Skocz do zawartości

[E81] 120d - problem ze skrzynią 6HP19TU + ROZWIĄZANIE!


piotr.piskozub

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Postanowiłem podzielić się problemem (i jego rozwiązaniem) z którym borykałem się od zakupu mojej E81. Pacjent to dokładnie E81 120d N47 z 2007 roku, 40k km oryginalnego przebiegu.

 

Problem dotyczył automatycznej skrzyni biegów 6HP19TU (zwanej również 6HP21 według nomenklatury ZF) i obajawił się następująco: podczas jazdy na zimnym silniku - po nocy lub po pracy - przy dojeżdżaniu do świateł i trzymaniu hamulca, przy puszczeniu hamulca skrzynia szarpała. Było to pojedyncze szarpnięcie po którym skrzynia zachowywała się już normalnie. Objaw występował do momentu rozgrzania skrzyni (czyli osiągnięcia temperatury oleju w okolicach 55 - 60 stopni Celsiusza). Co symptomatyczne, objaw występował również na zimnej skrzyni przy przytrzymanym hamulcu i przełączeniu z D na DS.

 

W celu usuięcia usterki wykonałem następujące czynności (chronologicznie):

- Sprawdzenie stanu i wymiana wszystkich elementów układu hamulcowego (klocki, tarcze, płyn). Było to moje pierwsze podejrzenie, gdyż objaw na początku wskazywał na zablokowany hamulec.

- Wymiana oleju w skrzyni biegów wraz z miską i filtrem.

- Skasowanie wartości uczenia i adaptacja skrzyni biegów (dwa razy, raz przez wykwalifikowanego pracownika ASO BMW).

 

Żadna z powyższych czynności nie przyniosła rozwiązania dla problemu. Jednocześnie podczas drugiej adaptacji usłyszałem, że wina leży w skrzyni i należy poddać ją regenereacji (zostałem skierowany do jednego z krakowskich zakładów zajmujących się automatycznymi skrzyniami biegów). Nie bardzo mogłem pogodzić się z tą diagnozą, zwłaszcza biorąc pod uwagę przebieg oraz brak jakichkolwiek innych problemów ze skrzynią typu ślizganie, przeciąganie biegów itd. Zagłębiłem się (złożecząc na to jak coraz bardziej awaryjne samochody produkuje BMW) więc w odmęty oceanu wiedzy zwanego Internet i efektem moich poszukiwań było to rozwiązanie:

 

SI B 24 03 08
Automatic Transmission July 2008
Technical Service

This Service Information bulletin supersedes SI B24 03 08 dated June 2008.

designates changes to this revision

SUBJECT
335i, 535i with N54 and 6HP19TU - Jolt and Delay when Pulling Away

MODEL
E90, E92, E93 (335i) with N54 and 6HP19TU from 12/06 up to 09/07

E60, E61 (535i) with N54 and 6HP19TU from 03/07 up to 03/08

SITUATION
The customer may complain of a delayed engagement and a harsh jolt when accelerating from a stop.

The situation occurs only during the engine warm-up phase (cold engine), and can not be reproduced in the Sport Mode.

CAUSE
EGS software (unfavorable NIC – Neutral Idle Control calibration)

SOLUTION
On a customer complaint basis only, check the vehicle's integration level.

If the integration level is:

* On E9x vehicles – E89X-07-06-520 or lower

* On E6x vehicles - E060-07-09-530 or lower

Reprogram and recode the complete vehicle with a current Progman version (target levels are E89X-07-09-518 or E060-08-03-510, respectively, for E9x and E6x vehicles).

WARRANTY INFORMATION
Covered under the terms of the BMW New Vehicle Limited Warranty.

Defect Code:
24 00 33 98 00


Labor Operation:
Labor Allowance:
Description:
61 00 801
7 FRU
Programming coding modules without CAS

61 00 811
8 FRU
Programming coding modules including CAS
[ Copyright © 2008 BMW of North America, LLC ]

 

Przytoczony SIB (nie PUMA) dotyczy co prawda silników N54 w połączeniu ze skrzynią 6HP19TU, ale stwierdziłem, że problem dotyczący skrzyni nie powinien być uzależniony od tego z jaim silnikiem jest zestawiona.

 

Udałem się więc do zakładu specjalizującego się w BMW i poprosiłem o zrobienie update'u oprogramowania w swojej skrzyni biegów. Update przebiegł pomyślnie (chociaż ponoć nie zawsze tak bywa) i nadszedł okres testów. Stwierdziłem, że najbardziej wymiernym będzie jazda jak codzień. Zostawiłem samochód na parkingu aby rano w drodze do pracy przekonać się, czy skrzynia dalej szarpie. Rano ruszyłem, dojechałem do pierwszego skrzyżowania, zatrzymałem się, postałem chwile na hamulcu i... ZWYCIĘSTWO, WOLNOŚĆ, LENIN! Brak szarpania, gładki start, miodzio... :)

 

Reasumując - winę za szarpanie ponosi NIC czyli Neutral Idle Control. Jest to funkcja w oprogramowaniu skrzyń 6HP19TU, występująca w okresie od końca 2006 do początku 2008, polegająca na tym, że podczas jazdy na zimnym silniku/skrzyni, podczas całkowitego zatrzymania (noga na hamulcu, lewarek na D), skrzynia przerzuca bieg na N, aby oszczędzać paliwo i oszczędzać kierowcy drgań. Po puszczeniu hamulca następuje zapięcie biegu i to właśnie ono wywołuje szarpnięcie. Ta funkcja nie działa na DS.

 

Mam nadzieję, że mój post komuś pomoże, kto być może boryka się z tym w samochodach z 2007 roku.

 

Pozdrawiam,

 

Piotr

http://i983.photobucket.com/albums/ae312/piskozub/DSC_0947c.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Świetny post!

Gratuluję wytrwałości. Pytanie dlaczego serwis od razu tego nie wykonał - nie rozumiem tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zarejestrowani
Bojest to tak zwana ostatecznosc, w procedurach serwisowych skrzyn jest zapisane ze dezaktywacja NIC jest stosowana tylko jezeli inne zawioda, poza tym w nowych softach zostalo to fabrycznie wylaczone widocznie autko jeszcze na starym sofcie bylo

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak - u mnie oprogramowanie było z 2007 roku i ponoć rzeczywiście w oprogramowaniach od 2008 roku NIC nie występował.

 

W każdym razie ustrzegło mnie to przed ewentualnym kosztowym grzebaniem w skrzyni...

http://i983.photobucket.com/albums/ae312/piskozub/DSC_0947c.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zarejestrowani
Dlatego wlasni jak ktos do mnie wpada to pierwsze co to update silnika i skrzyni leci, a jak widze miny ludzi ze im nie szarpie juz tak mocno przy zrzucaniu z 2 na 1 ktore wygladaja tak :shock: a potwm :mrgreen: to zawsze rpbie :norty: a po pochwalach i komplementach tak :oops: choc tak naprawde moj udzial w tej poprawie jest minimalny :twisted:

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zarejestrowani

Wyłączenie NIC, sam upgrade softu nie wyłącza tego cholerstwa po tym trzeba jeszcze programowanie wykonac sterownika i to wylaczyc a w starych softach w ogole nie bylo taiej opcji.

W ogole w PL ASO upgrade softu jest ostatecznością...

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie nie wykonywałem tego update'u w ASO. Zgodnie z przytoczonym przeze mnie SIBem:

 

SOLUTION

On a customer complaint basis only, check the vehicle's integration level.

 

If the integration level is:

* On E9x vehicles – E89X-07-06-520 or lower

* On E6x vehicles - E060-07-09-530 or lower

 

Reprogram and recode the complete vehicle with a current Progman version (target levels are E89X-07-09-518 or E060-08-03-510, respectively, for E9x and E6x vehicles).

 

Takie działania są wykonywane tylko, gdy klient się skarży - nie jest to więc chyba standardowa procedura (tak ja to rozumiem).

 

Pozdrawiam,

 

Piotr

http://i983.photobucket.com/albums/ae312/piskozub/DSC_0947c.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zarejestrowani
Zgadza sie, dlatego wlasnie pisalem ze jest to ostatecznosc :cool2: Aczkolwiek ostatnio koledze w e60 wylaczylem, o dziwo softy najnowsze wszystkie ( autko regularnie serwisowane w ASO w Gorlitz) a skrzynia nadal potrafila szarpnac i jak przyjechalem to pierwsze co sie rzucilo w oczy ze procedura aktualizacji byla zle wykonana O_o ze o adaptacji nie wspomne. Wiec jak widac nawet Niemieckie serwisy odwalaja chale, nie tylko nasze rodzime

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.