Skocz do zawartości

[E46]Zmiana skrzyni automatycznej na manualną


Dawid20

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ! Ostatnio wymieniałem skrzynie w mojej buni E46 330ci z automatu na manuala . Postaram się opisać wszystko jak należy . Zdjęć nie dodam ponieważ nie byłem w stanie robić zdjęć samemu w czasie przekładki . W moim przypadku miałem skrzynie automatyczną ZF 5HP19 .

 

Zaczniemy od tego co będzie nam potrzebne a trochę tego jest :)

 

-Skrzynia biegów (tutaj ważne jest żeby kupić skrzynie do swojej pojemności ponieważ skrzynie mają delikatnie inne przełożenia . Tutaj link do przełożeń poszczególnych skrzyń http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm ) w moim przypadku kupiłem skrzynie od E46 330i .

 

-Kompletny wał z podporą ponieważ manuala skrzynia ma dłuższy wał ( Tutaj również uwaga ponieważ rożne pojemności mają różne wały , rożnią się przede wszystkim grubością i wytrzymałością ) w moim przypadku również kupiłem od tego samego sprzedającego wał od 330i .

 

-Podpora skrzyni biegów

 

-Kompletny wybierak skrzyni biegów

 

-Dyfer ponieważ automat ma inne przełożenie (jest to opcjonalne , ale ja wymieniłem )

 

-Jeżeli wymieniamy dyfer to również musimy kupić inne półosie ponieważ jest inny rozstaw śrub

 

-Komplet pedałów hamulca i sprzęgła wraz z pompką wysprzęglika i przewodami . Przyda się też guma uszczelniająca miejsce w którym przechodzi przewód wysprzeglika przez ścianę grodziową

 

-Czujnik położenia sprzęgła

 

-Wysprzęglik wraz z łapą łożyska

 

-Kompletne sprzęgło czyli koło dwumasowe , tarcza , docisk , łożysko oporowe plus śruby do docisku i koła zamachowego (są dłuższe niż w automacie ) . Tu też proszę szukać do swojej wersji silnikowej ponieważ różnią się siłą docisku .

 

-Łożysko w wał korbowy (70zł Aso)

 

-Mieszek i gałka zmiany biegów

 

-Zegary są inne ale mogą zostać po kodowaniu zgaśnie wyświetlacz biegów

 

-Inna jest też obudowa chłodnicy która niema wyjścia na chłodniczkę oleju automatu

 

No to zaczynamy swap :)

Pierwszą czynnością będzie zorganizowanie miejsca pracy , potrzebujemy kanał i trochę narzędzi , radzę się zaopatrzyć w dużo przedłużek i nasadek gwiazdkowych M10 , M11 , M12 , M14 . Jeżeli mam już zorganizowane miejsce pracy to zaczynamy :)

1.Spuszczamy olej ze skrzyni automatycznej i płyn z chłodnicy .

2.Odkręcamy wydech przy kolektorze , dwie blachy na wysokości podpory wału i 4 śrubki przy wydechu końcowym i odpinamy sondy lambda .

3.Odkręcamy osłonę wału

4.Odkręcamy podesty ochronę pod silnikiem

5.Odkręcamy wał

6.Odkręcamy podporę dyfra (uważać żeby belka nie spadła , należy przy odkręcaniu podeprzeć ją np. lewarkiem ) , dyfer i półosie ,

7.Odpinamy z boku skrzyni przewody elektryczne , odkręcamy cięgno od zmiany biegów , przewody od chłodnicy , odkręcamy podporę skrzyni

8.Odpinamy i wyciągamy przewody od chłodnicy wraz z chłodniczką oleju skrzyni

9.I teraz musimy odkręcić sprzęgło hydrokinetyczne od koła zamachowego . W tym celu ściągamy gumowa zaślepkę w blasze osłaniającą koło zamachowe , znajduje się ona pod kolektorami wydechowymi . W tym okienku mamy do odkręcenia 3 śrubki , należy kręcić kołem zamachowym i po kolei je odkręcać .

10.Teraz odkręcamy skrzynie skrzynię biegów dookoła i wyciągamy ją z auta 

11.Odkręcamy koło zamachowe automatu i to na razie wszystko pod spodem auta

12.Odkręcamy teraz osłonę pedałów , następnie odpinamy przewód czujnika hamulca , odbezpieczamy zawleczkę cięgna hamulca , potem odkręcamy 3 śrubki na klucz 13 i wyjmujemy pedał hamulca automatu .

13.Podnosimy skórzaną osłonę z wyświetlaczem biegów wokół lewarka biegów i odkręcamy plastik z przyciskami od szyb . Odpinamy przewody od sterowania szybami i wszystkie od lewarka zmiany biegów automatu . Odpinamy linkę idąca do kolumny kierowniczej blokująca wyjęcie kluczyka kiedy lewarek jest w innej pozycji niż P . Odkręcamy 3 śruby trzymające wybierak automatu i go wyciągamy .

14.Odpinamy linkę blokującą kluczyk przy kolumnie kierowniczej i ją wyjmujemy .

15.Pod maską odkręcamy osłon e puszki komputerów (4 śrubki nimbusowe M5) koło Serwa w lewym kielichu i odpinamy komputer automatycznej skrzyni . Nie będzie nam już potrzebny więc go wyjmujemy .

16.To tyle z odkręcania , teraz zaczniemy wszystko składać do kupy na nowych częściach 

Swap właściwy czyli składanie 

1.Zacznijmy od chłodnicy , możemy w niej wymienić plastikowa obudowę która niema wyjścia na chłodniczkę automatu lub wsadzić samą chłodniczkę oleju automatu bez przewodów . Przy chłodniczce żeby nie leciał syf warto zaślepić wejścia olejowe .

2.Wbijamy łożysko ustalające wałek skrzyni biegów w wał korbowy , możemy to zrobić przy użyciu np. trzonka młotka .

3.Przykręcamy koło dwu masowe do wału przy użyciu nowych dłuższych śrub pamiętając o odpowiednim momencie dokręcenia śrub . Śruby dajemy na klej .

4.Zakładamy i centrujemy tarczę sprzęgłową

5. Zakładamy i równomiernie dokręcamy docisk sprzęgła . I tutaj bardzo ważna sprawa , sprzęgła montowane w nowszych BMW to LUK w wersji SAC czyli samonastawne . Jeżeli mamy nowe sprzęgło to pół biedy bo wszystko tylko ładnie poskręcamy i na końcu odbezpieczymy fabryczną blokadę . Jeżeli mamy sprzęgło używane to sprawa nieco się komplikuje należy je wcześniej cofnąć . Do tego celu jest specjalny przyrząd ale i bez niego można sobie poradzić . Można zrobić to w taki sposób że kładziemy koło dwu masowe na prasie , nakładamy na to równo docisk (bez tarczy i nie skręcamy ) . Delikatnie prasą wduszamy docisk sprawdzając śrubokrętem w który momencie będzie można cofnąć sprężyny w docisku . Jeżeli już idzie go cofnąć to go cofamy na maxa do końca i trzymając odpuszczamy prasę . Mamy zresetowany docisk gotowy do montażu 

6.Wkladamy łapę sprzęgła wraz z łożyskiem do skrzyni i przykręcamy wysprzęglik .

7.Wkłądamy i przykręcamy skrzynie dookoła .

8.Zakłądamy mechanizm zmiany biegów (wybierak) ,zabezpieczamy go przy skrzyni , a przy nadwoziu musimy wbić gumę trzymającą go w mocowanie .

9.Przykręcamy dolną podporę skrzyni

10. Przykręcamy , dyfer wraz w półosiami , następnie wał .

11.Przykręcamy osłonę wału a następnie wydech i osłony pamiętając o podłączeniu sond lambda

12. Przykręcamy w środku pedały sprzęgła i hamulca . Możemy podpiąć od razu przewód czujnika hamulca . Musimy również podłączyć przewód metalowy do wysprzęglika , otwór wychodzący jest w podłodze pod dywanem na wysokości pedału gazu , zaślepiony jest plastikową nakładką . Musimy również wyprowadzić przez ścianę grodziową przewód od pompki sprzęgła do zbiorniczka płynu hamulcowego . W moim przypadku otwór był zaślepiony plastikową zaślepką , jak nie jest musimy go wywiercić (jak wiercić widać po wyjęciu serwa ponieważ BMW to zaznaczyło ) . Należy pamiętać o założeniu gumowego uszczelnienia . Po tym zabiegu odpowietrzamy sprzęgło .

13. Wokół lewarka zmiany biegów zabezpieczamy przewody od wybieraka automatu i przypinamy opaską gdzieś z boku . Podłączamy sterowanie szybami i przykręcamy osłonę , następnie zakładamy mieszek i gałkę biegów .

14. No to mechanicznie mielibyśmy koniec została elektryka , musimy podłączyć czujnik biegu wstecznego który znajduje się z boku skrzyni oraz czujnik pedału sprzęgła . Potem zostanie kodowanie auta by wiedział że ma teraz skrzynie manualna a nie automat .

15. Podłączenie czujnika światła cofania i PDC . Należy zaopatrzyć się w kostkę czujnika wstecznego biegu na skrzyni biegów . Znajduje się on po prawej stronie skrzyni biegów . Kostka ma dwa piny , czyli dwa przewody . Prowadzimy więc dwa przewody od tego czujnika do skrzynki w której znajdują się komputery skrzyni i silnika (w lewym kielichu obok serwa ) . Podłączenie jest dość proste ponieważ automatyczna skrzynia biegów wykorzystywała przekaźnik do sterowania światłami biegu wstecznego . Skrzynia manualna niema tego przekaźnika . . Przekaźnik znajduje się właśnie w skrzynce komputerów . Wystarczy go wyjąc i pod pin 30 i pin 87 (piny przekaźnika ) podłączyć przewody czujnika ze skrzyni które poprowadziliśmy . Wsteczny gotowy .

16 . Podłączenie czujnika sprzęgła jest też dość banalne . Kabelki dość łatwo jest puścić bo od czujnika sprzęgła puszczamy go do skrzynki komputerów . Pomocne są schematy elektryczne ogólnie dostępne w Internecie np. WDS . Są dwie wersje czujnika na 3 piny i na 4 piny .

 

W wersji 3 pin podpinamy następująco :

Pin 1 czujnika sprzęgła podłączamy do masy

Pin2 czujnika sprzęgła podłączamy do pinu 23 we wtyczce A60004 komputera silnika DME

Pin 3 czujnika sprzęgła podłączamy do pinu 26 we wtyczce A60004 komputera silnika DME

 

Wersja 4 pinowa podobnie :

 

Pin 1 czujnika sprzęgła podłączamy do masy

Pin2 czujnika sprzęgła podłączamy do pinu 23 we wtyczce A60004 komputera silnika DME

Pin 3 czujnika sprzęgła podłączamy do pinu 26 we wtyczce A60004 komputera silnika DME

Pin 4 czujnika sprzęgła zostaje wolny , chyba że mamy wersje USA to ciągniemy go do Pinu 8 w module EWS

 

To tyle z elektryki , wystarczy teraz złożyć osłonę nad pedałami .

Auto gotowe lecz nie będzie kręciło i będą palić się błędy skrzyni , i kontroli trakcji . Musimy auto zakodować od nowa zmieniając w module EWS , IKE i ZKE i DSC skrzynie z automatycznej na manualną . Ja to zrobiłem pa softem , ale można zrobić to również NCS-em . Najepiej zmieć kod fa i przekodować całe samochód . Auto teraz powinno zapalić bez najmniejszych problemów . Warto też napomknąć że powinno się zmienić programem Winkpf soft w sterowniku na wersje od manualnej skrzyni biegów lecz nie jest to konieczne . W razie pytań proszę pisać . Pozdrawiam Dawid

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 lata później...
  • 5 miesięcy temu...
  • 1 rok później...

Witam Cię David .

Jestem tu nowy i potrzebuje pomocy co do ews.

Robiłem swap z bmw e46 323ci na silnik 330i , i mam cały ews komputer i kluczyki od 330i automat .

Problem polega na tym że nie mogę odpalić tzn, nie kręci nie ma żadnej reakcji tak jak by nie dostawała sygnału do rozrusznika.

Czytałem że podaj tam plus do pinu 6 ale to nic nie daje a mam ews 3.

Pomożesz w temacie . Słyszałem że trzeba zrobić mostek na ews ale nie wiem gdzie i oszukać skrzynie ponieważ ona wykrywa że jest na biegu i nie chce odpalić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam .

 

Mam jeszcze jeden problem ponieważ silnik został zmieniony z bmw 323ci na 330i z instalacją silnika 330i więc reszta instalacji została od 323ci,

a w instalacji 330i jest taka wtyczka którą nie wiem gdzie podłączyć i czy ktoś ma może jakiś schemat gdzie piny z tej wtyczki podłączyć do instalacji 323ci.

Wtyczka wygląda tak:

 

kostka jest 8pin i składa się z :

jeden czarny grubszy przewód pin1

brązowo zielony pin2

brązowo szary pin3

niebieski pin4

niebiesko szary pin5 żółto czarny pin6

pin 7 i 8 wolne.

 

Wstawił bym zdjęcie ale nie wiem jak to się robi.

 

Pozdrawiam .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz pojęcia o elektryce a robisz swap . 323 to silnik M52B25TU czyli ma jeszcze przepustnice na linke , 330 to M5430 z elektroniczną przepustnicą , i gazem elektronicznym . Między innymi to musisz pociągnąć . Jak był w automacie to wiązka jest delikatnie inna od manuala
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Usunięte wcześniej nie przeze mnie u mechanika ale wciąż im (mi) świeci błąd od DSC,


blad 00017 - błąd kodowania


Kodowanie DSC wygląda następująco, może jednak coś źle jest?

CODIERWERT

wert_01

HBA_DSC_5_7

wert_03

CODIERWERT_DSC5.7

wert_14

HILLDESC_DSC_5_7

aktiv


Nie robiłem flashowanie dde, to konieczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.