Skocz do zawartości

[E46] diagnoza i wymiana wzmacniacza antenowego, sygnału RF


palermos

Rekomendowane odpowiedzi

Opis ten powstał dla wszystkich u których nagle przestało działać zdalne sterowanie centralnym zamkiem.

 

Jeżeli w Twoim aucie nagle przestaje działać zdalne sterowanie z kluczyka, natomiast ręczne otwieranie grotem lub przyciskiem z konsoli działa bez zarzutu, to albo padły akumulatorki/baterie w pilotach albo uszkodził się moduł FZV tzw. wzmacniacz antenowy.

 

O ile sprawa z akumulatorkami jest w miarę prosta to wymiana wzmacniacza wymaga trochę więcej pracy i wkładu finansowego.

Opis dotyczy wersji e46 Touring, jednak sama diagnoza jest podobna dla wszystkich wersji nadwoziowych.

 

1. Zaczynamy od otwarcia tylnej klapy oraz uchylanej tylnej szyby a następnie nie zamykając ich odłączamy minusową klamrę akumulatora.

http://img545.imageshack.us/img545/321/94018052.th.jpg

 

2. Zamek tylnej klapy najlepiej zablokować poprzez zatrzaśnięcie np. śrubokrętem po to aby podczas pracy przez przypadek nie zamknęła nam się klapa. Tylną szybę najlepiej zabezpieczyć przed zamknięciem podkładając szmatkę. (pracujemy bez zasilania z akumulatora więc w razie zamknięcie byłby problem z otwarciem)

http://img816.imageshack.us/img816/1509/41643907.th.jpg

 

3. Podnosimy samą szybę i demontujemy plastikową osłonę zaznaczoną na żółto. Trzyma się ona na pięciu kołkach które widać na kolejnych zdjęciach. Osłonę najlepiej ostrożnie podważać drewnianym klinem tak jak pokazuje strzałka na rysunku. Zwróćcie uwagę na metalowe zaciski na kołkach, powinny zostać w gniazdach klapy. Jeżeli któryś został na kołku, zdejmijmy go i umieśćmy w gnieździe.

http://img254.imageshack.us/img254/9480/54022748.th.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/696/90536013.th.jpg

http://img202.imageshack.us/img202/4599/16173722.th.jpg

 

4. Gdy uporamy się z osłoną, ostrożnie odkręcamy cztery śruby kluczem nasadowym nr10. Jednocześnie uważamy bo po odkręceniu wszystkich śrub, spojler może sam odpaść od szyby urywając przewody.

http://img525.imageshack.us/img525/3545/93709919.th.jpg

 

5. Do spoilera dochodzi z lewej strony wężyk od spryskiwacza który możemy odczepić. Z prawej strony jest przewód zasilający trzecie światło STOP, też go odczepiamy. Naszym oczom ukaże się wzmacniacz antenowy przykryty foliową uszczelką. Na moich zdjęciach tego nie widać ponieważ ja już wcześniej go demontowałem w celu diagnozy. Możemy próbować powoli odklejać oryginalną folie ochronną aby na koniec wykorzystać ją ponownie, jednak ja oderwałem ją cała. Gdy odkleimy folię ochronną możemy odczepić taśmę która łączy spojler z wzmacniaczem. Na zdjęciu żółtym prostokątem zaznaczyłem obszar zakryty folią ochronną.

http://img339.imageshack.us/img339/6108/59966425.th.jpg

 

6. Gdy spojler leży już sobie bezpiecznie na ziemi możemy przystąpić do diagnozy wzmacniacza.

Do diagnozy nie jest potrzebna taśma która wychodzi ze spojlera ponieważ odpowiada ona za antenę fal średnich AM.

Podłączamy klamrę akumulatora. Ustawiamy multimetr na pomiar napięcia stałego na zakres odpowiadający kilkunastu woltów.

Pomiary wykonujemy w czarnej wtyczce, pierwszej z lewej. Na pinie nr1, licząc od lewej, powinno być stale ok +12V, drugi pin nas nie interesuje ponieważ jest on od sterowania samym wzmacniaczem fal FM. Na trzecim pinie powinno być ok +5V, natomiast po naciśnięciu przycisku na kluczyku pilota, napięcie powinno pulsacyjnie spadać do +2,5V. Miernik powinien wskazywać wartości napięcia od +2,5 do +4,5 V. Jeżeli któreś z tych napięć się nie zgadza, zapewnie mamy uszkodzony wzmacniacz. Sam demontaż wzmacniacza polega na odpięciu pozostałych wtyczek i odkręceniu centralnej śruby, po uprzednim odpięciu klamry minusowej akumulatora.

http://img832.imageshack.us/img832/4683/76763073.th.jpg

http://img715.imageshack.us/img715/3681/90715685.th.jpg

http://img835.imageshack.us/img835/8581/70082213.th.jpg

http://img524.imageshack.us/img524/5166/34116710.th.jpg

 

7. Po zamontowaniu nowego wzmacniacza należy go odpowiednio zabezpieczyć. Można zakupić w ASO nową folie ochronną w cenie 50zł jednak dla mnie to trochę zbyt wysoka cena jak za kawałek worka :)

Wykorzystałem więc do tego celu wodoodporną dwustronną taśmę klejącą (power tape), a następnie z grubszej folii wyciąłem odpowiedni szablon. W miejsce w którym wchodzi taśma ze spojlera wkleiłem trochę cieńszą taśmę dwustronną aby po nałożeniu taśmy przykleić jeszcze jedną warstwę taśmy klejącej która "chwyci" folię do taśmy.

http://img109.imageshack.us/img109/4544/92153489.th.jpg

http://img266.imageshack.us/img266/8955/55084393.th.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/6679/56627154.th.jpg

http://img842.imageshack.us/img842/567/23478839.th.jpg

http://img844.imageshack.us/img844/786/92126178.th.jpg

http://img840.imageshack.us/img840/7263/28765935.th.jpg

 

8. Całość skręcamy w odwrotnej kolejności.

 

Jeżeli zdecydowałeś się na wymianę swojego wzmacniacza to masz dwie opcje. Albo kupić nowy albo poszukać używanego.

Cena nowego to ok 900 zł w przypadku touringa, w pozostałych modelach chyba podobnie więc warto poszukać "używki".

Z tego co widziałem produkowano kilka odcieni tych wzmacniaczy, nie wiem co w nich zmieniano ale w przypadku touringa nie ma to wpływu na działanie co przetestowałem na własnej skórze.

Natomiast w przypadku sedana/coupe ważna jest data produkcji ponieważ tam różnice są już znaczne.

Jednak jak będziemy się kierować numerami OE to na pewno kupimy dobry. Dodam jeszcze że istotna jest też częstotliwość, dla europy wynosi 433,92 MHz.

O różnicach wzmacniacza w sedanie można poczytać tutaj http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=662688

 

Fotka przedstawia mój "oryginalny" wzmacniacz który uległ uszkodzeniu.

http://img80.imageshack.us/img80/6374/image0641024x768.th.jpg

 

A to wzmacniacz który kupiłem jako zamiennik, widać że ma wcześniejszą datę produkcji, numer OE się zgadza ale poprzedni wzmacniacz miał za numerem liczbę 3 cokolwiek to oznacza :)

http://img40.imageshack.us/img40/2844/image0651024x768.th.jpg

 

Jeżeli wymienialiśmy wzmacniacz na nowy warto przez zmontowaniem wszystkiego sprawdzić jego działanie. Ja osobiście musiałem ponownie wkodować swoje kluczyki aby zaczęły działać. Procedura wkodowania kluczy poniżej.

 

1. Wsiąść do samochodu i zamknąć drzwi

2. Włożyć kluczyk do stacyjki i przekręcić na pozycje nr1 (zapala sie kontrolka AIRBAG) maksymalnie na 5 sek. i wyjąc kluczyk z powrotem

3. Nacisnąć i przytrzymać przycisk otwierania. Nie puszczając tego przycisku nacisnąć krótko, trzykrotnie w ciągu 10 sek przycisk zamykania

4. Puścić przycisk otwierania jeśli próba się udała to centralny zamknie się i otworzy zaraz.

 

Jeżeli posiadacie inne kluczyki z pilotem (łącznie do 4 szt. do tego auta!!), trzeba je również wkodować, każdy w ciągu 30 sekund po poprzednim. Nie wolno przy tym poruszyć zamka kierownicy.

 

Rozmieszczenie wzmacniacza zależy od wersji nadwozia.

W touringu jest pod spojlerem.

W sedanie i coupe w lewym tylnym słupku.

W kompakcie w klapie tylnej poniżej szyby.

No a kabrio to już inna historia bo tam jest to zintegrowane w lusterko wewnętrzne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • Odpowiedzi 75
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • 2 tygodnie później...
  • 5 miesięcy temu...

rok czasu poruszałem się autem z taką awarią i nikt nie potrafił zdiagnozować usterki poza serwisem oczywiście w którym byłem na samym końcu a który

żądał za naprawę ok 1000 zł. Szukając w internecie wpadł mi w ręce powyższy opis i w akcie

desperacji kupiłem używkę za 60 zł postępując zgodnie z opisem wymieniłem sam bez dokonywania pomiarów .

Próba z biciem serca......boże działa wszystko ok.

Wielkie dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jakiś wpływ może mieć, w końcu nawet dwa przewody pod napięciem biegnące obok siebie wpływają w pewnym stopniu na siebie nawzajem.

Problem może być z przebiciem ścieżek na szybie lub ze słabą pracą przedwzmacniacza antenowego (czyli właśnie tej puszki). Ale to już bardziej zgadywanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
Już wiem,że w sedanie moduł znajduje sie za schowkiem. Ale teraz mam nowy problem. Wcześniej drzwi nie otwierały sie z przycisku na kluczyku, ale z kluczyka w zamku otwieraly sie wczystkie normalnie. A teraz nawet jak jest kluczyk w zamku to czasem otwiera wszystkie drzwi a w wiekszości otwiera tylko drzwi kierowcy. Czy to może byc spowodowane modułem? Wydaje mi się, że nie bo gdy kluczyk jest w zamku to nie musi wysyłać do modułu sygnału. Czy zgadzacie sie ze mna? Czym może to być spowodowane? Mechanik powiedział, że to jakaś pompka od centralnego zamka, ale chyba go źle zrozumiałam, bo jestem w Holandii i on mówił tylko po holendersku( a ja nie za bardzo) Szukałam na necie takiej części ale nic takiego nie ma. Co może byc odpowiedzialne za otwieranie się zamków?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompki to są w VW :) My mamy siłowniki elektryczne.

 

Co do modułów to masz dwa:

jeden masz w lewym tylnym słupku

drugi masz za schowkiem

 

Jeżeli używasz pilota to sygnał idzie najpierw przez pierwszy moduł a następnie do drugiego.

Jeżeli otwierasz za pomocą przycisku na konsoli lub przekręcając kluczykiem sygnał idzie prosto do drugiego modułu (GM) któy jest też elementem wykonawczym tz. posiada przekaźniki podające napięcie na siłowniki.

 

 

Sprawdź jak zachowują się zamki jak otwierasz/zamykasz przyciskiem z konsoli w aucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mąż wykręcił ten moduł co znajduje się za schowkiem i tam nie ma czterech przekaźników tylko są dwa(1 i 2) We wszystkich opisach tego modułu sa podane cztery przekaźniki. Jak to jest mozliwe? Teraz po rozkrceniu schowka otwieranie zamka z kluczyka działa na wszystkie drzwi. Ale nadal nie otwierają się z przycisku w kluczyku. Żaden mechanik nie chce tego zobaczyć, bo nie mają czasu, bo jest sezon na klimatyzację i mówią że na jesień moga się tym zająć. Może ktoś zna jakiegoś elektryka czy kogoś kto się tym zajmuje w Częstochowie. Pomóżcie. Co to może być?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam. Czy ktoś ma jakies dojscie do czesci BMW lub namiar na sprzedawce allegro który mógłby miec taki sprawdzony??, nie moge go nigdzie znależć. Jest dokładnie taki sam jak na foto z instrukcji. Auto e46 2002 touring

I mam jeszcze pytanie, czy ten zmacniacz steruje takze ogrzewaniem tylnej szyby i z powodu jego uszkodzenia moze szyba nie grzać ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Czy ktoś ma jakies dojscie do czesci BMW lub namiar na sprzedawce allegro który mógłby miec taki sprawdzony??, nie moge go nigdzie znależć. Jest dokładnie taki sam jak na foto z instrukcji. Auto e46 2002 touring

I mam jeszcze pytanie, czy ten zmacniacz steruje takze ogrzewaniem tylnej szyby i z powodu jego uszkodzenia moze szyba nie grzać ??

 

Wzmacniacz wymieniony, centralny po ponownym kodowaniu kluczyka działa :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam. mam pytanie , czytając wiele postów wywnioskowałem ,że chyba też u mnie padnięty jest wzmacniacz antenowy ALE czy na 100% ?

otwieranie z kluczyka działa, z konsoli też a z pilota nie, nie można też zakodować pilota. Po wyciągnięciu pestki immo z kluczyka to już inna historia koduje kluczyk za pierwszym razem i wszystko śmiga aż milo do momentu wsadzenia pestki z powrotem do kluczyka i przekręceniu zapłonu. potem nagle kluczyk się rozkodowuje i nie działa a ponownie mogę go zakodować jak znów wywalę pestkę z kluczyka. dodam ,że dokładając pestkę osobno do kluczyka w momęcie przekręcania stacyjki i odpaleniu auta pilot działa nadal, tylko z pestką w środku świruje i nie działa ! :mad2: proszę o POMOC!!! bmw e46 przed liftem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. mam pytanie , czytając wiele postów wywnioskowałem ,że chyba też u mnie padnięty jest wzmacniacz antenowy ALE czy na 100% ?

otwieranie z kluczyka działa, z konsoli też a z pilota nie, nie można też zakodować pilota. Po wyciągnięciu pestki immo z kluczyka to już inna historia koduje kluczyk za pierwszym razem i wszystko śmiga aż milo do momentu wsadzenia pestki z powrotem do kluczyka i przekręceniu zapłonu. potem nagle kluczyk się rozkodowuje i nie działa a ponownie mogę go zakodować jak znów wywalę pestkę z kluczyka. dodam ,że dokładając pestkę osobno do kluczyka w momęcie przekręcania stacyjki i odpaleniu auta pilot działa nadal, tylko z pestką w środku świruje i nie działa ! :mad2: proszę o POMOC!!! bmw e46 przed liftem

 

U mnie miałem tak ze nie działał pilot i nie dało sie zakodować, pisząc o pestce zapewne masz na mysli elektronike z kluczyka? U Mnie po wyjeciu dalej nie dało sie zakodowac, suma sumaru, pilot nie ładczył sie wcale z zautem. Wymieniłem wzmacniacz, koszt 80zł na allegro z przesyłka i jak reka odjał. Po zdjeciu tylnej blendy, odkreceniu wzmacniacza, gdy dostałem sie do srodka gołym okiem było widac ze dostała sie do niego woda i elementy elektroniczne na płytce były zasniedziałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.