Skocz do zawartości

[E90] 320i N46 Wymiana pompy wspomagania


hashin

Rekomendowane odpowiedzi

  • Członkowie klubu

Dla tych co za mocno poszaleli na placu i stracili wspomaganie, zamieszczam opis jak samodzielnie wymienić pompę wspomagania w E90 320i N46.

 

Objawy:

Podczas kręcenia kierownicą pompa wyje i w miarę zwiększania skrętu, wspomaganie jest coraz słabsze. Po otwarciu maski, jeśli mamy dolną osłonę silnika, mamy taki oto widok:

http://images81.fotosik.pl/190/149e19d6c32a6339med.jpg

 

Potrzebujemy:

Nową pompę. Nr 7617 955 134 (ja kupiłem używaną za 300 zł, bo chciałem sprawdzić, czy jest to wina przewodów czy pompy, okazało się że po wymianie jak ręką odjął, więc pompa została).

http://images84.fotosik.pl/190/3d7aa0539617975emed.jpg

 

Olej ATF. Ja kupiłem Mobila bo taki mieli nastacji paliw

http://images81.fotosik.pl/190/b7d951e6ebb294a3med.jpg

 

Pierścień uszczelniający 07119906463 - 2 sztuki (nie pamietam jaka średnica, ja poszedlem do sklepu z uszczelnieniami i rzuciłem im to na stół, zapłaciłem 4 zł i dostałem to co chciałem)

 

Klucze: Oczkowy 16 mm, 22 mm

TORX 40 (ja używałem nasadki i giętego) i TORX 25

Srubokręt płaski

Szczypce

Dużą strzykawkę tzw. żanetę

Przewody gumowe

Butelka pastikowa na stary olej

2 lewarki

 

 

Ściągamy wlot powietrza, odkręcamy 3 śruby. TORX 25

http://images82.fotosik.pl/190/89a7fe0c267591f2med.png

 

Luzujemy 3 śruby trzymające koło pasowe pompy wspomagania. TORX 40

http://images83.fotosik.pl/190/e644968f9c5719d2med.jpg

 

Zdejmujemy pasek wielorowkowy. Klucz oczkowy 16 mm. Zakładamy klucz na napinacz i kręcimy do oporu w kierunku, tak jak pokazuje strzałka na zdjęciu. Robimy to z wyczuciem bo sprężyna stawia spory opór i żeby nam nie wyskoczył klucz, bo wtedy szybko odbije. Ściągamy pasek i powoli wracamy z napinaczem.

http://images82.fotosik.pl/190/5d964165f33d70eemed.jpg

 

 

Wykręcamy całkiem 3 śruby (te co wcześniej poluzowaliśmy) trzymające koło pasowe. Koło trzyma się na wcisk, ale jest na tyle spasowane , że może ciężko schodzić. Ja pryskałem WD40 i ruszałem delikatnie na boki ciągnąc do siebie.

 

 

Odkręcamy korek zbiornika i wyciągamy strzykawką tyle oleju ile się da.

http://images83.fotosik.pl/190/eaec68c51da16422med.jpg

 

Podkładamy szmaty w okolice pompy, a dokładnie tam gdzie jest gumowy wąż doprowadzający olej do pompy (gruby). Trochę wyleci tamtędy oleju, więc albo coś próbujemy podstawić i łapać, albo brudzimy i później wycieramy.

http://images82.fotosik.pl/190/0b9c6b24ccad1468med.jpg

 

Następnie ściągamy metalową obejmę na tym wężu. Wystarczy włożyć płaski śrubokręt w miejsce pokazane na zdjęciu i wcisnąć go mocniej. Opaska wypnie się sama.

http://images82.fotosik.pl/190/aa429da621389e2bmed.jpg

http://images81.fotosik.pl/190/8dc1b37b2df91153med.jpg

 

Bierzemy klucz oczkowy 22 mm i odkręcamy przewód ciśnieniowy

http://images84.fotosik.pl/190/d293e043ba44d412med.jpg

 

Odkręcamy 6 śrub trzymające pompę. 4 z lewej strony i 2 z przodu. TORX 40

http://images84.fotosik.pl/190/48f27d3120df03c3med.jpg

 

Dwie pod pompą

http://images83.fotosik.pl/190/7bb135b86bbfd779med.jpg

 

Dwie nad pompą

http://images82.fotosik.pl/190/b05f8d1e03a7b80fmed.jpg

 

Dwie z przodu

http://images81.fotosik.pl/190/e3dad9a0ae2f3cbdmed.jpg

 

 

Mamy pompę w rękach.

 

Teraz czas na wyciągnięcie maksymalnej ilości oleju pozostałej w układzie. Ściągamy wąż powrotny oleju do zbiornika (obejmę metalową ściągamy identycznie jak wcześniej) i umieszczamy wąż gumowy na wcisk. Stawiamy blisko butelkę na zużyty olej, żeby z tym nie biegać i chlapać po wszystkim.

http://images81.fotosik.pl/190/114a937428bd3525med.jpg

http://images84.fotosik.pl/190/ca03ad9c05417496med.jpg

 

Całkowitą ilość oleju, którą udało mi się wyciągnąć z układu widać na zdjęciu. Całkiem sporo.

http://images81.fotosik.pl/190/6c67944858862991med.jpg

 

Jako, że pompa uległa zatarciu, i w układzie pływały opiłki (wygląda jak brokat, widoczny na zdjęciu poniżej) to starałem się wyciągnąć jak najwięcej oleju z układu, a także wyczyścić zbiornik.

http://images82.fotosik.pl/190/72d24b04bbc512b8med.jpg

 

Odkręcamy zbiornik. Jak zobaczymy do środka zbiornika, widzimy plastikowy element przykręcony jedną śrubką. Jest to sitko, ale my widzimy tylko górną jego część. Czyścimy ten element z góry.

http://images84.fotosik.pl/190/c908e5481831d3b2med.jpg

http://images84.fotosik.pl/190/add3ca73e98ac730med.jpg

 

Następnie odkręcamy sitko i odwracamy. Czyścimy ile możemy i płuczemy całość, aż będziemy zadowoleni z efektu, następnie suszymy. Skręcamy to sitko i montujemy zbiornik na miejsce.

http://images84.fotosik.pl/190/f4f5a9d0b5abc618med.jpg

http://images83.fotosik.pl/190/f1a899028e120430med.jpg

 

Jak już mamy wszystko porobione, zaczynamy składanie.

 

Montujemy pompę. (trzeba zgrać pompę wspomagania z pompą wody, one są na jednaj osi i trzeba odpowiednio ułożyć "widełki" na pompie wspomagania, żeby weszły w odpowiednie miejsca w pompie wody)

http://images83.fotosik.pl/190/76ef90645c280417med.jpg

 

Montujemy wąż ciśnieniowy pompy. (zakładamy dwie nowe podkładki)

http://images83.fotosik.pl/190/cca206b254442713med.jpg

 

Montujemy gumowy wąż doprowadzający olej do pompy i wąż powrotny do zbiornika. (metalową opaskę ściskamy szczypcami, aż zaskoczy haczyk na wypust z kulką)

http://images81.fotosik.pl/190/8dc1b37b2df91153med.jpg

 

Zakładamy koło pasowe i łapiemy 3 śrubami (dociągniemy później, jak już będziemy mieli założony pasek)

Zakładamy pasek wielorowkowy.

Dokręcamy 3 śruby trzymające koło pasowe.

Zalewamy zbiornik nowym olejem.

 

Podnosimy samochód z dwóch stron.

http://images84.fotosik.pl/190/4686de5fe4d895a8med.jpg

 

Czas na odpowietrzenie układu:

Uzupełniamy zbiornik oleju.

Uruchamiamy silnik i gasimy, sprawdzamy ile oleju wciągnęło i uzupełniamy. Ponownie uruchamiamy i jeśli jest wszystko ok, zaczynamy powoli kręcić w jedną, a później drugą stronę, kontrolując poziom w zbiorniku. W ten sposób odpowietrzamy. Robimy tak aż odpowietrzymy.

 

Jazda próbna. (u mnie podczas jazdy i skręcania w lewo, słychać było bulgotanie i trochę czułem opory na kierownicy. Myślałem, że pompa jest trefna i zajmę się tym na następny dzień, więc zostawiłem tak na noc. Na następny dzień objawy zniknęły, czyli wszystko się odpowietrzyło i jest ok. Wymieniałem pompę miesiąc temu i do dzisiaj jest ok, wszystko pięknie pracuje.

 

Jak macie pytania to pytajcie. Tak jak napisałem wyżej, pompę wymieniałem miesiąc temu, więc mogłem pomylić np. rozmiary kluczy bo piszę z głowy, ale myślę, że będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.