Skocz do zawartości

[E39] Multifunkcja i tempomat - dołożenie - od 09/98


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Koleżanki i Kolegów...

 

Już opracowałem wszystkie fotki i podaję algorytm zamiany poduszki na taką z guzikami i "uruchomienia" tempomatu w aucie, które w chwili gdy opuszczało fabrykę nie miało ani jednego ani drugiego.

 

Obiektem jest E39 520i 110 kW (150KM) w manualu, produkcja 05/99, fabrycznie wyposażone w poduszkę dwustopniową (dwunabojową), radio BMW Reverse i najuboższe OBC z sylwetką samochodu na desce, bez komunikatów tekstowych na MID. Z tego co sam i przy pomocy Kolegów z forum rozeznałem, to tempomat nie wymaga zakupu żadnych oryginalnych gratów w autach po 03/1999, w okresie pomiędzy 09/1998, a 03/1999 może choć nie musi wymagać wymiany taśmy kierownicy. Do aut sprzed 09/1998 konieczne jest dokupienie sterownika tempomatu, silnika krokowego, cięgna i innych drobnych elementów.

 

Potrzebne "części":

- przewód 0,35 mm - ok. 4 m w kawałkach 2, 1 i 1 m

- konektory jak niżej (ja użyłem 4 szt.):

 

http://images33.fotosik.pl/120/394d1ad1d0a6cc99med.jpg

 

są one dostępne ponoć w sklepach motoryzacyjnych, ale ja w Lublinie nie znalazłem, w razie co podaję link do sprzedawcy:

 

http://car-audio.sklepyfirmowe.pl/opis/90409/piny-mqs-do-wtyczek-quadlock-i-wiekszosci-amp.html

 

- oczywiście poduszka z guzikami... dwustopniowa, której rewers wygląda tak:

 

http://images34.fotosik.pl/128/eb0b5c6c0a627f63med.jpg

 

i ma dwie wtyczki - 6 pinowa(poduszka/sygnał/"masa") i 4 pinowa (multifunkcja).

 

To wszystko... Całość kosztów "części" poza samą poduszką z guzikami to kilka PLN :mrgreen:

 

Przydatny sprzęt:

- interface + Carsoft (sprawdzenie sprawności podzespołów, kasowanie błędów)

 

W opisie pominę szczegóły dotyczące demontażu plastików, bo uważam, że jeśli ktoś zechce sam zrobić to co ja, to odkręcenie kilku wkrętów nie stanowi problemu. Do zdemontowania jest:

- dolna, najniższa osłona deski po stronie kierowcy (przy pedałach) - kilka wkrętów philips, dwa torxy, wypięcie wtyczki gongu

- dolna osłona kolumny kierownicy - jeden plastikowy kołek philips, reszta na "klik"

- dolna osłona deski po stronie pasażera pod schowkiem- "klik" (trzeba uważać, aby nie połamać zaczepów... Trzeba ją lekko pociągnąć równolegle do pozycji w jakiej jest zamocowana w kierunku tyłu).

 

Zaczynamy...

Pierwsza sprawa to odłączenie klemy akumulatora, aby zabezpieczyć się wybuchowej niespodzianki . Poduszka przed demontażem:

 

http://images31.fotosik.pl/142/2e357f155359a360med.jpg

 

W kierownicy od strony deski, gdy jest ona w pozycji neutralnej po obu stronach są dwa wgłębienia na śruby torx mocujące poduszkę do kierownicy. Po odkręceniu tych śrub "starą" poduszkę można wyjąć z kierownicy, należy jednak pamiętać o uprzednim wypięciu wtyczki poduszki/sygnału. Po zdjęciu poduszki widok jest następujący:

 

http://images26.fotosik.pl/158/2fb87217049237d7med.jpg

 

...i zbliżenie na wtyczkę taśmy, która jest bezpośrednio pod kierownicą:

 

http://images32.fotosik.pl/142/7a8bdd25a85c45d3med.jpg

 

Jak wspomniałem na wstępie taśma z takimi gniazdami była na pewno montowana od 03/1999. Jeśli w aucie jest inna taśma, trzeba dokupić taką jak na zdjęciu. Należy jeszcze zwrócić uwagę podczas zakupu, aby gniazdo od strony kolumny było na 10 pinów (4 zarezerwowane są dla poduszki, 1 dla sygnału, 1 dla "masy", pozostaje 4 wolne, z których nam potrzeba 3).

 

Poduszka dwustopniowa z guzikami posiada dwie wiązki zakończone wtyczkami jak niżej:

 

http://images34.fotosik.pl/142/1523fc0c16d83da6med.jpg

 

Wtyczkę 6 pinową pomijam, bo ona jest do poduszki, sygnału i masy.

 

Kolory kabli 4 pinowej wtyczki:

- niebieski - "masa"

- szary - sygnał dla sterownika silnika DME (tempomat)

- biały - I-bus (informacja o wciśniętych przyciskach)

- czerwony - zasilanie "po stacyjce"

 

Po podpięciu wtyczek do gniazd w taśmie

 

http://images31.fotosik.pl/142/005ec804fca25b07med.jpg

 

nowa poduszkę z guzikami można już przykręcić na swoje miejsce i działać dalej.

 

Na zdjęciach kolumny poniżej wykonanych z lewej i prawej strony widać zieloną wiązkę 6 przewodów zakończoną zieloną wtyczką. Wtyczka wpięta jest do gniazda taśmy kierownicy od strony deski:

 

http://images30.fotosik.pl/158/cc6d5982e90f4aa4med.jpg

 

http://images34.fotosik.pl/142/144d615173aabfb2med.jpg

 

Wtyczki nie da się wysunąć z gniazda, bo jest zbyt mało miejsca. Można odkręcić kierownicę i wymontować taśmę, aby wypiąć tą wtyczkę, ale ja zrobiłem inaczej. Wysunięcie wtyczki uniemożliwia gumowy element, przykręcony do kolumny od dołu na śrubę torx. Po odkręceniu śruby i odsunięciu tego gumowego elementu wtyczkę można już wysunąć (zdjęcie poniżej zrobiłem już po wypięciu wtyczki i ponownym przykręceniu tej gumy, aby nic nie pokręcić).

 

http://images26.fotosik.pl/158/535bf3c59dce752fmed.jpg

 

Fotki tyczki

 

http://images31.fotosik.pl/142/0ef6072e842abcd2med.jpg

 

http://images26.fotosik.pl/158/d1fc615ca0673acdmed.jpg

 

http://images28.fotosik.pl/158/010389943e0bc2acmed.jpg

 

Do wtyczki doprowadzone jest 6 przewodów, do pinów: 2, 3, 4, 5, 6 i 7. Piny 1, 8, 9 i 10 są wolne. Sprawdziłem miernikiem które piny gniazda od strony kierownicy są podłączone do których pinów gniazda w taśmie od strony deski/kolumny:

 

http://images32.fotosik.pl/142/87a2e7eae448c05emed.jpg

 

Wniosek jest prosty: przewody od multifunkcji (czerwony i biały) i tempomatu (szary) kończą się na wtyczce poduszki i należy je pociągnąć z odpowiednich pinów wtyczki taśmy od strony deski/kolumny:

- z pinu 8 wtyczki do sterownika silnika

- z pinu 9 wtyczki do magistrali I-bus

- z pinu 10 wtyczki do zasilania

 

do odpowiednich punktów (zasilanie, I-bus, sterownik silnika DME).

 

Wtyczkę do taśmy od strony deski/kolumny można w łatwy sposób rozebrać:

 

http://images32.fotosik.pl/142/f671f4c8bf372b8bmed.jpg

 

http://images27.fotosik.pl/157/aebaea66135d85e2med.jpg

 

http://images28.fotosik.pl/158/c671b93756d0e6e0med.jpg

 

Na ostatniej fotce widać wolne piny 8, 9 i 10.

Na jednych końcach przewodów zarabiamy konektorki i wpinamy do wtyczki, czy czym do pinu 8 najdłuższy przewód, bo musi nam sięgnąć do sterownika silnika, który jest w komorze silnika pod filtrem kabinowym.

Po wpięciu podłączamy wtyczkę do taśmy, zakręcamy gumę do kolumny.

Przewody dobrze jest zaizolować razem, aby nie plątały się pod kierownicą i zamontować opaskami do kolumny. Ponieważ przewód z pinu 8 wtyczki taśmy i tak trzeba ciągnąć pod prawy skraj deski, wymontowałem radio i właśnie tam podpiąłem sie z zasilaniem i do magistrali I-bus. Aby wyjąć radio należy zdjąć gałkę i przekręcić odpowiednim płaskim śrubokrętem przeciwnie do ruchu wskazówek zegara o około 45 stopni kształtkę pod gałką.

 

http://images32.fotosik.pl/142/1950c6cad07dcd81med.jpg

 

Kształtka sprężynuje, co utrudnia zadanie, ale trzymając śrubokręt lewą ręką można wysunąć najpierw prawą stronę radia, potem lewą. Radio utrzymywane jest na miejscu dwiema sprężynkami:

 

 

http://images28.fotosik.pl/158/c1e47cdcad5b45b0med.jpg

 

http://images32.fotosik.pl/142/09cf668d004c83c5med.jpg

 

Gniazdo radia po wypięciu wtyczki (na radiu jest oznaczenie gdzie i jak podważyć zabezpieczenie wtyczki, aby ją odpiąć) wygląda tak:

 

http://images23.fotosik.pl/157/294badf5c09b44f7med.jpg

 

W wiązka z wtyczką tak:

 

http://images28.fotosik.pl/158/07d665b4d2f86b54med.jpg

 

http://images26.fotosik.pl/158/89fa0f7fc5ab6a51med.jpg

 

W takiej wtyczce jak na zdjęciach zasilanie po stacyjce (przewód fiolet/biały) podłączony jest do pinu 5, natomiast I-bus (biały/szary z poprzecznymi żółtymi paskami) podłączony jest do pinu 7:

 

http://images31.fotosik.pl/142/ee656dfbd238cb25med.jpg

 

Pierwotnie myślałem aby po zdemontowaniu wtyczki zastąpić oryginalne piny innymi i poza wtyczką zrobić "złodziejkę", ale ostatecznie dolutowałem wolne końce przewodów od wtyczki z taśmy: ten który prowadził od pinu 9 zielonej wtyczki do pinu 7 wtyczki radia (I-bus) i ten który prowadził od pinu 10 zielonej wtyczki do pinu 5 radia (zasilanie "po stacyjce"). Po dolutowaniu zmontowałem ponownie wtyczkę i podłączyłem do radia. Korzystając z okazji, że radio było wysunięte przeciągnąłem ostatni, najdłuższy przewód (prowadzący od pinu 8 zielonej wtyczki) w poprzek konsoli i dalej w prawo i na dół w stronę schowka pasażera. Ten przewód powinien zostać dociągnięty do prawej krawędzi deski pod schowkiem, bo tam jest przejście do komory silnika, bezpośrednio pod sterownik:

 

http://images27.fotosik.pl/157/fc669b87e67e7735med.jpg

 

http://images23.fotosik.pl/157/103e45307233e2f8med.jpg

 

http://images24.fotosik.pl/158/98d177ec3203d462med.jpg

 

W ścianie grodziowej jest duży otwór w którym widoczny jest biały plastik - hermetyczna obudowa sterownika. W obudowie jest otwór i gumowa uszczelka - "lejek" przez który przechodzi wiązka z wnętrza auta do komory silnika. Właśnie tamtędy musimy przecisnąć ostatni kabelek.

Przechodzimy teraz na drugą stronę, pod machę...

Sterownik jest pod filtrem kabinowym:

 

http://images32.fotosik.pl/142/14b8fd9a0ac3666cmed.jpg

 

Aby go zdjąć musimy najpierw zrobić "klik" aby odpiąć rurę prowadzącą do ściany grodziowej:

 

http://images31.fotosik.pl/142/6c64ad601416466amed.jpg

 

Obudowa filtra ustalona jest na kołku od przodu auta, w otworze przy wzmocnieniu bocznym i na tylnej rynience. Po chwilowym manewrowaniu obudowa unosi się do góry:

 

http://images26.fotosik.pl/158/b7f2b15965458bd2med.jpg

 

i mam odsłonięty "baniak" ze sterownikiem

 

http://images26.fotosik.pl/158/86becd7c0bfaa3ddmed.jpg

 

Odkręcamy 4 śruby hexy (imbus) i mamy sterownik odsłonięty:

 

http://images34.fotosik.pl/142/7e0694c3eed52d77med.jpg

 

Dla wygody operowania podczas przeciągania kabelka z wnętrza dobrze jest wypiąć białą wtyczkę jak na zdjęciu:

 

http://images24.fotosik.pl/158/9f34eb9a3ab37cb3med.jpg

 

Wtedy mamy lepszy dostęp do wiązki która wchodzi z wnętrza auta... Po prawej sterownik DME:

 

http://images29.fotosik.pl/158/2202c97e00a362camed.jpg

 

Ja do przeciągnięcia kabelka przez uszczelkę wiązki użyłem drutu.

Po przeciągnięciu kabelka musimy go wpiąć do odpowiedniego pinu odpowiedniej wtyczki, sterownika, których jest 4, ale różnią się ilością pinów:

 

http://images27.fotosik.pl/157/0b473ed07ab00889med.jpg

 

Nas interesuje druga od lewej (stojąc przed przodem auta i patrząc w kierunku tyłu) wtyczka posiadająca 40 pinów. Dla wygody wypinamy pierwszą 24 pinową wtyczkę ("klik"):

 

http://images34.fotosik.pl/142/21dcb95051cd8065med.jpg

 

Naszej nie wypniemy na "klik", musimy nacisnąć na zabezpieczenie i odchylić w lewo dźwigienkę, po czym wtyczka sama się unosi:

 

http://images30.fotosik.pl/158/44b14f9f6367ea9fmed.jpg

 

http://images32.fotosik.pl/142/ca0e609d3633e1femed.jpg

 

http://images31.fotosik.pl/142/fce5ce12f327f12amed.jpg

 

http://images27.fotosik.pl/157/a33c460a6374c216med.jpg

 

Demontujemy wtyczkę, sa w niej dwie kostki z dokładnie oznaczonymi numerami pinów:

 

http://images33.fotosik.pl/142/ed0a2d387fa8604amed.jpg

 

http://images25.fotosik.pl/157/7d69c4b287017706med.jpg

 

Docinamy na odpowiednią długość wolny koniec przeciągniętego przewodu, zarabiamy na końcu konektorek (tu na zdjęciu już jest na miejscu):

 

http://images32.fotosik.pl/142/be56ace99baaec59med.jpg

 

Podpinamy kabelek do pinu 27 i montujemy wszystko na swoje miejsce.

 

Czarna robota już wykonana. Teraz podłączamy do kompa, kasujemy błąd poduszki, profilaktycznie kasujemy błędy sterownika silnika DMW, bo jeśli są zarejestrowane, to tempomat może nie zadziałać. Po ponownym przekręceniu stacyjki po wciśnięciu guzika O/I na kierownicy powinna się zaświecić zielona kontrolka tempomatu. Korzystając z podłączenia do kompa sprawdzamy w LiveData czy jest i czy jest sprawny switch sprzęgła i hamulca. Podczas naciskania pedałów stan powinien się zmieniać z OFF na ON. Jeśli nie zmienia się trzeba posprawdzać podłączenia. Jak się zmienia możemy się cieszyć z faktu posiadania tempomatu, no i sterowania radiem w kierownicy.

 

Wszystkim tym, którzy nie wierzą we własne siły polecam swoją skromną osobę w kwestii pomocy przy montażu tempomatu/MFL... o ile będę w stanie nikomu nie odmówię pomocy, a w razie potrzeby pomogę "manualnie"...

 

W tym miejscu podziękowania dla Kolegi Typera, w zasadzie to dzięki niemu i informacjom przez niego przekazanym nabrałem ochoty na upgrade mojej bemci.

Edytowane przez thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 335
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Hmm.. Dzięki... Choć z fotek sam nie jestem zadowolony, bo nie ma wszystkiego tego co chciałbym aby było... Niektóre robiłem już po zamontowaniu a niektóre przed i nie wszystko widać... Wtedy starałem się nadrobić - mam nadzieję w miarę klarownym - opisem... Jeśli komukolwiek opis będzie pomocny i w miarę jasny to się cieszę...

Dodam na koniec, że Hans się nie popisał tym, że poskąpił na 3 kabelkach :duh:...

Edytowane przez thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed 09/1998 trzeba dokupić silnik krokowy + wspornik, sterownik tempomatu, cięgno i trochę innych drobiazgów jak niżej:

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DM11&mospid=47537&btnr=66_0044&hg=66&fg=20

 

Jednocześnie z danych na stronie j.n. wynika, że sterowanie tempomatem od 09/1997 odbywa się już guzikami z kiery, a nie dźwigienką pod kierownicą i przyciskiem na desce:

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DM11&mospid=47537&btnr=66_0034&hg=66&fg=95&hl=42

 

Także do zakupu miałbyś poduszkę z guzikami i to co w pierwszym linku. Jak nie wiedziałem, że od 09/1998 opcja tempomatu jest software'owo wbudowana w sterownik silnika DME, to robiłem rozeznanie i gość z Allegro który silnik krokowy oferował za 150 PLN powiedział, że cały zestaw puści za 400 PLN.. W sumie przy cenach nowych części całkiem tanio, mając na uwadze, że sam nowy sterownik to koszt rzędu $415, a silnik krokowy rzędu $229...[/url]

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki ci thenygoos kupilem dzis fajerke z muti jutro sie zabieram do roboty :lol:

 

 

Działa działa !!!!!! 530d 1999r m57 co prawda zwarly mi sie piny w kostce pod kierownica takie mi sprzedali w bmw bawaria i silnik mi nie chcial zgasnac zniknal zegarek z radia zero kontrolek od swiatel kierunkow itp ale zaraz doszedlem co to i git.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

witam

czy podejdzie tylko kierownica dwu nabojowa, bo z tego co sprawdzałem na allegro to ciężko o taką, a może ma ktoś taką na sprzedaż (oczywiście potrzebna mi z multifunkcją)

www.nowak-motocykle.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

czy podejdzie tylko kierownica dwu nabojowa, bo z tego co sprawdzałem na allegro to ciężko o taką, a może ma ktoś taką na sprzedaż (oczywiście potrzebna mi z multifunkcją)

 

Obawiam się, że nie będziesz mieć wyboru, ale sprawdzę to i dam Ci znać... Ja sam dłuuugo wystawiałem 1-stopniową bez guzików i dałem sobie siana... jest eksponatem, bo te poduszki są praktycznie niesprzedawalne... A jak się zdecydujesz to licz się z komplikacjami, bo trzeba dopasować taśmę kierownicy itd.

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że nie będziesz mieć wyboru, ale sprawdzę to i dam Ci znać... Ja sam dłuuugo wystawiałem 1-stopniową bez guzików i dałem sobie siana... jest eksponatem, bo te poduszki są praktycznie niesprzedawalne... A jak się zdecydujesz to licz się z komplikacjami, bo trzeba dopasować taśmę kierownicy itd.

 

nie no przerabiać właśnie nie mam ochoty, szczególnie ze jakby nie patrzyć jest to system bezpieczeństwa i lepiej żeby pozostał fabryczny, będę polował na dwu nabojową bo sporo jeżdżę i jednak brakuje tempomatu

www.nowak-motocykle.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie no przerabiać właśnie nie mam ochoty, szczególnie ze jakby nie patrzyć jest to system bezpieczeństwa i lepiej żeby pozostał fabryczny

 

To nie kwestia przerabiania na nie-fabrycznie, a zastosowania taśmy od innego, starszego modelu i ewentualnie zmiana wtyczki, ale też na fabryczną...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Witam sory ze odswiezam stary temat,ale mam jedno pytanko do autora tematu.Posiadam e39 tds 1999rok,jest kierownica trojramienna,posiada sterowanie radiem,ale nie ma tempomatu,choc przyciski widnieja,co bys doradzil w tej sprawie,tez bym sie skusil za zalozenie.POZD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
thenygoos,odpowiesz na wyzej postawone pytanie?

 

Spoko... Nie widzę żadnego problemu w uruchomieniu, bo jak auto jest po 09/1998 to działanie tempomatu jest "załatwione" poprzez oprogramowanie sterownika silnika DME/DDE. Czy kierownicę 3-ramienną masz fabryczną, czy ktoś montował później???

To co musisz zrobić, to zdjąć poduszkę, zobaczyć, czy masz obydwie wtyczki (sygnał/poduszka oraz multifinkcja), sprawdzić ile jest przewodów do tych wtyczek i porównać ich ilość z ilością przewodów wychodzących z wtyczki pod kierownicą, wpiętą w obudowę taśmy kierownicy. Jeśli jest ich mniej, to temat taki sam jak u mnie (było o 3 przewody mniej)

Jak dokładnie przejrzysz zdjęcia i poczytasz to będziesz wszystko wiedział.

 

pozdrawiam

 

thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy kierownicę 3-ramienną masz fabryczną, czy ktoś montował później???

Witaj sadzac po wytarciu moze byc fabryczna jest tez lewarek zmiany biegow od M,moze taki pakiet ktos sobie zamowil,jesli chodzi o temat to go przeczytalem dokladnie,czyli jak mam sterowanie radiem to nie musze chyba doprowadzac do radia przewodu?,przyciski sterowania do tempomatu tez sa ,to tylko tak jak piszesz trzeba zdjac poduszke i sprawzic te wtyczki,a czy wtedy bede musial jechac na kompa nie bedzie swiecic poducha?mysle ze jak wtyczke rusze to chyba trzeba bedzie skasowac blad.pozd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam takie pytanie:z tego co widze to chyba wystarczy tylko ladnie sciac kawalek poszycia zeby zrobic miejsce n przyciski od multifunkcji? Nawet sa fabrycznie zrobione miejsca na przykrecenie przyciskow.

 

No i dziwie sie ze za kilka przyciskow i 3 kabelki BMW liczylo kilka tysiecy :|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładny opis, od siebie chcę dodać tylko, że poduszki dwunabojowe stosowane są od 3/99.

Przy dacie produkcji auta od 9/98 do przed 3/99 należy szukać poduszki jednonabojowej, z panelami multifunkcji spiętymi czterema przewodami (starsze były spięte sześcioma przewodami)

 

Pozdrawiam

typer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to tylko tak jak piszesz trzeba zdjac poduszke i sprawzic te wtyczki,a czy wtedy bede musial jechac na kompa nie bedzie swiecic poducha?mysle ze jak wtyczke rusze to chyba trzeba bedzie skasowac blad.pozd.

 

mi po operacji nic nie świeciło, nic nie kasowałem, zanim ją zdjąłem i z powrotem założyłem odłączyłem akumulator, nie wiem czy to miało wpływ ale na pewno nie zaszkodzi

www.nowak-motocykle.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po odpieciu i wpieciu tej samej poduszki napewno nic nie wyskoczy. Nie trzeba szukac konkretnej poduszki. Wsytarczy przelozyc zaslepke i zanitowac:) przyciski sa wszystkie takie same roznia sie tylko tym ze moze byc na nich funkcja telefonu lub zamiast przewietrzania ogrzewanie kierwonicy. nie kupujcie poduszek dwnabojowych z multifunkcja za 500 zl bo to strata pieniedzy:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Zapewniam Cię, że czasowo dużo mniej niż opracowanie postu :mrgreen:. W sumie około 6 godzin (robiłem na 3 raty), wliczając czas zmarnowany w związku z "przecieraniem szlaków".

 

Przeczytałem opis od "thenygoosa" i żuchwa mi po prostu opadła, do samej ziemi :jawdrop:

A przy okazji mam pytanko do wyżej wspomnianego autora: jak się sprawa ma w aucie po lifcie? Mam samochód wyprodukowany w 10.2000, z trójramienną kierownicą. Nie mam nawet pojęcia, czy jest tam "jasiek" jedno- czy dwunabojowy.

Kierownica nie ma multifuncji, tylko zwykła, czarną zaślepkę. Kupno nakładki z klawiszami to żaden kłopot. Nie wiem tylko, czy ma to jakikolwiek sens, czy opisana przez Ciebie funkcja tempomatu oraz zdalne sterowanie radiem (mam takie z szerokim panelem, tzw. Business CD RDS, bez MID`a) w ogóle ruszy?

Proszę o odpowiedź. :modlitwa:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

przystepuje do montowania tempomatu, oraz sterowania radiem w touringu 528 z 11/1997

mam namierzony modul tempomatu oraz silniczek i teraz zaczynam sie zastanawiac na kierownica, myslalem zeby zalozyc 3 ramienna od M pakietu, ale widze ze pojawila sie na allegro podgrzewana 4 ramienna 2 nabojowa :norty: no i pytanie czy da rade ja zalozyc do touringa z '97?

Rozumiem ze oprocz samej kierownicy bedzie potrzebna, stosowna tasma, oraz jakis sterownik do podgrzewania kierownicy?

528iA Touring pali srednio:

http://images.spritmonitor.de/166705_5.png LPG/Pb95

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.