Skocz do zawartości

[E32] Zmiana z automatu na manuala - kilka wskazówek


xsilver

Rekomendowane odpowiedzi

W tym temacie znajdziesz opis jak we własnym zakresie (lub przy pomocy mechanika)dokonać zmiany skrzyni biegów z automatu na manual:

 

 

1- co jest nam potrzebne :

 

- sprawa nie jest taka prosta jakby się mogło wydawać - nie wystarczy tylko kupić skrzynię biegów i to wszystko .... wiec nie dajcie się zwieść ogłoszeniom typu "przerób na manuala - mam skrzynie"

 

- do przeróbki potrzebujemy cały komplet części - wiec najlepiej samemu ( lub z kimś ) wymontować potrzebne części z kompletnego samochodu ( np powypadkowego lub przeznaczonego na części- jednak trzeba zwrócić uwagę, aby wszystko było w dobrym stanie, dzięki czemu unikniemy kłopotów - itp...)

 

* potrzebujemy :

- skrzynie (kompletną - z siłownikiem , całym mechanizmem zmiany biegów - cięgnami, drążkiem , podporę skrzyni z poduszkami ...)

 

-kompletne sprzęgła ( tarcza , docisk , łożysko oporowe )

 

-pedały ( bo jak wiadomo w manualu są 3 - wiąże się to z rozmontowaniem kolumny kierowniczej ponieważ pedały ją trzymają, ale w niektórych mechanizmach istnieje także możliwość zmiany pedału hamulca i dołożenia pedału sprzęgła; koniecznie musimy mieć pompę sprzęgłową podpietą do pedału sprzęgła),

 

-cały układ sprzęgła ( zbiorniczek na płyn , wszystkie przewody, uszczelnienie przegrody czołowej itp ) ,

 

-koło zamachowe ( w wersjach z klimatyzacja musi ono być 2-masowe (większość nowszych modeli jest wyposażona w ten typ koła zamachowego)- nie może mieć żadnych luzów !!! ponieważ jest te element drogi w zakupie, warto poszukać sprawnego egzemplarza ,

 

- należy zwróć także uwagę, ze w manualu w wale korbowym silnika znajduje się łożysko podpierające główny wałek skrzyni biegów - w automacie go nie ma - wiec trzeba zamontować - wymiary łożyska można znaleźć np. na stronie realoem.com ,

 

- wał napędowy ( ponieważ w manualu jest dłuższy oraz w niektórych modelach jest tez grubszy i ma mocniejszy końcowy przegub - u mnie np był przegub Z-24, a w wale od manuala jest Z-25 -ma większą średnicę - jeżeli chcemy zrobić zmianę zgodnie z fabryką to warto go zmienić, ale nie jest to niezbędne) - przy kupnie należy zwrócić uwagę na stan krzyżaka oraz tylnego przegubu - nie mogą mieć luzów, muszą chodzić płynnie - bez zacięć,

 

-dyfer ( ponieważ w manualu ma inne przełożenie - w niektórych modelach różnica przełożeń jest niewielka, wiec może zostać oryginalny dyfer - jednak trzeba zwrócić uwagę czy będzię pasował do wału ) - dyfer powinien być suchy , bez wycieków , bez luzów

 

- półosie ( zależy od modelu - w niektórych są takie same w manualu jak i w automacie - ja musiałem zmienić ponieważ miałem cieńsze ) - muszą być suche , gumowe osłony powinny być szczelne , nie powinien wyciekać z nich smar, nie powinny mieć luzów,

 

- elementy wnętrza (zależne od modelu w jakim dokonujemy przeróbki)- w e32 potrzeba - gałkę zmiany biegów , mieszek i element górny tunelu ( to do czego mocuje się mieszek ) , nie trzeba zmieniać tunelu ponieważ są dokładnie takie same , plastikowy odbojnik pod pedał gazu,

 

 

2 - demontaż i montaż - należy cala sprawę dokładnie zaplanować , sprawdzić czy części na pewno będą pasować - np części do przeróbki e32 pasują w większości z e34 - oprócz wału i półosi,

 

-po kolei należy wymontowywać opisane wyżej części i w ich miejsce montować z manuala - większość czynności można zrobić samemu, ale np do wyjęcia automatu przyda się pomoc; oczywiście pomoc zawsze przyspiesza operację,

 

-trzeba wyjąć wydech , skrzynie , wieniec od automatu , dyfer , półosie , pedały - i w ich miejsce zamontować elementy z manuala

 

*pedały w e32 - zmiana wymaga rozebrania dolnej części tapicerki od strony kierowcy oraz wyjęcia zegarów ( pod zegarami są 2 śruby mocujące pedały do kolumny kierowniczej - nie ma tam raczej nic skomplikowanego )

 

 

3- układ elektryczny (w zależności od modelu)- po wyjęciu automatu należy wymontować komputer sterujący skrzynią ( w e32 znajduje się w komorze silnika po prawej stronie ) oraz wyciągamy wiązkę przewodów sterujących skrzynia (np. mocujemy ja z boku w komorze silnika )

 

- robimy zworkę na kostce dochodzącej do mechanizmu zmiany biegów automatu - umożliwi to odpalenie samochodu bez potencjometru znajdującego się w podstawie drążka zmiany biegów skrzyni automatycznej- zworkę robimy tak aby łączyła piny odpowiadające za bieg N lub P; z kostki wyprowadzamy od razu 2 przewody, które podłączamy do włącznika świateł cofania w skrzyni manualnej - włącznik znajduje się w korpusie skrzyni manualnej na jej prawym boku

 

- należy także zwrócić uwagę, że wersje z manualna skrzynia posiadają mocowanie sond lambda bliżej silnika ( mocowanie jest dokręcone do tylnej belki skrzyni biegów ) - wiec przewody sond w manualu są dłuższe - tak wiec trzeba albo z samochodu dawcy wymontować także sondy, można przedłużyć przewody naszych sond, można także oprócz łapy skrzyni manualnej zamontować za nią łapę naszej skrzyni automatycznej i do niej zamocować złącza sond tak jak jest to oryginalnie ( ja zostałem przy tej opcji )

 

- zegary - po wymontowaniu skrzyni będzie nam świecił komunikat GETRIEBENPROGRAM - aby go zlikwidować należy przeprogramować zegary , w e32 (głównie wersje przed liftem) można tez zrobić zworkę - podać na 5 pin modułu CC masę (-), a idący do 5 pinu przewód odciąć i zaizolować.

 

-jeżeli ktoś będzie chciał można także zmienić DME, na wersję z samochodu z manualną skrzynią biegów (jednak nie jest to konieczne) jednak pojawi się wtedy problem z EWS. W nowszych modelach po zmianie skrzyni może pojawiać się błąd DSC oraz awaryjny tryb silnika - można to bez problemu przeprogramować i wszystko będzie działać bezproblemowo (najlepiej znaleźć osobę biegła w temacie - na forum takich nie brakuje).

 

 

 

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy

Edytowane przez xsilver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

problem z getrieben program rozwiazany - w e32/e34 nalezy odciac przewod idacy do 5 pinu modulu check control ( potem go zaizolowac )- szary przewod z brazowym paskiem - i podac na 5 pin mase .... blad skrzyni przestaje sie wyswietlac .....

 

sposob ten na pewno pasuje do e32/e34 ( nie do wszystkich ! - u mnie on nie dziala niesty - ale w starszych sterownikach dziala ) - w innych modelach moze byc inaczej - ale tez da sie to zrobic :cool2:

Edytowane przez xsilver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Pytanie z czystej ciekawosci - dlaczego kolo dwumasowe przy klime, co to ma do rzeczy, wiem , ze wielu przeklada do E32 kolo jednomasowe z E23, E28 lub E24 w celu polepszenia osiagow i pozbycia sie relatywnie awaryjnej dwumasowki....

E24 628CSi 12/1982 Delphin-Metallic - wegetacja... :(

E28 524td 06/1985 Karminrot ze szpera :) i silnik nowka!!!


Nowe amortyzatory BILSTEIN B6, CZESCI UZYWANE

Kontakt: 0049-176-4889-3646, 0695039390, GG 244669 lub PW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umknelo mi , ze piszesz o M60

 

Wszystkie E32 z tego co wiem maja kolo dwumasowe, albo inaczej mowiac wszystkie silniki M30 od modernizacji 1987 roku maja dwumasowe, wczesniej mialy jednomasowe. Kolo dwumasowe zapewnia wieksza elestycznosc, i kulture pracy silnika na bardzo niskich obrotach, na ktorych sie w zasadzie nie jezdzi :) jednomasowe jest lzejsze, daje ciut mniejsza predkosc maksymalna i wyciaga moment obrotowy wyzej ale w efekcie finalnym auto lepiej sie zbiera w sprincie - ponoc, ja jezdze tylko starymi M30 z jednomasowym albo nowszymi z dwumasowym - dlatego nie wiem jaki daje efekt ta przerobka. Dosc na tym ze mialem dwa takie jednomasowe kola do sprzedania i obydwa poszly natychmiast, i obydwa do E32 z mysla o optymalizacji.....

 

Pozatym kolo dwumasowe ponoc bylo dosc awaryjne, przynajmniej na poczatku, u ojca w dwoch E32 padlo w trakcie eksploatacji - ale to jeszcze niewiele mowi, wszystko moze pasc :)

 

Pytalem raczej bo ciekawilo mnie bardzo niejasne polaczenie z klimatyzacja.

E24 628CSi 12/1982 Delphin-Metallic - wegetacja... :(

E28 524td 06/1985 Karminrot ze szpera :) i silnik nowka!!!


Nowe amortyzatory BILSTEIN B6, CZESCI UZYWANE

Kontakt: 0049-176-4889-3646, 0695039390, GG 244669 lub PW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

faktycznie - kola 2-masowe lubia sie rozleciec - robia sie luzy i silnik prcuje nierowno - szrpie przy gaszeniu itp - u mnie narazie wszystko smiga jak nalezy - a w razie co to regeneracja kola z gwarancja kosztuje ok 700zł - jeden kolega pisał o tym na forum - jezdzi juz 2 lata i nie ma problemow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

w związku z pytaniami:

 

-sytuacja jest ideantyczna w e34 oraz bardzo podobna w e38 i e39 - w ten sposob mozna przerobic wiekszosc modeli.

 

 

nie jem jedynie jak to wyglada w modelach z najnowszym ews'em ktore potrzebuja sygnal Can ze skrzyni - kiedys to sprawdzalem dla ews 3 i tam byl sygnal ze skrzyni - ale jest mozliwosc ze nie jest on konieczny do normalnego funkcjonowania ews.

Edytowane przez xsilver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu
wydaje mi sie ze koszty były bardzo niskie - a sama naprawa skrzyni automatycznej wyliczyłem na min 2 tys zł ( robocizna oczywiscie własna ) i nie bylo pewności ze bedzie chodzic poprawnie

 

bardzo niskie... tzn. jakie??

003.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja też jestem w trakcie przeróbki autoamtu na manual :) w tej chwili jestem na etapie zamontowania skrzyni oczywiście wcześniej poszło koło 2 mas z kompletnym sprzęgłem zostały mi tylko pedały no i wał który to niby jest od manuala ... ja robie to w e39 540 bo też już nie mogłem z tym wytrzymać ... a tak apropo nie wie ktoś czy nie będzie pasował wał od 6cyl manuala ??? z tego co pytałem to koleś jak coś takiego robił to miał wał od manuala i 5cio biegowego 2800 i go na tokarni skracał i wyważał ... czy jest takie coś możliwe ???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 7 miesięcy temu...

No więc ja się troche podziele tym jak u mnie wyglada przerobka (E39, 530 D, 2001 rok). Mechanior zmienil wał, pedały, skrzynie, kompletne sprzeglo z kolem dwumasowym). Mechanicznie jest juz niby ok, działa to, ale...

Jest problem a kompem. Pokazuje mase różnych dziwnych komunikatów, w tym błąd na wtryskach. Nie działa DSC, PDC, światła wsteczne.

Podobno trzeba to wszystko przekodowac i bedzie ok. W poniedzialek jade do speca do BMW i zobaczymy.

Najbardziej martwi mnie to, ze silnik pracuje w jakims trybie chyba awaryjnym tj. bardzo słabo ciągnie na 3 i 4 biegu. Zakładam ze to wszystko elektronika. Niestety na razie jezdzic sie za bardzo nie da...

 

Acha, odnośnie kosztów: wszystkie części mechaniczne wyszły ok 2500 zł brutto plus robocizna.

Konrad
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W twoim przypadku potrzebna będzie prawdopodobnie zmienia komputera silnika (DME) na komputer z samochodu ze skrzynią manualna ( tylko trzeba pamiętać , żeby wyposażenie było podobne , bo znów coś może nie działać ) ...

 

Nie wiem czy da się go przeprogramować . Dodatkowo jeżeli masz EWS to alebo będziesz musiał je rozkodować albo zmienić komplet - DME , EWS , stacyjka ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

wracając do mojego poprzedniego mejla. Przypomne, że po zmianie skrzyni na mechaniczną miałem wszystko zrobione ale był problem z elektroniką tzn. wyskakiwały błędy, tryb awaryjny silnika, nie działało DSC. Sprawę rozwiązał jeden spec z forum który przeprogramował mi wszystko i teraz normalnie wszystko działa. Nie trzeba było zmienia żadnych kompów, po prostu ok 2 godziny roboty i po wszystkim.

 

Tak więc jak ktoś ma dośc automata polecem zmiane na manuala, trzeba tylko miec po pierwsze dobrego mechanika a potem dobrego elektronika, i wreszcie możemy katowac auto i zapewne chipowac bez obaw ze to dziadostwo z GM sie rozleci (chociaz ostatnio spotkałem znajomego który ma na tym GM nalatane 270 tys km i mowi ze dziala ok, dziwne...). Acha no i spalanie spada min. 5%.

 

 

pozdr

Konrad
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam. to chyba jedyny temat dot zmiany na manuala w e32 jaki znalazłem. Mieszkam na stałe w anglii i ujezdzam slicznego shadowa e32 V8 4l. Automat umarł i decyzja zapadła. Kupiłem 540i e34 6 biegowe, wymontowałem co potrzebne i stanąłem w miejscu bo nie wiem co z tym wałem napędowym. Czy rzeczywiscie ten z asb bedzie za krotki? Jesli tak to z czego dopasować? Dodam ze mam tu bardzo ograniczone pole działania, rynek częsci uzywanych do e32 praktycznie nie istnieje w porównaniu do np polski czy niemiec :(

Ponadto mam pytanie jak xsilver poradziłeś sobie z problemem komunikatu getriebenprogram? Napisałeś że do starszych wersji można pokombinować z pinem 5, a w roczniku 94?

Będe dwzięczny za każdą podpowiedź.

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
  • 5 miesięcy temu...
  • 5 tygodni później...
problem z getrieben program rozwiazany - w e32/e34 nalezy odciac przewod idacy do 5 pinu modulu check control ( potem go zaizolowac )- szary przewod z brazowym paskiem - i podac na 5 pin mase .... blad skrzyni przestaje sie wyswietlac .....

 

sposob ten na pewno pasuje do e32/e34 ( nie do wszystkich ! - u mnie on nie dziala niesty - ale w starszych sterownikach dziala ) - w innych modelach moze byc inaczej - ale tez da sie to zrobic :cool2:

Ja mam manuala wsadzonego zamiast automata i tez mi swieci getriebeprogram i chcialbym to skasowac, gdzie jest ten modul check control(e32 m30b30 91rok) :) czy moduly sa w tej skrzynce po lewej str patrzac od przodu przy podszybiu??

Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli możesz, to napisz na który pin we wtyczce od skrzyni podawałeś - może się komuś przydać :)

W E32 740

to jest ten sam przewód który idzie do modułu check control (informacja błędu skrzyni), który opisałeś wyżej (szary z brązowym paskiem). Po prostu dużo łatwiejszy dostęp jest od strony komputerów niż bezpieczników :)

http://img259.imageshack.us/img259/1527/201010130021m.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

60 też mi sparawia przyjemność ;-) hehe

http://img57.imageshack.us/img57/4166/avatar2ym6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Witam. Probowałem się tutaj tego doszukać, ale albo gdzieś przeoczyłem albo nie ma nic w tym temacie, dlatego pisze. Jestem w trakcie przekładania automatu na manual w e32 3,5l. Mam juz wszystkie części, tyle że mam zamach i sprzęgło z m20. Z tego co tu wyczytałem musze wstawić wieniec zębaty w kole z m30 do koła z m20, tylko pytanie czy ktoś sie orientuje gdzie na śląsku można by to zrobic? Albo czy podejdzie do tego silnika rozrusznik z m20? Bo może łatwiej wsadzić rozrusznik z m20 jak juz mam koło z m20 i nie zmieniać wieńca, tylko pytanie czy ten rozrusznik tam pojedzie w miejsce m30 i czy sie zazębi z kołem z m20? Wie ktoś coś na ten temat? Z góry Wam dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
Witam jestem tu nowy wiec wypadalo by sie przedstawic mam na imie Rafał , auto to e32 z 90 roku , ktore bardzo lubie , motor 3.0 188 K M . Pisze bo za kilka dni bede wymienial skrzynie na manualna , nie pytam czy sie oplaca czy nie , poprostu to zrobie. Automat ktory jest w aucie sie popsół , a wiec przeczytałem post , wielkie dzieki za niego autorowi , i mam nastepujace pytanie to łozysko co jest w wale korbowym , co wałek skrzyni do niego wchodzi ,to jak ono sie dokładnie nazywa , bo cos nie moge znalezc , czy to jest to ? http://www.iparts.pl/czesc/lozysko-prowadzace-sprzeglo,bmw,7-e32-1986-09-1994-09,730-i-il-188km,16-544-286-100059-0-6-410009010.html jezeli nie to byłbym wdzieczny za wskazanie lub nazwe dokładna tego łozyska . Pozdrawiam :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma za co :-)

 

Co do łożyska - tak to ono; jednak to oryginalne podane jest otwarte chyba i uszczelniane na pierścieniu filcowym (z tego co pamiętam). Nie wiem teraz czy to, które podałeś jest otwarte i odpowiada oryginałowi czy jest zakryte ( i wtedy nie potrzebujesz już innych elementów...) - ale to trzeba sprawdzić lub potwierdzić u kogoś, więc lepiej kupić łożysko o takim wymiarze już uszczelnione, przystosowane do pracy w temp do max powiedzmy 100 - 120 stopni, przystosowane do wysokich prędkości obrotowych - tu znajdziesz kilka fajnych rolek - np. skf za 12 zł ;-)

Edytowane przez xsilver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.