Skocz do zawartości

HISTORIA BMW E31 I DANE TECHNICZNE


KinceK

Rekomendowane odpowiedzi

W tym wątku postaram się opisać historię BMW E31, a także opisy danych technicznych i takich tam. Jak macie jakieś fajne fotki czy ciekawostki to podsyłajcie na p.w. bądź mail kincek@wp.pl.

 

Jak powstało E31?

 

Decyzja o zbudowaniu luksusowego coupe zapadła w 1981 roku jednak prace ruszyły w 1984. Było to trochę ryzykowne posunięcie ze względu na to, iż miał to być całkowicie nowy projekt, a nie wiadomo jakie będzie zainteresowanie na taki produkt i to w dosyć odległej przyszłości. Wtedy zakładano, że samochód będzie kosztował na poziomie 140000 DM. W 1986 zakończono etap prac badawczych i zaczęto prace konstrukcyjne. Rok później BMW zaczęło składać pierwszy prototyp nanosząc poprawki stylistyczne i aerodynamiczne. Pierwszy egzemplarz BMW serii 8 kosztował 2 miliony Marek. Każdy następny egzemplarz testowy, a było ich 100 kosztował raptem 1,5 miliona. Cena wzięła się z tego, że każdy egzemplarz był ręcznie składany z ręcznie wyprodukowanych części. Większość z tych bardzo kosztownych prototypów wylądowała na ścianie. Jeden z tych prototypów został zaprezentowany pracownikom BMW 15 maja 1989 roku, od tej chwili nad projektem pracowało około 2 tysięcy ludzi. Po przeprowadzeniu wielu prób zawieszenia w warunkach laboratoryjnych przyszła pora na testy drogowe. Pierwsze prawdziwe jazdy testowe rozpoczęto 4-tego lipca 1989 roku na torze Nürbugring. Przejechanie próby 8000 km. miało odzwierciedlać przejechanie 150000 km podczas normalnego użytkowania. Pod koniec sierpnia przeprowadzono testy w Stanach Zjednoczonych poddając samochód próbom ekstremalnych temperatur. Przeprowadzono już testy w rejonach polarnych, więc przyszła pora na zmierzenie się z upałami. Jeden z testów obejmował postój w Dolinie Śmierci w temperaturze 50 ° C, czarny samochód stał z pracującym silnikiem przez godzinę podczas największego upału. Na początku września podczas salonu we Frankfurcie nad Menem zaprezentowano BMW serii 8 światu. Podczas ośmiu dni tego motoryzacyjnego wydarzenia złożono ponad 5 tysięcy zamówień mimo iż samochód nie był jeszcze w produkcji, która ruszyła na początku lutego 1990 roku z 14-to dniowym opóźnieniem. Jeżeli wtedy ktoś się zdecydował na ten samochód musiał się ustawić w kolejkę i poczekać sobie 3 lata. Całkowity koszt opracowania BMW 850i wyniósł 1 miliard marek.

 

 

http://img182.imageshack.us/img182/9411/1007861sc2.jpg

 

 

 

E31 charakteryzuje się opływową linią nadwozia w kształcie klina, współczynnik oporu powietrza cx wynosi 0,29. Przez 10 lat produkcji wyprodukowano niewiele ponad 30 tys. BMW serii 8. Pierwsze egzemplarze oznaczone były właśnie symbolem 850i posiadały silnik M70, a oprócz automatycznej skrzyni dostępna była też jako bezpłatna opcja 6-cio biegowa skrzynia manualna, która pozwalała osiągnąć 100km/h o 0.6s szybciej. W 1993 roku wszedł do produkcji model 840Ci jako tańsza alternatywa dla dość kosztownego modelu 850i, którym można było opuścić salon za ok 160 tys DM (840Ci wyjeżdżało z salonu za 30 tys mniej). Silnik M60 o pojemności 4.0l i mocy 286 KM sprawnie napędzał dość ciężki samochód, było to między innymi zasługą zamontowania w tym modelu 5-cio stopniowej automatycznej skrzyni biegów, do wyboru również manual. Tymczasem modele V12 były już od pewnego czasu sygnowane 850Ci. Początkowo występowały z silnikiem M70, który później był przez jakiś czas równolegle oferowany ze swoim następcą M73 o pojemności 5.4l i mocy 326 koni, silnik stosowano tylko w połączeniu z 5-cio stopniową skrzynią steptronic, która znacznie przyczyniła się do skrócenia przyspieszenia od 0-100 km/h, który wynosił 6.3s. Wisienką na torcie jest najmocniejsza wersja CSI z silnikiem S70 o pojemności 5.6l i mocy 381 koni. Samochody te były wyposażone jedynie w 6-cio stopniową skrzynię manualną co pozwalało na uzyskanie przyspieszenia do 100 w 6.0s, a po zdjęciu ogranicznika prędkości samochód był w stanie przekroczyć magiczną barierę 300 km/h. Wyprodukowano zaledwie 1510 egzemplarzy. Niestety normy emisji spalin wykluczyły ten samochód z rynku, a szkoda bo to było prawie M8, gdyż panowie z M Motorsport maczali palce podczas tworzenia tego modelu. Wersje CSI miały też skrętną tylną oś, co niesamowicie podniosło koszty produkcji i poprawiło troszeczkę właściwości jezdne. M8 powstało w 1 egzemplarzu - moc silnika wynosiła 500-550KM, silnik który miał trafić do M8 trafił ostatecznie do McLarena F1 gdzie tym razem wykrzesano z niego 627 koni. Ostatnie modernizacje serii 8 dotyczyły modelu 840Ci. Silnik M60 został zastąpiony jednostką M62 o tej samej mocy, natomiast moment obrotowy wzrósł za sprawą większej pojemności, która wynosiła teraz 4.4l. Powstały też wersje specjalne Alpina. Początkowo 5.0l 350 KM, później 5.7 416 KM. Wielu tunerów wzięło się za przeróbki E31 - warto tu wspomnieć o amerykańskim Dinanie, który dzięki dwóm turbosprężarkom wyciągnął ponad 600 koni, co pozwala na osiągnięcie prędkości 320 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 4s. Ostatnie modele zjechały z taśm w 1999 roku. Niestety BMW serii osiem nie doczekało się do tej pory następcy, choć są plany wprowadzenia do sprzedaży 4-drzwiowego coupe na wzór CLS-a, który miałby nosić oznaczenie 850i.

 

Dzięki uprzejmości PZ-ta.

 

Oto artykuł z pisma ADAC z 1989 roku opisujący historię projektowania 850ki z unikalnymi rysunkami designerskimi.

 

http://img17.imageshack.us/img17/820/historia8501fz3.jpg

 

http://img179.imageshack.us/img179/7931/historia8502uz7.jpg

 

http://img17.imageshack.us/img17/2741/skanuj0005am8.jpg

Edytowane przez KinceK

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczba wyprodukowanych egzemplarzy

 

 

830i - 18 szt. (wszystkie zniszczone w czasie testów)

 

840Ci - 7803 szt.

 

850i(M70) - 20072 szt.

 

850Ci(M73)- 1218 szt.

 

850CSi - 1510 szt.

 

W sumie 30621 szt.

 

Alpina

 

B12 5.0 - 97 szt.

 

B12 5.7 - 57 szt.

Edytowane przez KinceK

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silniki występujące w serii 8

 

 

 

M70

 

Układ cylindrów V12

 

Ilość zaworów 24

 

Pojemność 4988 cm3

 

Moc 300 KM przy 5200 obr./min.

 

Maksymalny moment obr. 450 Nm przy 4100 obr./min.

 

http://img252.imageshack.us/img252/6191/dsc00198ll8.jpg

 

 

 

M73

 

Układ cylindrów V12

 

Ilość zaworów 24

 

Pojemność 5379 cm3

 

Moc 326 KM przy 5000 obr./min.

 

Maksymalny moment obr. 490 Nm przy 3900 obr./min.

 

http://img256.imageshack.us/img256/4695/img8127xo7.jpg

 

 

 

S70

 

Układ cylindrów V12

 

Ilość zaworów 24

 

Pojemność 5576 cm3

 

Moc 381 KM przy 5300 obr./min.

 

Maksymalny moment 550 przy 5000 obr./min.

 

http://img3.imageshack.us/img3/9617/csik.jpg

 

 

 

M60

 

 

Układ cylindrów V8

 

Ilość zaworów 32

 

Pojemność 3982 cm3

 

Moc 286 KM przy 5800 obr./min.

 

Maksymalny moment obr. 400 przy 4500 obr.min

 

 

 

M62

 

Układ cylindrów V8

 

Ilość zaworów 32

 

Pojemność 4398 cm3

 

Moc 286 KM przy 5700 obr./min.

 

Maksymalny moment obr. 420 NM przy 3900 obr./min.

 

 

 

 

Alpina B12 5.0 na bazie M70

 

Układ cylindrów V12

 

Ilość zaworów 24

 

Pojemność 4988 cm3

 

Moc 350 KM prz 5300 obr./min.

 

Maksymalny moment obr. 470 Nm przy 4000 obr./min.

 

 

 

Alpina B12 5.7 na bazie S70

 

Ilość zaworów 24

 

Układ cylindrów V12

 

Pojemność 5646 cm3

 

Moc 416 KM przy 5400 obr./min

 

Maksymalny moment obr. 570 Nm przy 4000 obr./min.

 

 

Kolejność przewodów wysokiego napięcia

 

 

V8 1-5-4-8-6-3-7-2

 

 

V12 1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

 

Kąt rozwidlenia cylindrów

 

V8 90°

 

V12 60°

Edytowane przez KinceK

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osiągi

 

850i/Ci M70

 

6-cio biegowy manual

 

0-100 km/h 6.8s

 

V-max 250 km/h

 

 

 

850i/Ci M70

 

4-ro biegowy automat

 

0-100 km/h 7.4s

 

V-max 250 km/h

 

 

 

850Ci M73

 

5-cio biegowy automat

 

0-100 km/h 6.3s

 

V-max 250 km/h

 

 

 

840Ci M60

 

6-cio biegowy manual

 

0-100 km/h 6.9s

 

V-max 250 km/h

 

 

 

840Ci M60

 

5-cio stopniowy automat

 

0-100 km/h 7.4 s

 

V-max 250 km/h

 

 

 

840Ci M62

 

6-cio biegowy manual

 

0-100 km/h 6.6s

 

V-max 250 km/h

 

 

 

840Ci M62

 

5-cio biegowy automat

 

0-100 km/h 7.0s

 

V-max 250 km/h

 

 

 

850 CSi

 

6-cio stopniowy manual

 

0-100 6.0s

 

V-max 250km/h do 303 km/h (bez ogranicznika)

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary

 

 

Dotyczy wszystkich wersji.

 

Długość 4780 mm

 

Szerokość 1855 mm

 

Wysokość 1340(CSI 1330)mm

 

Rozstaw osi 2684 mm

 

Pojemność bagażnika 320 l

 

Średnica zawracania kół 10.6 m

 

Średnica zawracania całego pojazdu 11.5 m

Edytowane przez KinceK

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masa własna

 

 

850i M70

 

Automat 1790 kg

 

Manual 1790 kg

 

 

850Ci M73

 

Automat 1955 kg

 

 

840Ci M60

 

Automat 1895 kg

 

Manual 1855 kg

 

840Ci M62

 

Automat 1905 kg

 

Manual 1855 kg

 

 

 

850CSi

 

Manual 1865 kg

 

 

 

Alpina B12 5.0

 

automat 1790 kg

 

 

 

Alpina B12 5.7

manual 1865 kg

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oryginalne rozmiary opon i wzory felg

 

 

 

Styling 5 Kreuzspeichen Verbundrad

 

http://felgenkatalog.auto-treff.com/thumbnails/t_005a.jpg

 

8x17 235/45R17 ET 10

9x17 265/40R17 ET 19

 

 

Styling 8 Kreuzspeichen-Styling

 

http://felgenkatalog.auto-treff.com/thumbnails/t_008.jpg

 

7,5x16 235/50R16 ET 15

 

 

Styling 9 Turbinen-Styling

 

http://felgenkatalog.auto-treff.com/thumbnails/t_009.jpg

 

 

7,5x16 235/50R16 ET 15

 

 

Styling 21 M System II

 

 

 

 

http://felgenkatalog.auto-treff.com/thumbnails/t_021.jpg

 

 

8x17 235/45R17 ET 10

9x17 265/40R17 ET 19

 

Styling 37M Parallelspeiche

 

 

http://felgenkatalog.auto-treff.com/thumbnails/t_037.jpg

 

8x18 245/40R18 ET 13

9,5x18 285/35R18 ET 25

Edytowane przez KinceK

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wersje nadwozia.

 

Pierwszą i najpopularniejszą wersją była 850i. Nadwozie z podstawowymi spojlerami było stosowane również w 840Ci - z tym, że modele Ci różnią się pewnymi detalami ale do tego dojdziemy.

 

http://img117.imageshack.us/img117/1062/850art3yq3.jpg

 

http://img3.imageshack.us/img3/9479/p1030345ev6.jpg

 

Charakteryzuje się fajnym dzióbkiem z przodu.

 

Na dole charakterystyczny klasyczny tył z oryginalnymi końcowymi tłumikami.

 

http://img4.imageshack.us/img4/108/31494667wg7.jpg

 

 

 

 

CSi

 

Przedni zderzak od CSi jest najczęściej stosowaną formą tuningu(jeżeli chodzi o body kity).

http://img522.imageshack.us/img522/9467/dsc05737wv2.jpg

 

Tylna nakładka

 

http://i153.photobucket.com/albums/s229/Icepetur/Zlot%20BMW%202008/SANY0059.jpg

 

 

AC Schnitzer

 

Nakładka na przedni zderzak.

 

http://img386.imageshack.us/img386/8549/macialade9.jpg

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

M8 - Ferrari Killer

 

E31 M8 nigdy nie trafiło do produkcji, miało być konkurencją dla Ferrari i Lambo. Pewnie by się tak stało, gdyż silnik umieszczony w tym aucie generował 550 KM, po pewnych modyfikacjach trafił do Maclarena F1 i osiągał 627 KM, w późniejszych wersjach 635 KM. Ponoć M8 powstało tylko w jednym egzemplarzu, który jest niedostępny dla oka zwykłego ósemkowicza.

 

%5B640%3A424%5Dhttp%3A//www.bmwmregistry.com/faq/multipart_xF8FF_2_M8.jpg

 

http://www.xs4all.nl/~tintelen/images/M8_old.jpg

 

%5B640%3A451%5Dhttp%3A//www.bmwmregistry.com/faq/M8engine.jpg

 

http://www.e31.net/pics/S701.jpg

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.