Skocz do zawartości

N52 - O ZACIERANIU SŁÓW KILKA


Rekomendowane odpowiedzi

Piszę rozległy post dla innych którzy przechodzą przez temat zacierających się na potęgę silników n52b25 n52b30.

Zacznijmy od początku, silniki n52 od pierwszych egzemplarzy miały dużo bolączek - wypalało się dziury w tłokach, bardzo szybko wycierały pierścienie (tworzyły się duże luzy miedzy tłokiem a cylindrem) oraz wypalały się zawory. Lecz to nie to sprawiło iż stały się one tak rozpoznawalne poprzez swoją awaryjność. Głównym powodem było zacierające się wałki rozrządu, ssący bądź wydechowy. Było to spowodowane słabo zaprojektowaną magistralą olejową oraz wadliwymi pierścieniami uszczelniającymi wałki rozrządu (wrócimy do tego) co w połączeniu z rzadką wymianą oleju często powodowało tragiczne skutki. Silniki podzielimy na te z metalową pokrywą zaworów (odma NIE jest wbudowana w pokrywę zaworów)n52 oraz na te "poprawione" z plastikową pokrywą z zintegrowaną odmą n52K n52af n52a n52n.

STARE N52 - Problemy z wypalającymi się tłokami, zaworami, wycieraniem pierścieni oraz zacieraniem wałków.

123123d1310422684-n52-e60-valve-cover-gasked-diy-pictures-dsc04893.jpg

NOWE N52 - "Poprawiony" obieg oleju w głowicy, problemy z zacieraniem wałków, poprawione tłoki.

16bda07740b09ce4377a6332d699


Przy czym niezależnie z którymi mamy do czynienia i tak wszystkie są awaryjne. Często silniki N52 są kojarzone z metalicznym stukaniem na wolnych obrotach spowodowanym (tylko pośrednio) przez hydrauliczne popychacze zaworowe które nie dostają odpowiedniego ciśnienia oleju. Mechanicy często wymieniają popychacze, ponieważ myślą że to one są przyczyną stukania co jest błędem. Popychacze nie dostają odpowiedniego cisnienia oleju, albowiem jest ono wytracane przez wytarte metalowe pierścienie na wałkach rozrządu oraz ich "panewki" które utrzymują ciśnienie oleju na całej górnej części magistrali, a zwłaszcza wraz z elektrozaworami odpowiadają za odpowiednie ciśnienie docierające do kół zmiennych faz rozrządu (może się zdarzyć że mamy błędy związane z działaniem Vanosów a przyczyna leży w zbyt niskim ciśnieniu oleju). Jest to najzwyczajniejszy błąd projektowy - pierścienie wykonane są z zbyt twardego stopu metali który konsekwentnie "wytacza" rowek w panewce (która w przypadku wałka ssącego) jest nieodłączną częścią głowicy) gdzie następnie zaczyna wylatywać olej powodując spadek ciśnienia.

681-cap2.jpg?v=1-0

20190918-161011.jpg

W pewnym momencie BMW zorientowało się i zastąpiło stare twarde pierścienie, nowymi teflonowymi które bez problemu można założyć na stary wałek ssący bądź wydechowy.

PIERŚCIENIE ZNAJDUJĄ SIĘ NA OBU WAŁKACH - ŁĄCZNIE 4 SZTUKI!

STARY PIERŚCIEŃ METALOWY

pierscien-uszczelniajacy-walek-rozrzadu-bmw-e38-e39-e46-e53-e60-e61-e63-e70-e81-e87-e83-e84-e90-e91-f11-f01-f10-f13-f12-11311705512-50db.1200x630-c.jpg

NOWY PIERŚCIEŃ TEFLONOWY O NUMERZE 11317587757

s-l640.jpg

walek-rozrzadu-zaworow-ssacych-11317587756-ccf0.800x600-s.png

CO PRÓCZ WYTARTYCH ROWKÓW PIERŚCIEŃ MOŻE POWODOWAĆ SŁABSZE SMAROWANIE GÓRY SILNIKA?

Kolejnym problemem są 2 filtry oleju, nazywane "filtrami vanosów", znajdują się z boku głowicy od strony kolektorów wydechowych (są to filtry które można wykręcić i wyczyścić). Ich powierzchnia filtrująca (metalowa siateczka) ulega zapchaniu różnymi zanieczyszczeniami co powoduje spadek ciśnienia na górnej części magistrali (zwłaszcza przy rzadkiej wymianie oleju).

ZAPCHANY FILTR

Screen-Shot-2013-10-12-at-6-25-49-PM.png


KONKLUZJA

Powodem stukania a następnie zacierania się owych silników są:

1. BŁĘDNIE ZAPROJEKTOWANA MAGISTRALA OLEJOWA

2. ZBYT TWARDE PIERŚCIENIE USZCZELNIAJĄCE WAŁKI ROZRZĄDU

3. ZAPYCHAJĄCE SIĘ "FILTRY VANOSÓW"

4 ZBYT RZADKA WYMIANA OLEJU

5. NIEODPOWIEDNI DOBÓR OLEJU


JAKIE SĄ RÓŻNICE MIĘDZY GŁOWICAMI N52B25 A N52B30 ?

1. INNA ŚREDNICA TRZONKA ZAWORU (NIE MOŻNA PRZEKŁADAĆ ZAWORÓW MIĘDZY GŁOWICAMI)

2. INNA ŚREDNICA GRZYBKA ZAWORU (BODAJŻE DOLOTOWEGO)

3. INNA SZEROKOŚĆ KRZYWEK WAŁKA WYDECHOWEGO (B30 MA SZERSZE KRZYWKI) ALE WYSOKOŚĆ KRZYWKI JEST IDENTYCZNA WIĘC MOŻNA PRZEKŁADAĆ OBA WAŁKI MIĘDZY GŁOWICAMI

4. INNY PRZEKRÓJ POPRZECZNY KANAŁÓW DOLOTOWYCH (B30 MA WIĘKSZY)

5. INNA ŚREDNICA KOMÓR SPALANIA (PONIEWAŻ B30 MA WIĘKSZĄ ŚREDNICE TŁOKA)

GŁOWICA N52B25 Z WAŁKIEM SSĄCYM OD B25 I WAŁKIEM WYDECHOWYM (ORAZ KASETĄ) OD B30

20191009-131854.jpg

Dobrze wiemy że ciężko jest dostać sprawną i nie zatartą głowice do n52 a czasami trafi się od innej pojemności silnika.

Jeśli w naszym silniku zatarciu uległ wałek wydechowy to możemy przełożyć "kasetę" wraz z wałkiem od innego silnika, większym problemem jest zatarty wałek ssący który jest łożyskowany bezpośrednio w głowicy - wtedy musimy przełożyć inną głowice wraz w wałkiem (nie wolno przekładać samego wałka ssące oraz " połówek mostków" które służą za panewki, gdyż głowicę są fabrycznie roztaczane jako surowy materiał i każda panewka ma inny kształt wewnętrzny!!!)

CZY MOGĘ ZAŁOŻYĆ GŁOWICĘ Z B25 DO B30 I NA ODWRÓT?

Teoretycznie TAK, praktycznie wygląda to następująco - jeśli założymy głowice b25 do b30 to auto straci nieco na mocy, sterownik dzięki autoadaptacji nie wyrzuca błędów, silnik będzie pracował równo.

Problemem jest inna średnica komory spalania, b25 ma mniejszą więc w przypadku gdy tłok z b30 wystaję ponad płaszczyznę głowicy (należy to sprawdzić czujnikiem zegarowym) to mogłaby nastąpić kolizja z głowicą. Rozwiązaniem jest założenie odpowiedniej grubości uszczelki (oczywiście uszczelka od b30). Posiadam takie rozwiązanie u siebie w e70 z n52b30 AF gdzie założona jest głowica n52b25 z wałkiem ssącym od b25 a wydechowym od b30, na uszczelce Victor Reinz o grubości ok 1.5mm + założone LPG i od kilku tysięcy kilometrów żadnych problemów czy błędów.

Jeśli zakładamy głowicę od b30 do b25 to problemów nie ma praktycznie żadnych prócz nieco zaburzonego spalania mieszanki z powodu większej komory (sterownik sobie poradzi).

CZY ISTNIEJE INNE ROZWIĄZANIE NA ZATARTY WAŁEK ROZRZĄDU (LUB OBA) NIŻ WYMIANA?

Jeśli zatarciu uległ wydechowy - możemy kupić nowy lub używany wałek wydechowy wraz z kasetą (obie "połówki" kasety muszą pochodzić z tego samego silnika - materiał roztaczany jako jeden element). Jeśli zatarciu uległ ssący i jego panewki to możemy poddać głowicę napawaniu materiału na zatarte powierzchnię a następnie poddać roztoczeniu do wartości nowego wałka (lub używanego). Jednak nie polecam tego rozwiązania gdyż materiał napawany nie jest tak twardy jak fabryczne rozwiązanie i często dochodzi do ponownego zatarcia.

JAK DBAĆ O SILNIK PO NAPRAWIE?

Przy składaniu wymienić pierścienie wałków na teflonowe! Sprawdzić czy wszystkie popychacze hydrauliczne są sprawne (żeby nie było niespodzianek).

Zalać odpowiedni olej - polecam tylko 5w50! Często wymieniać (co 10 tys) i pilnować poziomu. Czyścić filtry Vanosa co ok. 80 tys km. Nie pałować. Tylko wtedy jest szansa, że się znów nie zatrze :D :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Interesujący post. Tak z ciekawości to czemu polecasz tylko 5W50? Od 7 lat latam na millersie XF 0W40, wymiana co 9-10 tkm - zero problemów w silnikiem.

Zdarza się, że silnik zacyka kilka sekund po zapaleniu - głównie w upały.

Ostatnio wyciągałem te filterki vanosa i zero szlamu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli od początku eksploatacji tak lałeś to jest w porządku do około 200k km - jeśli góra jest już trochę przytarta (wystarczy delikatne wżery na łożyskowaniu pierścieni wałków) to ciśnienie mocno spada (komp tego nie wykaże) i rozpocznie się powolny proces degradacji motoru. Stąd (mimo gęstego 5w50 i wolniejszego rozprowadzenia przy starcie) jest idealnym uszczelniaczem dla WW wyżłobień w codziennym użytkowaniu. To nie są jakieś moje wymysły tylko zwykła obserwacja jak wyglądają motory po rozebraniu które jeździły na czymś rzadszym. Cały problem leży w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia na górnej magistrali, mimo wadliwej konstrukcji silnika.

Pozdrawiam.

P.S. Szlam zbiera się niezależnie od gęstości, tylko od częstotliwości wymiany oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co było lane do 90 000km, ja od tego przebiegu leję Millersa 0W40 teraz mam blisko 200 000 nalotu, nic niepokojącego się nie dzieje.

jeśli góra jest już trochę przytarta (wystarczy delikatne wżery na łożyskowaniu pierścieni wałków) to ciśnienie mocno spada (komp tego nie wykaże) i rozpocznie się powolny proces degradacji motoru.

Jakieś wcześniejsze sygnały?


Jestem również na e90post.com, tam N52B30 jest naprawdę sporo, nie każdy chucha i dmucha...a silniki śmigają. Egzemplarze z nalotem 180-200 000 mil to norma.

Owszem jest narzekanie na disy, pompy wody, i ogólnie marnej jakości osprzęt, w rzadkich przypadkach "cykanie" jest mocno uciążliwe, ale z tym co piszesz spotykam się pierwszy raz.

Zwrócę na to uwagę :cool2: Dzięki :cool2:



https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1345967&page=6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile kosztuje wymiana wadliwych podzespołów na ori częściach?

Z tego co piszę kolega mdfimage to na "dzień dobry" do zakupu należy wliczyć nową głowicę, więc kwota zaboli jak draśnięcie metalowym rozporkiem :lol:

https://www.bmwstore.pl/pl/katalog/produkt/7591617-glowica-silnika-z-zespolem-zaworow (24 tysie plus robocizna).


Chyba, że pytasz o same pierścienie teflonowe?



Wg mnie gdyby już coś takiego się stało to szukać innego N52B30 - oscylują od 4 do 8 tysięcy, do tego koszty przełożenia.

Naprawa na OEM częściach mija się ze zdrowym rozsądkiem.

Edytowane przez Smokin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy N52 zaczyna "delikatnie cykać" na wolnych to już jest znak iż ciśnienie nie trafia do popychaczy (a same popychacze psuja się bardzo rzadko w tych motorach..)

Zazwyczaj lekkie cykanie to już wyjechane mocno rowki w panewkach wałków. Można jeździć póki nie zacznie początkowo wyrzucać błędów vanosów, wtedy już trzeba się zainteresować. 90% N52 które ma zajechane głowice normalnie wjeżdżają do warsztatu i lekko cykają ;)

A co do kosztów to nikt przecież nie każe kupować nowej głowicy... Używane kupujemy po 2-3k z wałkami bez problemu, za granicą można dostać.

Pozdrawiam i szerokiej drogi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co było lane do 90 000km, ja od tego przebiegu leję Millersa 0W40 teraz mam blisko 200 000 nalotu, nic niepokojącego się nie dzieje.
jeśli góra jest już trochę przytarta (wystarczy delikatne wżery na łożyskowaniu pierścieni wałków) to ciśnienie mocno spada (komp tego nie wykaże) i rozpocznie się powolny proces degradacji motoru.

Jakieś wcześniejsze sygnały?


Jestem również na e90post.com, tam N52B30 jest naprawdę sporo, nie każdy chucha i dmucha...a silniki śmigają. Egzemplarze z nalotem 180-200 000 mil to norma.

Owszem jest narzekanie na disy, pompy wody, i ogólnie marnej jakości osprzęt, w rzadkich przypadkach "cykanie" jest mocno uciążliwe, ale z tym co piszesz spotykam się pierwszy raz.

Zwrócę na to uwagę :cool2: Dzięki :cool2:



https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1345967&page=6

 

Co do sygnałów to najlepiej zapiąć ISTE i sprawdzić cisnienie lub wpiąć się zwykłym miernikiem gdziekolwiek na górnej części magistrali (pamiętaj że magistrala jest układem otwartym i ciśnenie może się róznić miedzy górą a dołem motoru).

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PO CZYM POZNAĆ ŻE "COŚ SIĘ ZACZYNA DZIAĆ"? :twisted:


Sprawdzić na korekty długoterminowe na poszczególnych Bankach, jeśli są rozjazdy powyżej 10 to znaczy, że któreś popychacze zaczynają tracić odpowiednie ciśnienie lub któryś z vanosów ma za małe ciśnienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zazwyczaj lekkie cykanie to już wyjechane mocno rowki w panewkach wałków.

Znam przypadki gdzie te silniki cykały po 20-30 tkm od wyjechania z salonu. U mnie delikatnie cyka przy pierwszym rozruchu (3-4 sekundy) od 100 000 km (tyle zrobiłem).

 

PO CZYM POZNAĆ ŻE "COŚ SIĘ ZACZYNA DZIAĆ"? :twisted:

Sprawdzić na korekty długoterminowe na poszczególnych Bankach, jeśli są rozjazdy powyżej 10 to znaczy, że któreś popychacze zaczynają tracić odpowiednie ciśnienie lub któryś z vanosów ma za małe ciśnienie

O widzisz! Dobre info. Sprawdzę :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Wracając do tematu to jaki olej 5W50 polecisz?

Nie sprawdzałem jeszcze korekt długoterminowych, ale jak tylko to zrobię to napiszę tutaj co i jak.

Zalezy od budżetu, najbardziej liqui moly albo valvoline vr1 racing.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Witam dołączam do tematu a mianowicie w moim aucie zaraz po kupnie wymieniłem olej na castrol 5w30 bmk-a nie ma dużego przebiegu 145 tyś wiec mówię spoko. Po jakimś czasie zaczęło się tykanie na ciepły i zimnym silniku, po dolaniu oleju tykanie ustępowało ale po dwóch tygodniach znów powróciło z zapaloną kontrolką błędu silnika. Po podłączeniu kompa błąd elektrozaworu vanos, wymieniłem 2 na nowe oryginalne i sprawdziłem przy okazji ciśnienie oleju, wzorcowe co najważniejsze tykanie ustało . Po 3 tygodniach tykanie powróciło lecz tylko na zimnym silniku więc wymieniłem olej na valvoline synpower 5w 40 i narazie cisza ale zastanawiam się czy wymienić na wałkach te pierścienie na teflonowe i ewentualnie jak będą wytarte panewki czy rozglądać się za poprawioną głowicą n52 b30 ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam.

Odświeżam temat.

Od jakiegoś czasu mam problem z vanosem wydech - oczywiście podmieniałem zawory ssący z wydechowym i jest to samo. Filtry wyczyszczone.

Rozebrałem silnik i oglądałem kasetę - są rowki. Pierścienie wymieniłem na teflonowe, silnik złożony. Błąd ten sam...

Czy szukać przyczyny w jeszcze w samym nastawniku (kole )?

Próbowałem znaleźć kasetę od N51 ale te które sprzedają mają wszystkie rowki więc nie wiem czy jest sens takową zakupić.

Czy próbował ktoś może z większymi uszczelkami na wałku?

A może to ....

https://pl.aliexpress.com/item/33054747749.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.39b11577MniS5q&algo_pvid=295be20c-3a88-4568-8c77-a76283eca093&algo_expid=295be20c-3a88-4568-8c77-a76283eca093-0&btsid=0b86d81616056864988166549e329f&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...
  • 1 rok później...

Witam, ciekawostka odnośnie oleju 5W50 to warty jest uwagi taki z normą BMW a ten olej ponoć ja ma BMW LL-98. Niewiem czy są inne z jaka kolwiek normą BMW?!

"WOLFER RALLY ST 5W50" Tym się chyba zainteresuje od następnej wymiany.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.