Skocz do zawartości

Dołożenie ori zestawu głośnomówiącego bluetooth.


Maru

Rekomendowane odpowiedzi

Na tem temat, w necie jest wiele pytań, wątpliwości i porad, na różnych forach, nie tylko polskich. Mnie również nurtował ten temat i chcę się podzielić moim doświadczeniem w tym temacie. Moja Beta to e46 '98 r. w tym czasie nie było jeszcze BT i miałem zagwózdkę czy się uda, zwłaszcza, że mam radio kasetowe i żadnych diod informujących o podłączeniu telefonu.

Podstawowe pytanie czy warto ze względu na ewentualne koszty. Ale to pozostawiam do przemyślenia osobiście każdemu.

Mam nadzieję, że komuś się to przyda i będzie miał łatwiej. Jako, że nie jest to profesjonalna porada, wszystko co wykonujemy, jest tylko i wyłącznie na własną odpowiedzialność, nie odpowiadam za szkody powstałe w wyniku złego majsterkowania :?

Temat dotyczy montażu oryginalnego zestawu, a więc do rzeczy. Przede wszystkim musimy się upewnić czy mamy przynajmniej opcję S640A - Instalacja pod montaż tel. uniwers., jeśli nie to lepiej sobie odpuścić temat na starcie, za dużo zachodu i wybrać inne rozwiązanie.

Jeśli mamy taką opcję lub wyższą :) to się cieszymy i sprawdzamy co mamy na pokładzie. Powinno być przynajmniej:

  1. kierownica multifunkcyjna oczywiście działająca :D ,
  2. mikrofon w podsufitce lub przynajmniej wyjście do jego podpięcia (u mnie wtyczka była schowana głęboko za przewodami, za trzecim podejściem dopiero ją znalazłem),
  3. nad nogami kierowcy powinien być głośniczek,
  4. wtyczka w bagażniku - i tutaj w zależności od posiadanego wyposażenia może być:
    * wtyczka z wyjściem 3-rzędowym 54-PIN,
    * wtyczka niebieska chyba 26-PIN oraz biała 18-PIN (opcja rozszerzona o podpięcie modułu rozpoznawania mowy),
    * wtyczka czarna 2-rzędowa 26-PIN, (opcja minimum) tak jak u mnie, IMG_0098f.jpg
  5. przewód koncentryczny wychodzący z bagażnika do tunelu lub w okolice przedniego fotela (w zasadzie to podłączenie można sobie odpuścić i umieścić antenę BT w bagażniku).

Pomocne linki z których czerpałem informacje.

http://www.bimmernav.com/BMW_E46_Bluetooth_Installation_Instructions.html

http://www.gavandkel.co.uk/E46.html

http://www.bigpatsfans.com/bt/bluetooth.htm

 

Informacje wstępne: przed pojawieniem się modułu ULF, był moduł Siemens Bit-II, który współpracował z telefonem bezprzewodowym BMW. Jest to zresztą tańsza opcja zamiast BT, minus taki, że będzie trzeba przekładać kartę SIM lub wyrobić duplikat.

Innego telefonu nie da się podpiąć bo to nie jest moduł BT. Inny też jest układ połączeń we wtyczce, więc jeśli taki mamy i chcemy zmienić na ULF, to trzeba przełożyć przewody we wtyczce, ale o tym będzie niżej.

 

Do pełni szczęścia będziemy potrzebować moduł ULF, antenę BT najlepiej z przewodem z wtyczkami typu FAKRA i mikrofon (jeśli nie ma na wyposażeniu). Wg znalezionych informacji, najlepiej szukać modułu od 2-giej generacji wzwyż ze względu na lepszy procesor i jakość dźwięku.

http://www.bimmernav.com/What_is_BMW_Bluetooth.html

Wtyczka w bagażniku znajduje się za tylnym nadkolem po stronie kierowcy. Jeśli mamy wyjście 54-PIN to tylko należałoby się upewnić czy wyjścia zgadzają się z poniższą rozpiską. Najprawdopodobniej powinno być OK i wystarczy podpiąć moduł ULF.

Jeśli natomiast mamy pozostałe wtyczki to będzie potrzebna przejściówka do podłączenia modułu. Rozpiska na przykładzie mojej wersji, z podłączeniem do modułu Siemens Bit-II lub ULF.

26-PIN | Siemens Bit-II |  ULF  |  Połączenie
==================================================
03 ------- 42,24,34 ------ 36 ------ GND
04 ------- 25,31,43 ------ 17 ------ +12V Kl 30
05 ------- 12 ------------ 35 ------ Kl. R (~Zündung)
10 ------- 29 ------------ 51 ------ Tel-Mute
11 ------- 01 ------------ 32 ------ Pairing Key Cradle
14 ------- 52 ------------ 19 ------ MIC-minus
15 ------- 54 ------------ 01 ------ MIC-plus
19 ------- 18 ------------ 21 ------ MIC Shield
21 ------- 47 ------------ 33 ------ Tel-On
22 ------- 13 ------------ 15 ------ Ibus 
25 ------- 17 ------------ 38 ------ NF-minus

Powyższe informacje zostały zaczerpnięte m.in. z forum niemieckiego, poniżej pomocne linki:

http://www.bmw-treff.com/bmw/vb/showthread.php?p=2813700

http://www.auto-treff.com/bmw/vb/archive/index.php/t-140683.html

A teraz kilka fotek z montażu:

nie miałem oryginalnego gniazda do podłączenia wtyczki 26-PIN, okazało się, że wyjścia IDE dysków ATA mają identyczne rozstawy :norty: , miałem w zakamarkach stary padnięty dysk, więc do dzieła :cool2:

IMG_0107f.jpg IMG_0109f.jpg IMG_0110f.jpg

Ze względu na możliwe przepięcia i ewentualne uszkodzenie modułów, zaleca się odłączenie akumulatora. Ja tak przynajmniej zrobiłem, po co ryzykować.

Po podpięciu modułu ULF i anteny BT, antenę zostawiłem za modułem, na tyle na ile wytarczył przewód. Oryginalnie antena BT jest montowana na tunelu pod tylną popielniczką, tak jak pokazane w linkach. Okazuje się jednak, że zasięg z bagażnika jest bezproblemowy, więc nie ciąłem przewodu, zwłaszcza, że potrzebne byłyby dodatkowe wtyki do połączenia przewodu antenowego.

IMG_0111f.jpg

Jeżeli wszystko poszło dobrze, to po wciśnięciu przycisku R/T powinien ukazać się taki komunikat.

IMG_0113f.jpg

Oczywiście należy dopiero "sparować" BT i telefon. Generalnie do tego celu służy przycisk w konsoli środkowej, o ile go posiadamy. Jeśli nie to możemy go zrobić wykorzystując dowolny dostępny, miałem takie coś podłączyć i schować w tunelu,

IMG_0103f.jpg

ale sobie odpuściłem z racji tej, że mam interfejs i INPĘ. Aktywowałem połączenie ("parowanie" :mrgreen: ) programowo, jednocześnie wyszukiwanie w telefonie urządzenia BT, powinno być widoczne urządzenie BMW…, wybieramy, następnie wpisanie kodu umieszczonego na module BT (gdyby nie było kodu, to możemy go odczytać pod INPĄ),

IMG_0114f.jpg

po chwili już było OK,

IMG_0116f.jpg

strzałki góra/dół przewijają listę kontaktów z karty SIM (niestety nie ma możliwości odczytu kontaktów z pamięci telefonu).

Po całej operacji należałoby dokodować moduł ULF, u mnie raczej na to nie ma szans, ale w modelach po roku 2001 powinno przejść bez problemu. Przy okazji podziękowanie dla kolegi Capaz, za wsparcie związane z kodowaniem dodatkowych modułów.

 

A teraz o kosztach, mikrofon ok. 70 PLN, moduł ULF ok. 300-350 PLN, antena BT ok. 70 PLN. W moim przypadku zamknęło się to kwotą ok. 450 PLN, sam nie wiem czy warta gra świeczki, ale z drugiej strony lepiej wydać kasę na coś co poprawia bezpieczeństwo, zamiast na mandat za rozmowę :norty: Poza tym, mam satysfakcję, że się udało dodać przydatny "bajer" i wykorzystać przygotowaną instalację telefoniczną.

Początkowo myślałem o standardowym przewodowym telefonie, ale to już przestarzałe rozwiązanie, choć wizualnie podnosi przestiż :mrgreen: . Nie dość, że zajmuje miejsce w podłokietniku, to wymaga przekładania karty lub jej duplikatu oraz anteny zewnętrznej. Poza tym podobno nie ze wszystkimi sieciami chce współpracować, chodzi o częstotliwość GSM 900/1800 (z ERĄ na pewno działa, sprawdzone).

Tak jak pisałem na wstępie, ewentualnie można użyć starszy moduł Siemens Bit-II i słuchawkę bezprzewodową BMW. Minusy j.w., koszty ciut mniejsze niż w przypadku modułu ULF.

 

Pozdrawiam, Maru

A wszystko to przez REKINA ;-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...
Witam. E39 3.0 D 2001 r. Jest ktoś na forum co zmieniał telefon BIT II na moduł bluetooth taki jak na zdjęciach. Wtyczki pasują ale jak podmieniam ad hoc to pali się bezpiecznik w bagażniku od radia.Podobno trzeba pozmieniać piny w wtyczce. Pomoże ktoś ????
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Język Goethego może nie jest przyjemny dla naszego ucha, ale często zawiera dużo informacji technicznych;) Podaję link jeszcze raz, bo widzę, że chyba tam nie zaglądałeś, albo wystraszyłeś się języka.

https://www.bmw-treff.com/bmw/vb/showthread.php?p=2813700

2001er Kabelbaum Siemens BIT II bei 320d/330d:

54 Pol. Stecker im Heck:
Alt....Farbe...............Neu..........Geht zu
1......weiss...............32...........Mittelkonsole Pin 11
2......weiss...............entfernen....Mittelkonsole Pin 6
12.....lila/weiss..........35...........Kl. R (Zündung)
13.....rot/weiss/gelb......15...........Ibus
17.....gelb................38...........NF-Minus
18.....schwarz.............37...........NF-Plus
19.....rot.................entfernen....Mittelkonsole Pin 5
20.....schwarz.............entfernen....Mittelkonsole Pin 10
24.....braun...............36...........Kl 31 GND
25.....rot.................17...........+12V Kl 30
29.....schwarz.............51...........Tele-Mute am Radio
31.....rot.................entfernen....+12V Kl 30
32.....rot.................entfernen....+12V Kl 30
33.....braun...............54...........Kl 31 GND
34.....braun...............entfernen....Kl 31 GND
37.....gelb................entfernen....Mittelkonsole Pin 11
38.....grün................entfernen....Mittelkonsole Pin 14
39.....transprnt...........entfernen....Shield Mittelkonsole
42.....braun...............39...........KL 31 GND
43.....rot.................entfernen....Mittelkonsole +12V KL30
47.....weiss...............33...........Tel-On am Radio
48.....blau................11...........Mittelkonsole Pin 4
52.....weiss...............19...........Mic-Minus
53.....schwarz.............21...........Mic- Shield (Transparent)
54.....braun/weiss.........1............Mic-Plus
Kabel 2, 19, 20, 37, 38 und 39 sind in einem inneren Kabel. Genauso 52, 53 und 54, welches zum Mikro geht.

Opis dotyczy zamiany pinów we wtyczce 3-rzędowej 54-PIN, znajdującej się w bagażniku.

Pierwsza kolumna PIN-y pod podpięcie modułu Siemens BIT II, druga kolumna kolor przewodu. odpowiednio 3 kolumna PIN pod podpięcie modułu ULF, czwarta kolumna opis przewodu.

Pozostaje mozolne przepinanie przewodów we wtyczce. Proponuję przygotować jakieś tasiemki z numerami i pooklejać przewody. Tak na wszelki wypadek, żeby uniknąć bólu głowy "skąd ten przewód był" :duh:

Powodzenia, chyba tego szukałeś.

A wszystko to przez REKINA ;-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Chciałbym odgrzać kotleta. Mam u siebie Motorolę V50 (S632A Preparation BMW Handy (Motorola)). W bagażniku nad czytnikiem nawigacji jest czarny moduł z wtyczką a'la LPT (25 PIN). Mam też rozpoznawanie mowy (SES, S620A Voice control). Jest także tuner BM24 oraz moduł TV. Wielokrotnie czytałem wątek i nie mogę zajarzyć w którym miejscu należy mam szukać jednej z wymienionych wtyczek:


* wtyczka z wyjściem 3-rzędowym 54-PIN,

* wtyczka niebieska chyba 26-PIN oraz biała 18-PIN (opcja rozszerzona o podpięcie modułu rozpoznawania mowy),

* wtyczka czarna 2-rzędowa 26-PIN, (opcja minimum) tak jak u mnie;


Kupiłem dwa moduły ULF (5-generacja) i Telematic. Oba mają takie same wejścia trzyrzędowe, ale żadna wtyczka z bagażnika nie pasuje do tego gniazda.


Mogę prosić o dodatkowe wyjaśnienie?

Nie pozwól, aby strach przed porażką powstrzymał Cię przed wejściem do gry.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.