Skocz do zawartości

[E36] Domowa diagnoza czujników ABS-u


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich dziś przy okazji, problemów z ABS w moim BMW e36 postanowiłem opisać najczęściej spotykaną usterkę tego układu, a raczej jej prostą diagnozie, którą każdy bez żadnego sprzętu potrafi wykonać w garażu czy nawet na parkingu przed blokiem.

 

A więc do rzeczy, częstą przyczyną awarii ABS jest uszkodzony czujnik obrotu koła jak wiadomo jest ich 4 każdy przy innym kole.

 

Potrzebować będziesz opornika 1,2 kΩ i 2 kabelków, kabelki lutujesz do nóżek opornika

 

I to by było na tyle ze sprzętu.

 

 

TOK CZYNNOŚCI

 

Samochód ma wyłączony zapłon!!!

 

 

1. Podnosimy samochód zdejmujemy koło, przednie,(dlatego ze w przednich kołach występuje najczęściej usterka czujnika) czasem da sie dojść do tych wtyczek na pełnym skręcie o ile zawieszenie nie jest za bardzo obniżone :)

 

 

http://img413.imageshack.us/img413/789/img0023yx2.jpg

 

 

 

2. Otwieramy puszkę z wtykami, dodam ze w niej są dwa wtyki od absu i zużycia klocków.

 

 

http://img413.imageshack.us/img413/4564/img0022aw3.jpg

 

 

Oto ona w przybliżeniu.

 

http://img261.imageshack.us/img261/3148/img0030bg5.jpg

 

 

Jak widać na foto jest ona już otwarta i lewy wtyk jest rozłączony.

 

 

 

4. Podłączamy opornik do wtyku, są w nim 3 dziurki.

Oto poglądowy rysunek wtyku na czerwono zaznaczyłem, w które dziurki podłączyć.

W większości przypadków czujniki przednie mają 3 piny a tylne 2.

 

 

http://img261.imageshack.us/img261/5889/schematczujnikitr5.jpg

 

 

 

Gdy połączymy już opornik przekręcamy kluczyk w pozycje 2 (włączamy zapłon)

 

Jeżeli kontrolka gaśnie to znaczy ze ten czujnik jest do wymiany.(Jest uszkodzony i czynności przerywany zostaje nam wtedy zakupić czujnik i go wymienić)

 

Jeżeli kontrolna absu znów się pali i nie zgasła po kilku sekundach znaczy to że ten czujnik jest dobry.

 

A więc podłączamy czujnik, zamykamy puszkę, przykręcamy koło i przechodzimy do następnego najlepiej od pasażera a na końcu tylne koła.

 

 

Jeżeli kontrolka nie zgasła przy żadnym kole to niestety nie jest to wina czujnika, tylko innego podzespołu tego systemu (oczywiście mogą być uszkodzone 2 czujniki, ale to jest skrajny przypadek raczej nie realny)

 

 

UWAGA!!!!!!!

 

Wszystko robisz na swoją odpowiedzialność, artykuł jest informacyjny, Wszystkie czynności wykonujesz na własną odpowiedzialność nie ponoszę za żadne uszkodzenia odpowiedzialności.

 

Oryginał pochodzi ze strony http://www.bmw-sport.pl

został napisany przez Elektron85 i poprawiony

w oryginale zastosowano żarówkę jednak z autopsji wiem, że metoda z opornikiem jest bardziej skuteczna

kultura jazdy na miare gwiazdy ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
  • Zasłużeni forumowicze

Czujnik wystarczy podłączyć pod woltomierz ustawiony na zakres mv i zakręcić kołem.

jak powstaje napięcie to czujnik jest ok.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

są 2 wady sposobu o którym piszesz

1. koło musi być w powietrzu czyli 4x musisz "lewarkować" auto

2. jeśli jest przebicie między zwojami wyindukujesz napięcie, i będzie wyglądało że jest OK

 

miernikiem możesz sprawdzić rezystancje czujnika i tym sie sugerować

kultura jazdy na miare gwiazdy ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

tam są takie dwie wciskane "pierdołki" które trzeba wcisnąć

wchodzą w te dziury widoczne na zdjęciu (przy szarej wtyczce)

może iść opornie bo troszkę syfu tam może nalecieć - poruszaj i powinno wyjść

http://images.gasgoo.com/MiMgIzM3NTcwMDAwMA--/auto-part-bmw-e36-abs-sensor.jpg

kultura jazdy na miare gwiazdy ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli tak jak myślałem, próbowałem to wciskać i nie szło, faktycznie pewnie przez syf, aż coś zaczęło strzelać i pękać i odpuściłem. Ale jestem umówiony na podpięcie do kompa także odpuszczę diagnozę przez rezystor.

 

Niestety komp na USB nie mógł się połączyć z ABS'em. Prawo koło sprawdziłem bo wtyczka zeszła łatwo, niestety lewego nie mogę, a ponoć najczęściej pada w lewym.

Powiedzcie mi jeszcze czy po wpięćiu rezystora trzeba się przejechać kawałek czy wystarczy przekręcić zapłon? wiem że z czujnikiem klocków musiałem się przejechać

komputer to siemens

http://img338.imageshack.us/img338/4369/sygnaturka2w.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja niby miałem mieć opornik 1.2 kO a jak sprawdziłem miernikiem to jest niecałe 700 Om, nadaje się taki opornik czy nie?
http://img338.imageshack.us/img338/4369/sygnaturka2w.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

ja miałem opornik 650 om i też błąd znikł.

mam jeszcze pytanie, bo jak mierzyłem "popsuty" czujnik to multimetr nic nie wskazywał.

1.czy nawet jak by był popsoty nie powinien wskazywać jakieś zadużej\zamałej wartości ? możliwe że gdzieś się styk uszkodził? chociaz jak wpiąłem opornik w przewód tuż przy czujniku to dochodził sygnał bo błąd nadal znikał.

 

2. polecacie kupić nowy zaminnik za 50 zł na allegro czy używany ori?

jest jeszcze Boscha za 110 zł ale w tej chwili mam inne wydatki (sekwencja, gwint, tarcze) i chwilowo muszę oszczędzać

 

3. Aha i czy jazda z wpiętym opornikiem nie wpłynie negatywnie na hamowanie (wpiąłem bo wkurzała mnie ta dioda ABS)

http://img338.imageshack.us/img338/4369/sygnaturka2w.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja miałem opornik 650 om i też błąd znikł.

mam jeszcze pytanie, bo jak mierzyłem "popsuty" czujnik to multimetr nic nie wskazywał.

nic nie wskazywał bo ma przerwę lub zwarcie - to w końcu tylko cewka

 

1.czy nawet jak by był popsoty nie powinien wskazywać jakieś zadużej\zamałej wartości ? możliwe że gdzieś się styk uszkodził? chociaz jak wpiąłem opornik w przewód tuż przy czujniku to dochodził sygnał bo błąd nadal znikał.

polecam przeczytanie instrukcji obsługi multimetru a nawet podstaw elektroniki/elektryki/elektrotechniki (bez urazy)

 

2. polecacie kupić nowy zaminnik za 50 zł na allegro czy używany ori?

jest jeszcze Boscha za 110 zł ale w tej chwili mam inne wydatki (sekwencja, gwint, tarcze) i chwilowo muszę oszczędzać

ABS to nie bajer jak np: "gwint" to system który czuwa nad twoim bezpieczeństwem - na tym nie warto oszczędzać - kup nowy nie koniecznie ori

 

3. Aha i czy jazda z wpiętym opornikiem nie wpłynie negatywnie na hamowanie (wpiąłem bo wkurzała mnie ta dioda ABS)

na to pytanie masz odpowiedz wyżej - jak mnie wkurzała dioda to rzucałem w to miejsce paczkę fajek ;)

krótko - jak oszukasz czujnik to będzie podawał błędne wskazania co za tym idzie możesz zablokować koło którego czujnik oszukasz i w tym momencie ..... w najlepszym przypadku porzuca cię po drodze lub będzie cię ściągać ..... wolę nie myśleć co będzie jak będziesz miał pecha

 

Dzięki za odpowiedź,jeszcze ja mam z tyłu wtyczki na trzy przewody (tak jak z przodu)a nie jak kolega pisze na dwie.

tak - tak może być - patrz na diagram na wcześniejszej stronie

niektóre modele są wyposażone w kontrole trakcji - co nie oznacza że ją posiadasz

taniej jest wyprodukować jeden model gniazda i wtyczki (a dalej cała wiązka elektryczna) niż robić dwie podobne więc to co widzisz a to co masz to 2 różne rzeczy

kultura jazdy na miare gwiazdy ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czujnik już zamówiony nowy, próbowałem wyciągnąć stary ale marnie to wychodziło. Jak najlepiej się do tego zabrać, czy jak zdejmę tarcze to nie ukaże mi się czasem ten czujnik na wierzchu? iw tedy po prostu go popsuć, ponawiercać i wybić? wg mnie tak będzie najsensowniej he, ale może macie jakieś swoje sposoby.

Opornik jednak wywaliłem od razu po założeniu bo właśnie tak mi się wydawało że mogą być cyry a jednak życie ważniejsze niż głupia diodka :)

http://img338.imageshack.us/img338/4369/sygnaturka2w.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

noooo z tym wyciąganiem nie jest za ciekawie

jak ściągniesz tarczę to masz jeszcze piastę która zasłania czujnik od tej strony bym sobie to darował

spróbuj zastosować dźwignię złap morsem za czujnik podłóż coś i postaraj się go "lewarkować" - prawdopodobnie i tak go urwiesz ale bardziej nie zepsujesz :)

potem pozostaje ci dłubanina żeby resztki wyciągnąć

uważaj jak będziesz wsadzać nowego bo też ciężko wchodzi - dobrze sobie przesmaruj czymś śliskim brzegi otworu i czujnika

kultura jazdy na miare gwiazdy ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawdź jaką ma czujnik ABS oporność w passacie, dobierz i spróbuj. Wg mnie powinno być ok, ewentualnie może być także będziesz musiał kawałek przejechać z opornikiem wpiętym zamiast czujnika.
http://img338.imageshack.us/img338/4369/sygnaturka2w.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Nie mam dostępu do kompa niestety...;/ Dzisiaj sprawdzałem opornikiem 1.2kO i na dwóch przednich czujnikach gasła mi kontrolka. Możliwe jest, że do wymiany mam dwa czujniki?

 

Sprawdzałem również na tylnych czujnikach i na każdym czujniku kontrolka gaśnie...Zostaje mi tylko komputer?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.