Skocz do zawartości

Klocki hamulcowe przód - termin wymiany


Jmahorow

Rekomendowane odpowiedzi

Witam czy klocki hamulcowe mają faktyczny czujnik zużycia czy jedynie stan wyświetlany na "szafie" pokazuje liczbę do przejechania do kolejnej wymiany obliczaniu przez bliżej nieokreślony algorytm. Tak na prawdę widziałem na zdjęciach czujnik na przewodzie do klocków do modelu f48, ale jak na razie pojawia się automatyczny komunikat, że za 4k km będzie wymiana. Oczywiście ten stan trwał chwilę i teraz jest 1600 km do wymiany i oczywiście yellow screen (umówić się mam na wizytę). Czy stan z "szafy" z mojego bmw to przeliczenie zużycia i wymiany na zasadzie algorytmu czy faktyczne wskazanie czujnika zużycia klocków.? Chciałbym zaplanować sobie czas na spokojną wymianę klocków i zastanawiam się czy będę miał na nią czas czy za parę km status ham. zmieni się na konieczna wymiana, now i czerwony kumunikat itp. :) Proszę o info od doświadczonych Pierwszą wymianą kierowców czy klocki w końcu pokażą faktyczne zużycie. Czy pojawi się jakiś komunikat o ich zużyciu,czy czekać do czerwonego komunikatu. Dziękuję i życzę Wszystkim Wesołych Świąt :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie mam 41500 km i 1500 km do wymiany klocków. Co ciekawe dziś pojechałem do ASO i sprawdzili klocki. Przód 5 mm i tył 3 mm. Oczywiście odnośnie przodu komputer informuje, że wymiana coraz bliżej, a tył, który ma jedynie 3 mm żadnym komunikatem mnie nie zaskoczył. Ciekawe, co? Pierwszy raz komunikat pojawił się jak do wymiany było 5000 km.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Czujnik faktycznego (nie teoretycznego) zużycia klocków jest osobno na każdej osi.


Natomiast sytuacja jest ciekawa o tyle, że BMW w F48 usunęło w iDrive informacje pokazujące teoretyczny przebieg, jaki pozostał do końca klocków.

W innych modelach ta symulacja bazuje na algorytmie wyliczającym, m.in. na podstawie stylu jazdy, ilości hamowań, etc., ile przebiegu zostało.

Ów teoretyczny, pozostały przebieg (niezależnie dla przedniej i tylnej osi) można sobie na bieżąco kontrolować z poziomu iDrvie w menu "Status pojazdu".


Ale z tego co piszesz, pomimo że w iDrive ww. informacje wycięto... algorytm chyba cały czas działa...

Ale trochę inaczej. Bo w innych modelach komunikat pojawia się przy pozostałym (teoretycznym) przebiegu 2000 km.

W F48 z racji, że usunęli możliwość kontroli na bieżąco w iDrive, najwidoczniej wydłużyli ten okres i auto wcześniej sygnalizuje kończące się klocki (z tego co piszesz wygląda na to, że przy teoretycznym, pozostałym przebiegu 4000 km).


Ten komunikat mówi wyraźnie o klockach z przodu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Tak komunikat wskazuje na klocki "Przód". O tylnych klockach milczy. Komunikat "żółty" czy tam pomarańczowy wydaje mi się, że pojawił się przy 2000 km. A ten normalny o pozostałym przebiegu do wymiany gdzieś od 4 lub 5k. Moja. Zona twierdzi, że około 5k zaczął się pojawiać i bardzo szybko ta wartość się pojawia. Oczywiście inne statusy serwisowe się wyświetlają np. następny przegląd okresowy, wymiana płynu hamulcowego, przegląda auta i ostatni przegląd z podanym przebiegiem i datą. Moje f48 jest ze stycznia 2017 r. Ma dodatkowo wykrywanie znaków drogowych, o czym mi sprzedawca nie powiedział i zamówieniu nie było o tym mowy :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

OK,

czyli algorytm jest taki sam jak w innych modelach, tylko z racji iż "X1 musi być gorsze niż X3" :wink: na siłę zubożyli funkcje iDrive, a za to dodali dodatkowy (pierwszy) komunikat przy przebiegu 5000 km (kolejny przy przebiegu 2000 km jest standardowy, tzn. taki sam jak w innych modelach).


To, że nie pojawił się komunikat o klockach na tylnej osi, mimo że są bardziej zużyte niż na przedniej - to normalne.

To znaczy - nie normalne - ale ten algorytm tak ma.

Te teoretyczne przebiegi BMW ustala niezależnie dla każdego modelu auta na podstawie testów. Nawet w obrębie jednego modelu, ale dla różnych wersji - te fabrycznie ustalone przebiegi mogą być inne (i nie chodzi tylko o to, że auto z mocniejszym silnikiem ma np. 20.000 km dla przedniej osi, a ze słabszym 30.000 km, ale fabrycznie wpisane przebiegi różnią się też w zależności od wyposażenia - np. innych układ hamulcowy, obecność xDrive, itp.).


Przy czym są to wartości przyjęte na podstawie jakiegoś uśrednienia - co powoduje że w praktyce ten algorytm potrafi rozmijać się z rzeczywistością.

U mnie w F11 nawet pokrywa się z prawdą, ale w poprzednim aucie żony (F20) potrafił się mocno rozjeżdżać, zwłaszcza tył.

Jednak regułą jest - że algorytm jest "nadgorliwy", tzn. szybciej pokazuje koniec klocków niż jest w rzeczywistości. I to dobrze, bo można się przygotować (w sensie - kupić klocki, czujnik, etc.)


Nie jest wykluczone, że przy aktualizacji softu BMW przy okazji zaktualizuje ten "teoretycznie wpisany przebieg" na bardziej zgodny z rzeczywistością (choćby na podstawie feedbacku, jaki będą dostawać w ASO).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wobec powyższego mam rozumieć, że jak się czujnik zużycia przetrze to pojawi się informacja, że np. do zmiany klocków pozostało 1500/1000 czy tam 500 km (w zależności od modelu)? Czy ten czujnik sprzętowy tak działa? U mnie z przodu chyba się jeszcze nie przetarł skoro 1500 km do przejechania i klocki mają około 5 mm grubości, chociaż się pojawiło pierwsze ostrzeżenie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

W momencie gdy przeciera się czujnik, pojawia się czerwony komunikat "Okładziny hamulcowe zużyte". Nie ma już wtedy podanego przebiegu, jaki można zrobić, lecz sugestia o ostrożnej jeździe i konieczności wymiany klocków.

Czujnik przeciera się gdy zostaje ok. 1,5mm okładziny - co w praktyce powinno pozwolić na zrobienie ok. +/-500 km bez ryzyka uszkodzenia tarczy. Choć to oczywiście mocno umowne, gdyż zależy od sposobu jazdy (w skrajnym wypadku mogą wystarczyć np. dwa hamowania na autostradzie z 200 km/h do 0)...


Ja przyjąłem zasadę, że przy żółtym komunikacie 2000 km kupuję sobie klocki i czujnik, a przy czerwonym umawiam się na niezwłoczną wymianę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Ok, czyli mam rozumieć że w x1 komunikat wyskakuje z informacją o maksymalnym przebiegu 5000 km i jest zależny od przebiegu a dopiero przy 2000 km liczy styl jazdy?


Pytam bo kompletnie tych czujników nie rozumiem.


Pierwsza wymiana przodu wyszła mi przy 32000 km. Zjechałem klocki do końca aż uszkodziłem tarcze.

Powiedzmy że nie wierzyłem w to co pokazuje czujnik. Te pierwsze 32000 km zrobiłem super agresywna jazda.

Teraz mam 80000 km a więc 48000 zrobiłem, ale jeździłem bardzo spokojnie głównie po autostradach i starałem się mało hamować.

Pokazało mi najpierw 5000 km. I nieważne że jeszcze delikatniej zacząłem jeździć te wartości spadają równo z przebytymi kilometrami.

Pokazuje mi teraz 3400 km.

Sam nie wiem jak to traktować.

Dla mnie 2000 km to ryzyko bo często robię trasy po 2500 km w ciągu dwóch dni.


Trochę mi się wydaje że ostrzeżenie o wymianie klocków nie opiera się tylko na czujniku.

Uważam tak bo te pierwsze 3200 jeździłem jak rajdowiec a te kolejne 48000 jak emeryt. Różnica 16000 km to nie wiem czy tak dużo.

Nie pasuje mi też że gdy byłem miesiąc temu (8000 km temu) u zaprzyjaźnionego mechanika to mówił że klocki z przodu są ok. Na stacji diagnostycznej (12000 km temu) mówili że są jak nowe.


A korzystając z okazji gdyż nie chce przepłacać w ASO jaka firma robi klocki do naszych F48?

Bo chciałbym kupić zamienniki jak to się robi z filtrami Mann?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Algorytm działa tak samo jak w innych modelach - tzn. bierze pod uwagę styl jazdy.


A z uwagi na to że w iDrive nie ma na bieżąco podglądu pozostałego przebiegu, pojawia się dodatkowy, wcześniejszy komunikat przy 5000km, aby odpowiednio wcześnie poinformować o kończących się klockach. Moment jego pojawienia się jest tak samo uzależniony od stylu jazdy (czyli tempa zużywania klocków).

To co napisałeś o swoich przebiegach 32000/48000 i różnicy 16.000km dokładnie to pokazuje.

Przy czym należy pamiętać, że są to wartości teoretyczne.


Ten toretyczny pozostały przebieg maleje także wówczas gdy „bardzo mało się hamuje”, ale powinien wtedy maleć wolniej. Trzeba bowiem pamiętać, że auto potrafi używać układu hamulcowego bez udziału kierowcy (systemy ASR, ESP, etc.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Pe.te za analizę.

Czyli mówisz że wygląda to normalnie i faktycznie może tak być?

W ASO mówili mi, że jak ktoś jeździ delikatnie to może dobić do 70 000 km na jednych klockach co uważam za niemożliwe, ponieważ uważam, że potrafię jeździć super delikatnie gdyż widać to po moich innych postach ze spalaniem na ECO.


Nie rozumiem tylko tej części z "dodatkowym" komunikatem przy 5000km.

Jak to jest w innych modelach że tu jest inaczej?

Czyli faktycznie należy traktować to "odliczanie" jako w miarę miarodajne przy 5000 km czy przy pewnej liczbie kilometrów on się kalibruje i może zacząć spadać znacznie wolniej?


I ostatnie pytanko a właściwie ponowienie - jakie klocki zamówić żeby nie zamawiać w ASO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

We wszystkich modelach BMW (za wyjątkiem X1 oraz 2AT/GT) w iDrive w menu „Status pojazdu” są dwie dodatkowe pozycje pokazujące teoretyczny przebieg klocków niezależnie dla obu osi. W każdej chwili możesz tam sprawdzić ile przebiegu zostało. Po wymianie klocków pojawia się tam wartość (niezależnie dla każdej osi) przyjęta jako teoretyczny przebieg dla danego modelu (np. 35.000km dla przedniej osi i 50.000km dla tylnej). Potem ten przebieg maleje, a tempo „ubywania” zależy właśnie od stylu jazdy. Kierowca w każdej chwili może tam zaglądnąć i sprawdzić, że np. dla przedniej osi zostało mu teoretycznie 28.000km. W momencie gdy ten licznik spadnie do 2000km pojawia się komunikat (taki jak w X1).


W X1 zubożyli iDrive o tą funkcjonalność, przez co planując np. dłuższą podróż nie masz szans sprawdzić ile tego przebiegu (teoretycznego) zostało.

Dlatego moim zdaniem dodano dodatkowy, wcześniejszy komunikat o zbliżaniu się klocków do końca przy pozostałym teoretycznym przebiegu 5000km (w innych modelach nie ma tego komunikatu, pierwszy jest przy 2000km). Rzadko kiedy robi się trasę dłuższą niż 5000km, więc ten komunikat pozwala uniknąć niespodzianki z klockami w trasie.


Jeśli chodzi o wiarygodność - to komunikat przy 5000km jest tak samo wiarygodny jak ten przy 2000km i tak samo wiarygodny jak licznik w menu „Status pojazdu” w innych modelach BMW - gdyż wszystkie one są teoretyczne (tzn. wyliczone przez algorytm).

Prawdziwie wiarygodnym (w sensie odzwierciedlającym stan faktyczny) jest dopiero „czerwony komunikat”, który zaświeca się w momencie gdy czujnik dotyka tarczy. No, ale wtedy zostaje tylko +/- 500 km do końca klocków...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za rzetelne wytłumaczenie zagadnienia. Teraz już rozumiem wszystko. Dziękuję Pe.te!

A odnośnie firmy robiącej OEM z klocami to według forum bimmer'a to textar robi je dla bmw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
Odnośnie fabrycznych klocków. Ja w swojej X5 (f15) miałem fabrycznie klocki amerykańskie firmy GALFER. Zrobiłem na nich 75000 przez 3 lata. Hamowanie ok do końca, jedyną wadą był czarny pył na felgach, mnóstwo pyłu. Zjechałem je do 1%. Właśnie wymieniłem je na TEXTAR E-Pad, i sensor BREMBO. Podobno mniej pylą. Zobaczymy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jak masz kasę to kupujesz ebc yellow lub red a jak jesteś skąpy to kupujesz trw.

W żadnym razie nie kupujcie textar

Textar,ate czy brembo skończyło się w momencie gdy zaczęli produkować je w Chinach.

Oryginały BMW tez są w porządku wiec śmiało można zakładać.

MADE IN PRL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ASO mówili mi, że jak ktoś jeździ delikatnie to może dobić do 70 000 km na jednych klockach co uważam za niemożliwe, ponieważ uważam, że potrafię jeździć super delikatnie gdyż widać to po moich innych postach ze spalaniem na ECO.

 

Wątek się podniósł, więc tylko skomentuję ten fragment – wszystko wskazuje na to, że można. Dobijam do 60 tysięcy, a klocków (według zeznań serwisu) została połowa (grubości).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • Zasłużeni forumowicze

@wojtekf, a pamiętasz przy jakim przebiegu pojawił Ci się komunikat?

Bo rozumiem, że dobijasz do 60.000km, ale komunikat pojawił się wcześniej?


U mojej żony właśnie pojawił się żółty (2000 km do wymiany) na przedniej osi przy przebiegu 38.000 km.

Trochę szybko, bo ona jeździ spokojnie. Z tym, że głównie po mieście, więc sporo hamuje, stąd pewnie algorytm „przyspieszył”.

Ale „na oko” zostało jeszcze jakieś 4mm klocków, więc na razie ignoruję ten komunikat.


P.S.

Nie wiem czy wcześniejszy komunikat (ten przy 5000km do wymiany) się pojawiał, bo rzadko jeżdżę tym autem, a żona powiedziała mi dopiero jak pojawił się jej samochodzik z „żółtą” obwódką (czyli 2000km do wymiany).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wojtekf, a pamiętasz przy jakim przebiegu pojawił Ci się komunikat?

Bo rozumiem, że dobijasz do 60.000km, ale komunikat pojawił się wcześniej?

 

To nie u mnie... U mnie nadal nie ma żadnego komunikatu.


Edit: Przy przebiegu 61 tysięcy km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ten algorytm w X1 działa jednak inaczej niż w większych modelach.

U mnie właśnie pojawił się czerwony komunikat „Okładziny hamulcowe wymagają wymiany”. Pojawił się dokładnie, gdy licznik żółtego komunikatu 2000km doszedł do 0. Jak pisałem klocków zostało jeszcze ok. 4 mm, więc czerwony komunikat musiał zostać wyzwolony przez algorytm przy dojściu licznika do 0, a nie przez czujnik.

W większych modelach, jak pisałem wcześniej, jest to zrobione lepiej - bo gdy pojawia się czerwony komunikat „Okładziny hamulcowe zużyte” - oznacza to faktyczną konieczność wymiany klocków (komunikat jest inicjowany przez zadziałanie czujnika).


Póki co X1 jeździ i zaczyna odliczać na czerwono przebieg po „przekroczeniu terminu” wymiany klocków.

Ciekawe, co pojawia się później, gdy czujnik faktycznie dotknie już tarczy... Ktoś może doszedł do tego etapu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to pomocne, to mam odliczane na żółto kilometry do wymiany klocków przednich od 5 tyś. i co 100km było odliczanie. Teraz jest poniżej 500 km do wymiany klocków i pokazuje dalej na żółto, tylko już 480 km, 470 km, 460 km......, a klocki jeszcze są. Do czerwonego jeszcze nie doszedłem :D. A na dniach będę wymieniał.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Jak dojdzie do 0 to pojawi Ci się czerwony komunikat „Okładziny hamulcowe wymagają wymiany”.

Zastanawia mnie co pojawia się później, gdy czujnik faktycznie dotknie tarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie wyskoczy już innego jak okładziny wymagają wymiany na czerwono bo u mnie

Też było odliczanie

Od 500km I przy zero wyskoczyło na czerwono

I okładziny do wymiany pojechałem wymienić odrazu

I co dziwne czujnik już ocierał o tarcze

Więc zastanawiam się czy jak jest odliczanie Od 500km czy już czujnik tego nie odlicza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Dzisiaj wymieniłem przednie klocki u siebie.

I o ile na zewnętrznych klockach faktycznie pozostało jeszcze wspomniane 4mm okładziny, o tyle na wewnętrznych było nieco poniżej 3mm. A w F48 czujnik jest właśnie w lewym kole na klocku wewnętrznym i zaczyna dotykać tarczy mniej więcej tuż poniżej 3mm grubości okładziny - stąd zaświecił mi się „czerwony” komunikat.


W każdym razie algorytm w F48 działa tak samo jak w większych modelach, czyli:

- analizuje ilość i siłę hamowań, prędkość przy jakich hamowanie ma miejsce, itp. prognozując przewidywany przebieg

- przy 5000km pojawia się pierwszy „żółty” komunikat (tego akurat w większych modelach nie ma, bo jest stały podgląd przebiegu w iDrive)

- począwszy od 2000km auto regularnie informuje o kończących się klockach

- w momencie, gdy czujnik dotknie tarczy pojawia się „czerwony” komunikat o zużyciu okładzin (dzieje się to przy grubości klocka ok. 2.5-3mm)


Generalnie jestem pod wrażeniem dokładności algorytmu, gdyż u mnie zadziałanie czujnika zbiegło się +/-200km z tym co zapowiadał komputer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.