• Reklama

[E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

czyli jak samemu naprawić swoje BMW - rady tych którzy już to zrobili.

Moderator: Kruk

[E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez krzysiu134 » 18 Maj 2010 17:00

SWAP SILNIKA M52b25 NA M40b18
Chciałbym opisać swap silników , przeczytałem i przeszukałem już dużo tematów z tym związanych ale nigdzie nie było do końca opisane może się komuś przydać . Co do opłacalności to każdy musi sobie sam obliczyć , do opisu podam ceny za które udało mi się dostać daną część .
Dotyczy to BMW E36 z 1991 roku z silnikiem M40b18 które to BMW nie posiada klimatyzacji , ABS, .ESP, ani modułu komfortu jazdy ( ZKE ) .
Dawcą silnika jest E36 z 1996 roku z silnikiem M52b25 w wersji Angielskiej która ma na wyposażeniu ABS , ZKE , klimatyzację oraz EWS’a .
DANE OBU SILNIKÓW :

model silnika - M40B18
pojemność - 1796cm
ilość cylindrów - R4
moc (KW/KM/obr)- 83/113/5500
moment - 162/4250
przyspieszenie - 11.5 s
spalanie - ok 10L (zależy od jazdy)


model silnika - M52b25
pojemniość - 2494
ilość cylindrów - R6
moc (KW/KM/obr)- 125/170/5500
moment - 245/3950
przyspieszenie - ok 8 s
spalanie - ????

Szukanie dawcy trwało dobre trzy miesiące miał być silnik m50b25 ale wszystkie które oglądałem były w opłakanym stanie , szukałem silnika zamontowanego w samochodzie celem sprawdzenia przed zakupem oraz za rozsądne pieniądze.Dodatkowym plusem jest jeszcze to że za cenę silnika można wynegocjować jeszcze parę części jak to było u mnie. Trafił mi się właśnie silnik m52b25 w dobrym stanie więc taki zakupiłem teraz widzę że wybór był trafiony.



Zdjęcia dawcy oraz samego silnika po wyjęciu.
Image
Image

Zdjęcia mojego oraz silnika przed wyjęciem i po.
Image
Image

Spis potrzebnych rzeczy do swapa ;
1 Silnik ze skrzynią
2 Cały osprzęt silnika
- wiązka ele silnika (z anglika do małej przeróbki)
- filtr powietrza + przepływomierz
- sterownik
- ews (musi być kompletny)
- węże chłodnicy
- licznik z dawcy (tarcze można zmienić)
3 Lewarek zmiany biegów
4 Przednie poduszki silnika
5 Stabilizator
6 Wąż wspomagania pompa – zbiornik
7 Układ wydechowy ja mam oba tłumiki od 2.5 tds bez kata
8 Osłona górna chłodnicy z wlotem do alternatora
Ceny pozycji : 1,2,3,4 – 2.5tyś zł
5 – 30 zł
6 – 70 zł
7 – 260 zł ( za dwa tłumiki)
8- 50 zł
Spis rzeczy które można wymienić później :
1 Tylnie hamulce bębnowe na tarczowe od modelu 320 lub 323
2 Przednie hamulce na wentylowane
3 Przednie sprężyny
Ceny pozycji : 1 – 200 zł (komplet na dwie strony z półosiami)
Całe tylnie zawieszenie które kupiłem było całe zardzewiałe i zapieczone ale tarcze , klocki półosie były w idealnym stanie . po kilku godzinach
czyszczenia i malowania udało się doprowadzić do stanu jak na foto.
Image
Image
Image

Pozycja: 2 -220zł (tarcze 110zł + zaciski 110zł)
Po długich poszukiwaniach udało mi się trafić zaciski +tarcze (szukałem wierconych) z rozbitego z tyłu E46 325 ,tarcze mają średnicę 300mm można również zamontować tarcze z 330 ale musiałbym zmieniać alufelgi w 16cal się nie zmieszczą Jak widać zaciski są zardzewiałe zato klocki jak nowe co do tarcz są równe bez większych śladów zużycia ale wszystko można odnowić jak widać na foto.

Image
Image
Image
Trochę odbiegłem od tematu ale chciałem pokazać że za niewielkie pieniądze można dostać dobre części tylko trzeba czasu i szczęścia .

Wydech kupiłem nowy z E36 2.5TDS bez katalizatora średnica jest ta sama jak w m52 i pospawałem tak jak widać na foto .
Image


MECHANIKA

Każdy kto posiada garaż i trochę chęci może to zrobić ja robiłem to sam tylko przy wkładaniu silnika potrzeba więcej osób .Przy wkładaniu silnika z anglika potrzeba odkręcić lewą łape silnika i uważać na układ kierowniczy przechodzi na styk . Na poduszki pasuje idealnie oraz mocowanie wału w obu silnikach jest na małym krzyżaku a więc zostawiłem wał z m40 oraz tylni dyfer (mała głowa) z półosiami. Lewarek trzeba zmienić od m52 jest krótszy .W moim przypadku trzeba jeszcze zmienić wąż wspomagania pompa –magiel w m52 jest inna pompa .
Porównanie stabilizatorów
Image

Pasujące rzeczy :
1 Wał napędowy
2 Dyfer
3 Półosie
4 Chłodnica , wentylator
5 Tylnie poduszki na skrzyni
Pozycje 1,2,3 – zawsze można zmienić

ELEKTRYKA

Podpięcie wiązki silnika z kabinową , musimy tylko do złącza kabinowego dodać jeden pin w pozycje Nr.7 Zielony kolor idze on do EWS’a i bez niego nie odpalimy silnika . Złącze wpinamy nie przejmujemy się że w złączu od strony silnika mamy więcej pinów są to od klimy , ABS’u którego nie posiadam . EWS podpinamy zgodnie ze schematem najlepiej w obudowie pod bezpiecznikami i przekaznikami do ews’a potrzeba sterownik , modulator , pierścień oraz kluczyki ze stacyjką jeśli jej nie mamy kluczyki będzie trzeba przykładać do pierścienia .Celem odpalenia auta.
EWS
Na schemacie mamy jak podpiąć EWS'a.
Fioletowy - główny przekaznik
Brązowy - modulator sygnału z pierścienia
Jasno zielony - zaznaczono bezpieczniki pod które musimy się podpiąć równolegle w te same kolory przewodów
Ciemno zielony - idze do złącza przy bezpiecznikach ( X20 ) niżej na zdjęciach pokazano który pin należy dołożyć jest go brak w złączu kabinowym pin nr7
NIebieski - jest to złącze X20 gdzie podpinamy się szeregowo pod pin nr 20 (czarny)
Żółty - przecinamy przewody idące od stacyjki do złącza X20 najlepiej to zrobić przy stacyjce , nie jest to wymagane ale zawsze lepiej mieć jakieś zabezpieczenie przed kradzieżą ( odcina zasilanie)
Czerwony - moduł konfortu ZKE jeśli go nie mamy to nie podpinamy nic
Image
Image

Na zdjęciu zaznaczony jest pin nr7 który musimy dołożyć do złącza kabinowego jest on od EWS
Image

Tutaj mamy złącze silnikowe z pinami które będą nie wykorzystane - ABS , klima oraz na zielono zaznaczony EWS
Image

Silnik już w aucie widać niepasujący stabilizator
Image
Efekt końcowy zostało tylko przymocowanie osłony kabli do podszybia
Image
Image
PODSUMOWANIE

Czy taki swap się opłaca trzeba przeliczyć cenę sprzedaży własnego auta i zakup nowego co Idze z ryzykiem nie wiemy co kupimy a każdy wie czym jeździ .Ja mam zamiar zmieścić się w 3.3 – 3.5 tyś zł . Opis dotyczy swapu z M40b18 na M52b25 .Jeśli mi się coś jeszcze przypomni to uzupełnię .
PS PODZIĘKOWANIA DLA OSÓB KTÓRE ODPISYWAŁY NA MOJE PYTANIA NA FORACH BMW. Dzięki nim doprowadziłem swap do końca.
Ostatnio edytowano 14 Lut 2013 18:15 przez krzysiu134, łącznie edytowano 7 razy
Awatar użytkownika
krzysiu134
 
 
 
Posty: 89
Dołączenie: 10 Lis 2008 21:05
Miejscowość: polska
Moje BMW: E36 318i 1993rok

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez pegzik » 14 Cze 2010 14:32

Witam mógłbyś wysłać mi cały ten schemat podłączenia ewsu bo na tym masz ucięty kawałek z tymi kablami ze stacyjki? Pozdrawiam
pegzik
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 1
Dołączenie: 14 Cze 2010 14:30
Moje BMW: e30 328 1989

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez labiel » 19 Paź 2010 10:42

Czy to na pewno jest M52B25 ? Raczej wygląda na M52B28 lub B20 chyba, że ktoś mieszał przy kolektorze bo 2.5 kolektor jest zupełnie inny
i wlew oleju też jest od strony kabiny. Czy wymieniłeś przewód wspomagania od 2,5 między pompe - magiel. Ja zostawiłem stary tylko rozwierciłem
i chyba przez to pompa dostaje po tyłku, masz może gdzieś zdjęcie tego przewodu, konkretnie interesują mnie średnice po obu stronach?
labiel
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 15
Dołączenie: 03 Gru 2006 18:25
Miejscowość: Orneta

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez mattiss » 19 Paź 2010 16:08

To jest M52, a nie M50 - to w M50B25 kolektor dolotowy wygląda zupełnie inaczej.

Pozdrawiam
Przeczytaj moje artykuły:
Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36
Image
Image
Awatar użytkownika
mattiss
 
 
 
Posty: 4103
Dołączenie: 19 Cze 2007 11:51
Miejscowość: Wrocław / Środa Śląska
Moje BMW: E30 325iA 06.1990||E36 316i compact M43TU 01.1999||E46 318ti 09.2002||E46 320iT 04.2003

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez M-Technic » 19 Paź 2010 17:33

Brawo rozsadny wybor silnik i zrobione hamulce
Ale co do kwestii wkladania silnika to samemu tez da rade wsadzic :cool2:
W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!
A i od forum zacząłem leczenie :D
Awatar użytkownika
M-Technic
 
 
 
Posty: 2797
Dołączenie: 12 Kwi 2008 13:21
Moje BMW: FIAT GRANDE UNO :P

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez krzysiu134 » 21 Paź 2010 11:46

Napewno jest to silnik M52b25 sprawdzałem na bloku silnika i po VIN'e , można samemu wsadzić silnik ale po co się męczyć jak można skorzystać z pomocy drugiej osoby.
Co do przewodu wspomagania pompa jest z silnika m52 , przy pompie (m52) jak i maglu (m40) obciołem końcówki dokupiłem wąż ciśnieniowy i dałem zacisnąć końcówki i wszystko jest OK
Awatar użytkownika
krzysiu134
 
 
 
Posty: 89
Dołączenie: 10 Lis 2008 21:05
Miejscowość: polska
Moje BMW: E36 318i 1993rok

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez neo386 » 03 Lis 2010 22:54

witam mam takie pytanko musiałeś spawać łapy silnika? bo z tego co wiem nie pasuja. i ile ci z tym wszystkim zeszło :D
tato! tato! dlaczego ci ludzie klekają? bo to bawarka jedzie synku..
neo386
 
 
 
Posty: 187
Dołączenie: 08 Lip 2010 22:09
Moje BMW: e38 728 1997r

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez krzysiu134 » 05 Lis 2010 14:12

Ja miałem silnik z łapami te z m40 nie pasują .Spawać łap nie warto są ze stopu aluminium , najlepiej kupić silnik z łapami lub używki z danego silnika. Zajeło mi to około 5 dni - praca ,dom , rodzina . Myślę ze jak się przyłoży to można w trzy dni wyjechać
Awatar użytkownika
krzysiu134
 
 
 
Posty: 89
Dołączenie: 10 Lis 2008 21:05
Miejscowość: polska
Moje BMW: E36 318i 1993rok

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez HW » 20 Lut 2011 12:47

Dobry opis ja mam zamiar w przyszlosci zrobic to samo w mojej 518i. Ktos sie orientuje czy podobnie to wszystko pasuje jak u kolegi w E36?
Awatar użytkownika
HW
 
 
 
Posty: 129
Dołączenie: 26 Cze 2010 21:45
Moje BMW: Było E34 518i 1994 E34 518i 1995
Jest E39 520i 2003

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez shadev16 » 24 Lut 2011 19:41

Zainspirowałem sie Tym Swapem i .....postanowiłem zrobić własny , tym wiekszy jestem podziwu dla krzyska,ktory wykonał go do konca. Nie jest to wszystko takie proste na jakie wyglada na zdjeciach.

A wiec było m40b18
Image
ma byc m52b25
Image
(tak dobrze widzicie dawca była e39 automat najpierw trzeba go skompletować.)
a co z tego bedzie okaze sie Przetarty szlak przez krzysia134 wydawał sie prosty,juz zaskoczyła mnie wiazka ele. jaka jest w moim aucie m40
Image
raczej nie sadze,wiec co? :shock:
A moze nie musiałbym rwac wiazki ze starego silnika tylko ja delikatnie przerobic :norty: Nie spotkałem sie w innym m40 z zapełnionym miejscem EWSu
Awatar użytkownika
shadev16
 
 
 
Posty: 22
Dołączenie: 26 Sty 2011 21:19
Moje BMW: nie oddam

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez krzysiu134 » 25 Lut 2011 17:32

Jak masz w swojim aucie EWS to na jednym ze zdjęć masz zaznaczony nr 1- Sterownik (na czerwono) jest za schowkiem , miernikiem zmierz czy z wtyczki kabinowej pin 7 masz przejście do sterownika ews żółta wtyczka zielony kabel jak masz to nie ruszasz wiązki kabinowej .Najlepiej poszukaj wiązki z e36 razem z kompem ( nie wiem jak wygląda sprawa EWS ja miałem cały komplet) ja zostawiłem z Anglika tylko przy podszybiu trzeba odwrócić kable do kompa Szukaj wiązki i kompa które są jeszcze na silniku który można jeszcze odpalić bo jak będziesz kompletować z różnych źródeł to możesz mieć problem.
Awatar użytkownika
krzysiu134
 
 
 
Posty: 89
Dołączenie: 10 Lis 2008 21:05
Miejscowość: polska
Moje BMW: E36 318i 1993rok

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez shadev16 » 25 Lut 2011 20:56

Dzis wzbogaciłem się o pare kolejnych czesci :mrgreen: :
Łapy
Portki
Napinacz hydrauliczny z płytką podstawy
Koło pompy wody (stare było lekko krzywe)
Poduszki od e46 hydro nie guma itp
Miałem kupić Kompletną wiązke silnika ale wstrzymałem sie ze wzgledu na ten temat :? (podejrzenia do obecnosci EWS) i ze wzgledu na to ze była wiazka z bmw e46(sprzedawca zapewniał ze nie gra to roli bo tez z m52b25 :roll:może się wypowie ktos zorietowany )
Ciekawe jest też to ze jesli mam EwS to jakim cudem po wymianie stacyjki nie mialem problemow z odpaleniem(podobno powinno sie to jakos kalibrowac :| a sama stacyjka nie miala nawet pierscienia z przewodem do modulatora)Dowiedziałem sie tez kiedy pytałem o wiazke z ECU ze wogole zbedny jest Ews itd ,podobno wystarczy tylko sam komp :shock: .Juz szłysze o tym 2 raz,wczesniej radzili mi wykasowac ews z ECu i uniknac tym mialem rwania kabli. :?:
P's W zwiazku z pytaniami na pw dla wszystkich:
- skrzynia biegow od m40,m43 pasuje do m52
- sprezarka klimatyzacji rowniez(tylko zamiast na 4 jest przykrecona na 3 śruby)
Co do reszty będę pisał jak sprawdze u siebie :mrgreen:
Awatar użytkownika
shadev16
 
 
 
Posty: 22
Dołączenie: 26 Sty 2011 21:19
Moje BMW: nie oddam

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez HW » 25 Lut 2011 22:05

Skrzynia od M40 pasuje do M52? Mam nadzieje ze w E34 tez tak jest... :norty:
Awatar użytkownika
HW
 
 
 
Posty: 129
Dołączenie: 26 Cze 2010 21:45
Moje BMW: Było E34 518i 1994 E34 518i 1995
Jest E39 520i 2003

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez shadev16 » 25 Lut 2011 23:42

HW napisał:Skrzynia od M40 pasuje do M52? Mam nadzieje ze w E34 tez tak jest... :norty:

Raczej napewno bo M40 i M 52 maja identyczne mocowania(pomiedzy skrzynia a blok)
m40
Image

M52
Image

Jak widac to ta sama skrzynia

A więc skoro nie widać różnicy.To po co przepłacać :mrgreen:
Awatar użytkownika
shadev16
 
 
 
Posty: 22
Dołączenie: 26 Sty 2011 21:19
Moje BMW: nie oddam

Re: [E36] SWAP SILNIKA Z M40b18 NA M52b25

Postprzez HW » 26 Lut 2011 00:05

Ale sugerujesz sie tylko rysunkami z realoem?
Bo one sa wszystkie takie same, jaki model bys nie wybral.
W spisie czesci juz widac ze skrzynia w m40 to S5D 200G
a w m52 S5D 250G
Wiec nie wydaje mi sie zeby to pasowalo.
Awatar użytkownika
HW
 
 
 
Posty: 129
Dołączenie: 26 Cze 2010 21:45
Moje BMW: Było E34 518i 1994 E34 518i 1995
Jest E39 520i 2003

Następna

Powróć do Zrób to sam - gotowe recepty

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości