Skocz do zawartości

[E90] Jaka instalacja do 325i (N52B30), 2006, USA


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Noszę się z zamiarem założenia instalacji do mojego samochodu - BMW 325i, 3.0 R6 N52B30, wersja USA, 2006r. Auto pali obecnie ~13 pb.

 

Od mojego gazownika dostałem następującą propozycję:

 

Sterownik:

Stag 300 isa 2. Według niego montowanie staga premium nie ma sensu bo jest to silnik z systemem valvetronic i premium będzie działał tak samo jak zwykła 300 isa 2.

 

Reduktor:

AC BFC lub KME Gold (Opcje zamontowania dwóch reduktorów wykluczył ze względu na brak miejsca, ma to być jeden bardzo mocny o dobrych parametrach termicznych)

 

Wtryski:

AC BFC lub Hana

 

Butla

Od poloneza :) butla niestety musi iść w bagażnik - sugerowana opcja to butla o mniejszej średnicy (30cm w stosunku do 36cm standardowej) i pojemności 40 lub 60 litrów (w zależności od tego, która się zmieści na długość).

 

Ogólnie:

Reduktor AC BFC + Wtryski AC BFC 3200zł

Reduktor KME Gold + Wtryski AC BFC 3350zł

Reduktor KME Gold + Wtryski Hana 3650zł

Reduktor AC BFC + Wtryski Hana 3630zł.

 

Uwagi gazownika:

Auto ma silnik z systemem valvetronic, który "nie ma" podciśnienia w siniku. Dostrojenie instalacji po montażu jest przez to bardzo czasochłonne, ale jest to do zrobienia. Wtryski Hana są dobre ale są na rynku niedługo (2 lata) i nie wiadomo jak będą się sprawować po dłuższym czasie, dodatkowo mają problem z "zamarzaniem". Reduktor KME Gold ma żywotność 4-5 lat i zaczyna cieknąć. W sumie wg niego, nie ma znaczenia którą opcję wybiorę, każda będzie równie dobra.

 

 

Wypowiedzcie się proszę co sądzicie.

Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko, a nic nie chce działać.

Praktyka jest wtedy, gdy wszystko działa, a nie wiesz dlaczego.


Ja łącze teorię z praktyką. Nic mi nie działa i nie wiem dlaczego !?

(moje pięć) (moje trzy tbd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tylko dla pewności - wiesz, że można butlę toroidalną dać POD samochód? Owszem, wymaga to nieco zachodu i rzeźbiarstwa, ale można to zrobić. Nawet 60 L (o ile się zmieści na długość) da Ci taki średniawy zasięg raczej. O 40 L już w ogóle nie wspomnę... To mój mikry motorek robi niewiele > 500 km na butli 52 L netto.

 

Hany są na rynku na pewno dłużej. Moja instalka ma 2 lata niecałe, a już wtedy były to mocno polecane i popularne wtryski. Na LPG-forum są również nadal często polecane i cieszą się opinią sprawdzonych. Alternatywą mogą być Barracudy - te faktycznie są dość świeże jeszcze, ale również chętnie polecane bo jak na razie się sprawdzają.

 

No i jak zawsze podstawa - gazmen, co nie boi się pobawić z ustawieniami i ma czas na to, bo w 30 min. tego się nie zrobi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie odpowie? :-(

Też mnie interesuje instalacja do takiego 325i i wszyscy polecają Landi Renzo Omegas - ale wydaje mi się, że głównie ze względu na łatwość ustawienia tej instalacji oraz fakt, że jest przystosowana do braku podciśnienia w kolektorze.

I wygląda na to, że nikomu nie chce się pół dnia programować ustawień np w STAGu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hany sa na rynku juz kilka lat, to klony Keihinow.

 

Najwiecej o gazowaniu takich aut mozna sie dowiedziec z LPG-forum.pl. Chlopaki sa tam praktykami. Osobiscie kladlbym LR jesli fundusze pozwalaja. Wielka zaleta takiej instalki jest jej trwalosc. Jesli na prawde nie da sie wcisnac drugiego reduktora, to chyba ktorys z mocniejszych LR mialby szanse obrobic moc 260km, chociaz m62b44 majacy nie duzo wieksza moc raczej puszcza sie na dwoch takich reduktorach a ich cena raczej nie zacheca do niepotrzebnej rozrzutnosci.

 

Jak bym juz sie uparl na skladaka, to LPGTech 316, Hany, i np 2 Goldy bo nie sadze zeby jeden dal rade to obrobic a nawet jesli to mocno na styk. Co do rozmiarow butli, to spalanie nieco wieksze niz w moim m52. U mnie byla butla walcowa 50l i przyznam, ze wizyty na stacji byly dosyc czeste. Wymiana na 84 w kolo rozwiazalo sprawe- zasieg podobny jak na benzynie. No ale ja mialem przyzwyczajenie z diesla, gdzie zawsze lalem do pelna.

 

Na stronie AC nie widze reduktora o nazwie BFC tylko wtryski o takim oznaczeniu. Czerwony AC R01 jest teoretycznie do 250km, praktycznie warto zeby mial troche zapasu wiec sam nie podola. Jesli chodzi o te wtryski BFC to sie nie wypowiem, ale hany pojedyncze sa dobre, precyzyjne i sprawdzone.

 

Zestawy podane w 1. imo wszystkie sa za slabe. Jesli juz to Hana i Gold moze by to pociagnely ale na styk (a reduktor z czasem sie zasyfi i straci troche na swojej sprawnosci przez co silnik bedzie podpijal pb). Ja bym sie upewnil, ze gazownik montowal juz instalke w takim silniku, bo jesli to jego pierwszy raz, to wrozy to klopoty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LR IG1 SM da radę ciśnieniowo i termicznie do 250 koni w silniku wolnossącym - sprawdzone. Ale ma taką wadę że czasem się pompuje na cutoffie. Za to trwałość ma nadzwyczajną - nawet 300tys.km bezobsługowo. Ale i tak nie polecam ze względu na bardzo wysoką cenę. Lepiej włożyć dwa mniejsze np. 2 x AC R01 150.

 

Wtryski HANA to faktycznie tanie klony Keihinów, ale nie są złe - są wręcz bardzo dobre. Ale jeśli już mowa o LR to ma też świetne wtryskiwacze - LR MED.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jednak LR Omegas.

I jak rozumiem też trzeba pilnować, żeby wstawili wystarczająco wydajny reduktor.

Ja już przeczytałem chyba całe forum LPG i mam jedno pytanie, może tutaj ktoś ma doświadczenie z użytkowania tej instalacji. Chodzi o głośność MEDów. Podobno to bardzo głośne wtryskiwacze i boję się, że będzie je słychać w środku np stojąc na światłach.

Czy MEDy też są różne? Bo coś czytałem, że mają różnego koloru zaślepki/końcówki. Są chyba białe i czarne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Trochę czasu minęło, gaz założyłem. Różnicy na gazie nie czuję żadnej w stosunku do benzyny. Przełączenie na gaz następuje na rozgrzanym silniku, w obecnych warunkach to oznacza około 2km jazdy na benzynie zanim włączy się gaz.

 

Technikalia

Sterownik Stag 300 isa 2

Reduktor AC BFC

Wtryski Hana

Butla w bagażniku (zmniejszona średnica = 30cm) 65 litrów

 

Tankowanie nr1

54,5 litra LPG

367km

Jazda głównie po mieście (250km), reszta to zabawa na autostradzie

Spalanie średnie: ~15lpg / 100km + (szacuję) 2l pb/100km - Ponieważ często jeżdżę krótkie dystanse do pracy (12km) benzyna zauważalnie schodzi.

 

Tankowanie nr2

54,8 litra LPG (pomijalny błąd)

375km

Spalanie średnie: ~14,5lpg / 100km + (szacuję) 2l pb/100km

 

Teraz krótkie wyliczenie rentowności instalacji (pomijam koszty serwisowe bo jestem leniem)

Założenia (ceny z dzisiaj rano):

lpg: 2,52

pb: 5,70

spalanie przy lpg: 15lpg + 2pb / 100km

spalanie przy pb: 15pb

koszt 100km lpg: 15*2,52 + 2*5,70 = 49,2zł

koszt 100km pb: 15*5,70 = 85,5zł

różnica na 1000km = 363zł

 

To oznacza że po przejechaniu 10.000km instalacja zwróci mi się :o. Biorąc pod uwagę że za granicą gdzie jadę w trasę ~3000km ceny są bardziej korzystne dla lpg ...

 

Na razie jest super. Toszkę boli zmniejszony bagażnik ale z drugiej strony ... jak bym chciał bagażnik to bym kupił kombi bo w ten i tak nic się nie mieściło.

 

Pozdr

Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko, a nic nie chce działać.

Praktyka jest wtedy, gdy wszystko działa, a nie wiesz dlaczego.


Ja łącze teorię z praktyką. Nic mi nie działa i nie wiem dlaczego !?

(moje pięć) (moje trzy tbd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Ty co? Posty nabijasz? :8) Dawno już zagazowane! I jestem z tym przeszczęśliwy :cool2:

Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko, a nic nie chce działać.

Praktyka jest wtedy, gdy wszystko działa, a nie wiesz dlaczego.


Ja łącze teorię z praktyką. Nic mi nie działa i nie wiem dlaczego !?

(moje pięć) (moje trzy tbd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Qwet - Nie wiem co to jedno ani drugie - możesz wytłumaczyć? Dodaj proszę informację dlaczego uważasz że dany element jest potrzebny.

Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko, a nic nie chce działać.

Praktyka jest wtedy, gdy wszystko działa, a nie wiesz dlaczego.


Ja łącze teorię z praktyką. Nic mi nie działa i nie wiem dlaczego !?

(moje pięć) (moje trzy tbd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy z nich - kompensacja listw - połączenie rurką obu listw wtryskowych w celu wyrównania ciśnienia. Robi się to po to żeby nie było rozjazdów adaptacji paliwowych między tzw. bankami.

 

Druga rzecz - czujnik ciśnienia gazu - ma być przy listwach wtryskowych, bo chcemy mierzyć jakie jest ciśnienie gazu przy wtryskiwaczach, a nie gdzieś tam przy reduktorze. Pomiar ciśnienia (i temperatury też) jest bardzo istotny dla sterownika LPG żeby mógł wykonywać odpowiednie korekty czasu wtrysku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gazowali to gazownicy spod Krakowa - Skawiny (dokładniej to Sidzina): Sprint Service

Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko, a nic nie chce działać.

Praktyka jest wtedy, gdy wszystko działa, a nie wiesz dlaczego.


Ja łącze teorię z praktyką. Nic mi nie działa i nie wiem dlaczego !?

(moje pięć) (moje trzy tbd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wróciłem z Alpejskich tras, samochód na gazie przejechał bez zająknięcia, szczegółowe spalanie:

190km 25lt ~13lpg/100km

446km 53.3l ~12lpg/100km

333km 37,3 ~11lpg/100km

418km 53 l ~12,5lpg/100km

253km 28l ~11lpg/100km

441km 51l ~11,5lpg/100km

 

Podsumowanie: 2081km / 247,6 l lpg

spalanie średnie: 11,89 lpg / 100km

 

Jazda była mniej więcej:

(80%) 130/140 km/h - autostrady

(10%) 50km/h - teren zabudowany, alpejskie serpentyny

(10%) 90km/h - teren niezabudowany

 

Dodam, że auto było z żaglem na dachu (spory box). Do butli wchodzi więc gazu na 450 - 500 km co daje mi naprawdę ciekawy zasięg na gazie. Przejechałem też 300km autostradą na benzynie, wsysło równo pół baku.

Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko, a nic nie chce działać.

Praktyka jest wtedy, gdy wszystko działa, a nie wiesz dlaczego.


Ja łącze teorię z praktyką. Nic mi nie działa i nie wiem dlaczego !?

(moje pięć) (moje trzy tbd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...

No wtryskiwacze masz ładniej zapięte odemnie :)

 

Nowe raporty spalania:

 

90l - 650km = 13,9lpg / 100km

 

55l - 370km = 14,8lpg / 100km

Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko, a nic nie chce działać.

Praktyka jest wtedy, gdy wszystko działa, a nie wiesz dlaczego.


Ja łącze teorię z praktyką. Nic mi nie działa i nie wiem dlaczego !?

(moje pięć) (moje trzy tbd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 4 tygodnie później...

U mnie podobnie, 15k zrobione, instalacja dawno się zwróciła. Po drodze miałem jedną awarię - elektryczna pompa wody - ale wg wszystkich zainteresowanych, nie miało to związku z instalacją LPG.

 

W sumie to ostatnio wożę się F10 528i na wygnaniu, ale o zagazowanej trójce myślę z utęsknieniem oczekując powrotu :oops:

Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko, a nic nie chce działać.

Praktyka jest wtedy, gdy wszystko działa, a nie wiesz dlaczego.


Ja łącze teorię z praktyką. Nic mi nie działa i nie wiem dlaczego !?

(moje pięć) (moje trzy tbd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.