Skocz do zawartości

[E90/1/2/3] Wymiana amortyzatorów przednich


Natek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

W dzisiejszym odcinku przybliżę Wam jak wymienić samodzielnie amortyzatory z przodu w BMW E90/E91. Z racji podobnej budowy zawieszenia (po dwa wahacze na koło) domyślam się, że w modelach E39, E60 jest bardzo podobnie.

 

Robota nie jest skomplikowana dla kogoś kto ma podstawowe pojecie o mechanice i posługiwaniu się narzędziami. Można tą pracę wykonać samemu ale w pewnym momencie dla mniej wprawnych „mechaników” może przydać się pomoc kolegi.

 

Co będzie nam potrzebne? W moim przypadku - wymiana amortyzatorów zakupiłem wcześniej parę amortyzatorów Bilstein B4, model do wersji ze standardowym zawieszeniem, komplet osłon i odbojów (po 2 sztuki) firmy Sachs. Zestaw kluczy nasadkowych z grzechotką, kilka kluczy płasko-oczkowych (wybaczcie nie pamiętam dokładnie jakie nakrętki gdzie dokładnie występowały ale jak ma się zastaw kluczy to powinno wystarczyć). Z tego co pamiętam to na pewno może nam się przydać klucz 13, 16, 17, 18, 19, 21. Przyda się zestaw imbusów i możliwe, że torxów. Sredni młotek i albo duży i mocny płaski wkrętak albo nieduża łyżka do opon. Porządne ściski do sprężyn. Na pewno jeden podnośnik a znacznie wygodniej jeśli będą dwa, ale jeden wystarczy.

 

Zaczynamy

 

1. Odkręcamy lekko śruby w kole, podnosimy auto na podnośniku. Bardzo ważne, podstawiamy cos pod auto jako zabezpieczenie w okolicy miejsca wyznaczonego do podnoszenia auta, można wsadzić jakiś pieniek drewniany odpowiedniej wysokości, albo ostatecznie wsunąć zdjęte koło. A najlepiej oprzeć auto na podstawce/kobyłce. Pisze to po to bo znam przypadki, że kiedy auto stoi bardzo długo na samym podnośniku to podnośnik potrafi się samoczynnie powolutku opuścić (np. po kilku dniach). BHP przede wszystkim

2. Odkręcamy górne mocowanie łącznika stabilizatora do amortyzatora. Wybaczcie mnóstwo syfu na moim zawieszeniu ale w moim wypadku amorek wylał i w wyniku tego bardzo łatwo przyklejał się wszędzie brud. Z tyłu za uchwytem na amorku jest śruba na którą należy nałożyć klucz płaski inaczej czpień łącznika stabilizatora będzie się kręcił. Uwaga na poduszkę/uszczelkę łącznika stabilizatora tuż za śrubą, łatwo ja uszkodzić.

 

http://img714.imageshack.us/img714/5424/amorki001n.jpg

 

3. Jeśli czpień łącznika jest skierowany do góry albo do dołu i nie wychodzi sam z otworu to warto podstawić podnośnik pod piastę tarczy hamulcowej i lekko unieść całą kolumnę do góry aż czepin łatwo wyjdzie. Nie ma sensu wybijać go młotkiem bo tylko uszkodzi się gwint. Zdejmujemy też uchwyt trzymający przewód hamulcowy.

 

http://img9.imageshack.us/img9/4803/amorki003n.jpg

 

4. Istotna informacja, do wymiany amorków nie trzeba demontować zacisku hamulcowego, nie ma potrzeby wyciągać czujnika zużycia z klocków ani nawet wykręcać czujnika ABS ze zwrotnicy koła.

5. Następnie odkręcamy nakrętkę przy dolnym gnieździe amortyzatora w zwrotnicy i wyciągamy śrubę całkowicie. Z tyłu wsadzony jest jeszcze uchwyt na kabel, nie pamiętam, chyba od czujnika ABS

 

http://img17.imageshack.us/img17/2161/amorki002n.jpg

http://img197.imageshack.us/img197/2591/amorki008n.jpg

 

6. Ważna informacja: Aby wyjąć cała kolumnę McPhersona będziemy musieli wychylić górną jej część poza błotnik. Zatem będzie trzeba nacisnąć nogą i lekko odgiąć całą zwrotnicę. W jednym manualu na stronie amerykańskiej wyczytałem, że gość nie odkręcał nic w zawieszeniu ale jest jednak ryzyko zerwania tulei w wahaczu dlatego w serwisie zalecają poluzowanie śruby przy tulei wahacza dolnego prostego przy mocowaniu do ramy. Instrukcja serwisowa „Sam Naprawiam” mówi, żeby odpiąć końcówkę drążka kierowniczego w zwrotnicy dlatego albo jedno albo drugie.

7. W autach wyposażonych w Xenony trzeba wcześniej odpiąć mocowanie czujnika samopoziomowania, który jest przypięty do dolnego wahacza

 

http://img841.imageshack.us/img841/8479/amorki007n.jpg

 

8. Jeśli chcemy poluzować śrubę na tulei wahacza to trzeba wcześniej odkręcić kilka śrubek osłony pod silnikiem, odgiąć lekko osłonę robiąc sobie miejsce na klucz i odkręcamy. Nakrętka powinna być mocno luźna. Jeśli chcemy rozpiąć końcówki drążka kierowniczego przy zwrotnicy to warto unieść, ew. opuścić kolumnę tak aby sworzeń końcówki drążka nie był mocno napięty. Odkręcamy nakrętkę na sworzniu, gdyby nam się kręcił cały sworzeń to zakładamy klucz płaski albo oczkowy i kontrujemy torxem (gniazdo jest wewnątrz sworznia). Nie zalecam używania ściągaczy do sworzni bo można uszkodzić poduszkę pod sworzniem, najlepiej spróbować podnieść albo opuścić kolumnę na podnośniku tak aby zwyczajnie sworzeń nam wyskoczył, ew. kilka uderzeń młotkiem ale z głową.

9. Jeśli mamy już lekko rozpięte zawieszenie to bierzemy nasze ściski do sprężyn i zakładamy na sprężynę po przeciwnych stronach, co najmniej na 3 zwoje. Skręcamy ściski raz jeden, raz drugi równomiernie po kilka obrotów. Aby sobie ułatwić sprawę, ja uniosłem całą kolumnę podnośnikiem do góry, wtedy sprężyna już wstępnie została ściśnięta.

10. Otwieramy maskę i odkręcamy 3 nakrętki na kielichu, klucz 13. Nie ma potrzeby odkręcania rozpórki.

 

http://img199.imageshack.us/img199/9017/amorki006n.jpg

 

11. Jak odkręcimy śruby, opuszczamy podnośnik pod kolumna i całość powinna nam się sporo opuścić w nadkolu. Odpinamy z obejmy przewód od ABSu w okolicy puszki z wtyczką, to pozwoli na zluzowanie nieco kabla. Przyda nam się to przy naciskaniu zwrotnicy ku dołowi. Wyciągamy podnośnik spod kolumny, naciskamy na piastę tarczy umiarkowanie noga i bardzo uważając na rant błotnika wyciągamy górną część kolumny na zewnątrz błotnika. (tu może się przydać pomoc kolegi, jedna osoba prowadzi górę kolumny i dba, żeby nic się nie uszkodziło przy błotniku a druga naciska na zwrotnice)

 

http://img707.imageshack.us/img707/9572/amorki010n.jpg

 

12. Kolumna McPhersona już na zewnątrz, trzeba ją tylko jeszcze wyjąć z gniazda w zwrotnicy. Z tyłu za obejmą dolną amortyzatora w zwrotnicy, w szczelinę wkładamy duży mocny plaski wkrętak albo łyżkę do opon i staramy się rozchylić uchwyt, w tym momencie kolega wyciąga całą kolumnę z gniazda. Uwaga, przy wsadzaniu łyżki w szczelinę obejmy nie wsadzamy jej bardzo głęboki bo na amortyzatorze są takie wypustki ustalające jego pozycję w gnieździe zwrotnicy i wpychając łyżkę głęboko amorek nie będzie chciał wyjść zapierając się wypustkami o nasza łyżkę.

 

http://img651.imageshack.us/img651/6083/amorki009n.jpg

 

13. Mając już cała kolumnę na zewnątrz czyścimy z brudu i piasku górne mocowanie kolumny a dopiero podważamy wkrętakiem i otwieramy klapkę kryjącą śrubę amortyzatora. Jeśli nie oczyścimy tego z piasku to po otwarciu dekielka piasek dostanie nam się do smaru łożyska.

14. Teraz trzeba przezbroić całą kolumnę. Sprężyna cały czas ściśnięta ściskami, nakładamy klucz na górną śrubę amorka i kontrujemy imbusem (ja użyłem do tego nasadki klucza do świec bo w nim był otwór w który można było wsadzić imbus. Odkręcamy nakrętkę, łożysko lekko może odskoczyć. Zdejmujemy całość pamiętając o kolejności elelmentów. Pomocny będzie rysunek:

 

http://bmwfans.info/parts/catalog/E91/Touring/Europe/320d-M47N2/LHD/N/2005/december/browse/front_axle/guide_support_spring_pad_attaching_parts/

 

15. Przy nowej osłonie szersza część ku dołowi, węższa z kołnierzem do góry. Odbój płaskim do góry a stożkiem do dołu, wsadzić odbój w kołnierz osłony. Mi największy problem sprawiło zmontowanie całej kolumny z powrotem. Niestety sprężyna w BMW jest bardzo mocna więc najlepiej podskoczyć gdzieś gdzie porządnie ścisną całość np. stacjonarnym hydraulicznym ściągaczem do sprężyn. Męczyłem się z tym baaaardzo długo i nie dałem rady.

16. Składamy całość w odwrotnej kolejności. Wkładając amortyzator w gniazdo zwrotnicy na dole pamiętając, żeby wypustki na amorku były w osi szczeliny obejmy.

 

Po zmontowaniu wszystkiego trzeba koniecznie zrobić geometrie i zbieżność bo rozpinanie wahaczy, drążków kierowniczych czy wyjmowanie McPhersona ma wpływ na te parametry. Przy skręcaniu wahacza poprzecznego prostego pamiętajmy, żeby skręcić go w optymalnej pozycji jego pracy czyli zwrotnica uniesiona tak jakby auto stało na kolach, nie wolno dokręcać wahacza na opuszczonych i wiszących kolach bo po postawieniu auta na koła tuleja już na starcie może być mocno naciągnięta i bardzo szybko nam się zerwie.

 

Momenty dokręcania zaczerpnięte z instrukcji Sam Naprawiam od E39 ale zawieszenie jest prawie takie same, wiec myślę, że śmiało się nadają.

- nakrętki górnego mocowania na kielichu – 20 Nm

- górna nakrętka na tłoczysku amorka trzymająca łożysko itd. - 45-65 Nm

- śruba na dolnym mocowaniu amorka w gnieździe zwrotnicy – 80 Nm

- łącznik stabilizatora do amorka – 60 Nm

- wahacz dolny poprzeczny do ramy i do zwrotnicy – 80 Nm

- sworzeń końcówki drążka kierowniczego do zwrotnicy – 65 Nm

 

TAGI: wymiana amortyzatora, amortyzatorów, sprężyn, łożyska amortyzatora, poduszki amortyzatora E90 E91

Edytowane przez Natek

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Witam. Mam kilka pytań nawiązujących do tematu:

 

1) Czy można podjąć się wymiany wszystkich czterech wahaczy przednich "pod blokiem" przy użyciu 2 podnośników (jeden do podniesienia auta drugi do podniesienia kolumny McPh)?

2) Czy można wymienić najpierw jedną stronę a potem drugą?

3) Wahacze, które kupiłem nie miały w komplecie nakrętek - rozumiem, że te na aucie mogą zostać ponownie użyte?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Co do wahaczy to ja robiłem je pod blokiem - trudności jakie napotkałem :

górny wahacz bardzo mocno siedział w piaście - sworzeń nie chciał wyjść i duży młotek dopiero pomógł

trzeba ściągnąć sporo plastików spod auta aby odkręcić wahacze od sanek.

uważaj na tuleje które są w piaście - wchodzą w nie sworznie wahaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 1 miesiąc temu...

Witam! podepnę się pod temat może ktoś będzie w stanie mi pomoc bo już nie wiem co robić. Po wymianie amorów na coś stuka w lewym przednim kole. Wszystko posprawdzane nie ma żadnych luzów. Stuka na nierównościach przy powolnej jeździe a także przy zjeżdżaniu np. z garba. Przy wymianie po wyciągnięciu całej kolumny pamiętam,że zastanowił mnie wzdłużny luz(na boki ,góra-dół nie ma luzu) na łożysku który narysowałem :) na obrazku w linku. Może ktoś ma taką kolumnę gdzieś cała w garażu i mógłby sprawdzić czy taki luz to normalne,bo nie chciałbym nowej poduszki za 130 pln kupować na darmo. Luz jest dość spory kilka mm.

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7b20ccdf2fc54d66.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 8 miesięcy temu...
Ja bym dodał drukowanymi literami, że nie ma szans ścisnąć sprężyn allegrowymi ściągaczami. Nie doczytałem tego w twoim opisie i jakoś z góry założyłem, że się mylę. Straciłem na to 2h i w końcu poszedłem do pobliskiego warsztatu który zrobił to pneumatycznym w 10 minut
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Właśnie jestem po wymianie. E90-325iA- zawieszenie standartowe

 

przód:

SACHS 311403

311404

górne mocowanie- Lemforder- LMI 27001

odboje SACHS 900132

 

tył:

SACHS 311409- 2 szt

odboje SACHS- 900 126

 

górne mocowanie:

1. Lemforder

Symbol: LMI35419

 

2.Lemforder

Symbol: LMI35420

3.

Lemforder

Symbol: LMI35398

mocowanie amortyzatora w wahaczu dolnym

 

Po wymianie geometria.

 

Powiem tak, warto wymienić i przekonać się jak naprawdę może jechać BMW po wymianie.

Po prostu inne auto:-)

 

Nie sugerujcie się testem na stacji diagnostycznej.

Na przeglądzie mi sprawdzał i stwierdził że ok. Różnice PS/LS w granicach normy na zielono.

Wymieniłem i nie żałuję nawet jednej wydanej złotówki.

 

P.S. Kupiłem w dobrej cenie na allegro, wszystko w kartonikach, fabrycznie zamknięte- polecam.

Jak co to info na P.W, by nie było ;-)

-----///Moja galeria- BMW E90- M Pakiet LCI///------

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=146363

Klik by powiększyć


e34a03810f04.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, jeśli myślisz że ustawianie geometri jest nie potrzebne- to jesteś w błędzie.

Każda ingerencja(rozpinanie) w układ kierowniczy tego wymaga. (TIS)

 

No chyba że chcesz jeżdzić chorym, nie do końca sprawnym autem.

 

 

 

TIS

http://translate.google.pl/translate?js=y&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http://tis.bmwcats.com/&sl=ru&tl=pl

-----///Moja galeria- BMW E90- M Pakiet LCI///------

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=146363

Klik by powiększyć


e34a03810f04.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
. Przy wymianie po wyciągnięciu całej kolumny pamiętam,że zastanowił mnie wzdłużny luz(na boki ,góra-dół nie ma luzu) na łożysku który narysowałem :) na obrazku w linku.

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7b20ccdf2fc54d66.html

 

Panowie jesli auto ma powyzej 6 lat i najechane 150tys kilometrow to poduszki amortyzatorow sie kupuje z automatu by nie rozkladac mcphersona dwa razy...

Niepotrzebne czesci kupione droga online mozna zwrocic do sklepu i dostac zwrot kasy.

Srubki tez kupujemy nowe w miare mozliwosci a juz napewno nakretki.

Poduszka aluminiowa firmy lemforder (ktora ma starty znak OEM BMW..)na jedna strone kosztuje raptem 70-80PLN

np. taka http://allegro.pl/lemforder-poduszka-amortyzatora-bmw-1-3-5-e87-e90-i5842795694.html

Jesli macie zawieszenie M lub duze felgi musicie dobrac stalowa ktora jest drozsza.

Poduszki na tylne amortyzatory (ze startym znakiem BMW) sprzedaje w swoich pudelkach SACHS.

MADE IN PRL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok później...
Cześć. Trochę odświerze temat... :) E91 m sport zawieszenie, 2006 320D. Ostatnio wymieniałem zarówki i zauważyłem, że amortyzator rusza mi sie w góre, tzn. w poduszce amortyzatora... Czy to normalne? Czy poduszka czy jak to tam sie zwie do wymiany?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Trochę odświerze temat... :) E91 m sport zawieszenie, 2006 320D. Ostatnio wymieniałem zarówki i zauważyłem, że amortyzator rusza mi sie w góre, tzn. w poduszce amortyzatora... Czy to normalne? Czy poduszka czy jak to tam sie zwie do wymiany?

 

W poduszce masz łożysko, pewnie się rozpadło. Musisz kupić cały element. Dziwne masz te zawieszenie masz zawieszenie m czy sportowe ? Są to dwa inne zawieszenia od standardowego .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...
  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.