Skocz do zawartości

Wymiana rozrzdu - opis M57, M47


Rekomendowane odpowiedzi

Witojcie

Chciałem się podzielić z wami jak, rozbebeszyć prawie cały silnik, żeby dostać się do łańcucha rozrządu. Niestety to nie duży fiat, gdzie wystarczało mieć młotek, przecinak i kluczyk nr 10.

Zanim zacznę, chciałbym was przestrzec przed pospolicie występującymi i drogimi wymieniaczami części. Na YouTube możecie tez znaleźć sporo filmów z nagranymi odgłosami rozrządu.

UWAGA dźwięki te mogą być generowane przez konwerter skrzyni biegów, a nie rozrząd. Dźwięk rozrządu jest słyszalny tylko w przedniej części silnika(od strony chłodnicy), ponieważ tam trze wyrobiony łańcuch o prowadnice napinaczy. Czy łańcuch jest wyrobiony czy nie łatwo można sprawdzić po odkręceniu śruby (korka) w miejscu gdzie blokowany jest napinacz prowadnicy górnej. Gdzie on jest pokarze dalej na fotach. Tłok napinacza ma około 2,5cm. Przy normalnym, nie rozciągniętym łańcuchu, wystaje on około 1cm. Przez korek, jak się uprzemy zobaczymy napinacz dolnego łańcucha. Jeżeli obydwa wystają około 1cm NIE DAWAJCIE SIĘ ROBIC W BAMBUKO I NACIAGAC NA WYMIANY LANCUCHOW. Nie prawda jest ze silniki M47 i M57 maja defekt fabryczny i rozpadają się przy 160-180tys kilometrów. Oczywiście w zależności od użytkowanie łańcuch można wymieniać od 350 do 400 czy w niektórych przypadkach 500tys km. Tak, wystarczy często zmieniać olej, pokonywać długie trasy, tak aby silnik był dobrze rozgrzany, lać dobre oleje, nie cisnąć jak sowizdrzoł non stop 200km/h i oczywiście nie wymieniać olei u wujka Janka- pospolitego wymieniacza części. Dlaczego, to tez opisze poniżej.

Zaczynamy. Wiemy ze na blacie mamy 150tys km, a łańcuch rozciągnięty jak szmata- norma w Polsce przy autach z realnym przebiegiem 500tys km. Jedziemy do sklepu. Tu dwie opcje. Możemy szarpnąć się na jakieś komplety łańcuchów, zębatek, napinaczy… Pytanie, po co? Tak jak było to w przypadku opisanym ładnie przy modelu BMW e39 kupujemy dolny i gorny lancuch rozrządu + uszczelniacz walu. Nic więcej nam nie potrzeba. Kola zębate wyrabiają się w minimalnym stopniu, a prowadnice przy wypierdzianym łańcuchu tylko na ich końcach, w miejscach gdzie przy nowym łańcuchu nie będą ich nawet dotykały. Całość części to koszt 360zl w 2014roku.

Oprócz części musimy mieć ściągacz do zębatki pompy wysokiego ciśnienia. W sklepach internetowych to koszt z wysyłka około 60zl – Uwaga nie kupujcie jakieś cudownych zestawów do ustawiania rozrządu, no chyba ze macie warsztat i szastacie kasa.

W spokojnym garażu, czystym, otwieramy maskę i zaczynamy rozkręcanie. Wypinamy akumulator. Osłona silnika- również i dolne osłony plastikowe. Rozkręcamy przedni pas, tak, aby dostać się do chłodnicy. Podstawiamy wiadro lub miskę i spuszczamy płyny. Wyciągamy zabezpieczenia z przewodów i wyciągamy chłodnice wraz z wentylatorem. Przy okazji odkręcamy przewód interkulera. Wykręcamy kolektor dolotowy(jak są w nim jeszcze klapki, to wypad z nimi), rozkręcamy filtr powietrza i wyciągamy go wraz z cala obudowa. Oczywiście, żeby się do niego dostać trza jeszcze wyciągnąć filtry klimy i rozpórkę kolumn Mcpirson

Foto1 http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bc9b2d30b34afa7f.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bc9b2d30b34afa7f.html

Mamy teraz na wierzchu wszystkie kabelki i przewody od wtryskiwaczy. Po kolei ściągamy wtyczki z wtryskiwaczy, odkręcamy przewody wysokiego ciśnienia. Musimy wyciągnąć wtryski, bo bez tego nie ściągniemy pokrywy wałków rozrządu. Wtryski maja jarzma na dwie śruby fi8 odkręcamy wszystkie jarzma. Nie mamy narzędzia do wyciągania wtryskiwaczy. To może być problem przy wyłechtanym silniku. Do 400tys poradzimy sobie jak na załączonym obrazku, najtańszymi szczypcami lub kombinerkami.

Foto 2 http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fe3c71a3142f092b.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fe3c71a3142f092b.html

Zapieramy rączkę od szczypiec o rant wtrysku i wystającą śrubę. Nie używając magicznie wielkiej siły naciskamy szczypce i wtrysk powinien nam wyjść do góry. Zresztą po odkręceniu jarzma gdy złapiemy za wtrysk, powinien nam on się ruszyć lekko lewo-prawo. Jeżeli siedzi na sztywno, to niestety będziemy musieli poszukać wybijaka do wtrysków(rzadko się zdarza w BMW)

Odkręcamy śruby mocujące. Ściągamy dekiel silnika.

UWAGA. Do pokrywy będą przymocowane przewody do sterowania turbiny(pod filtrem powietrza)-demontujemy je. Oprócz tego całkiem z tylu będzie przykręcony groby kabel z kompa- bardzo nieporęczne dojście.

Foto 3 http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1e811403b294ad2f.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1e811403b294ad2f.html

Już widzimy górny łańcuch. Zabieramy się za rozkręcenie recylkulatora spalin, pompy wspomagania, alternatora, termostatu, pompy wody, rolek napinacza. UWAGA nie odkręcamy kompresora klimy- nie trza. Ściągamy tylko pasek strecz-bez napinacza- samonapinający się. UWAGA sprawdzamy stan rolek napinaczy. Jeżeli nie maja luzów smarujemy je wysokogatunkowym smarem przy pomocy strzykawki 2ccm i obciętej na 5mm grubej igły. Wystarczy to na następne 100tys km. Rozkręcamy alternator i ściągamy obudowę. Smarujemy łożyska. Przy przebiegu 200tys będą w nim wyjechane szczotki. Kupujemy szczotki w cenie 4,50zl/sztuka i wlutowujemy. Prze przebiegu 300tys(o ile wcześniej się alternator nie rozsypał i nie był wymieniany), padnięty będzie komutator wirnika. Kupujemy nowy w cenie 6,50 + koszty wysyłki i wlutowujemy nowy. Alternator zregenerowany na następne 200tys km.

Foto 4 http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/dffc0cec7e533e95.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/dffc0cec7e533e95.html

 

Sprawdzamy kolektor. Do roku 2008 był wykonany z blachy nierdzewnej. To jest prawdziwa wada fabryczna. Po lifcie wrócono do żeliwa. Nierdzewka pęka niestety. Stety jest tez łatwa do pospawania mig magiem i drutem nierdzewnym jak widać na foto.

Warto tez przy okazji sprawdzić świece żarowe.

UWAGA nie siłujmy się, jak się nie chce wykręcić. Posmarujcie ja olejem silnikowym i po prostu trza tak pojeździć ze 2 tydnie powtarzając nawilżanie olejem w międzyczasie. Jak już sobie poradzimy z wykręceniem, polecam nowa świece posmarować lekko smarem grafitowym.

UWAGA świece dokręcamy lekko nie jak fizol na maxa!

Mamy na wierzchu już cala pokrywę rozrządu. Teraz blokujemy wal korbowy. Jak w poprzednich modelach za pomocą pręta 12mm(ja użyłem gwintowanej szpilki z marketu budowlanego) zatemperowanego na końcu na fi8mm i długości około 15cm. Krzywki wałków rozrządu ustawiają się nam obydwie w lewa górna stronę.

Foto 5 http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/edd4116dde8e286c.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/edd4116dde8e286c.html

 

Jest jeszcze czas żeby zaoszczędzić sobie roboty i kosztów. To jest właśnie śruba, po odkręceniu której widać w jakim stanie mamy łańcuch rozrządu. Jak napinacz wystaje tylko 1cm szkoda dalszego rozbierania. Patrzymy na stan napinacza głębiej, od dolnego łańcucha. Jest on z tylu za przednim, górnym łańcuchem.

Rozkręcamy dalej. Na zębatce walka rozrządu w głowicy pisakiem permanentnym zaznaczamy sobie kreskami położenie zębatki(ma ona spora tolerancje wiec jest to bardzo ważne). Patrzymy, która z 3 śrub nie da się odkręcić. Zapamiętujemy ja lub oznaczamy sobie. Odblokowujemy silnik i kręcimy walem do momentu jak śruba nam wyjedzie do odkręcenia. Odkręcamy ja. Z powrotem wracamy z silnikiem do zablokowania walu. Teraz odkręcamy pozostałe 2 śruby. Nie martwimy się napinaczem, bo i tak będziemy przecież ściągać pokrywę. Ściągamy zębatkę. Odkręcamy śruby mocujące prowadnice łańcucha. Wyciągamy do góry prawa prowadnice – ta z żółtawego plastiku. Wyciągamy zębatkę walka rozrządu. Przesuwamy prowadnice- ta czarna od napinacza- i pod nią mamy ostatnia śrubę mocująca nasza pokrywę.

foto 6 http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e7fed77c4499abff.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e7fed77c4499abff.html

UWAGA warto odkręcić kilka kolejnych śrub z miski olejowej, bo to pozwoli nam na większy luz przy wyciąganiu dekla. Dekiel ma specjalne wypusty-miejsca do podważenia go. Jak nie chce łatwo iść to znaczy ze gdzieś nie odkręciliśmy śruby jakiejś. Po odkręceniu wszystkich, dekiel stosunkowo łatwo odchodzi.

Foto 7 http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/65a2e671020a27d4.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/65a2e671020a27d4.html

Napinacze blokujemy najlepiej wiertłami fi4mm obróconymi naturalnie dupą do silnika. Po prawej stronie widać pompę wysokiego ciśnienia. To do niej będzie nam potrzebny ściągacz. Jest pewne ułatwienie w tym wszystkim. Nie musimy się specjalnie przejmować ustawieniami pompa wal. Interesuje nas tylko ustawienie wal- walki rozrządu. Wal silnika mamy zablokowany wiec się nie przekręci i jak nie cudujemy przy walkach rozrządu, to znaczy nie rozkręcamy nic więcej poza zębatka łańcucha, uda nam się wszystko zmontować bez specjalnych cudownych blokad rozrządu. Pisakiem zaznaczyliśmy sobie położenie zębatki względem walka i tak musimy to zmontować.

UWAGA. Łańcuchy rozrządu nie maja specjalnych zaznaczonych ogniw jak to było w poprzednich modelach

UWAGA po wymianie uszczelniacza walu dostaniemy zimering nie oryginalny tylko zamiennik ze standardowa sprężynka w środku. Wkładając pokrywę z powrotem pamiętajmy żeby robić to pomału, delikatnie cały czas dopasowując uszczelniacz do walu. W przeciwnym wypadku, uszczelniacz się podwinie i spadnie nam sprężynka zimeringu. Spowoduje to późniejsze wycieki oleju. Dekiel rozrządu możemy dla pewności posmarować silikonem technicznym i tez UWAGA smarujemy dosłownie cienka przezroczysta warstwa- nie walimy jak fizol kilograma sylikonu!

Ostatnia UWAGA. Na focie z wiertłami, już ta cześć jest zdemontowana. Pomiędzy papa wysokiego ciśnienia, a walem wystaje pomarańczowy cycek z plastiku. Ma on w sobie małą dziurkę średnicy 1mm i jest odpowiedzialny za smarowanie dolnego łańcucha. To jest właśnie element który może nam spierdzielić łańcuch o ile wymieniamy oleje u wujka Józka z brudnymi lapami. Totolotek- wystarczy jedno ziarnko piaski o średnicy 2mm i odrobina szczęścia. Po zatkaniu tego otworu mamy o wiele gorsze smarowanie dolnego łańcucha. To faktycznie może spowodować jego szybsze zużycie i w następstwie zerwanie.

Pozostaje mi wam życzyć powodzenia. Pamiętajcie żeby nie dowalać śrub po fizolsku na maxa( zwłaszcza przewodów wysokiego ciśnienia od wtrysków. Jak dowalicie, to pognieciecie końcówki i będzie wam ropa ciekła. Montaż powrotny w odwrotnej kolejności. Nie dopisywałem co prawda szczegółów typu ściągnij wtyczkę z tego czujnika i odkręć te śrubkę a potem tamte. Liczę na wasza inteligencje, bo inaczej opis zajął by 2 x tyle miejsca.

Nie dajcie się naciągać. Jak waszym autem jeździła babcia z wnuczkami do przedszkola i to tylko w niedziele, a w waszej mentalności macie dalej napierdziane, ze 300tys oryginału to za dużo, a 100tys km po 15 latach jest realne, to kasa się wam przyda. Nic nie trwa wiecznie, a przerabiany przebieg nic wam nie zagwarantuje.

Edytowane przez kontibox
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...
Nie do końca wiem jak to funkcjonuje z fotkami żeby były widoczne od razu w texie. Po kliknieciu linka ladnie je widać. Co do silnika M47 to dolny łańcuch jest taki sam jak i górny. Nawet nr części jest taki sam do obu silników. Najszybciej zużywa się właśnie ten dolni, bo górny przez przełożenie woniej się kreci
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 4 miesiące temu...
Pracuje obecnie w Niemcach, a warsztat jest hobbystyczny. Tak zdarza mi się na weekendzie, ze obsługuje znajomych z BMW, ale nie tylko te markę i nie tylko 4 kola. Zaleta- ceny dla ludzi i ich zadowolenie. Wady- wściekłość żonki na mężusia :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 10 miesięcy temu...

Dzieki za opis!

Zmieniłem łancuch u siebie, niezły motyw z tą schowaną śrubą pokrywy pod prowadnicą... ogólnie to nie każdy mechanik o tym wie, poza tym jak czytałem o tej obudowie to niektórzy pisali ze mechanicy im powiedzieli ze do zmiany rozrzadu trzeba zdejmowac głowice hehe...

 

Po zmianie prawie wszystko smiga, jedna rzecz ktora sie pojawiła to dłuzsze odpalanie na ciepłym silniku (2x dłuzej niz na zimym).

 

Na bank na nowym łancuchu jest inne ustawienie wałka względem wału bo stary łancuch był naciągnięty, gdymy zmierzyc po obwodzie łancucha na kole zembatym wałka przesuneło sie jakieś 2mm względem starego łacucha. - czy musze zrobic jakis reset kompa czy co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

są dwa korki w pokrywie rozrządu, jeden do napinacza drugi do pompy. odkręcasz dużym imbusem chyba 12.

 

U mnie przy 265 tys. km dolny tłoczek napinacza był wysunięty jakieś 15mm, po wymianie na nowy napiacz + łancuch + prowadnice to ok 7mm.

Moze byc ciezko ocenic wysunięcie bo tłoczek moze byc czesciowo schowany za prowadnicą ale tam jest taki frez na tłoczku, on jest na długosci ok 5mm. Zobacz w googlach jak wygląda ten napinacz to bedziesz wiedział o co chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dzięki kolegi jednak u mnie to nie było słychać rozrządu tylko koło pasowe aż się w końcu rozlecialo

Korzystając z okazji jak będę miał wszystko odsłonięte chce sprawdzic ten rozrząd

Jaki tam jest rozmiar imbusa dokładnie bo stało mi się to jak dojechałem do pracy w Belgii pod brama firmy :wink:

Więc jak mi będą teraz podsyłać narzędzia i części bym to sobie sprawdził

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 3 miesiące temu...
  • 9 miesięcy temu...

Takie pytanie odnośnie wymiany rozrządu - czy zębatkę z koła pompy w.c. koniecznie należy ściągać? Po wyjęciu napinaczy nie będzie wystarczająco dużo łańcucha, aby założyć na zębatki?

 

I druga sprawa - czy jest szansa poradzić sobie bez blokad wałków? Na wałkach są dwa zeszlifowane miejsca - z tego co widzę po blokadzie, to muszę być równolegle do siebie na obu wałkach - czy nie wystarczy ostawić zgrubnie wałki na początku i później finalnie dopasować na zębatce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jestem świeżo po wymianie rozrządu (3,0d 235KM) Pierwsze dwa pytania: tak, trzeba ściągnąć koło pompy CR (Ja wymieniłem oprócz łańcuchów rozrządu także łańcuch pompy oleju oraz wszystkie szyny i wszystkie koła zębate.

 

Co do pytania o blokady i jakieś zgrubne ustawianie... Kolego to nie jest łańcuch w rowerze górskim tylko łańcuch rozrządu i aby nie było potem postów o błędzie z synchronizacją wał-wałek, to kup sobie te blokady (w tej chwili najtańszy zestaw 105zł) i ustaw jak należy.

"Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić - to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako ciekawostka zostawiam fotkę jak wygląda koło pompy wysokiego ciśnienia w M47 z przebiegiem 240kkm 173c54073f883.jpg

Łańcuch był już tak rozciągnięty że napinacz wysunął się do granic możliwości a wszystko wyszło na szczęście przy odkręcaniu koła pasowego łańcuch przeskoczył na zębach i ustawienie rozrządu zablokowało ruch tłoków.

 

Podsumowując rozrząd na łańcuchu wcale wieczny nie jest a kółka na wale oraz wałku to nie wszystko także uważam że wymieniając łańcuch warto wymienić wszystkie koła zębate. Oczywiście jest to znacznie większy koszt bo koło pompy oraz wałka rozrządu dostępne tylko w ASO ale jak już rozbierać połowę silnika żeby się do tego dostać to zrobić to raz a konkretnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 6 miesięcy temu...
  • 3 miesiące temu...

Pacjent to ......... Niebieska :mrgreen: , 11.2006r E90 325d z M57/T2.


W trakcie prac i tzw. "rozszerzenia" :roll: o głowicę (co opiszę w galerii Niebieskiej) nasunęły się podejrzenia, że z rozrządem oraz głowicą coś już było robione za kadencji poprzedniego właściciela.

Jak na mój gust wychylenie tłoczka środkowego napinacza "trochę za małe" było jak na prawie 370 tyś km, ale w tej kwestii niech mnie poprawią ewentualnie bardziej doświadczone osoby :) .


http://i66.tinypic.com/2exrp09.jpg


Bardziej doświadczony Forumowicz podpowiedział mi, że blokady w zamienniku nie trzymają w 100% wymiarów ....... :? trzeba było uzbroić się w oem.

Ja jak nie mam jakiegoś narzędzia itd. to roboty się nie podejmuję ....... trzeba było w końcu :roll: zainwestować w oryginalne blokady itd..

Blokada wałków rozrządu, swoją drogą idealnie uchwyciło się prawidłowe ułożenie krzywek wałeczków na pierwszym cylindrze :mrgreen: .


http://i66.tinypic.com/3090rhx.jpg


Pin blokujący wał, sznureczek już nie jest raki czysty :P .


http://i65.tinypic.com/2vaxj74.jpg


Tej dziury :norty: szuka się kręcąc wałem zgodnie z obrotem wskazówek zegara aby zblokować wał :wink: .


http://i63.tinypic.com/ou6pl0.jpg


Na gotowo, jak to wygląda bez miski olejowej.


http://i64.tinypic.com/spx2t1.jpg


W sumie dla ogólnej wiadomości dokupiłem z ciekawości dodatkowo blokadę wałków i wału firmy Mark-Moto nr WAR 126.

Opisy zestawu były różne, ale szansa była że pasować będzie ........ .


http://i68.tinypic.com/2dskbia.jpg


No niestety :duh: , wymiar nie ten i nie pasuje.

Dla M57/T2 zestaw Mark-Moto nr WAR 126 się nie nadaje.

Na pewno dam "jej" szansę przy M47/TU jeszcze .... :twisted: .


http://i64.tinypic.com/35l96ah.jpg


Tajemnicze :P okienka rewizyjne.

Docelowo Według TIS-a są przewidziane do:

- lewe :arrow: zblokowania napinacza górnego łańcucha

- prawe :arrow: demontażu głównej pompy paliwowej/pompy wysokiego ciśnienia/ z Ameeeeryyyy.... H.P.P. :mrgreen: hehe.


http://i65.tinypic.com/2udynnb.jpg


"Wszystko na wierzchu, można się gimnastykować i oceniać."


http://i67.tinypic.com/ncfp5h.jpg


Zdjęcie w 100% nie oddaje realiów, ale będąc odpowiednio zdeterminowanym można wstępnie zweryfikować wychylenie napinaczy górnego i dolnego łańcucha.

Chociaż super, hiper :cool2: aparat garażowy uchwycił wysunięcie dolnego tłoczka.


http://i63.tinypic.com/nnjiag.jpg


Luz dolnego łańcucha pompy oleju, uchwycony z dokładnością laboratoryjną :D (śrubokręt oczywiście ma wszystkie certyfikaty).

Tak na poważnie to na nowych kołach zębatych oraz łańcuchu luz jest identyczny, niestety zdjęcia porównawcze musiałem usunąć przez przypadek.


http://i63.tinypic.com/294j4p0.jpg


http://i65.tinypic.com/21jc9ds.jpg


Górny lewy ślizg (patrząc od str. kierowcy) wyciągamy przez szarpnięcie do góry :wink: .


http://i66.tinypic.com/zjt8nc.jpg


Zużycie ślizgów górnego łańcucha.


http://i66.tinypic.com/21jww28.jpg


http://i66.tinypic.com/2lxv90m.jpg


Tajemnicza śrubka :P , która uniemożliwia demontaż osłony rozrządu ........ bez względu jaki kto jest krzepki i jak uparcie będzie chciał osłonę hm zdemontować :norty: .


http://i67.tinypic.com/w9hdts.jpg


http://i63.tinypic.com/ohlclg.jpg


Wychylenie tłoczka napinającego środkowy łańcuch, niestety jak zdemontowana jest osłona rozrządu to dopiero widać całość jak na dłoni :| .


http://i65.tinypic.com/wufc7c.jpg


Zużycie ślizgów środkowego łańcucha.


http://i67.tinypic.com/2qwj4wm.jpg


http://i66.tinypic.com/331oow4.jpg


Demontaż zębatki pompy paliwa z pomocą dedykowanego ściągacza.


http://i65.tinypic.com/2mxohn7.jpg


"Na internetach" spotkałem się z opinią, że od 300 tyś warto zainteresować się również popychaczami zaworowymi.

Faktycznie szkoda do nich nie zaglądnąć jak ma się zdemontowaną pokrywę zaworów i jest decyzja/zgoda na wymianę kompletnego rozrządu.


http://i65.tinypic.com/15ppfrk.jpg


W Niebieskiej chyba 8 sztuk już było miękkich.


http://i68.tinypic.com/s4ukvb.jpg


W M57/T2 koła zębate są zintegrowane z wałkami i odpowiednio oznakowane :8) .

Jak nie kręci się wałkami itd. to można obejść się bez blokad niby.


http://i67.tinypic.com/2r6k6me.jpg


Zużycie koła zębatego pompy oleju.


http://i63.tinypic.com/5khmyq.jpg


http://i63.tinypic.com/357iu0w.jpg


Zużycie koła zębatego wału.


http://i68.tinypic.com/2ljjgoy.jpg


http://i65.tinypic.com/2cia0wn.jpg


Zużycie koła zębatego pompy paliwa.


http://i63.tinypic.com/2d99zjl.jpg


http://i65.tinypic.com/sq2ydx.jpg


Zużycie koła zębatego wałka dolotowego.


http://i66.tinypic.com/16by8sw.jpg


http://i68.tinypic.com/10q9ox4.jpg


Wychylenie tłoczka w przypadku wszystkiego nowego :mrgreen: co stanowi całość ze środkowym łańcuchem.


http://i66.tinypic.com/s3o8rp.jpg


Rzut okiem przez wizjer jeszcze :cool2: .


http://i63.tinypic.com/dddpvc.jpg




Uwagi techniczne :mrgreen: .


a) Najpierw uszczelka obudowy rozrządu i pompy wody :) , głowy nie dam ale chyba coś musiałem ponownie demontować i montować.


http://i66.tinypic.com/2ujkspi.jpg


b) Lewy ślizg środkowego łańcucha ma wycięcie i montujemy je do wewnątrz, musiałem ponownie demontować i montować :roll:


http://i63.tinypic.com/efqhyr.jpg


http://i65.tinypic.com/11vh5dl.jpg


c) Prawy ślizg górnego łańcucha montujemy przed wałkiem dolotowym albo obudową rozrządu, musiałem ponownie demontować i montować na szczęście tylko wałek :oops: .


http://i66.tinypic.com/2r5awqa.jpg


d) Dla ciekawskich :norty: , zakres wychylenia tłoczków napinacza górnego i dolnego łańcucha.


http://i66.tinypic.com/dbpc0o.jpg


http://i64.tinypic.com/op5xuf.jpg


e) Mimo nieocenionej determinacji :? miałem manualne problemy aby założyć simering wału od strony skrzyni.

Niestety nie obeszło się bez domówienia kolejnego narzędzia :mrgreen: .


http://i65.tinypic.com/n1aqgm.jpg


http://i66.tinypic.com/2aj0wpk.jpg



Opis niech służy :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hej fajny opis :cool2:


Też przez to nie tak dawno przechodziłem z tym że składałem cały silnik po generalce.

Co do blokad...wałki i tak w pierwszej kolejności ustawiasz na znaki, blokady w moim przypadku były tylko jako potwierdzenie poprawnej instalacji:)

Ja kupiłem jakiś najtańszy zestaw i bardziej miałem problem z blokadą wału (była za długa, właściwie to nie wiem czy na pewno do M57n2, ale jak delikatnie przyciąłem rączkę blokady to weszła OK).

Wiadomo że wałeczki kręcą się dwa razy szybciej niż wał i można je nawet po znakach źle ustawić, ale z pomocą przychodzi TIS i info, że w górnym położeniu tłoka krzywki wałków ssącego i wydechowego mają być skierowane do góry lekko w prawo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Można kupować dedykowane narzędzia do wszystkiego czego dusza zapragnie, jeśli jednak ktoś nie robi tego zarobkowo to trochę pociągnie po kieszeni - dla mnie taki zakup właśnie to ostateczności, najpierw staram się poglowkowac i utwierdzic w przekonaniu, że bez zakupu narzędzi nie da rady.


Przy wymianie rozrzadu w mojej x3 jedyne narzędzia dedykowane, bez których się nie mogłem obejść to ściągacz koła pompy, bez reszty można sobie poradzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lustek

Generalki mnie nie interesują bo za długo garaż zajęty i za duża zależność od firm zewnętrznych :? .

W galerii Niebieskiej jeszcze nie opisałem całej imprezy :cool2: , ale na głowicę czekałem 1 miesiąc :mad2: .

Na ostatnie rozszerzenie o pierścienie i panewki zabrakło mobilizacji ostatecznie :| .

Jak ustawiałem z ciekawości wałeczki bez blokady to mimo wszystko "ułożenie" nieznacznie uciekło.

Mógłbyś Kolego wrzucić do tematu info, z którego producenta blokady dokładnie korzystałeś.

O TIS-ie wspomniałem informacyjnie, bardziej zależało mi na trafieniu do wzrokowców i dodatkowych informacjach których w serwisówce nie ma :) .

Swoją drogą na jednym z początkowych zdjęć uwieczniłem poprawne ułożenie wałeczków :wink: .



grzesiekwisnia

Oczywiście że można, ale z jakością faktycznie bywa rożnie ........ co przedstawię w opisie poniżej :8) .

Takie narzędzia zawsze mogą się przydać :norty: .

No niestety ja nie lubię kombinować, tylko "od początku do końca ma być po bożemu" ......... czego nie ukrywam.




Pacjent to ......... Czarna ale nie moja :P , 10.2003r E46 320d z M47/TU -/- M47DO1.


Trochę historii i faktów :) :

- autko znam od 04.2014r

- samochód zadbany, poszanowany, nie katowany itd., ..... nie oceniamy wnętrza po małych urwisach :P

- w miarę możliwości finansowych porządnie i sumiennie :wink: serwisowany, nie tylko łaskawie olej+filterek .......... jak to bardzo często bywa

- końcówka 2017r totalny zanik mocy/silnik prawie gaśnie pod obciążeniem (większa górka), diagnostyki-weryfikacje-czary szamana :lol: ........... cały osprzęt silnika + turbina ok, ba :mrgreen: :norty: błędów w sterowniku silnika :arrow: 0.

Zrobiłem rozeznanie wśród bardziej doświadczonej kadry mechanicznej :) czy za takie objawy/anomalie może być odpowiedzialne "przestawienie rozrządu".

Konkretnej odpowiedzi nie uzyskałem, a dla formalności w demontaż pokrywy zaworów nie chciałem się bawić bo i tak nie miałem blokad jeszcze chociaż przeczucie bardzo podpowiadało mi rozrząd.

Samochód trafił do zawodowego mechanika i faktycznie przestawione wałeczki/koła zębate ....... sama regulacja i do odbioru.

- 08.2018

Szymek :arrow: znowu rozrząd chyba, głośna (pod każdym względem) praca silnika na biegu jałowym ... traktor q.... ..., ogólny spadek mocy, totalne spadki mocy powyżej 3000 rpm podejmiesz się?

Jacek :arrow: lepiej nie mogłeś trafić :mrgreen: :wink: , ale rozbieramy wszystko i weryfikujemy.


Zdjęcia poniżej ..................... zaczynamy :cool2: .


http://i63.tinypic.com/2v29v1f.jpg


Widok ogólny, wymiana oleju bez płukanki.

Ogólnie to opowieść z krainy dreszczowców :mrgreen: .

Można śmiało napisać, że jeszcze z 1000km i silnik na złom albo do kompleksowej naprawy.

Najważniejsze, że Pacjent o własnych siłach do Zielonej Góry przyjechał :norty: .


http://i64.tinypic.com/2n6f3py.jpg


Rozjechanie wałków bez zblokowanego wału jeszcze.


http://i63.tinypic.com/iejodx.jpg


Rozjechanie wałków bez zblokowanego wału jeszcze, ale na czyściocha :mrgreen: .


http://i63.tinypic.com/2s1x6o4.jpg


Wychylenie tłoczka napinacza górnego łańcucha :twisted: .


http://i65.tinypic.com/2n8pqj6.jpg


W nawiązaniu do "dedykowanych narzędzi":

P.S. Wiem że spinka mocująca dwa przewody jest niekompletna :wink: .

a) Pin blokujący wał z zestawu Mark-Moto nr WAR 126 niestety nie pasuje.

Wymiarem nie różni się za bardzo względem oryginału ale skuteczna blokada wału nie była możliwa :duh: , na siłę montować nie próbowałem.


http://i65.tinypic.com/2a8olti.jpg


b) Oryginalny pin blokujący BMW dedykowany do silnika M57/T2 pasuje, ale jest minimalnie za luźny w "gnieździe".


http://i63.tinypic.com/1z149br.jpg


c) Oryginalny pin blokujący BMW dedykowany między innymi do silnika M47/TU -/- M47DO pasuje idealnie :cool2: .


http://i63.tinypic.com/10hukvs.jpg


Ślizgi górnego łańcucha.


http://i68.tinypic.com/1zxshzo.jpg


Ślizgi górnego łańcucha po lewej, a dolnego po prawej ........ rodzinka w komplecie :D .


http://i67.tinypic.com/2a942n5.jpg


Bez osłony rozrządu zdjęcia dolnego tłoczka wychodzą bardzo artystycznie :roll: .


http://i64.tinypic.com/9rq4bc.jpg


Tak na poważnie to "tłoczek tylko" na 2 cm wychylony a sumarycznie jakie spustoszenie na zużyciu współpracujących elementów.


http://i65.tinypic.com/vexbb5.jpg


Dolny łańcuch również już podtarty na zewnętrznych krawędziach :| .


http://i67.tinypic.com/2utn8yh.jpg


"Gruby złom" :mrgreen: w tym przypadku z zębatki pompy paliwa zawsze jest w cenie :wink: , tutaj w misce olejowej.


http://i68.tinypic.com/2n829lt.jpg


Kolejne resztki koła zębatego głównej pompy paliwa, te wyciągnąłem ze "smoka".


http://i64.tinypic.com/2welatg.jpg


Koło zębate wału średnio wygląda i olej ciekł z uszczelnienia od str. koła pasowego.


http://i66.tinypic.com/ritgyu.jpg


http://i68.tinypic.com/f58z2w.jpg


Najmniejsze koło "ma zawsze najwięcej roboty" i największe przeciążenia.

Stan ............. dramat.


http://i67.tinypic.com/2uz9tna.jpg


http://i66.tinypic.com/vscpat.jpg


Stare koło wałka dolotowego najlepiej wygląda.


http://i67.tinypic.com/k2in2r.jpg


Co nowe to nowe :wink: , wychylenie dolnego napinacza :cool2: .


http://i63.tinypic.com/21jzjh4.jpg


W nawiązaniu do "dedykowanych narzędzi II":

a) lewa strona pasuje :norty: .


http://i66.tinypic.com/9pyp9y.jpg


b) prawa niestety ....... :duh: , młotkiem na siłę nabijać nie będę.


http://i63.tinypic.com/15qook5.jpg


http://i65.tinypic.com/vrsshs.jpg


Rzut okiem przez wizjer jeszcze :cool2: .


http://i63.tinypic.com/14dev50.jpg



Jak bumerang w różnych tematach od czasu do czasu przewija się informacja dotycząca 2.0d na bloku silnika żeliwnym, że rozrząd praktycznie wieczny.

W końcu konieczność weryfikacji tego układu każdego dopadnie :norty: :mrgreen: :twisted: .


Opis niech służy :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Znalazłem coś takiego i sądzę że może się to przydać Jak wymienić łańcuch rozrządu w BMW 320d E46 M47TU


Specjalne narzędzia

  • =Narzędzie do ustawiania / blokowania wałka rozrządu - BMW nr 11 6 320.

    =Narzędzie do blokowania kół zamachowych - BMW nr 11 8 010 (wersja AT GM-5).

    =Narzędzie do blokowania kół zamachowych - BMW nr 11 8 182/11 8 183 (wersja AT 6HP-19).

    =Narzędzie do blokowania koła zamachowego - BMW nr 11 8 182/11 8 183/11 8 185 (wersja MT H).

    =Koło zamachowe koła zamachowego - BMW nr 11 2 300.

    =Zapadkowe sworznie napinacza łańcucha - BMW nr 11 3 340.

Ogólne środki ostrożności

  • =Odłącz przewód uziemiający akumulatora.

    =Usuń świece żarowe, aby ułatwić obracanie silnika.

    =Przekręcić silnik w normalnym kierunku obrotów (chyba, że ​​podano inaczej).

    =Przestrzegać momentów dokręcania.

    =NIE obracaj wałem korbowym za pośrednictwem wałka rozrządu lub innych zębatek.

    =NIE należy obracać wału korbowego ani wałka rozrządu z usuniętym łańcuchem rozrządu.

Demontaż / instalacja łańcucha rozrządu wymaga:

  • =Demontaż głowicy cylindrów.

    =Demontaż miski olejowej.

    =UWAGA: Zapoznaj się z danymi technicznymi Autodata, aby poznać kolejność dokręcania i momenty obrotowe.

    =UWAGA: Sprawdź moment dokręcania w module danych technicznych.

Procedury czasowe zaworów

http://replace-timing-belt.com/wp-content/uploads/2015/09/How-to-Replace-timing-chain-on-BMW-320d-E46.png


-Silnik w TDC na cylindrze nr 1.

-Włożyć kołek rozrządu koła zamachowego [1] .

-Upewnić się, że występy wałków rozrządu są ustawione w sposób pokazany [2] i [3] .

-Zamontować wałek rozrządu / blokujący wałka rozrządu na wale rozrządu ssania [4] .

-Upewnić się, że wyrównanie wałka rozrządu / narzędzie blokujące opiera się o głowicę cylindrów.

  • =Zdemontować narzędzie do ustawiania wałka rozrządu / blokowania.


-Zamontować wałek rozrządu / blokujący wałek rozrządu zdawczego na wałku rozrządu wydechu [5] .

-Upewnić się, że wyrównanie wałka rozrządu / narzędzie blokujące opiera się o głowicę cylindrów.

-Jeśli nie, wyreguluj wałki rozrządu w następujący sposób:

  • =Trzymać wałki rozrządu kluczem sześciokątnym [6] .

    =Poluzować śruby koła zębatego wałka rozrządu [7] i [8] .

    =Upewnij się, że koła zębate wałka rozrządu obracają się swobodnie, ale nie przechylają się.

    =Upewnić się, że wlotowy wałek rozrządu wałka jest ustawiony w przedstawiony sposób [2] .

    =Jeśli to konieczne, wyreguluj położenie wału rozrządu ssania.

    =Zamontować wałek rozrządu / blokujący wałka rozrządu na wale rozrządu ssania [4] .

    =Upewnić się, że wyrównanie wałka rozrządu / narzędzie blokujące opiera się o głowicę cylindrów.

    =Przytrzymaj wałek rozrządu z kluczem na sześciokącie [6] .

    =Dokręcić śrubę koła zębatego wałka rozrządu w wozie [8] . Moment dokręcania: 20 Nm + 50 °.

    =UWAGA: Śruba koła łańcuchowego wałka rozrządu MUSI być używana tylko jeden raz.

    =Zdemontować narzędzie do ustawiania wałka rozrządu / blokowania.

  • =Upewnić się, że klosz wałka rozrządu wylotowego jest ustawiony w przedstawiony sposób [3] .

    =W razie potrzeby dostosuj położenie wałka rozrządu wydechu.

    =Zamontować wałek rozrządu / blokujący wałek rozrządu zdawczego na wałku rozrządu wydechu [5] .

    =Upewnić się, że wyrównanie wałka rozrządu / narzędzie blokujące opiera się o głowicę cylindrów.

    =Przytrzymać wałek rozrządu wydechu kluczem sześciokątnym [6] .

    =Dokręcić śrubę koła zębatego wałka rozrządu wydechu [7] . Moment dokręcania: 20 Nm + 50 °.

    =UWAGA: Śruba koła łańcuchowego wałka rozrządu MUSI być używana tylko jeden raz.

    =Zdemontować narzędzie do ustawiania wałka rozrządu / blokowania.

-Wymontuj sworzeń rozrządu koła zamachowego.

-Obrócić wał korbowy o dwa obroty zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Sprawdź ustawienie zaworu.

-Aby zablokować napinacz górnego łańcucha rozrządu:

-UWAGA: Tylko górny napinacz łańcucha rozrządu może zostać zresetowany z założoną osłoną przedniego łańcucha rozrządu.

  • =Wyjmij zaślepkę [9] .

    =Poluzować śrubę odciążającą ciśnienie oleju [10] .

    =Obracaj wałek wlotowy powoli, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby ścisnąć napinacz górnego łańcucha rozrządu.

    =Możliwy jest obrót wałka rozrządu za pomocą klucza sześciokątnego [6] .

    =Włożyć sworzeń blokujący napinacz łańcucha rozrządu [11] .

-Aby zablokować dolny napinacz łańcucha rozrządu:

  • =Zdjąć pokrywę łańcucha rozrządu.

    =Ściśnij tłoczek napinacza. Założyć sworzeń blokujący napinacz łańcucha rozrządu [12] .

-Aby odblokować napinacze łańcucha rozrządu:

  • =Usuń kołki zabezpieczające [11] i [12] .

    =Dokręcić śrubę zabezpieczającą przed ciśnieniem oleju [10] .

    =Załóż nową śrubę koła pasowego wału korbowego. Moment dokręcania: 100 Nm + 60 ° + 60 ° + 30 °.

UWAGA: Wałki rozrządu mogą być montowane bez zaworów stykających się z tłokami, gdy wał korbowy jest ustawiony na 45 ° BTDC na cylindrze nr 1.

Tu oryginał http://replace-timing-belt.com/how-to-replace-timing-chain-on-bmw-320d-e46/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.