Skocz do zawartości

Moje doświadczenie z zaworem DISA


Rekomendowane odpowiedzi

Chciałem podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami dotyczącymi zaworu DISA. E39 2,5l 192KM. Delikatny klekot skłonił mnie do zajechania do zaprzyjaźnionego speca od BMW. Powiedział mi, że to na 100% zawór DISA. Można tak jeździć, ale gdy zawór się wykończy to będą falować obroty silnika. Pojeździłem tak kilka tygodni a w między czasie wspólnie ze znajomym mierzyliśmy aplikacją czasy 0-100 km/h w swoich samochodach. O ile u niego wszystko zdawało się być w porządku, moja Bunia rozpędzała się do setki na 3-cim biegu w ponad 10 sekund a fakt, że koła nie chciały się obrócić po puszczeniu sprzęgła na wysokich obrotach zwaliłem na szerokie kapcie (235mm). Fakt Sytuacja ta jednak głęboko mnie zasmuciła...

 

Przeglądając forum natrafiłem na różne zdania odnośnie osiągów na wadliwym zaworze. Jeden z tematów był niezwykle pomocny bo zawierał wykresy z hamowni na zamkniętym i otwartym zaworze. Te wykresy znacząco się różniły więc doszedłem do wniosku, że ta część samochodu musi być istotna.

Przedwczoraj znalazłem najtańszą w Internecie używkę (200 zł), zakupiłem i dzisiaj zawór DISA zmieniłem...

 

Auto nie do poznania!

 

Nie ma klekotu, lepiej reaguje na gaz, rwie do przodu. Start z niskich obrotów kończy się samoistnym buksowaniem kół na asfalcie a pierwszą setkę osiągam w granicach 8.5 sekundy na 3-cim biegu. Wiem, że powinna wykręcić koło 8 sekund, więc wkrótce kolejne próby - tym razem z wysokich obrotów.

 

Zakładając ten temat, chciałem przekazać Wam swoją opinię na temat tego małego, istotnego ustrojstwa i z pewnością zachęcić Was do wymiany zaworu DISA jeżeli jest u Was z nim coś nie tak.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jeśli chodzi o wadliwy lub niedziałający zawór disa, to sam już nie wiem, czy jego niedomaganie wyjdzie w teście prędkości w każdym egzemplarzu auta. Otóż u mnie ten zawór nie działa, a objawy niedomagania auta, gdzie winę zwalam (być może niesłusznie) na disę to "kangurki" i ogólny brak mocy przy ruszaniu i cofaniu. Muszę dać więcej gazu by ruszyć płynnie. I to właściwie wszystkie dolegliwości (w zasadzie jedna dolegliwość). Żadnego falowania obrotów jak to ma miejsce w przypadku wielu użytkowników. Na teście prędkości też wszystko ok. Niby - podobnie jak u kolegi wyżej - test za pomocą aplikacji, więc nie jakiś profesjonalny, ale wynik w granicach 8,5 to normalność, a i 8,1 raz się trafił (opony 225). Wszystko na niedziałającej (otwartej w całym zakresie obrotów) disie.

 

Przeglądając forum natrafiłem na różne zdania odnośnie osiągów na wadliwym zaworze. Jeden z tematów był niezwykle pomocny bo zawierał wykresy z hamowni na zamkniętym i otwartym zaworze. Te wykresy znacząco się różniły więc doszedłem do wniosku, że ta część samochodu musi być istotna.

 

Może to o moje wykresy z hamowni chodzi? Jeśli tak, to cieszę się, że komuś się przydały.

Testy na hamowni na otwartym zaworze (czyli klapka ustawiona tak, jak powinna pracować powyżej 4000 obr.) pokazywały 193,6 KM (powinno być 192 - więc moje 193,6 uznaję jako błąd pomiaru) i 242 Nm (tu trochę mniej niż powinno być) - maksymalny moment był osiągnięty na stosunkowo wysokich obrotach (około 4800).

Natomiast przy zamkniętym zaworze (czyli klapka ustawiona tak, jak powinna pracować poniżej 3500 obr.) wyniki pokazywały 180,9 KM i 239,9 Nm - maksymalny moment był osiągnięty przy 3571 obr, czyli mniej-więcej tam gdzie powinien.


p.s. może ktoś wie i mógłby odpowiedzieć na nurtujące mnie pytanie:


Po odpaleniu auta na wtyczce zasilającej disę pojawia się napięcie około 14 Volt (u mnie jest to 13,7). Czy napięcie powinno być podawane w całym zakresie obrotów czy tylko do 3500 - 4000 obr? Bo u mnie takie napięcie utrzymuje się cały czas - zarówno poniżej jak i powyżej tych wartości obrotów. Tak powinno być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.