Skocz do zawartości

[E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25


Rekomendowane odpowiedzi

SWAP SILNIKA M52b25 NA M40b18

Chciałbym opisać swap silników , przeczytałem i przeszukałem już dużo tematów z tym związanych ale nigdzie nie było do końca opisane może się komuś przydać . Co do opłacalności to każdy musi sobie sam obliczyć , do opisu podam ceny za które udało mi się dostać daną część .

Dotyczy to BMW E36 z 1991 roku z silnikiem M40b18 które to BMW nie posiada klimatyzacji , ABS, .ESP, ani modułu komfortu jazdy ( ZKE ) .

Dawcą silnika jest E36 z 1996 roku z silnikiem M52b25 w wersji Angielskiej która ma na wyposażeniu ABS , ZKE , klimatyzację oraz EWS’a .

DANE OBU SILNIKÓW :

 

model silnika - M40B18

pojemność - 1796cm

ilość cylindrów - R4

moc (KW/KM/obr)- 83/113/5500

moment - 162/4250

przyspieszenie - 11.5 s

spalanie - ok 10L (zależy od jazdy)

 

 

model silnika - M52b25

pojemniość - 2494

ilość cylindrów - R6

moc (KW/KM/obr)- 125/170/5500

moment - 245/3950

przyspieszenie - ok 8 s

spalanie - ????

 

Szukanie dawcy trwało dobre trzy miesiące miał być silnik m50b25 ale wszystkie które oglądałem były w opłakanym stanie , szukałem silnika zamontowanego w samochodzie celem sprawdzenia przed zakupem oraz za rozsądne pieniądze.Dodatkowym plusem jest jeszcze to że za cenę silnika można wynegocjować jeszcze parę części jak to było u mnie. Trafił mi się właśnie silnik m52b25 w dobrym stanie więc taki zakupiłem teraz widzę że wybór był trafiony.

 

 

 

Zdjęcia dawcy oraz samego silnika po wyjęciu.

http://i40.tinypic.com/29lokra.jpg

http://i42.tinypic.com/2rntuzp.jpg

 

Zdjęcia mojego oraz silnika przed wyjęciem i po.

http://i42.tinypic.com/zyitya.jpg

http://i43.tinypic.com/ld53a.jpg

 

Spis potrzebnych rzeczy do swapa ;

1 Silnik ze skrzynią

2 Cały osprzęt silnika

- wiązka ele silnika (z anglika do małej przeróbki)

- filtr powietrza + przepływomierz

- sterownik

- ews (musi być kompletny)

- węże chłodnicy

- licznik z dawcy (tarcze można zmienić)

3 Lewarek zmiany biegów

4 Przednie poduszki silnika

5 Stabilizator

6 Wąż wspomagania pompa – zbiornik

7 Układ wydechowy ja mam oba tłumiki od 2.5 tds bez kata

8 Osłona górna chłodnicy z wlotem do alternatora

Ceny pozycji : 1,2,3,4 – 2.5tyś zł

5 – 30 zł

6 – 70 zł

7 – 260 zł ( za dwa tłumiki)

8- 50 zł

Spis rzeczy które można wymienić później :

1 Tylnie hamulce bębnowe na tarczowe od modelu 320 lub 323

2 Przednie hamulce na wentylowane

3 Przednie sprężyny

Ceny pozycji : 1 – 200 zł (komplet na dwie strony z półosiami)

Całe tylnie zawieszenie które kupiłem było całe zardzewiałe i zapieczone ale tarcze , klocki półosie były w idealnym stanie . po kilku godzinach

czyszczenia i malowania udało się doprowadzić do stanu jak na foto.

http://i42.tinypic.com/10htymh.jpg

http://i39.tinypic.com/2h67bkw.jpg

http://i39.tinypic.com/1zqwrgk.jpg

 

Pozycja: 2 -220zł (tarcze 110zł + zaciski 110zł)

Po długich poszukiwaniach udało mi się trafić zaciski +tarcze (szukałem wierconych) z rozbitego z tyłu E46 325 ,tarcze mają średnicę 300mm można również zamontować tarcze z 330 ale musiałbym zmieniać alufelgi w 16cal się nie zmieszczą Jak widać zaciski są zardzewiałe zato klocki jak nowe co do tarcz są równe bez większych śladów zużycia ale wszystko można odnowić jak widać na foto.

 

http://i56.tinypic.com/t84rgk.jpg

http://i55.tinypic.com/2nr0fpz.jpg

http://i54.tinypic.com/11gkmro.jpg

Trochę odbiegłem od tematu ale chciałem pokazać że za niewielkie pieniądze można dostać dobre części tylko trzeba czasu i szczęścia .

 

Wydech kupiłem nowy z E36 2.5TDS bez katalizatora średnica jest ta sama jak w m52 i pospawałem tak jak widać na foto .

http://i46.tinypic.com/20tosac.jpg

 

 

MECHANIKA

 

Każdy kto posiada garaż i trochę chęci może to zrobić ja robiłem to sam tylko przy wkładaniu silnika potrzeba więcej osób .Przy wkładaniu silnika z anglika potrzeba odkręcić lewą łape silnika i uważać na układ kierowniczy przechodzi na styk . Na poduszki pasuje idealnie oraz mocowanie wału w obu silnikach jest na małym krzyżaku a więc zostawiłem wał z m40 oraz tylni dyfer (mała głowa) z półosiami. Lewarek trzeba zmienić od m52 jest krótszy .W moim przypadku trzeba jeszcze zmienić wąż wspomagania pompa –magiel w m52 jest inna pompa .

Porównanie stabilizatorów

http://i49.tinypic.com/rtde6r.jpg

 

Pasujące rzeczy :

1 Wał napędowy

2 Dyfer

3 Półosie

4 Chłodnica , wentylator

5 Tylnie poduszki na skrzyni

Pozycje 1,2,3 – zawsze można zmienić

 

ELEKTRYKA

 

Podpięcie wiązki silnika z kabinową , musimy tylko do złącza kabinowego dodać jeden pin w pozycje Nr.7 Zielony kolor idze on do EWS’a i bez niego nie odpalimy silnika . Złącze wpinamy nie przejmujemy się że w złączu od strony silnika mamy więcej pinów są to od klimy , ABS’u którego nie posiadam . EWS podpinamy zgodnie ze schematem najlepiej w obudowie pod bezpiecznikami i przekaznikami do ews’a potrzeba sterownik , modulator , pierścień oraz kluczyki ze stacyjką jeśli jej nie mamy kluczyki będzie trzeba przykładać do pierścienia .Celem odpalenia auta.

EWS

Na schemacie mamy jak podpiąć EWS'a.

Fioletowy - główny przekaznik

Brązowy - modulator sygnału z pierścienia

Jasno zielony - zaznaczono bezpieczniki pod które musimy się podpiąć równolegle w te same kolory przewodów

Ciemno zielony - idze do złącza przy bezpiecznikach ( X20 ) niżej na zdjęciach pokazano który pin należy dołożyć jest go brak w złączu kabinowym pin nr7

NIebieski - jest to złącze X20 gdzie podpinamy się szeregowo pod pin nr 20 (czarny)

Żółty - przecinamy przewody idące od stacyjki do złącza X20 najlepiej to zrobić przy stacyjce , nie jest to wymagane ale zawsze lepiej mieć jakieś zabezpieczenie przed kradzieżą ( odcina zasilanie)

Czerwony - moduł konfortu ZKE jeśli go nie mamy to nie podpinamy nic

http://i46.tinypic.com/sbrity.jpg

http://i50.tinypic.com/15quiop.jpg

 

Na zdjęciu zaznaczony jest pin nr7 który musimy dołożyć do złącza kabinowego jest on od EWS

http://i44.tinypic.com/mie4pg.jpg

 

Tutaj mamy złącze silnikowe z pinami które będą nie wykorzystane - ABS , klima oraz na zielono zaznaczony EWS

http://i39.tinypic.com/9hhu94.jpg

 

Silnik już w aucie widać niepasujący stabilizator

http://i42.tinypic.com/1z35hrt.jpg

Efekt końcowy zostało tylko przymocowanie osłony kabli do podszybia

http://i49.tinypic.com/296g7ph.jpg

http://i46.tinypic.com/2lwq53l.jpg

PODSUMOWANIE

 

Czy taki swap się opłaca trzeba przeliczyć cenę sprzedaży własnego auta i zakup nowego co Idze z ryzykiem nie wiemy co kupimy a każdy wie czym jeździ .Ja mam zamiar zmieścić się w 3.3 – 3.5 tyś zł . Opis dotyczy swapu z M40b18 na M52b25 .Jeśli mi się coś jeszcze przypomni to uzupełnię .

PS PODZIĘKOWANIA DLA OSÓB KTÓRE ODPISYWAŁY NA MOJE PYTANIA NA FORACH BMW. Dzięki nim doprowadziłem swap do końca.

Edytowane przez krzysiu134
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • 4 miesiące temu...

Czy to na pewno jest M52B25 ? Raczej wygląda na M52B28 lub B20 chyba, że ktoś mieszał przy kolektorze bo 2.5 kolektor jest zupełnie inny

i wlew oleju też jest od strony kabiny. Czy wymieniłeś przewód wspomagania od 2,5 między pompe - magiel. Ja zostawiłem stary tylko rozwierciłem

i chyba przez to pompa dostaje po tyłku, masz może gdzieś zdjęcie tego przewodu, konkretnie interesują mnie średnice po obu stronach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest M52, a nie M50 - to w M50B25 kolektor dolotowy wygląda zupełnie inaczej.

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napewno jest to silnik M52b25 sprawdzałem na bloku silnika i po VIN'e , można samemu wsadzić silnik ale po co się męczyć jak można skorzystać z pomocy drugiej osoby.

Co do przewodu wspomagania pompa jest z silnika m52 , przy pompie (m52) jak i maglu (m40) obciołem końcówki dokupiłem wąż ciśnieniowy i dałem zacisnąć końcówki i wszystko jest OK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Ja miałem silnik z łapami te z m40 nie pasują .Spawać łap nie warto są ze stopu aluminium , najlepiej kupić silnik z łapami lub używki z danego silnika. Zajeło mi to około 5 dni - praca ,dom , rodzina . Myślę ze jak się przyłoży to można w trzy dni wyjechać
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Zainspirowałem sie Tym Swapem i .....postanowiłem zrobić własny , tym wiekszy jestem podziwu dla krzyska,ktory wykonał go do konca. Nie jest to wszystko takie proste na jakie wyglada na zdjeciach.

 

A wiec było m40b18

http://i53.tinypic.com/2h717yq.jpg

ma byc m52b25

http://i56.tinypic.com/rlgro2.jpg

(tak dobrze widzicie dawca była e39 automat najpierw trzeba go skompletować.)

a co z tego bedzie okaze sie Przetarty szlak przez krzysia134 wydawał sie prosty,juz zaskoczyła mnie wiazka ele. jaka jest w moim aucie m40

http://i53.tinypic.com/2e3x550.jpg

raczej nie sadze,wiec co? :shock:

A moze nie musiałbym rwac wiazki ze starego silnika tylko ja delikatnie przerobic :norty: Nie spotkałem sie w innym m40 z zapełnionym miejscem EWSu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz w swojim aucie EWS to na jednym ze zdjęć masz zaznaczony nr 1- Sterownik (na czerwono) jest za schowkiem , miernikiem zmierz czy z wtyczki kabinowej pin 7 masz przejście do sterownika ews żółta wtyczka zielony kabel jak masz to nie ruszasz wiązki kabinowej .Najlepiej poszukaj wiązki z e36 razem z kompem ( nie wiem jak wygląda sprawa EWS ja miałem cały komplet) ja zostawiłem z Anglika tylko przy podszybiu trzeba odwrócić kable do kompa Szukaj wiązki i kompa które są jeszcze na silniku który można jeszcze odpalić bo jak będziesz kompletować z różnych źródeł to możesz mieć problem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzis wzbogaciłem się o pare kolejnych czesci :mrgreen: :

Łapy

Portki

Napinacz hydrauliczny z płytką podstawy

Koło pompy wody (stare było lekko krzywe)

Poduszki od e46 hydro nie guma itp

Miałem kupić Kompletną wiązke silnika ale wstrzymałem sie ze wzgledu na ten temat :? (podejrzenia do obecnosci EWS) i ze wzgledu na to ze była wiazka z bmw e46(sprzedawca zapewniał ze nie gra to roli bo tez z m52b25 :roll:może się wypowie ktos zorietowany )

Ciekawe jest też to ze jesli mam EwS to jakim cudem po wymianie stacyjki nie mialem problemow z odpaleniem(podobno powinno sie to jakos kalibrowac :| a sama stacyjka nie miala nawet pierscienia z przewodem do modulatora)Dowiedziałem sie tez kiedy pytałem o wiazke z ECU ze wogole zbedny jest Ews itd ,podobno wystarczy tylko sam komp :shock: .Juz szłysze o tym 2 raz,wczesniej radzili mi wykasowac ews z ECu i uniknac tym mialem rwania kabli. :?:

P's W zwiazku z pytaniami na pw dla wszystkich:

- skrzynia biegow od m40,m43 pasuje do m52

- sprezarka klimatyzacji rowniez(tylko zamiast na 4 jest przykrecona na 3 śruby)

Co do reszty będę pisał jak sprawdze u siebie :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzynia od M40 pasuje do M52? Mam nadzieje ze w E34 tez tak jest... :norty:

Raczej napewno bo M40 i M 52 maja identyczne mocowania(pomiedzy skrzynia a blok)

m40

http://i51.tinypic.com/2evyqsk.png

 

M52

http://i51.tinypic.com/2evyqsk.jpg

 

Jak widac to ta sama skrzynia

 

A więc skoro nie widać różnicy.To po co przepłacać :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale sugerujesz sie tylko rysunkami z realoem?

Bo one sa wszystkie takie same, jaki model bys nie wybral.

W spisie czesci juz widac ze skrzynia w m40 to S5D 200G

a w m52 S5D 250G

Wiec nie wydaje mi sie zeby to pasowalo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat w tym wypadku podpieram sie praktyka. Kupując silnik musiałem sie upewnić, więc obejrzałem pare skrzyń z m52.Skrzynia S5D 250G o ktorej mówisz fakt pojawiła się w m52 lecz tylko w koncowce produkcji m52b25TU(lecz i tu mocowania zostały te same :wink: )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra wkoncu silniczek siedzi w aucie:P

 

Tu jeszcze czeka;)

http://i56.tinypic.com/ric5r8.jpg

 

Tu zapoznaje się z nowym srodowiskiem:)

http://i51.tinypic.com/2uiaj36.jpg

 

A tu widac juz sie zadomowił :D

http://i51.tinypic.com/1zvzrde.jpg

 

Teraz tylko wszystko podlaczyc i wyjazd :mrgreen:CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zostawiłem seryjny wał z m40 oraz dyfer z półosiami przejździłem już tak około 10tyś i wszystko jest OK

Masz już całą elektrykę ? Jaki wydech wkładasz polecam z tds e36 bez kata jest cały przelotowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze wiedziec bo bylem przekonany ze wszystko trzeba wymienic, caly uklad napedowy razem z silnikiem. A wiecie moze jak sprawa wyglada z silnikiem m50? Czy tez skrzynia wal i most moga zostac od m40?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze wiedziec bo bylem przekonany ze wszystko trzeba wymienic, caly uklad napedowy razem z silnikiem. A wiecie moze jak sprawa wyglada z silnikiem m50? Czy tez skrzynia wal i most moga zostac od m40?

 

Wydaje sie mi ze tak ale tym razem to teoria,ktorej nie podparłem praktyka :? Krzysiu wydech u mnie rowniez bedzie przelotka zakonczony ded.ulterem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie lepiej orginał dać ? W e36 był m52b25 wiec co za problem uzywke kupic ?

ps. ja robie swap na m52TUb25 :] ja mam gorzej z wydechem :D uzywki nie kupi praktycznie a ja juz to hajsu jak za silnik. Musze od e46 kombinowac

Sprzedam: tylnie lampy od Z3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...

witam wszystkich !

 

po długich namysłach zdecydowałem sie wkońcu na swapa :cool2:

 

szukałem silnika m52b28 jednak ceny zadbanych silników są mocno zawyzone :mad2: wiec kupiłem silnik m52b25 :D

 

oto stary silnik po wyjęciu

 

http://http://i.imgur.com/TmuDc.jpg

 

http://http://i.imgur.com/6jdn0.jpg

 

 

a oto zdjęcie samej budy już bez silnika :wink:

 

 

 

http://i.imgur.com/7pRpz.jpg

dawca :D

http://i.imgur.com/TvNr9.jpg

Jest to silnik z angola z automata ,wiec mam nadzieję że nie bedzie skatowany , rocznik to maj 97r.

 

zdecydowałem sie zostawić skrzynię biegów z starego silnika czyli z is ,okazało sie że pasuje bez problemu :)

oto rzeczy które już kupiłem i ile mnie kosztowały :

 

 

1.-silnik m52b25 z osprzetem ( przepływka,alter.,rozrusznik itd.i wiązką )

2.stabilizator

3.prawie :duh: kompletny ews

 

 

za te 3 pozycje zapłaciłem 2tyś.

 

4.sprzegło i koło zamachowe 225zł

 

 

 

niebawem poszerzę opis i dodam zdjęcia

tato! tato! dlaczego ci ludzie klekają? bo to bawarka jedzie synku..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3.prawie :duh: kompletny ews

Czego ci brakuje ? Jest możliwość usunięcia ews z kompa ale warto go sobie zostawić zawsze jest to jakieś zabezpieczenie przed kradzieżą .

Jak będzesz kompletował nowego ews'a to kupuj tylko cały komplet i tylko z auta które można odpalić i go sprawdzić jest dużo sprzedawców co opowiadają cuda a prawda jest inna - doświadczenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.