical update", lecz w modelu E36 nie występowały one.

Nikasil - " nazwa handlowa nakładanej elektroforetycznie lipofilowej warstwy niklu i węglika krzemu, używanej do ulepszania powierzchni elementów silników, głównie zaworów i cylindrów. Nikasil został wprowadzony przez przedsiębiorstwo Mahle w 1967, początkowo w silnikach Wankla zastosowanych w samochodach NSU Ro 80 i Mercedes C111 jako warstwa zabezpieczająca blok silnika wykonany ze stopu glinu. Pozwalał na zastosowanie jednocześnie tłoków i cylindrów ze stopu aluminium, zmniejszając tarcie. Miało to między innymi tę przewagę, że aluminiowe elementy silnika lepiej odprowadzały ciepło od stosowanych dotychczas stalowych, co ma szczególne znaczenie w wysilonych silnikach wyścigowych.

Nikasil był stosowany szeroko w latach 1990 przez takie marki jak Audi, BMW, Ferrari, Jaguar Cars i Moto Guzzi. Niestety, siarka zawarta w niskiej jakości paliwach stosowanych w wielu miejscach na świecie, powodowała niszczenie cylindrów i kosztowne naprawy.

Nikasil jest skrótem od słów: Nickel-Carbide-Silicon (nikiel - węglik - krzem). Jest to bardzo twarda ceramiczna powłoka (znacznie twardsza niż stal), która w wysokiej temperaturze rozpuszcza się w stopionym niklu. Po elektroforetycznym nałożeniu na powierzchnię aluminiowego cylindra osiąga się niemal tak dobrą wytrzymałość jak w cylindrach stalowych lub chromowanych." źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Nikasil

 

http://imageshack.us/a/img703/8099/lp2k.jpg http://imageshack.us/a/img809/4272/af0u.jpg http://imageshack.us/a/img546/7122/79y6.jpg

*M52B25 zdjęcie z e39

Edytowane przez rzadzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary

 

http://imageshack.us/a/img594/5600/sedanwymiary.png

 

http://imageshack.us/a/img560/278/coupewymiary.png

 

http://imageshack.us/a/img202/4577/touringwymiary.png

 

http://imageshack.us/a/img571/4500/kabrioletwymiary.png

 

Masy

 

http://imageshack.us/a/img833/374/masasedan.png

 

http://imageshack.us/a/img27/5673/masacoupe.png

 

http://imageshack.us/a/img692/39/masakabriolet.png

 

http://imageshack.us/a/img40/3819/masatouring.png

 

Dyferencjały - przełożenia

 

Dyferencjały - przełożenia

 

E36 Compact

 

http://bmw-e36.netinfo.net.pl/e36/bmw_e36_compact.jpg

 

Nadwozie typu hatchback, znana jako E36 Compact został wprowadzony w 1994 roku, począwszy od 316i oraz 318ti, jest bardzo popularny w Europie. Compact jest identyczny do normalnego E36 od przedniego zderzaka do słupka . W celu zaoszczędzenia miejsca ze względu na ścięty tył, Compact używa tylnego zawieszenia w oparciu o starszą E30.

 

http://imageshack.us/a/img845/6290/compactk.png

 

Wymiary:

Długość: 4210 mm

Szerokość: 1698 mm

Wysokość (bez obciążenia): 1393 mm

Rozstaw osi: 2700 mm

 

Waga: 1175 kg − 1290 kg

 

Felgi aluminiowe na jakich wychodziły e36 z fabryki - modele, rozmiary, ET, zdjęcia

 

BMW Wheels & Rims - E36 i nie tylko :D

 

 

Przełożenia skrzyni biegów w E36

 

328i:

[bieg]-[przełożenie]

1-4.21

2-2.49

3-1.66

4-1.24

5-1.00

R-3.85

 

316-325:

1 - 4,23

2 - 2,52

3 - 1,66

4 - 1,22

5 - 1,00

R - 4,04

 

325td - 325tds

1 - 5,09

2 - 2,80

3 - 1,76

4 - 1,25

5 - 1,00

R - 4,71

 

Jeszcze ewentualnie na tej stronie coś jest na ten temat: http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm

Edytowane przez rzadzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny temat, ale dane różnią się od danych podawanych przez BMW :) Inne spalanie. Automat ma słabsze osiągi.

 

Przyspieszenia, v-max, dane silników i lata oparłem na zagranicznych wypowiedziach, nie na danych producenta, oczywiście dla skrzynie manualnej :) Rzecz jasna że automaty będą miały słabsze osiągi przy tych samych parametrach.

Spalanie, wymiary oparłem na instrukcji obsługi E36, więc na bank jest zgodne z danymi BMW (dokładnie: BMW 3 - E36 Instrukcja Obslugi PL.pdf)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałem właśnie w oryginalnej książce do e36 :) ostatnio wyrwałem na allegro. Dlatego różniły się dane o jakieś dziesiąte. Dla mnie mały szczegół.

Sprzedam VW Corrado G60.

Kupię do E36: fotel kierowcy alcantara podgrzewany , Listwy progów wewnętrznych Mpakiet do Tour/Sedan,

Lusterka M, klapa tył cosmosschwarz

Sprzedam części od BMW E46 320d Touring.

Mój Turas


http://serwer1385585.home.pl/stefun/data/documents/bmw=20generacja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instrukcja obsługi Seria 3 E36 ori BMW. Fajnie taką mieć przy sobie. Faktycznie zgadza się spalanie a tylko osiągi są inne. My bad z tym spalaniem. Mimo to w rzeczywistości jest inne niż podają książki.

Sprzedam VW Corrado G60.

Kupię do E36: fotel kierowcy alcantara podgrzewany , Listwy progów wewnętrznych Mpakiet do Tour/Sedan,

Lusterka M, klapa tył cosmosschwarz

Sprzedam części od BMW E46 320d Touring.

Mój Turas


http://serwer1385585.home.pl/stefun/data/documents/bmw=20generacja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie ma co zaśmiecać tematu, kolega wykonał kawał dobrej roboty. Jakiekolwiek uwagi kierować do kolegi na PW, na pewno poprawi jakieś błędu lub dopisze jakieś ciekawostki...

 

PZDR>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...
  • Moderatorzy

Dziś miałem takie trochę dziwne pytania od znajomego.

Czym różni się 325i od 325iS?

Otóż gdyby ktoś się też zastanawiał nad tym to 325i to sedan, a 325iS to coupe.

Drugie pytanie tyczyło się czemu 323 ma też silnik 2,5?

Ale na to pytanie już nie umiałem odpowiedzieć inaczej niż-po prostu tak ma :mrgreen:

A zresztą czy to ważne? Ważne, że ma 8 do setki :mrgreen:

ec2Wze6.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Panowie,

 

nietypowa sprawa, nie wiem czy piszę w dobrym wątku - potrzebuję wyjaśnienia jak krowie na rowie w kwestii obsługi dwustrefowej półautomatycznej klimy (E36 przed liftingiem) albo instrukcji obsługi PL do wersji przed liftingiem. Jak bym nie kombinował, to ze wszystkich nawiewów zawsze leci powietrze o temperaturze ustawionej na pokrętle od strony kierowcy - ustawienie po stronie pasażera nie ma chyba znaczenia :( z niemieckiej instrukcji którą mam na pokładzie niewiele umiem wydedukować...

 

EDIT:

 

dotarłem co i jak: w skrajnych położeniach pokrętła kierowcy, pokrętło pasażera jest ignorowane :)

Edytowane przez bidżej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 7 miesięcy temu...
  • 7 miesięcy temu...

Witam,

w innym dziale nikt nie jest wstanie mi odpowiedzieć więc piszę też tu.

 

zaznaczam, że jestem nowy na forum i nie natknąłem się na wątek o budowie auta do is cup.

 

Planuję zbudować e36 coupe z silnikiem m44 spełniające wymogi IS CUP.

Pytanie jest takie: jakie są różnice w e36 318i a 318is, nie chodzi o silnik a o resztę części takich jak zawieszenie, skrzynia, hamulce, itp itd.

z tego co już się zorientowałem, to do 318i dość prosto swapuje się m44 ale jak wiadomo iscup ma swój własny regulamin i wymaga niemalże seryjnego auta 318is.

 

czy oprócz zmiany silnika i komputera będę musiał wymienić jeszcze jakieś inne części które odróżniają 318i od 318is?

 

Może za bardzo się przejmuję regulaminem, bo do tej pory siedziałem w dyscyplinie motosportu w której wszelkie przeróbki były dopuszczalne - jeśli tak jest to mnie poprawcie :)

 

jeśli taki temat już jest albo napisałem go w złym dziale proszę administratorów o wyrozumiałość i ewentualne przeniesienie do odpowiedniego działu/tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
  • 5 lat później...
  • 7 miesięcy temu...
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.