Skocz do zawartości

Aktywny układ kierowniczy ze skrętną osią tylną


matwrc

Rekomendowane odpowiedzi

"Aktywny układ kierowniczy ze skrętną osią tylną" - opcja za 5 990 zł. Szukałem na forum i opinie są sprzeczne. Od "największego rozczarowania" do "obowiązkowa opcja". Niektórzy nie czują różnicy. Czy ktoś mógłby napisać coś rzeczowego wynikającego z osobistych doświadczeń?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Jak konfigurowałem swoje M550i na jeździe testowej miałem M850i z tylną osią skrętną i tym autem jeździło się przy niskich prędkościach jak wózkiem widłowym (negatywne odczucie). Mam porównanie w Porsche w 911 tylna oś działa bardzo dobrze, w innych zakresach prędkości zmieniają się kąty skrętu kół i dla tego w Porsche dla mnie jest ok, natomiast w BMW nie zamówiłem tej opcji. Oczywiście ja piszę o wrażeniach z M850i, może w piątce z tym systemem jest inaczej. Ja natomiast nie chciałem ryzykować, bo dla mnie oś skrętna w ósemce była nie do zaakceptowania. Ale to są moje odczucia. Najlepiej przejedź się i przetestuj sam, bo na forum każdy napisze Ci jak akurat jemu pasuje i nie koniecznie to musi się zgadzać z Twoimi wrażeniami z jazdy.


Piotr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Brałem tę opcję przede wszystkim dlatego, że dzięki niej nie trzeba tyle kręcić kierownicą podczas manewrowania. Na parkingu od "deski do deski" masz ok. 2 obroty kierownicą, a bez tego układu masz chyba nawet 5 obrotów. Jeśli chodzi o skrętną tylną oś to naturalnie należy się do niej przyzwyczaić, bo na początku miałem dziwne wrażenie, że tył "zarzuca" niezgodnie z moimi oczekiwaniami. Było to odczuwalne głównie na serpentynach, w normalnej jeździe po mieście czy na trasie nie było tego czuć. Po przyzwyczajeniu się już nawet nie zwracam na to uwagi, jeździ się genialnie. Do tego dzięki tylnej osi skrętnej masz mniejszy promień skrętu/zawracania co też ma niebagatelne znaczenie w poruszaniu się prawie 5-metrowym autem. Dla mnie to "must have", bo "wada" jeśli w ogóle można ją nazwać wadą jest minimalna i da się do niej przyzwyczaić, a zalet jest całe mnóstwo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie super pożyteczna opcja. W komforcie bardzo lekko można manewrować, w sporcie pewne i stabilne czucie "ciężej" chodzącej kierownicy. Mniejszy promień skrętu daje sporo benefitów przy parkowaniu. Z kolei przy dużych prędkościach doceniasz trzymania auta w zakrętach. Wydaje się, że skrętna oś staje się coraz bardzie popularna, użytkownicy doceniają ją i wiele nowych aut ma ją jako opcję. Głosy na forum dotyczące negatywnych wrażeń dotyczą raczej x5 i 8, o g30 jest tego mało. Poza tym wygłaszają je raczej ci, którzy tej opcji nie kupili i jechali autem na jeździe próbnej tylko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o skrętną tylną oś to naturalnie należy się do niej przyzwyczaić, bo na początku miałem dziwne wrażenie, że tył "zarzuca" niezgodnie z moimi oczekiwaniami. Było to odczuwalne głównie na serpentynach, w normalnej jeździe po mieście czy na trasie nie było tego czuć.

Miałem podobnie. Najlepiej przy większej prędkości jadąc po łuku gwałtownie zacieśnić skręt, wtedy wyraźnie czuć działanie tej opcji.

Przy codziennej jeździe na pewno nie jest to coś bez czego nie da się żyć.

Dzięki, to pokrywa się trochę z moimi przywidywaniami, że ten cały układ może nie pasować komuś kto lubi bezpośrednie i proporcjonalne układy.

Coś w tym jest.

Wydaje się, że skrętna oś staje się coraz bardzie popularna, użytkownicy doceniają ją i wiele nowych aut ma ją jako opcję.

Jakiekolwiek komplikowanie silników diesla zawszy wywoływało lament o potencjalnych kosztach i awaryjności.

Dokładanie kolejnej "przekładni kierowniczej", której naprawa/zakup w razie awarii jest baardzo kosztowny już nikomu nie przeszkadza......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brałem tę opcję przede wszystkim dlatego, że dzięki niej nie trzeba tyle kręcić kierownicą podczas manewrowania. Na parkingu od "deski do deski" masz ok. 2 obroty kierownicą, a bez tego układu masz chyba nawet 5 obrotów.

I tak się tworzy internetowe mity. Specjalnie sprawdziłem - nie 5 a 2,7 obrotu. Zasadnicza różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
2,7? Jak to policzyłeś? W takim razie z aktywnym układem kierowniczym jest 1,5, bo tak "na oko" ze 2x mniej. Bez aktywnego układu miałem wrażenie, że kręcę i kręcę. Można stracić rachubę obracając kierę pół godziny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Miałem Adaptive Drive w poprzednim BMW. W G30 wybrałem aktywny układ kierowniczy z uwagi na wyżej wspomniane czynniki, głównie chodziło o komfort i poprawę manewrowości. Adaptive Drive się przydaje jak ktoś lubi sztywne auta, niby sportowe odczucia z jazdy, ale wg mnie szału ten system nie robił. O wiele bardziej jestem zadowolony z aktywnej maglownicy i skrętnej osi tylnej.


Jeśli chodzi o samochody demo dealerów to faktycznie większość z nich to jakieś podstawowe, biednie wyposażone wersje. A potem ludzie to kupują i mówią, że "gadżetów" nie potrzeba i że to fanaberie. Bo sami nie mają, a przecież jeżdżą. No i niby jeżdżą, ale ludzie jeżdżą też autobusami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2,7? Jak to policzyłeś?

Nic nie liczyłem. Jak przeczytałem o tych 5 obrotach to ciekawości wsiadłem do auta, przekręciłem kierownicą ze środkowego położenia w skrajne i wyszło mniej niż 1,5 obrotu, więc w obie strony wyraźniej mniej niż 3. No fakt, policzyłem, konkretnie zastosowałem mnożenie przez dwa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam skrętną ośkę i jest super. Auto wyrabia się łatwiej w ciasnych miejscach - wcześniejsze miałem 50 cm krótsze i bałem się, że będzie problem z G30 - nie ma żadnego.

Żadnych problemów w jeździe, też na autostradzie nie rozumiem, co poprzednikom "zarzucało" - zwracam uwagę, że na autostradzie/przy wyprzedzaniu auto zachowuje się stabilniej, bo obie osie skręcają w tę samą stronę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Na prostej drodze tego nie odczujesz niezależnie od prędkości. Miałem na myśli kręte drogi i prędkość 70-100km/h. Pod krętą drogę podpada już nawet leśny odcinek Słowackiego w Gdańsku czy Sopocka w Sopocie. To tutaj pierwszy raz po zakupie zauważyłem, że auto ze skrętną tylną osią zachowuje się inaczej niż auto ze sztywnym tyłem. Teraz już się przyzwyczaiłem i jest to dla mnie naturalne zachowanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osi skrętnej nie mam, dlatego trudno mi coś powiedzieć, natomiast mam zawieszenie adaptacyjne i oceniam je pozytywnie. Po prostu fajnie, że jest i tyle.

Co do układu skrętnych 4 kół przeraża mnie stopień skomplikowania, ewentualnego ustawiania zbieżności kół po jakimś incydencie itp. Wszystko fajne, jak jest nowe. Co prawda Adaptive drive też tani w naprawach nie będzie... ale to mniejszy pikuś.

Obecnie na takim etapie jestem, że unikałbym niepotrzebnego stopnia skomplikowania :) Wolałbym dobre nagłośnienie przynajmniej HK, lepsza skóra, głupi szyberdach itp. Ale ja wyszedłem z założenia, że ta moja piątka zostanie ze mną dłużej, a przecież każdy ma inne założenia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mandus, miałem raz szyberdach i nigdy więcej :) - skrzypi, w upał świeci w głowę, jak spaliny są na zewnątrz to szybko to wlatuje do środka ...

Co do skomplikowania - te auta mają tyle elektroniki, że nigdy nie wiadomo, co padnie. No ale coś za coś - albo wygoda, albo goła wersja podstawowa, która też się psuje :)

Przy takim aucie kupuje się przedłużoną gwarancję na maksa i jeździ - a jak nie, to kupić 2-3 latka i to, co auto straci w cenie zaoszczędzić lub część wydać na naprawę.

Kwestia gustu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na testach modelu 8 czesto krytykowano dzialanie tylnej osi skretnej. Wydaje sie ona nie pasowac do modeli o charakterze sportowym i nieco zaburzac przewidywalnosc manewrowania. Natomiast w komfortowej limuzynie o sporej dlugosci jak g30 spisywala sie moim zdaniem idealnie. Bylo to szczegolnie odczuwalne w ruchu miejskim, gdzie tylna os skretna pozwala znacznie zawezic luki i wykonywac manewry skretu na skrzyzowaniach o wiele sprawniej i z wieksza predkoscia.

2009-2013 E46 330iA; 2013-2014 E91 318dA; 2014-2016 F34 320dA; 2016-2019 F34 330xdA; 2018-2020 G30 540xiA

2020-2023 F98 X4M; 2022-2026 G08 iX3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.