• Reklama

[EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu

czyli jak samemu naprawić swoje BMW - rady tych którzy już to zrobili.

Moderator: Kruk

[EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu

Postprzez mattiss » 12 Sie 2011 15:43

Witam

UWAGA: Wszystkie czynności wykonujesz na własną odpowiedzialność. Autor postu, ani właściciel tego forum nie ponoszą odpowiedzialności za błędy i usterki spowodowane wykonywaniem omówionych tu czynności. Nie ma żadnej gwarancji, że wykonanie zaleceń z powyższego opisu pomoże w Twoim przypadku. Każdy przypadek jest inny i wymaga diagnostyki!

Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu to prosta i szybka robota, która nie doczekała się jeszcze swojego DIY na naszym forum. Zrobiłem więc fotostory z wymiany czujnika, którą przeprowadziłem dziś w kombiaku Taty - silnik M52! W każym innym będzie to podobna procedura. Błąd ten został zdiagnozowany w warsztacie jakieś 2 lata temu i wymieniono czujnik położenia wałka na zamiennik Febi, którego nie polecam, a dlaczego? Otóż odkąd kupiłem interfejs od nerwusa jakiś rok temu, to cały czas ten błąd widniał przy diagnozie, co mocno mnie niepokoiło. Tato narzekał na dynamikę auta, ale nie wiązał tego z czujnikiem, bo przecież został on wymieniony. W końcu postawiłem na swoim i kupiłem nowy czujnik Siemens VDO, czyli producenta wiązki i ECU tego auta. Jeśli poczyta się trochę forum, to wiele jest głosów o wadliwych nowych czujnikach, jednak nigdy jeśli chodzi o VDO. Potwierdził to zaprzyjaźniony serwis BMW z Wrocławia. Błąd czujnika niekoniecznie musi oznaczać winę samego czujnika. Dlatego w tym wątku opiszę też, jak wykonać inspekcję nastawnika Vanosa, wg instrukcji z TIS. Ale od początku.

OBJAWY:
-auto czasem odpala od pierwszego "strzału", czasem jednak wymaga dłuższego kręcenia rozrusznikiem koła zamachowego - nawet powyżej 10s, co jest naprawdę uciążliwe i sprawia, że myślimy, że coś się popsuło
-słaba reakcja na wciskanie pedału gazu
-kiepska dynamika w dolnym zakresie obrotów
-lub wręcz przeciwnie kiepska dynamika na górze - ogólnie można powiedzieć, że silnik nie pracuje na swoje 170KM
-twarda praca wtryskiwaczy na biegu jałowym, słychać ich mocne cykanie
-twarda praca samego silnika na biegu jałowym, czuć drgania silnika przenoszone na nadwozie
-podwyższone spalanie, nawet o 2l/100km
-diagnoza ECU w INPA lub DIS daje błąd nr 65 camshafts - Sensor pojawiający się już przy rozruchu:
Image
POTRZEBNE CZĘŚCI:
11361703713 - O-Ring nastawnika Vanosa
12141748398 - O-Ring czujnika położenia wałka
12141703221 - czujnik położenia wałka - ja użyłem zamiennika Siemens-VDO 5WK96011Z
Image

POTRZEBNE NARZĘDZIA:
- Klucz płaski 32mm
- Klucz płaski/płasko-oczkowy 19mm
- nasadka 10mm
- Imbus 5mm
- śrubokręt płaski

CZYNNOŚCI:
1. Musimy ściągnąć osłonę silnika z kolektora dolotowego. W tym celu podważamy dwie zaślepki i odkręcamy śruby 10mm.
Image
Image

2. Odpinamy wąż odmy pokrywy zaworów poprzez ściśnięcie wtyczki z obu stron i odsuwamy z pola pracy.
Image

3. W ten sposób uzyskujemy dobry dostęp do wtyczki nastawnika Vanosa i możemy ją odpiąć ściskając sprężynkę.
Image

4. Podkładamy ręcznik papierowy lub szmatkę pod wąż doprowadzający olej do Vanosa i odkręcamy go - klucz 19.
Image
Image

5. Uzyskujemy dobry dostęp do odkręcenia nastawnika Vanosa i wystarczającą ilość miejsca, żeby manewrować wielkim kluczem 32. Pomóc może także zdemontowanie puszki filtra powietrza i kanału chłodzenia alternatora. Odkręcamy nastawnik.
Image

6. Teraz mamy wystarczającą ilość miejsca, żeby odkręcić imbusem nr 5 śrubkę, która trzyma czujnik położenia wałka w miejscu i wysunąć go. Na zdjęciu wskazuję palcem na czujnik...
Image

7. Idąc ręką po kablu czujnika wałka rozrządu pod kolektor dolotowy docieramy do miejsca, gdzie wpina się on w wiązkę silnika. Wypinamy ją ściskając sprężynę. Trzeba trochę zręczności, żeby wcisnąć rękę pod kolektor, czujnik siedzi głęboko, więc jeśli ktoś ma grube przedramię, to polecam wykręcić pokrywę filtra oleju. Ja nie musiałem tego robić. Na zdjęciu miejsce, gdzie czujnik wchodzi w wiązkę. To ten z lewej. Niestety zdjęcie nieostre...
W silnikach M52TU i M54 czujnik wałka dolotowego wpina się w "domek", który przesłania separator oleju i żeby mieć lepszy dostęp do tej wtyczki można zdemontować puszkę filtra powietrza. Mi udało się obyć bez tego w E39, ale było ciasno.
Image

8. Składanie wszystkiego jest odwrotnością demontażu. Nie zapomnijcie o nowych uszczelkach na nastawnik Vanosa i czujnik położenia wałka rozrządu!
Image

9. Inspekcja nastawnika Vanosa - wg TIS. Nastawnik Vanosa ma w środku taki mały tłoczek widoczny na zdjęciach. Powinien on swobodnie się poruszać (wysuwać i wracać) w zależności od położenia samego nastawnika. Bierzemy nastawnik do ręki ustawiamy go pionowo, tłoczkiem do dołu i obserwujemy, czy się wysuwa. Ma się swobodnie wysunąć na jakieś 3mm.
Image
i całkowicie wysunięty tłoczek (słabo to widać na zdjęciu):
Image

10. Sprawdzamy też działanie tłoczka w samej obudowie Vanosa w miejscu, gdzie zdemontowaliśmy nastawnik. Na zdjęciach widać jak daje się wcisnąć - powinien też sam wracać do ustawienia pierwotnego (wysunięty). Jest to nic innego jak tłoczek na sprężynie.
Image
Image
Image

11. Jeśli nasz nastawnik i tłoczek działają prawidłowo, to możemy składać.

Każdemu życzę braku błędów przy diagnozie :)

P.S. Tego nie kupujemy!
Image
Przeczytaj moje artykuły:
Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36
Image
Image
Awatar użytkownika
mattiss
 
 
 
Posty: 4103
Dołączenie: 19 Cze 2007 11:51
Miejscowość: Wrocław / Środa Śląska
Moje BMW: E30 325iA 06.1990||E36 316i compact M43TU 01.1999||E46 318ti 09.2002||E46 320iT 04.2003

Re: [EXX] M52/TU/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrzą

Postprzez scarab » 12 Sie 2011 22:41

Super porada, wielkie dzięki, akurat czeka mnie wymiana, sądziłem że jest przy tym więcej grzebania :)
Ile kosztował Cię czujnik i gdzie kupiłeś jeśli to nie tajemnica? :)
Awatar użytkownika
scarab
 
 
 
Posty: 1852
Dołączenie: 15 Paź 2010 21:33
Moje BMW: e24

Re: [EXX] M52/TU/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrzą

Postprzez mattiss » 13 Sie 2011 13:52

Witam

Czujnik kosztował 240zł, kupiony w Inter-Carsie. Masz do wymiany czujnik wałka dolotowego, czy wydechowego? Jeśli dolotowego, to robota jest dokładnie taka sama, jak u mnie przy pojedynczym Vanosie. Jak wydechowego, to podejrzewam, że jeszcze prostsza. Pamiętaj tylko, żeby kupić czujnik o odpowiednim numerze części, bo ja podałem w opisie zestaw części do silnika M52.

Pozdrawiam
Przeczytaj moje artykuły:
Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36
Image
Image
Awatar użytkownika
mattiss
 
 
 
Posty: 4103
Dołączenie: 19 Cze 2007 11:51
Miejscowość: Wrocław / Środa Śląska
Moje BMW: E30 325iA 06.1990||E36 316i compact M43TU 01.1999||E46 318ti 09.2002||E46 320iT 04.2003

Re: [EXX] M52/TU/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrzą

Postprzez scarab » 13 Sie 2011 14:14

mattiss napisał:Witam

Czujnik kosztował 240zł, kupiony w Inter-Carsie. Masz do wymiany czujnik wałka dolotowego, czy wydechowego? Jeśli dolotowego, to robota jest dokładnie taka sama, jak u mnie przy pojedynczym Vanosie. Jak wydechowego, to podejrzewam, że jeszcze prostsza. Pamiętaj tylko, żeby kupić czujnik o odpowiednim numerze części, bo ja podałem w opisie zestaw części do silnika M52.

Pozdrawiam


Dolotowego, mam ten sam numer błędu co u Ciebie: 65 Signal Camshaft sensor intake. Silnik M52TUB20, czyli różnica niewielka, ale czujnik faktycznie inny, bo wg realoem pasuje tylko do silników na podwójnym vanosie. Muszę sprawdzić cenę w Inter-Carsie bo w ASO kosztuje ponad 350zł...
Awatar użytkownika
scarab
 
 
 
Posty: 1852
Dołączenie: 15 Paź 2010 21:33
Moje BMW: e24

Re: [EXX] M52/TU/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrzą

Postprzez mattiss » 13 Sie 2011 14:52

Witam
Niestety na dzień dzisiejszy stany magazynowe w IC świecą pustką, jeśli chodzi o Twój czujnik :/ Są tylko jakieś zamienniki typu Topran, ale tego za chińskiego boga nie chcesz ładować do swojego auta, bo na 95% nie będzie działało. Pozostaje nowy czujnik z ASO za 397zł minus standardowe 5%, ale masz problem z głowy, bo oryginał i 100%, że będzie sprawny.

Pozdrawiam
Przeczytaj moje artykuły:
Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36
Image
Image
Awatar użytkownika
mattiss
 
 
 
Posty: 4103
Dołączenie: 19 Cze 2007 11:51
Miejscowość: Wrocław / Środa Śląska
Moje BMW: E30 325iA 06.1990||E36 316i compact M43TU 01.1999||E46 318ti 09.2002||E46 320iT 04.2003

Re: [EXX] M52/TU/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrzą

Postprzez jack daniel's » 13 Sie 2011 19:10

witam

chciałbym podpiąć się pod temat. również mam do wymiany czujnik "ssący" błąd jak u Was 65 tylko autko na podwójnym vanosie znalazłem takie coś http://allegro.pl/czujnik-walka-rozrzad ... 63508.html jednak wydaje mi się że jest to do pojedyńczego vanosa. czy te czujniki jakoś faktycznie się różnią czy może będzie "latał" bez problemu po zamontowaniu takiego??

pozdrawiam
Awatar użytkownika
jack daniel's
 
 
 
Posty: 184
Dołączenie: 28 Gru 2009 00:14
Miejscowość: police
Moje BMW: E39 520i touring 2000r (lpg)
E61 525i touring 2004r (lpg)
Kawasaki Ninja ZX10R

Re: [EXX] M52/TU/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrzą

Postprzez scarab » 13 Sie 2011 19:24

jack daniel's napisał:witam

chciałbym podpiąć się pod temat. również mam do wymiany czujnik "ssący" błąd jak u Was 65 tylko autko na podwójnym vanosie znalazłem takie coś http://allegro.pl/czujnik-walka-rozrzad ... 63508.html jednak wydaje mi się że jest to do pojedyńczego vanosa. czy te czujniki jakoś faktycznie się różnią czy może będzie "latał" bez problemu po zamontowaniu takiego??

pozdrawiam



Dobrze Ci się wydaje -ten o którym piszesz jest do silników z pojedynczym vanosem, a wg realoem dla podwójnego czujniki są inne. Ryzykujesz dla 150zł, a stracić możesz 200, dodatkowe ryzyko to że czujnik jest z allegro, moim zdaniem gra nie warta świeczki :worried:
Awatar użytkownika
scarab
 
 
 
Posty: 1852
Dołączenie: 15 Paź 2010 21:33
Moje BMW: e24

Re: [EXX] M52/TU/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrzą

Postprzez jack daniel's » 13 Sie 2011 19:36

witam

scarab może i masz racje z tym allegro ale jak dzwoniłem do aso w szczecinie to za czujnik wydechowy chcieli 400 złociszy :( mam jeszcze takie jedno pytanko czy te czujniki oryginalnie były tylko siemensa czy bosch też dodał swoje pięć groszy?? nie pamiętam jaki tamten montowałem.
pozdrawiam
Awatar użytkownika
jack daniel's
 
 
 
Posty: 184
Dołączenie: 28 Gru 2009 00:14
Miejscowość: police
Moje BMW: E39 520i touring 2000r (lpg)
E61 525i touring 2004r (lpg)
Kawasaki Ninja ZX10R

Re: [EXX] M52/TU/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrzą

Postprzez mattiss » 13 Sie 2011 21:34

Witam

Jeśli ten produkt z allegro jest pewny, to gość powinien mieć na zdjęciach opakowanie - patrz na moje zdjęcia.
A co do samego czujnika, to u Ciebie są dwa i na pewno nie ten z aukcji nie jest do Twojego auta.
Co do kupowania czujników innych firm. Siemens jest producentem osprzętu (czujników) tego silnika i ECU, więc jego produkt aftermarketowy jest najpewniejszy. Jest mnóstwo informacji na forum, jak to ktoś kupił czujnik xxxxx i niestety nic to nie pomogło...

Pozdrawiam
Przeczytaj moje artykuły:
Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36
Image
Image
Awatar użytkownika
mattiss
 
 
 
Posty: 4103
Dołączenie: 19 Cze 2007 11:51
Miejscowość: Wrocław / Środa Śląska
Moje BMW: E30 325iA 06.1990||E36 316i compact M43TU 01.1999||E46 318ti 09.2002||E46 320iT 04.2003

Re: [EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrz

Postprzez radE46cki » 19 Wrz 2011 01:00

http://allegro.pl/czujnik-walka-rozrzad ... 06991.html
czy zamienniki są naprawdę takie złe??
zbytnio nie mam kasy a jeszcze ręczny i 8 innych błędów do ogarnięcia !!!!
poprzedni właściciel mojej betki nigdy jej nie naprawiał z kompem ale dzięki temu mam kosz części bo wymieniał co mu chłopski mechanik poradził
BMW E46 320i
Awatar użytkownika
radE46cki
 
 
 
Posty: 439
Dołączenie: 29 Sie 2011 22:18
Miejscowość: dolnyśląsk
Moje BMW: była Alfa Romeo 33 90
M.B. A170 98 Opel Corsa C01
teraz E46 320i '98 + Audi A2 02

Re: [EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrz

Postprzez scarab » 19 Wrz 2011 08:15

Są na tyle złe, że nie warto dłubać kilka godzin ryzykując że nic z tego nie będzie. Oryginał kosztuje ~350zł, zamiennik ~100, taka różnica mówi wszystko. Narobisz się, błąd nie zniknie albo pojawi się z powrotem i będziesz myślał czy czujnik nie działa czy może problem leży w czymś innym. Czujniki Febi się do niczego nie nadają, a co dopiero jakieś badziewie z allegro. Inna sprawa, że ten z Twojego linka jest od strony wylotowej a Ty masz błąd intake czyli ssącego?
Awatar użytkownika
scarab
 
 
 
Posty: 1852
Dołączenie: 15 Paź 2010 21:33
Moje BMW: e24

Re: [EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrz

Postprzez radE46cki » 19 Wrz 2011 15:31

zgadza się znalazłem czujnik wałka dolotu marki Swag z dużą zniżką (około 30% zniżki na warsztat kumpla) za 115 pln znam części Swag z mercedesa a-klasy i wiem że są dobre nie są tanie więcej kosztują tylko oryginalne, zaryzykuje ale obiecuje że jeśli będzie lipny na pewno o tym napisze.
BMW E46 320i
Awatar użytkownika
radE46cki
 
 
 
Posty: 439
Dołączenie: 29 Sie 2011 22:18
Miejscowość: dolnyśląsk
Moje BMW: była Alfa Romeo 33 90
M.B. A170 98 Opel Corsa C01
teraz E46 320i '98 + Audi A2 02

Re: [EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrz

Postprzez Konioman » 30 Wrz 2011 20:05

Dzięki za Poradę i Foto podpowiedz.
Czujnik wymieniony i obroty na lpg przestały falować i na benzynie jakoś żwawiej idzie:)
Wymieniono na siemensa :)
Konioman
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 3
Dołączenie: 08 Lip 2011 23:05
Moje BMW: BMW E39 520i 1996r BYŁ TERAZ POSZUKIWANIA

Re: [EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrz

Postprzez radE46cki » 08 Paź 2011 17:25

dzięki
instrukcja bardzo pomocna i fachowa wymieniłem na czujnik swag silnik pracuje idealnie :D :cool2:

Image

Uploaded with ImageShack.us
BMW E46 320i
Awatar użytkownika
radE46cki
 
 
 
Posty: 439
Dołączenie: 29 Sie 2011 22:18
Miejscowość: dolnyśląsk
Moje BMW: była Alfa Romeo 33 90
M.B. A170 98 Opel Corsa C01
teraz E46 320i '98 + Audi A2 02

Re: [EXX] M50/M52/M54 Wymiana czujnika położenia wałka rozrz

Postprzez -NikuS- » 09 Lis 2011 22:21

Witam
Od niedawna wisi u mnie błąd elektrozaworu VANOSa:
Image

I postanowiłem go sprawdzić zgodnie z powyższą instrukcją :D
No i chyba jest okej, chociaż zależy co to znaczy swobodnie - tłoczek nie wysuwa się cały odrazu jakby miał wypaść, tylko powoli ale płynnie (1,5 mm/s).
Niestety dalej wyświetla się powyższy błąd..

Oto parametry pracy VANOSa, silnik jeszcze nierozgrzany:
Image

Elektrozawór do wymiany czy coś innego czy może jeździć dalej?
Awatar użytkownika
-NikuS-
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 12
Dołączenie: 24 Paź 2011 10:08
Moje BMW: E46 323i

Następna

Powróć do Zrób to sam - gotowe recepty

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości