Skocz do zawartości

[EXX] Wymiana oleju i regeneracja mechatronika 6HP19Z


tuiko

Rekomendowane odpowiedzi

Witam postanowiłem zrobić coś dla potomnych i przygotować pełną instrukcję wymiany oleju oraz regeneracji mechatronica w skrzyni 6HP19Z skrzynia „twardo” zmieniała biegi głównie 1-2 2-3 i czasem „kopła” w plecy szukałem szukałem i instrukcji typy "krok po kroku" nie znalazłem więc taką też stworzyłem myślę że komuś może się przydać :D :norty:

 

Dodam że nie jestem mechanikiem ale lubię "pogrzebać" więc opis należy traktować jako wskazówkę w takiej naprawie - ja zrobiłem tak jak opisałem autko jeździ i ma się dobrze :D lecz nie dam sobie głowy uciąć że gdzieś powinienem wedle sztuki zrobić inaczej

 

Części załatwił Sebek z 7er motoshop24 (allegro) mimo iż był baardzo nietypowy separator mechatronica w tej skrzyni udało się mu ją dobrać z 5 rodzai bezbłędnie ;-) a cały zestaw wygląda tak

 

-separator mechatronica

-tłoczki mechatronica w moim przypadku 7szt

-adapter mechatronica

-tuleja elektroniki

-10l oleju do 6hp

 

cały zestaw 1300zł wraz z przesyłką 

 

Więc zaczynamy całą wymiana przebiegła w warunkach „garażowych” bez podnośnika który bardzo jest przydatny w późniejszym etapie więc rozwiązałem to inaczej i samochód został podniesiony i ustawiony na klockach tak by był w powietrzu i co ważne równo. Najlepiej jak olej jest lekko nagrzany wtedy wszystko ładnie ścieknie.

 

Odkręcamy sobie śrubę spustową i spuszczamy olej z miski olejowej mi zleciało ok. 4,5l

http://hard-comp.pl/6hp19/1.JPG

 

Odkręcamy sobie miskę olejową zostawiając/popuszczając po 1 śrubie na rogach gdyż w misca nadaj jest dużo oleju i możecie mieć prysznic :norty: więc gdy odkręcimy wszystko przytrzymujemy ręką miskę i odkręcamy pozostałe poluzowane 4 śruby przyda się do tego 2 osoba chyba że ktoś jest mobilny to nie :D pamiętamy także o tym że trzeba wpierw zdemontować aluminiową osłonę która jest od strony wydechu oraz o odkręceniu mocowania wydechu oraz pokrywy skrzyni wszystko zaznaczone na powyższym zdjęciu

http://hard-comp.pl/6hp19/2.JPG

 

 

Sprawdzamy sobie stan magnesów u mnie był nalot ale nie było opiłków więc nie jest źle

http://hard-comp.pl/6hp19/3.JPG

 

Więc mechatronic już widzimy na oczy pozostało jeszcze ok. 3-4 litry oleju do spuszczenia który znajduje się w górnej części skrzyni i zejdzie po odkręceniu mechatrinica więc bardziej brudna strona spuszczania oleju ;-) ja zrobiłęm to tak że podłożyłem misę i pozostawiłem mechatronik na 3 popuszczonych do połowy śrubach i po prostu poczekałem aż większość oleju zejdzie z skrzyni. Lecz przed odkręceniem mechatronika pamiętamy by odciągnąć białe zabezpieczenie tulejki elektroniki oznaczone nr 1 później odpinamy przewód i wyciągamy tulejkę z mechatronika na zdj nr 2 trzeba to zrobić jako pierwsze gdyż w innym wypadku nie zdejmiemy mechatronika, następnie odkręcamy tylko te śruby zaznaczone na czerwono i mechatronik powinien bez problemów zejść

http://hard-comp.pl/6hp19/4.png

http://hard-comp.pl/6hp19/5.JPG

 

 

Tak wygląda skrzynia bez mechatronika :D w zaznaczonym miejscu znajduje się tzw adapter który także trzeba wymienić na nowy u mnie już zdemontowany

http://hard-comp.pl/6hp19/6.png

http://hard-comp.pl/6hp19/7.JPG

 

Olej także już nie ciekawy jak widać

http://hard-comp.pl/6hp19/8.JPG

 

Tak wygląda zdemontowany mechatronik

http://hard-comp.pl/6hp19/9.JPG

 

Jako pierwsze musimy zdemontować elektronikę nic prostszego :norty: mamy tutaj 2 rodzaje szpilek krótkie (kolor żółty) krótkie skręcają mechatronik do kupy oraz długie (kolor czerwony) którymi jest przykręcona elektronika więc odkręcamy wpierw długie szpilki i ściągamy elektronikę która jest prócz śrub usadowiona także na dwóch bolcach (kolor niebieski) więc robimy to delikatnie równo i spokojnie a powinno być bez ofiar :P

http://hard-comp.pl/6hp19/10.JPG

http://hard-comp.pl/6hp19/11.JPG

 

 

Mechatronika z zdemontowaną elektroniką

http://hard-comp.pl/6hp19/12.JPG

 

Gdy już zdemontujemy elektronikę odkręcamy resztę śrub pozostawiamy mechatronikę tak jak jest czyli tak by część z zaworami była u góry i rozpoławiamy delikatnie śrubokrętem w taki sposób by dolna część została nam razem z separatorem mechatronika w ten sposób unikniemy rozsypania się kulek wodzików itp.

http://hard-comp.pl/6hp19/13.JPG

 

Następnie bierzemy dolną część układamy ją separatorem do góry i delikatnie go podważamy separator bez użycia zbytniej siły powinien się odkleić po czym naszym oczom ukaże się takie coś :)

http://hard-comp.pl/6hp19/14.JPG

 

Zdjęcie poniżej przedstawia umieszczenie plastikowych drobnych kulek (kolor czerwony) wodzików szarych (kolor szary) wodzika niebieskiego (kolor niebieski) filterka (kolor żółty) „dzwonków” jak zwał tak zwał :norty: (kolor zielony) oraz tłoczków (kolor czarny)

http://hard-comp.pl/6hp19/15.JPG

 

Całość elementów demontujemy szczegółowo czyścimy cały aluminiowy panel ja czyściłem w benzynie ekstrakcyjnej i układamy wszystkie kulki itp. Z powrotem oraz oczywiście nasze nowe wymienione tłoczki. Moje stare jeszcze wcale nie były takie tragiczne w sensie że płaskie najgorsze były z 2 i 3 biegu czyli te co „kopały”

http://hard-comp.pl/6hp19/16.JPG

 

Po wymyciu i poskładaniu do kupy bierzemy się za stronę górną z zaworami tu rzecz prostsza odkręcamy listwę która trzyma zawory i demontujemy je, po prostu trzeba je wyciągnąć gdyż siedzą tylko na uszczelkach i dokładnie myjemy tak by w filterkach które są na końcach zaworów nie było żadnego brudu, pozostałą część także czyścimy/wydmuchujemy zwracamy uwagę na to w którym miejscu znajduje się dany zdemontowany zawór gdyż nie są one takie same i muszą zostać zamontowane dokładnie w te miejsca z których zostały zdemontowane :)

http://hard-comp.pl/6hp19/17.JPG

 

A oto i poskładane oraz wymyta górna część

http://hard-comp.pl/6hp19/18.JPG

 

Teraz składamy wszystko w całość czyli bierzemy dół dokładnie układamy separator i kładziemy bardzo powoli i starannie górę następnie skręcamy wszystkie krótkie szpilki momentem jak gdzieś w mądrym manualu wyczytałem 8-10nm

http://hard-comp.pl/6hp19/19.JPG

 

Później dokładamy elektronikę i zwracamy uwagę na to by jeden z siłowników spasował w swoje miejsce tak jak jest zaznaczone na zdjęciu poniżej i także skręcamy 8-10nm u mnie klucz dynamometryczny trochę przedpotopowy pożyczony od sąsiada ale działa i to się liczy :norty:

http://hard-comp.pl/6hp19/20.JPG

http://hard-comp.pl/6hp19/21.JPG

 

Gdy już mamy wszystko poskręcane i gotowe do montażu do skrzyni zakładamy adapter w skrzyni i montujemy mechatronikę zwracając uwagę by owy tłoczek także dobrze wskoczył w uchwyt z drążka zmiany biegów

http://hard-comp.pl/6hp19/22.JPG

 

Mechatronik dokręcamy do skrzyni także momentem 8-10nm zwracając uwagę na kolejność dokręcanych śrub

http://hard-comp.pl/6hp19/23.png

 

Gdy mamy przykręconą mechatronikę na soje miejsce sprawdzamy jak wygląda płaszczyzna w skrzyni gdzie przychodzi uszczelka miska oleju, czy jest czysta jeśli nie czyścimy tak by ją nie porysować jeśli jest czysta przykręcamy miskę momentem max 10nm +/-1nm inaczej miska może pęknąć ja dokręcałem 9nm i nic nie cieknie także zważamy na kolejność dokręcania

http://hard-comp.pl/6hp19/24.png

 

Więcej zdjęć z mojej strony nie będzie bo padł aparat :roll: ale teraz to już łatwizna pozostaje nam porządnie zalać skrzynię olejem więc odkręcamy wlew oleju który znajduje się z boku skrzyni

http://hard-comp.pl/6hp19/25.png

 

Ja zalewałem skrzynię w taki sposób iż w zakrętce z banki oleju zrobiłem 2 dziury do pierwszej przyszedł 1 gruby waż do 2 cieńszy. Gruby został włożony do wlewu w skrzyni a do cień kiego zapodałem powietrze z kompresora :norty: działało to bardzo dobrze.

 

Więc wlewamy olej aż nam zacznie się przelewać z wlewu mi weszło na pierwszy raz ok. 5l jak przeleci zakręcamy wlew wsiadamy do samochodu odpalamy i wachlujemy powoli z 3-4 razy pomiędzy P, R, N, D później dajemy na P samochód pozostawiamy włączony !

szybko udajemy się pod auto odkręcamy wlew i uzupełniamy aż znowu przeleje za drugim razem mi weszło jeszcze ok. 3,5l jak przeleje zakręcamy i do samochodu wyłączamy kontrolę trakcji dajemy D i powoli rozpędzamy samochód w powietrzu do 80km/h tak by wszystkie 6 biegów wskoczyło dlatego też łatwiej jest jak samochód jest podniesiony :) lecz nie może być podniesiony tylko tył bo samochód musi być prosto. Dajemy na P i czekamy aż skrzynia nagrzeje się do ok. 30 stopni jak się ją chwyci ręką musi być taka letnia odkręcamy wlew i dolewamy aż przeleje mi weszło jeszcze ok. 200ml zakręcamy wlew wyłączamy samochód i mamy zlaną skrzynię olejem :cool2:

 

później w moim przypadku skrzynia działała jeszcze gorzej niż przed wymianą lecz po usunięciu adaptacji skrzyni impą i zrobieniu ją ponownie 5 przejazdów powoli od 0-80km/h skrzynia musi w tych prędkościach wrzucić wszystkie 6 biegów po czym wyhamowujemy bardzo powoli do 0 i tak 5 razy

 

po tym zabiegu skrzynia działa jak nowa ;-) i jest odczuwalna różnica przestała kopać między 1-2 2-3 płynniej zmienia biegi itp.

 

Cała ta instrukcja została stworzona przeze mnie w oparciu o tematy które wyczytałem tutaj na forum z manualów ZF oraz dzięki pomocy Seby z 7er więc wielkie dzięki ! myślę błędów dużo nie było jeśli tak proszę mnie nakierować poprawimy instrukcję w każdym bądź razie samochód jeździ nic się nie dzieje więc jest myślę ok. ;)

Edytowane przez tuiko
Bayerische Motoren Werke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 67
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Ciekawie to wygląda od środka, ale ja bym się chyba w tym wszystkim pogubił, na razie zostaje mi tylko wizyta u mechanika.

 

 

nie ma wcale takiej tragedii tylko groźnie wygląda :cool2: grunt to spokój opanowanie i dokładność i pójdzie jak po maśle :D

Bayerische Motoren Werke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Świetna instrukcja :cool2:

 

Powiedz, przy jakim przebiegu zaczęły się u Ciebie problemy ze skrzynią i jak mocno szarpała przy zmianie biegów? Czuję przy mojej skrzyni tak jakby lekko pociągnięcie skrzyni przy zmianie biegu.

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki :D no u mnie 1-2 2-3 było czuć wyraźną zmianę biegów i czasem "kopnięcie" w plecy przebieg 180 000 u mnie cały zabieg przeprowadzony starannie trwał ok 7h ale dla efektu było warto :norty:
Bayerische Motoren Werke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

O.k. kopniakow narazie nie czuję wiedz skuszę się najpierw tylko na wymianę oleju i aktualizację. Czas pokaże a miska nie jest tak tragicznie droga wiedz jak miało by się pogorszyć będę wiedzieć co robić :)

 

A zacinala ci się po spuszczeniu nogi z gazu na wyższych obrotach np. na 2 biegu 3.000obr/min noga z gazu i brak redukcji na wyższy bieg? Co prawda w ciągu 50kkm przytrafiło się to dwa razy ale i tak trochę mnie to zaniepokoilo.

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to ja 182 000 i też głównie trasa :D wymień olej i zobaczysz efekty no chyba że całość za jednym razem w tym iż wiadomo ok 400zł więcej to wyjdzie ale jak nie masz objaw "kopania" ani szarpania przy np dojeżdżaniu do skrzyżowania gdy skrzynia redukuje to tłoczki będziesz mieć ok więc bezsensu to mienić w całości ja bym tylko wymienił jeszcze adapter oraz tuleje elektroniki przy wymianie oleju bo jak chcesz cały olej wymienić to i tak musisz mechatronika popuścić żeby ci zleciał olej z górnej części skrzyni co wiąże się z tym że odkleisz adapter który według zasady się wymienia bo pewnie już będzie odciśnięty i przy ponownym montażu nie będzie szczelny :)
Bayerische Motoren Werke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jak trzeba to trzeba :) cena czesci nie gra aż takiej dużej roli ale nie chciałbym ruszać czegoś co jeszcze działa :)

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:D zależy od użytkownika ja kupiłem to auto w sierpnie br i tak było od początku wiedziałem co to jest bo już raz to przerabiałem lecz poprzedni właściciel serwisował auto w aso i jak aso mu mówiło że jest ok to też problemu nie widział ja lubię lub muszę mieć technicznie wszystko na tip top więc to zrobiłem :D
Bayerische Motoren Werke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
kolego skrzynia za każdym razem Ci kopała??? ja zauważyłem że kopie mnie w tył tylko przy zmianie biegu z 2 na 3. Nie jest to zawsze. Zazwyczaj mam tak : rano ruszam do pracy i po około 10 min jazdy po mieście zaczyna mnie kopać w plecy właśnie przy zmianie z 2 na 3 i przy tym przeciąga bieg do 2200tyś obr. Kilka razy kopnie i przestaje i za jakiś czas znowu kopnie. Myślisz że też będzie winny tłoczek ten gumowy?? Pozdro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie zawsze kopała ale zmiany biegów 2-3 było czuć 1-2 także może a nie musi przeciąganie może być spowodowane także olejem lub hydrokinetykiem ile tam masz przelatane ? ja bym na sam początek próbować upgrade softu i adaptację u mnie niestety nie pomogło więc regenerowałem mechatronika :)
Bayerische Motoren Werke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie zawsze kopała ale zmiany biegów 2-3 było czuć 1-2 także może a nie musi przeciąganie może być spowodowane także olejem lub hydrokinetykiem ile tam masz przelatane ? ja bym na sam początek próbować upgrade softu i adaptację u mnie niestety nie pomogło więc regenerowałem mechatronika :)

 

Adaptacje skasowaliśmy - pomogło na tydzień czasu :P Teraz znowu kopie z 2 na 3 choć nie jest to regułą - nie kopie zawsze.

Edytowane przez crm1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oj to sporo już masz nalatane ale lepiej tyle i wiadomo niż 180 000 kręcone :D to powiem ci że mogą to być te tłoczki zależy ile auto latało głównie po mieście jak dużo to z pierwszych biegów na pewno będą już zjechane ja mam 183000 i jak to robiłem miałem bodajże 180 000 i 1,2,3 bieg był już sporo zjechane więc u ciebie jak nikt z tym nic nie robił to na 100% będzie podobnie :) ale sprzęgło hydrokinetyczne także może być już na wykończeniu przy tym przebiegu chodziarz nie wierzę że już go ktoś szybciej nie mienił/regenerował
Bayerische Motoren Werke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak chodzi mi o konwerter powiem ci tak jak już to chcesz robić to sobie zaraz wymień ten konwerter bo przypuszczam że jak nowy olej zalejesz to i tak go będziesz mienić za chwilę ja go nie mieniłem i teraz mam 184000 i czuję że już też powoli zaczyna po przejechaniu 4000 wariować w sensie czasem obroty zafalują itp więc i tak to będę musiał robić a mogłem za 1 razem :) cały problem polega na tym iż jak w skrzyni nie był mieniony olej to bywa czasem tak że po wymianie jest ok a czasem nowy wypłucze cały syf i coś się rozjedzie i najczęściej jest to konwerter taką informację dostałem od znajomego co robi skrzynie i myślałem że zaoszczędzę bo sam mi mówił że mam se to zaraz wymienić przy tym przebiegu gdyż jest od nowości i tak będzie czego nie zrobiłem a tak trzeba to będzie jeszcze zrobić na lato jak dotrwa bo na razie nie jest źle ale już się coś dzieje w tym że panowie od skrzyń twierdzą że nic się nie dzieje i skrzynia chodzi idealnie może ja jestem po prostu przewrażliwiony hehe ;)
Bayerische Motoren Werke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 4 tygodnie później...
Po jakim przebiegu powinno wymienić się olej w skrzyni? Bo w serwisie powiedzieli że nie wymienia się oleju w tej skrzyni.

 

Producent samochodu twierdzi że olej jest dożywotni (Longlife), producent skrzyni ZF twierdzi, że olej należy wymienić przy mieszanym użytkowaniu (miasto, trasy) co 100.000 mil, co odpowiada 160.000km. Zależy więc do czyich zaleceń wolisz się stosować :wink: W przypadku skrzyń z rodziny ZF6HP (sześciobiegowe) jedyny rekomendowany olej to ZF Lifeguard 6 (żółty)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na forum 7er wszyscy tego leją do 6hp . http://www.ravenol.pl/plyny-atf-do-przekladni-automatycznych/16-ravenol-atf-fluid-6-hp.html

Możesz sam sprawdzic jaki olej potrzebujesz http://www.ravenol.pl/dobierz-olej

Jaki masz przebieg auta?????

Ja mam 260 kkm i olej oryginalny. Auto śmiga i na razie nie ruszam. :D

images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.