Skocz do zawartości

Czułość układu kierowniczego czy problem z geometrią?


Luftkaiser

Rekomendowane odpowiedzi

Słuchajcie, podstawa to sprawdzenie geometrii.

Tak jak pisałem wcześniej, pojechałem do ASO przed upływem 2000km bo robią wtedy na gwarancji i doradca pytał mnie, czy wpadłem w dziurę bo skrzywione było każde koło.


Po geometrii samochód stał się zdecydowanie mniej "nerwowy".


Co do wracania kierownicy do pozycji "na wprost" to w G20 faktycznie nie wyrywa jej ochoczo, ale wraca. Moim zdaniem to jest super objaw i na zakrętach dużo mniej angażuje kierowcę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla osob zastanawisjacych sie pomiedzy zawieszeniem m a adaptacyjnym. Adaptacyjne rzeczywiscie troche slychac ale nie ma dramatu, dotyczy to takich ktotkich pofaldowan asfaltu, pozatym jest absolutna cisza. Bardzo wrazliwym moze przeszkadzac ale ja taki jestem i uwazam ze jest ok. Czesciowo ten odglos to na pewno stuk 19 calowych kol rf, bo jak jest mokro to tego dzwieku wogole nie ma. Natomiast na comfort naprawde przyzwoicie resoruje, na sport robi sie decha, na miejskie dziury jak dla mnie za twardo. Co do prowadzenia to jak na razie zero uwag, jedzie jak po szynach nawet w czasie silnego wiatru, na razie szybciej niz 170 nie sprawdzalem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 czy 19tki ? kiedy odebrałeś auto ?

 

19' - samochód odbierałem w Marcu 2020.

 

TomekGnomek napisał:

Mam pytanie i obserwację z tego tematu.


Większość aut, z jakimi miałem do czynienia - łącznie z innymi modelami BMW - po puszczeniu kierownicy ma tendencję do prostowania toru jazdy. Jedne auta szybciej, drugie wolniej ale finalnie jak na prostym odcinku damy czas - kierownica ustawi się do jazdy na wprost.


Czegoś takiego nie ma w G20 i pytanie czy to tylko mój model czy nie i czy to może odpowiadać za nasze problemy?


Oczywiście przy dużym skręcie kierownica odbija i wraca ale nie idealnie na wprost, a przy małym odchyleniu tego efektu nie ma w ogóle - auto bedzie skręcać, dopóki nie skorygujemy toru jazdy. Miedzy innymi ten efekt jest odpowiedzialny za konieczność większego niż w innych modelach kontrolowania toru jady, który wymaga co chwilę delikatnych korekt mimo poprawnej zbieżności.


Jakie są Wasze obserwacje?

 

Też to zauważyłem, ot cecha modelu. Z drugiej strony łatwo się do tego przyzwyczaić i jak ktoś nie jeździ w pozycji "gangsta" z dwoma palcami na kierownicy, to nie będzie miał problemów żeby przywyknąć. Moim zdaniem ma to też bezpośrednie przełożenie na "komfort" jazdy na wprost, bo bardzo ciężko wyczuć w tym samochodzie pozycję "0".


Jeszcze ciekawostka na koniec - podobno modele 3 litrowe w G20 mają układ kierowniczy "przeszczepiony" z generacji F30, a modele 2 litrowe całkiem nowe rozwiązanie. Wynika to oczywiście z miejsca pod maską. Wydaje mi się że był to artykuł na Car and Driver, ale nie mogę teraz znaleźć.

 

To nie cecha modelu ale problem z geometrią lub maglownicą.

W przypadku geometrii za powrót odpowiada kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Ten kąt odpowiada za powstanie momentu stablizującego dążącego do wyprostowania kół ze skrętu. Ma też znaczący wpływ na stabliność prowadzenia na wprost, szczególnie przy wyższych prędkościach. Nieprawidłowy kąt WSZ powoduje również zwiększoną wrażliwość na wiatr boczny.


W przypadku maglownicy to luz w okolicy położenia zero, również będzie powodować brak końcowego powrotu oraz brak stabilności przy wyższych prędkościach na wprost.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego punktu widzenia jest to wymyślanie na siłę problemu - zaznaczam, z mojego punktu widzenia.

Również u mnie jest efekt taki, że podczas jazdy na wprost i małych odchyleniach kierownicy pozostaje ona w danej pozycji, a nie wraca do środka.


Absolutnie wcale mi to nie przeszkadza i nie zauważyłem problemu z jazdą na wprost.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie cecha modelu ale problem z geometrią lub maglownicą.

W przypadku geometrii za powrót odpowiada kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Ten kąt odpowiada za powstanie momentu stablizującego dążącego do wyprostowania kół ze skrętu. Ma też znaczący wpływ na stabliność prowadzenia na wprost, szczególnie przy wyższych prędkościach. Nieprawidłowy kąt WSZ powoduje również zwiększoną wrażliwość na wiatr boczny.


W przypadku maglownicy to luz w okolicy położenia zero, również będzie powodować brak końcowego powrotu oraz brak stabilności przy wyższych prędkościach na wprost.

 

Ja to wiem, Ty to wiesz ale serwis BMW tego nie wie :) Zresztą robiłem geometrię jakoś miesiąc temu. Nawet wrzuciłem tutaj wyniki, jak przejrzysz wątek to zobaczysz. Jak zgłaszałem jeszcze niedawno brak stabilności przy wyższej prędkości i "brak wyczucia w pozycji 0" - coś jakby luz na kierownicy, to sprawdzili luzy na "oko" przy okazji innej roboty. "Mistrz serwisu" wsiadł na chwilę do stojącego samochodu, pokręcił kierownicą i stwierdził że jest ok. Marka "PREMIUM" :duh:


Pisałem wyżej że po wymianie kół jest u mnie lepiej... Było przez chwilę. Dzisiaj znowu powrót z gór i znowu nerwowe zachowanie przy wyższej prędkości. Zjechałem na stację, zmniejszyłem ciśnienie w kołach do 2,4 - 2,5 mniej więcej i od razu lepiej. Nie idealnie, ale lepiej. Przełączenie w tryb sport pomaga w znaczący sposób, ale to i tak nie jest to czego oczekiwałem po BMW. Ktoś wyżej pisał że to zwieszenie ///M jest bardzo delikatne i chyba miał rację. Praktycznie co miesiąc wypada robić geometrię :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z kolei moje 330i wyjechało na Pirelli PZero.

Ciekawi mnie też inna rzecz - czy da się zmniejszyć siłę wspomagania? No ciągle jest mi za lekko, szczególnie przy wyższych prędkościach :8)

 

Obniżyć ciśnienie w przednich kołach, ale mimo wszystko nie polecam, bo to ciągnie za sobą wiele negatywnych konsekwencji.


Z bardziej poważnych rozwiązań, to gdzieś mi się obiło o uszy, że po zmianie opon na Michelin Pilot Sport 4S, wiele osób poprawiło swoje zdanie na temat prowadzenia G20. Osobiście miałem tą oponę na przednionapędowej Cuprze 280 i rzeczywiście robiła robotę. Może przejście z runflatów na 4S załatwiłoby sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie cecha modelu ale problem z geometrią lub maglownicą.

W przypadku geometrii za powrót odpowiada kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Ten kąt odpowiada za powstanie momentu stablizującego dążącego do wyprostowania kół ze skrętu. Ma też znaczący wpływ na stabliność prowadzenia na wprost, szczególnie przy wyższych prędkościach. Nieprawidłowy kąt WSZ powoduje również zwiększoną wrażliwość na wiatr boczny.

W przypadku maglownicy to luz w okolicy położenia zero, również będzie powodować brak końcowego powrotu oraz brak stabilności przy wyższych prędkościach na wprost.

 

To znaczy, że nie w każdym egzemplarzu G20 tak jest, tak być nie powinno i należy z tym podjechać do serwisu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z bardziej poważnych rozwiązań, to gdzieś mi się obiło o uszy, że po zmianie opon na Michelin Pilot Sport 4S, wiele osób poprawiło swoje zdanie na temat prowadzenia G20. Osobiście miałem tą oponę na przednionapędowej Cuprze 280 i rzeczywiście robiła robotę. Może przejście z runflatów na 4S załatwiłoby sprawę.

 

Wiadomo, że Michelin PS 4S to kawał opony, ale też nie dajmy się zwariować. Zaraz się okaże, że żeby w pełni wykorzystać potencjał BMW, trzeba będzie założyć kute felgi wyrabiane przez samego i jedynego Hansa z Monachium, z podpisem CEO BMW + opony z F1, oczywiście homologowane przez BMW (*) - bo te na których jeździ McLaren to mogą się nie nadawać, wiecie. To nie tak.

Mówimy tutaj raczej o leniwej jeździe na wprost, gdzie większość opon - nawet tych nie super premium powinno spokojnie sobie dawać radę. Ja sam myślałem że te zimowe Bridgestone to porażka, bo po zmianie na letnie była zauważalna poprawa. Jednak mimo wszystko ten samochód nie prowadzi się tak jak powinno prowadzić się BMW. Moim zdaniem coś jest z zawieszeniem.

Problem jaki jest to fakt, że ASO niekoniecznie jest zainteresowane problemem typu "niestabilność w prowadzeniu", bo tutaj trzeba wiedzy i chęci żeby w ogóle zająć się tematem. Tym bardziej że to nie jest taki namacalny problem. Wsiądzie Ci "mistrz serwisu" - uwielbiam to określenie swoją drogą, przejedzie 2 skrzyżowania 50-70 km/h i powie że wymyślasz i dla niego wszystko jest ok. Zrobią Ci na odwal geometrię, żebyś się nie rzucał i tyle. Swoją drogą, to dzięki koledze @Hamera, który wrzucił CAŁY poradnik serwisowy do BMW G20, już wiem że geometria w moim wypadku nie była wykonywana według najlepszych praktyk BMW które tam są opisane.


Dzwoniłem niedawno do pewnego serwisu niezależnego, który zajmuje się m.in. BMW. Serwis znany i lubiany i generalnie szanowany. Opowiedziałem o problemie i przez telefon dowiedziałem się co może być nie tak z moim samochodem.

Tego właśnie oczekiwałbym po ASO, kiedy mówię że coś jest nie tak z prowadzeniem, bo to był główny powód dla którego wybrałem BMW a nie jakąś mazdę czy inną toyotę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzwoniłem niedawno do pewnego serwisu niezależnego, który zajmuje się m.in. BMW. Serwis znany i lubiany i generalnie szanowany. Opowiedziałem o problemie i przez telefon dowiedziałem się co może być nie tak z moim samochodem.

Tego właśnie oczekiwałbym po ASO, kiedy mówię że coś jest nie tak z prowadzeniem, bo to był główny powód dla którego wybrałem BMW a nie jakąś mazdę czy inną toyotę.

 

Kolego więc czego się dowiedziałeś od owego serwisu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego więc czego się dowiedziałeś od owego serwisu ?

 

Przede wszystkim tego, że problem jest znany, wbrew temu co twierdzi niekiedy ASO. Przyczyn może być kilka - od niechlujnie zrobionej geometrii (o czym pisałem powyżej), do problemów z zawieszeniem tylnym - gdzie trzeba by nieco "poprawić fabrykę". Akurat, w moim przypadku może mieć to sens.


Zaryzykuję stwierdzenie, że seria 3 wychodzi z fabryki skręcona "domyślnie", natomiast potem rolą każdego serwisu w początkowej fazie eksploatacji jest nastroić zawieszenie tak, żeby samochód jeździł jak najlepiej. Wręcz powinni Cię zawołać po kilku tysiącach km przebiegu, jak wszystko się ułoży itp. żeby wystroić samochód.

Wydaje mi się że te wszystkie darmowe geometrie do 5k przebiegu to nie łaskawość ze strony ASO BMW, tylko raczej ich powinność, tylko nikt o tym nie wie, bo nikt nas o tym nie informuje. Ciekawy jestem jak to wygląda w innych krajach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie witam wszystkich. 3 miesiące temu odebrałem swoje 330ix. Po 13 latach jazdy e90 320d liczyłem na miłe zaskoczenie. Niestety, mam mieszane uczucia. Przejechałem 3000 km, w międzyczasie wymiana oleju. Zamiast miłej niespodzianki jest rozczarowanie. Prowadzenie mojego egzemplarza pozostawia wiele do życzenia. Przy prędkościach autostradowych+ dramatyczna walka o utrzymanie się w pasie. W sobotę w nocy na S17 jadąc 120 było podobnie, fakt, że trochę wiało. Trzeba umówić się na geometrię, bo radość z jazdy została w e90...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie witam wszystkich. 3 miesiące temu odebrałem swoje 330ix. Po 13 latach jazdy e90 320d liczyłem na miłe zaskoczenie. Niestety, mam mieszane uczucia. Przejechałem 3000 km, w międzyczasie wymiana oleju. Zamiast miłej niespodzianki jest rozczarowanie. Prowadzenie mojego egzemplarza pozostawia wiele do życzenia. Przy prędkościach autostradowych+ dramatyczna walka o utrzymanie się w pasie. W sobotę w nocy na S17 jadąc 120 było podobnie, fakt, że trochę wiało. Trzeba umówić się na geometrię, bo radość z jazdy została w e90...

Jakie masz rozmiar felg, opon i jaki producent ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Mam wrażenie, czytając testy i opinie, że rzeczywiście aktywny układ w wydaniu F30 czy G20 jest średnio udany.

Co ciekawe w Polsce opcja ta kosztuje około 1,5-2 tys. zl.

W E90 też była opcja aktywnego układu kieroniczegu, był inny kod opcji, no i doplata była rzędu 8-9 tys zl.

Podejrzewam, że w F30 i później G20 jest jakaś elektroniczno-programowa proteza. Tylko, że coś nie do końca wyszło.

A był plan powrotu po Mercedesie C43 AMG do M340i.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Zamiast miłej niespodzianki jest rozczarowanie. Prowadzenie mojego egzemplarza pozostawia wiele do życzenia. Przy prędkościach autostradowych+ dramatyczna walka o utrzymanie się w pasie. W sobotę w nocy na S17 jadąc 120 było podobnie, .

naprawdę współczuję bo ten sam koszmar mi towarzyszył 10 miesięcy i 27tys km , życzę Tobie to co się stało zemną , po prostu przeszło .. mi nie autu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie aso rozwiązało problem. Teraz akurat auto stoi na serwisie i dostałem zastępczą 3GT 318D. Bazowa wersja, żadnych wspomagaczy. Dzisiaj jechałem z Warszawy s8, a że trochę wieje to powiem Wam, że nawet przy 130 140 km/h wiatr tym autem buja. Koła 17 zimowe. Bez wiatru jest spoko. Także, twierdzę, że chyba też aeordynamika jest do poprawy skoro stara buda też ma takie akcje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mysle ze masa ma tu tez znaczenie, nikt na forum nie narzeka na prowadzenie 340….ja na razie jechalem tylko 180 ale padal deszcz i wialo i zlego slowa nie powiem o prowadzeniu….moglem puscic kierownice, samochod jechal sam praktycznie. A 340 jest ponad 100 kg ciezsza od 330ix….zobaczymy jak bedzie przy wiekszych predkosciach…
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie aso rozwiązało problem.
I co było przyczyną? U mnie geometria była robiona nie tak dawno i ciągle jest źle.


Zresztą, ja już naprawdę nie wiem co myśleć o tym samochodzie. W piątek wziąłem ojca na "testy" żeby zobaczyć jego odczucia. Cisnę samochodem po drodze szybkiego ruchu, zero jakiejkolwiek niestabilności. Wsiada on, to samo - samochód idzie jak po szynach. Dzisiaj trasa Lublin - Warszawa, nieco gorsza pogoda, jadę sam - rzuca. Potem Warszawa - Łódź w 4 osoby TRAGEDIA. Tak źle jeszcze nie było. Nie wiem, czułem jakby każde koło chciało jechać w inną stronę. Powrót z Łodzi, też w 4 osoby - właściwie bez zastrzeżeń, tylko malutkie, naprawdę prawie niewyczuwalne bujanie w trybie Comfort.


Zaczynam się zastanawiać czy to nie jest też wina DSC. Samochód dostaje podmuch wiatru, DSC wykrywa jakiś przechył i interweniuje. Dzisiaj wyłączyłem wszystko i było trochę lepiej.

Myślę że nastawy zawieszenia i tak są skopane, no ale żeby samochód zachowywał się aż tak różnie to jeszcze nie doświadczyłem. Co śmieszniejsze, w zakrętach w ogóle nie odczuwam jakby samochód się źle prowadził. Dłuższa prosta - zonk, właściwie jest to samo za każdym razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co było u mnie robione napisałem w poście. Jedź do ASO BMW RAWSKI w Warszawie. Oni są tylko serwisem, a nie salonem i zaczynali od niezależnego serwisu. Niestety jak jest silniejszy wiatr na trasie to g20 wiatru za bardzo nie lubi. U mnie jednak jest już akceptowalnie po ich zabiegach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.