Skocz do zawartości

Steptronic 8 - uwagi i wrażenia z jazdy automatem (F3x)


Luke_Banan

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Chciałbym żebyście podzielili się swoimi doświadczeniami odnośnie 8 biegowego automatu w swoich BMW F3x..


Moje auto z tym automatem to F34 320i xDrive i ma dopiero 600 km przejechane, jeszcze jestem na etapie jego "docierania" i jeżdżę tylko w trybie COMFORT. Mam pewne wątpliwości co do pracy tej skrzyni na niższych biegach. Niezależnie od tego czy auto jest zimne czy ciepłe, zdarza się jej przeciągnąć zmianę biegu na 2, sporadycznie 3. Pozostałe biegi wchodzą płynnie, niezauważalnie. Najczęściej i ewidentnie przeciągnięcie zdarza się, kiedy ruszając spod świateł wciskam gaz do połowy, żeby lekko sprawniej wystartować - przełożenie wypada na około 3 tys obrotów i właśnie w tym momencie skrzynia chwilę się zastanawia i dopiero z impetem wrzuca 2. Czy możliwe jest, że auto jeszcze nie ogarnia mojego stylu jazdy z racji niskiego przebiegu? Czy faktycznie ten automat tak ma, albo trafiłem na jakiś słabszy egzemplarz?


Na innych grupach jedni ją chwalą za bardzo płynne przełożenia, z kolei inni, że skrzynia czasami przeciąga niższe przełożenia i jest to normalne... :roll:


Jakie są wasze odczucia?

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy mam tą samą skrzynię, mam 330 z 2018 roku, ale nie zauważyłem nic niepokojącego. Obstawiam, że problemu nie ma w Twojej skrzyni tylko standardowo jesteś zbyt wyczulony ze względu na to, że masz świeży samochód :)

Daj mu kilka tys i wtedy ocenisz, a prawdopodobnie przestaniesz to zauważać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy mam tą samą skrzynię, mam 330 z 2018 roku, ale nie zauważyłem nic niepokojącego. Obstawiam, że problemu nie ma w Twojej skrzyni tylko standardowo jesteś zbyt wyczulony ze względu na to, że masz świeży samochód :)

Daj mu kilka tys i wtedy ocenisz, a prawdopodobnie przestaniesz to zauważać.

 

Być może jestem lekko przewrażliwiony. Czasami przyciszam radio, patrzę na obrotomierz i przysłuchuję się uważnie :mrgreen:


Ale ten 2gi bieg po prostu cały czas zwraca moją uwagę kiedy tylko więcej wcisnę gazu... Jest wyraźna zmiana przełożenia, chwila jakby zawiechy i takie zrywne pchanie do przodu kiedy wejdzie 2ka. Moja siostra ma X2 z tą samą skrzynią, muszę wybrać się na przejażdżkę porównać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja siostra ma X2 z tą samą skrzynią, muszę wybrać się na przejażdżkę porównać :)

 

No nie wiem czy takie same ... X2, wywodzi się z X1, gdzie i stąd w obu nominalnie napędzana jest przednia oś - zatem skrzynia raczej będzie się znacząco różniła.

Ale oczywiście jestem ciekaw porównania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Dodaj do tego jeszcze xDrive, ktory tez moze powodowac troche zwloki przenoszac moment na tyl w takich warunkach.

Mnie kiedys jeszcze udalo sie kilka razy przednimi kolami zakrecic 320xd.

 

On przenosi moment na przód, z tylu jest cały czas :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja siostra ma X2 z tą samą skrzynią, muszę wybrać się na przejażdżkę porównać :)

 

No nie wiem czy takie same ... X2, wywodzi się z X1, gdzie i stąd w obu nominalnie napędzana jest przednia oś - zatem skrzynia raczej będzie się znacząco różniła.

Ale oczywiście jestem ciekaw porównania.

 

Jestem laikiem, ale z tego co wiem, to X2 i inne BMW z napędzanym przodem nie mają skrzyni ZF, a posiadają skrzynię AISIN - japońską :duh: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie X2 ma napęd na przód i być może inną skrzynię (tego dokładnie nie wiem, ale 8 przełożeń też jest)... Więc porównywać do mojego nie będę, ale z ciekawości i tak się przejadę :)


Wracając do tematu - jakie macie odczucia co do pracy skrzyni (1-3 bieg) w Waszych 3GT? Piszcie również jaki silnik i czy macie xDrive :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzynia działa idealnie. Momentem zmiany biegu sterujesz odpowiednio wciskając gaz. Liczy nie predkosc wciskania gazu oraz jak głęboko go wciskasz.

Problem z szarpaniem przy przlaczaniu z 1 na 2 jest znany ale dotyczy tylko pierwszej zmiany na zimno. Wystarczy przygazować auto na N tuz po odpaleniu i szarpania nie ma. Inne szarpania to raczej mało oleju lub inny problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojeździłem ostatnio X2 mojej siostry żeby zobaczyć pracę skrzyni i odnieść się do mojego GT 320i xDrive. Jednak nie wiem czy to porównanie ma większy sens z uwagi na różnice: inna masa, silnik podobno ten sam ale już 192 KM, brak xDrive, napęd na przód, Steptronic 8 stopniowy ale ktoś tu pisał, że to i tak jest inny producent, a nie ZF jak w przypadku 3GT. Czyli wbrew pozorom, auto które poniekąd jest z "tym samym" silnikiem i automatem, jednak okazuje się całkowicie innym pojazdem :D


Tak też jeździ - zupełnie inaczej. Oczywiście mam tylko na myśli kwestie napędu, a nie jego pozostałych właściwości. Przyspieszanie i zmiana biegów w X2 odbywa się zupełnie inaczej (przyjemniej). Wciskając gaz auto ciągnie od samego dołu obrotów i biegi szybko zmieniają się na dość niskich obrotach, zachowując przy tym stałe przyspieszenie. Natomiast w moim GT (184KM xDrive) auto żeby mocniej pociągnąć musi sobie najpierw zredukować, wejść na 3-4 tys obrotów, zajęczeć i dopiero przyspiesza. Nawet chcąc sprawniej ruszyć spod świateł i wciśnięciu gazu do połowy leci od razu na wysokie obroty leniwie wrzucając 2gi bieg, czasami z wyraźnym impetem (blisko do szarpnięcia).


Jak takie lekkie przyspieszanie odbywa się u Was? Zaczynam się zastanawiać, czy serio u mnie coś jest nie tak z olejem albo programem skrzyni (nowe auto). Ta skrzynia sprawia wrażenie jakby się męczyła tym przyspieszaniem - a może po prostu silnik jest dla niej za słaby i dlatego tak to zestrojono? :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzyj sobie ten filmik (włącz napisy)



PS. Poszukaj stare wątki tego działu, chyba kilka osób odnosiło się do wrażeń odnośnie automatu w 320(i).

PS. Ciekawe, że kiedyś (nie wiem jak teraz, albo pod koniec produkcji) 320i w automacie miało 20Nm mniej, niż manual ... :shock: ciekawe ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
U mnie w F30 320xd również czasem zauważam przeciągnięcie z 1 na 2 albo z 2 na 3. Zwłaszcza rano, gdy wyjeżdżam z domu na drogę. Trzeba nauczyć się obchodzenia z gazem. Najczęściej u mnie występuje to gdy chce trochę żwawiej ruszyć i wciskam w pierwszej fazie gaz do +- połowy po czym trochę zmniejszam gaz, wtedy skrzynia jakby była nastawiona na przyśpieszenie i przytrzyma ten bieg na obrotach. Najlepiej nieco bardziej żwawo ruszyć do końca pamiętając o zimnym silniku (zmiana biegu przy +-2700rpm), testowałem też wyjazd w trybie eco ale szybko zrezygnowałem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojeździłem ostatnio X2 mojej siostry żeby zobaczyć pracę skrzyni i odnieść się do mojego GT 320i xDrive. Jednak nie wiem czy to porównanie ma większy sens z uwagi na różnice: inna masa, silnik podobno ten sam ale już 192 KM, brak xDrive, napęd na przód, Steptronic 8 stopniowy ale ktoś tu pisał, że to i tak jest inny producent, a nie ZF jak w przypadku 3GT. Czyli wbrew pozorom, auto które poniekąd jest z "tym samym" silnikiem i automatem, jednak okazuje się całkowicie innym pojazdem :D


Tak też jeździ - zupełnie inaczej. Oczywiście mam tylko na myśli kwestie napędu, a nie jego pozostałych właściwości. Przyspieszanie i zmiana biegów w X2 odbywa się zupełnie inaczej (przyjemniej). Wciskając gaz auto ciągnie od samego dołu obrotów i biegi szybko zmieniają się na dość niskich obrotach, zachowując przy tym stałe przyspieszenie. Natomiast w moim GT (184KM xDrive) auto żeby mocniej pociągnąć musi sobie najpierw zredukować, wejść na 3-4 tys obrotów, zajęczeć i dopiero przyspiesza. Nawet chcąc sprawniej ruszyć spod świateł i wciśnięciu gazu do połowy leci od razu na wysokie obroty leniwie wrzucając 2gi bieg, czasami z wyraźnym impetem (blisko do szarpnięcia).


Jak takie lekkie przyspieszanie odbywa się u Was? Zaczynam się zastanawiać, czy serio u mnie coś jest nie tak z olejem albo programem skrzyni (nowe auto). Ta skrzynia sprawia wrażenie jakby się męczyła tym przyspieszaniem - a może po prostu silnik jest dla niej za słaby i dlatego tak to zestrojono? :roll:

 

mam te same odczucia, tylko z BMW 1 F40, tam jest tak że odpalasz z rana i jedziesz, nie myślisz o tym ze samochód stał całą noc, po prostu odpalasz i skrzynia jest od razu gotowa, szybka, żwawa i bez zmuleń, w codziennej jeździe praca-dom zdecydowanie lepsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ja też mam podobne problemy - całe życie jeździłem manualami więc może trudno mi się przyzwyczaić?:)

Największy mam problem przy dynamicznym ruszaniu np. z uliczki podporządkowanej lub na światłach: chcę szybko ruszyć to daje gaz prawie do dechy ale później już nie muszę się bardzo rozpedzać i ujmuję tego gazu a skrzynia przeżuca te biegi i silnik ryczy na maxa i nie wie o co mi chodzi. W manualu było tak, że wrzucałem 1- pełny palnik, przy ok. 5tyś obrotów 2 i palnik a później już na spokojnie. Najgorzej jest na zakrętach, gdzie auto mi niespodziewanie zmienia bieg (w trybie sport to już robi się niebezpiecznie...)

Ma ktoś może podobne odczucia?

Mam do sprzedania 2 szt. felgi M-pakiet WZ 400 R18 9Jx18H2 IS 42
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do przeciągania biegów, to jest to celowa procedura mająca rozgrzać olej w skrzyni. Ot normalny objaw przez pierwsze przebyte kilometry. Każdy ZF z którym miałem do czynienia w BMW tak robił.


Osobiście bardziej mnie drażni zawahanie skrzyni kiedy wchodzę w zakręt (na 3ce) a w połowie zakrętu sterownik stwierdza, że jednak lepiej zrzucić na 2kę i niepotrzebnie przeciąga biegi. Ale to chyba też specyfika, krótkich przełożeń i 8 biegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchajcie odnośnie moich wcześniejszych wrażeń. Byłem w ASO na pierwszej wymianie oleju i wspomniałem o skrzyni. Przywrócili mi ustawienia początkowe i zdecydowanie lepiej pracuje w niektórych momentach. Skrzynia chętniej zmienia biegi, szybciej wrzuca kolejne przełożenia (na niższe obroty) i ogólnie jakby lepiej odczuwa moje intencje. Natomiast dotyczy to płynnej i spokojnej jazdy oraz już w ruchu na wyższych prędkościach, kiedy trzeba zredukować itp.


Jednak nadal mam pewne zastrzeżenia do rozpędzania od zera, bardziej energicznego. Nie wciskam gazu w podłogę, bo nie mam takiej potrzeby, ale czasami trzeba bardziej przycisnąć w ruchu miejskim, żeby gdzieś tam się zmieścić, zmienić pas itp. I kiedy ruszam spod świateł energicznie, a zmiana biegu wychodzi w granicy 5 tys obrotów to pierwsze dwie zmiany biegu bardzo często są mocno wyczuwalne, gwałtowne :| Nie wiem czy to wynika jeszcze z jakiegoś przeniesienia napędu na xDrive, takie charakterystyki, ale po prostu te dolne zmiany przy gwałtowniejszej jeździe są dla mnie mało przyjemne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wynika to z charakterystyki skrzyni która dopasowuje się do sytuacji. Jeśli wciskasz mocno i szybko pedał gazu to auto odczytuje to jako sytuacje w której potrzebne jest jak najlepsze przyspieszenie dlatego tak gwałtownie. To nawet działa w trybie eco pro.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Racja, taka już chyba charakterystyka tej skrzyni. Jak powiedzmy bardziej mu pomagam pedałem gazu, operując w sposób bardziej przewidywalny to wspomniane wrażenia nie występują :) Widziałem też ostatnio test nowej serii 5, również z ZF8. Dziennikarz sam zauważył "szarpnięcia" skrzyni przy tępym wciskaniu buta. Wychodzi na to, że trzeba się do tego przyzwyczaić ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Pamiętaj, że skrzynia biegów nie jest podłączona do Twojego mózgu i nie zawsze wie co chcesz zrobić. Nagłe dodania i odjęcia gazu potrafią zmylić sterownik i wprowadzić w pewne "zakłopotanie". Do tego zawsze skrzynia "na zimno" będzie trochę nerwowa, bo olej nie osiągnął jeszcze swoich optymalnych parametrów. ;)


Tak jak ktoś tu wyżej pisał, skrzynia biegów w autach opartych o przedni napęd jest zupełnie inna konstrukcją, ponieważ silnik jest ustawiony w poprzek, więc i skrzynia musi być krótka. Co ciekawe, ZF od 2014 roku produkuje 9 biegową skrzynię do samochodów z silnikiem ustawionym w poprzek, ale szczerze mówiąc nie wiem dlaczego BMW nie stosuje tych skrzyń biegów. Ponoć są dość nerwowe i zbyt często zastanawiają się co mają zrobić, może dlatego BMW nie zdecydowało się ich wprowadzić do swoich samochodów. Czytałem jakiś czas temu o planach zastąpienia obecnych przekładni firmy Aisin, skrzyniami dwusprzęgłowymi, ale nie pamiętam kiedy to miało nastąpić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.