Skocz do zawartości

Mala moc na niskich obrotach, duże ciśnienie turbiny M57


Czyzzyk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, otóż mam problem z widocznym skokiem momentu obrotowego / mocy w konkretnym zakresie obrotów - 2500 rpm. Do 2500 rpm auto jedzie bardziej ospale, ale znośnie i nie czepiałbym się tego, gdyby nie ten nagły wzrost mocy po przekroczeniu 2500 obrotów. Zauważalna jest nagle lekkość auta i gwałtowne przyspieszenie utrzymując nogę na gazie na tym samym poziomie, gdy przekracza tą wartość. Postanowiłem, więc sprawdzić INPĄ co i jak. Nagrałem filmik, w którym na 3 biegu w zakresie obrotów od 1500 do 2900 powoli przyspieszałem. Następnie z filmiku spisałem wartości do excela i stworzyłem tabelę z obrotów silnika oraz masy powietrza i ciśnienia ładowania. Widoczne jest, że przed tym skokiem mocy turbina ładuje dość mocno, chociaż niekoniecznie powinna, następnie po przekroczeniu tego progu następuje jakby odłączenie turbo / zmiana geometrii łopatek i ładuje niskie ciśnienie, chyba prawidłowe ciśnienie.

I teraz zastanawiam się co może być powodem takiego zachowania ? Na pewno mam problem z EGR (brak podciśnienia na wężyku), ale wydawało mi się, że nie ma on aż takiego wpływyu na działanie turbo, chyba że się mylę. Obstawiałem przepływkę, że czyta nieprawidłowo i na jej podstawie błędnie oblicza zapotrzebowanie na powietrze, ale jej odczyty wyglądają prawidłowo. Pozostaje więc przetwornik i sam siłownik turbo, chociaż jak widać po przekroczeniu magicznej granicy ciśnienie wzrasta płynnie. Czy spotkaliście się może z takim przypadkiem ? Byłbym wdzięczny za podpowiedzi i uwagi. Wiem, że powinienem zająć się również EGR, niestety do dostania się do jego przetwornika trzeba ściągać kolektor, a jest przy tym trochę zachodu. Jeśli jednak uznacie, że to jest powodem to chyba będzie to nieuniknione. Z góry dzięki za pomoc.


wykres_bmw.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nagraj (programem) to w inpa, bo to aż niemożliwe, następnie przyśpieszaj z gazem w podłodze do 4000 rpm.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Co się dzieje z gazem w podłodze? Pokaż nagranie.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety w automacie nie udało mi się nagrać na pełnym zakresie obrotów z pedałem w podłodze, nawet po przełączeniu na manual i ustawieniu konkretnego biegu po wciśnięciu mocniej pedału gazu auto redukowało. Nagrałem kilka filmików, tak jak mówiłem na wyższym zakresie obrotów działa w porządku, potem po zwolnieniu i ponownym przyspieszeniu na 5 biegu nawet w zakresie ok. 2,2 tys. obrotów ciśnienie również było odpowiednie. Potem po zatrzymaniu w mieście i ruszaniu spod świateł ponownie przeładowywało.






Zastanawiam się czy może to mimo wszystko winna jest przepływka. Wykrywa za mały przepływ powietrza i próbuje nadrobić to nadmiernym doładowaniem turbiny ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Na 3 pierwszych filmach wszystko wygląda ok, dopiero na 4 widać to przeładowanie o którym piszesz. Możesz na próbę zamienić przetwornik ciśnienia sterujący turbiną z tym od egr, ale ten drugi jest pod kolektorem dolotowym, więc jak nie chcesz się z tym bawić to kup nowego pierburga, nie z alledrogo za 120,- tylko z jakiejś hurtowni.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Jak do tej pory niestety nie zmusiłem się do zakupu przetwornika ciśnienia. Szkoda trochę pieniędzy jedynie na to, aby sprawdzić czy to akurat to, a może co innego. Starałem się wziąć to na logikę, i gdyby zawór był uszkodzony wtedy podawałby ciągle max ciśnienie na turbo lub w ogóle. Nie zareagowałby chyba na odcięcie ? Moim zdaniem po prostu DDE tak steruje tym przetwornikiem.

Krąży mi po głowie jeszcze ta przepływka, może mierzy ona trochę za mało powietrza i dopiero akurat w momencie przekroczenia 2,5 tys. obrotów osiąga akurat tą wartość, którą wymaga DDE ?

Kolejna możliwość to niedomknięty EGR i ciągle pojawiające się spaliny, które zaburzają któreś z odczytów ? Tak jak mówiłem EGR mam niesprawny, jednak aby dojść tam do zaworka trzeba ściągnąć kolektor ssący. Czy w momencie kiedy nie dociera sygnał do EGR (podciśnienie) to czy on wtedy przy pomocy sprężyny domyka się ? Czyli teoretycznie powinien być ciągle zaślepiony ?

Trzeci pomysł to gruszka turbiny. Być może poprzedni właściciel miał już problemy z niedoładowaniem turbo (np. sparciałe wężyki) i zanim na to wpadł grzebał przy gruszcze - maksymalnie ją wyciągnął i liczył na poprawę. Potem po naprawieniu prawdziwej przyczyny pozostawił gruszkę bez zmian i jeździł ponieważ na wysokich obrotach pracuje prawidłowo ?

Jadę do swojego rodzinnego miasta w listopadzie, tam będę miał dostęp do kanału, więc myślę że pokombinuje coś w pierwszej kolejności w tych sprawach.


edit.: Dziś z ciekawości zrobiłem test turbo w DISIe, zanim rozkręciłem do 3,5 tys. obrotów sprawdzałem jak stopniowo zmienia się doładowanie i sterowanie pwm. Zaczynało się od 80% wysterowania i wraz ze wzrostem obrotów spadało, jednak turbo do około 3 tysięcy wskazywało wartości w przedziale 1300 - 2000 mbar, potem ponownie tak jak w trakcie jazdy z tym że podczas jazdy przy 2,5 tys, nastąpił spadek doładowania do ok 1,1 bar i przy 3,5 tys. wskazywał około 1150, bodajże przy setpoincie 1080, więc i tak za wysoko. Postanowiłem też dla sprwadzenia odpiąć przepływkę - do tego przynajmniej nie potrzebny był kanał. Silnik pracował identycznie jak z wpiętą przepływką - do około 2,5 tys muł, potem jakby syk powietrza i dostaje mocy. Czyżby jednak winna była przepływka ? do tego nie wykluczam mimo wszystko złego ustawienia gruszki, którą sprawdzę na początku listopada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim doczekałem się dostępu do kanału postanowiłem wypróbować jeszcze jeden sposób, mianowicie trochę to głupie, ale na sprawdzenia zrobiłem małą dziurkę w podciśnieniu przed akumulatorem powietrza turbo, tak aby brakowało podciśnienia na większe wysterowanie turbiny. Nie wiem czy to placebo, ale mam wrażenie że moment rozkręca się bardziej równomiernie i nie ma tego skoku na tych 2,5 tys. obrotów i w górę, jak również spadku na wyższych obrotach. Zaraz zabieram kompa i lecę z INPĄ sprawdzić co mówiła cyfry.

Dodatkowo zauważyłem wolny wężyk. Jakiś czas temu mechanik grzebał przy moim aucie i nie wiem czy tak było od zawsze czy czegoś nie wpiął. Być może jest to jakieś odpowietrzenie, ale wolałbym się upewnić i czy moglibyście mi to potwierdzić?

IMG-20181022-152802-1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypadkiem dotarłem do tego, że najprawdopodobniej sterownik silnika był kiedyś wymieniany. Mam BMW z 10/2001 r. po wprowadzeniu VIN w realoem numer zaprogramowanego sterownika to: 13617793122 Sterownik DDE zaprogramowany, z możlwiością wymiany na 3 inne. Najmłodszy z nich to taki do 25.04.2003 r.

Podczas testów INPĄ wszedłem w identyfikację auta i tam ukazała mi się Date of manufacture 08/03 oraz part number 7790220, po wprowadzeniu do RealOem ukazuje mi się: 13617790220

Sterownik główny DDE, który jest produkowany od 28.04.2003 i nie pokrywa się z żadnym numerem "wymienianym odwrotnie". Czy to znaczy, że ktoś zapakował tam niewłaściwy sterownik i z tego powodu to się dzieje ?


Edit.

Odpowiem sobie jednak sam. Po prostu ten numer 7793122 to numer oprogramowania z 08/03. Natomiast part number 7790220 to czysty sterownik, więc wszystko się zgadza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
To na czerwono to nie wężyk od zaworu egr? Jest zaślepiony z drugiej strony (od jego przetwornika)?

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Więc tak: W pierwszej kolejności umyłem zawór sterujący tubiną, przepłukałem filterek ten pod zaślepką, niestety mój chyba jest nierozbieralny więc nie próbowałem dobierać się do niego głębiej. Po złożeniu bez zmian. Udało mi się pożyczyć działający zaworek od znajomego, niestety również efekt ten sam. Dobrałem się do gruszki turbo. Jednak niestety cięgno nie jest zamontowane tak łatwo, tzn jest śrubka kontrująca, natomiast sam gwint od kontroli położenia cięgna jest zespolony z samą turbo (aby zmienić położenie należałoby zdemontować go z turbo, obkręcić i nastepnie ponownie zamocować). Poruszałem więc cięgnem wraz z geometrią turbiny - wydawało się pracować luźno i płynnie wracało do poprzedniej pozycji (zakres ok. 1 - 1,5 cm). Więcej pomysłów nie miałem, a weekend się skończył. Następnie zrobiłem 350 km z niepoprawnie działającą turbo (tzn. przeładowanie w dolnym zakresie, potem syknięcie i przy 2,5 tys prawidłowe wartości i normalna moc). Następnego dnia rano gdy jechałem do pracy zauważyłem, że auto zachowuje się inaczej, ma lekko lepszy ciąg z dołu, nie ma tego gwałtownego skoku mocy przy ok. 2,5 tys obrotów. Po pracy sprawdziłem to kompem i zgadza się - turbo przestało przeładowywać, teraz ciśnienie ładowania jest nieco mniejsze niż być powinno w tym dolnym zakresie obrotów, natomiast przy większym wciśnięciu pedału gazu przy 2,5 - 3 tys obrotów spokojnie uzyskuje wymagane 2bar bezwzględnego. Nie wiem już co o tym myśleć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To raczej wygląda na zapieczone łopatki turbiny, one chodzą ale pewnie nie wpełnym zakresie widać spóźnienia zrzucania ciśnienia po odpuszczeniu gazu

też początkowo myślałem o zaworku brudny filtr to samo robi sterowanie nie jest precyzyjne zwłaszcza zrzucanie ciśnienia

samo uzyskanie ciśnienia jest dość szybkie i nawet wyprzedza cienienie zadane co może wskazywać na źle ustawioną sztangę zmiennej geometrii


rozważ te elementy

- pewnie nie masz akumulatora ciśnienia (najmniej ważny element i raczej nie powinien dawać aż takich rezultatów)

- ktoś kręcił w zmiennej geometrii i sztanga regulacji jest źle ustawiona, tu na oko nic się nie ustawia

- i oczywiście zapieczenia na łopatkach zmiennej geometrii nie uzyskują prawidłowego kąta dolotu spalin, zwłaszcza nie cofają się maksymalnie ,

co do zaślepionego EGR to ja nie popieram takiego postępowania,

zły skład mieszanki paliwo- powietrze (więcej powietrza) podwyższa temperaturę spalania i w dłuższym czasie może wypalić dziurę w tłokach zwłaszcza jak któryś wtryskiwacz za bardzo podlewa , dodatkowo twarda praca silnika na wolnych obrotach ,

ja polecam ograniczyć maksymalnie programowo (np dis lub ista do wersji 3.44 max ) a EGR wymienić na sprawny i pozostawić .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.