• Reklama

E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

czyli jak samemu naprawić swoje BMW - rady tych którzy już to zrobili.

Moderator: Kruk

E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez szumrak » 19 Lut 2021 14:42

Na przykładzie własnego auta czyli E39 12.98r. silnik M52TU sterownik silnika MS42.
Jak się za to zabierasz to znaczy że wiesz jak zdjąć poduszkę. Należy sprawdzić czy jest jedno czy dwu nabojowa, oraz czy taśma jest w wersji przed czy po lifcie (oczywiście robimy to przy odpietym akumulatorze). W moim przypadku poduszka jedno nabojowa, taśma przediftowa czyli wychodzą z niej przewody których nie da się odpiąć. Jeśli masz taką taśmę to niestety trzeba ją wymienić. Zdejmujemy dolną część osłony kolumny, odpinany wtyczki od taśmy (X10170 i X10195)
Image
Odkręcamy kierownicę, od spodu jest przykręcona taśma na 3 śrubki które odkręcamy i wymieniamy taśmę z takiej:
Image
Na taką z charakterystyczną 4 pinową kostką:
Image
Montujemy wszystko w odwrotnej kolejności, jako że posiadam moduł TCU to kupiłem poduszkę z przyciskami do obsługi telefonu.
We wtyczce która idzie do taśmy od strony kolumny kierowniczej brakuje 3 przewodów. Uzupełnimy braki:
Pin 2 i 4 przewody 1,5m
Pin 3 2m
Image
Image
Dwa z trzech przewodów można podłączyć za licznikiem, za midem itp. jednak robimy tak jak chciała fabryka. Przekładamy przewody na kolumnę i przeciągamy na drugą stronę deski za schowek pasażera. Oczywiście schowek należy zdemontować. Nad modułem GM znajduje się puszka a w niej kasetki z przewodami:
Image
Teraz patrząc od strony taśmy pin2 to terminal R podpinamy za schowkiem tam gdzie przewody fioletowe z szarym paskiem, a pin4 z przewodami białymi z szarym paskiem i żółtymi kropkami, czyli I-BUS. Ostatni przewód od pinu3 przeciągamy do komory silnika pod prawy filtr kabinowy
Image
Image
Podpinamy go do sterownika silnika do 40 pinowej wtyczki pod pin nr27.
Image
Image
Przewód zmienia u mnie kolor ponieważ brakło mi pinów i wykorzystałem jeden ze starej instalacji i lutowale. Generalnie wszystko działa bez kodowania ale wypadałoby to zrobić, z ciekawostek jak mamy zestaw głośnomówiący (u mnie TCU) to strzałkami góra dół przeglądamy książkę telefoniczną na wyświetlaczu licznika (licznik z dużym OBC). Jeśli temat nie wyczerpany do końca to czekam na sugestie ;)
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Awatar użytkownika
szumrak
 
 
 
Posty: 1224
Dołączenie: 27 Gru 2019 18:17
Moje BMW: E39 520i (M52TUB20) automat 12.98r

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez Sygus3 » 04 Sie 2022 15:31

Witam , zamontowałem wszystko tak jak w poradniku , sprawdziłem przejścia do poduszki biały z żółtym ibus przejście jest ,tak samo fioletowy zasilający , jednak multifunkcja nie działa a w tym samym czasie rozkodowuje się kluczyk , gdy odłączę przewody od multi da się go z powrotem zakodować , a gdy sie podłączy ibus i zasilający znowu się rozkodowuje , zauważyłem jeszcze ze ustawiając zegarek on działa wolno i przeskakuje nie o minutę tylko przykładowo o klika np. trzy , nie za każdym razem ale zdarza się ze też nie wyświetla na nim godzina .
Sygus3
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 8
Dołączenie: 04 Sie 2022 15:19
Moje BMW: BMW E39 523I 10.1998 ROK

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez szumrak » 04 Sie 2022 20:06

Silnik na 2 vanosach?
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Awatar użytkownika
szumrak
 
 
 
Posty: 1224
Dołączenie: 27 Gru 2019 18:17
Moje BMW: E39 520i (M52TUB20) automat 12.98r

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez Sygus3 » 04 Sie 2022 21:42

szumrak napisał:Silnik na 2 vanosach?


Tak zgadza się kod sinika to m52tub25
Sygus3
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 8
Dołączenie: 04 Sie 2022 15:19
Moje BMW: BMW E39 523I 10.1998 ROK

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez szumrak » 04 Sie 2022 22:18

Czy we wtyczce którą podpinasz do multifunkcji (4 pionowa) jak przyłożycz przewody od miernika do skrajnych pinów masz 12v? Czy działa podświetlenie przycisków, jak możesz to daj zdjęcie wtyczki która idzie do taśmy pod obudową kolumny.
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Awatar użytkownika
szumrak
 
 
 
Posty: 1224
Dołączenie: 27 Gru 2019 18:17
Moje BMW: E39 520i (M52TUB20) automat 12.98r

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez Sygus3 » 04 Sie 2022 23:54

Podświetlenie nie działa , woltomierzem nie sprawdzałem , postaram się jutro zobaczyć na poduszce to napięcie na tych skrajnych przewodach , ale wątpię czy jest tam napięcie, cos musiałem zrobić źle albo moja e39 jest w takim roczniku w którym było dużo zmian i trzeba cos zrobić inaczej .
Sygus3
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 8
Dołączenie: 04 Sie 2022 15:19
Moje BMW: BMW E39 523I 10.1998 ROK

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez Sygus3 » 05 Sie 2022 00:07

https://imgur.com/a/Z0O74Ut tutaj zdjęcia wtyczki wychodzącej z listwy i kable które założyłem na początku ( wymieniałem kiedyś dmuchawę i miałem cała deskę zdemontowaną i wtedy puściłem przewody jakie miałem pod ręką , przy montażu multi teraz okazało się że ten do tempomatu był jakiś antenowy ekranowany :D ale to chyba nie ma znaczenia skoro polutowałem pod piny żyłę z środka ? )
Sygus3
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 8
Dołączenie: 04 Sie 2022 15:19
Moje BMW: BMW E39 523I 10.1998 ROK

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez szumrak » 05 Sie 2022 08:59

Kolego potrzebuję zdjęcie tej kostki z dołożonymi przez ciebie pinami, coś tam ewidentnie sknociłeś.
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Awatar użytkownika
szumrak
 
 
 
Posty: 1224
Dołączenie: 27 Gru 2019 18:17
Moje BMW: E39 520i (M52TUB20) automat 12.98r

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez Sygus3 » 05 Sie 2022 10:24

Image

Image

No i poprowadziłem biały z żółtym i bus fioletowy zasilanie i niebieski tempomat
Sygus3
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 8
Dołączenie: 04 Sie 2022 15:19
Moje BMW: BMW E39 523I 10.1998 ROK

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez szumrak » 05 Sie 2022 10:48

Przedzwoń miernikiem z tej wtyczki pod kolumną do tej co wpinasz w multifunkcję w poduszkę (4pin)
Pin 1 powinna być masa
Pin 2
Pin 3
Pin 4 termina R (12v)
Pin 2 i 3 jedno to ibus drugie tempomat na sterownik, muszę sprawdzic
Multifunkcję jest z E39 czy E38? Jaki rocznik dawcy?
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Awatar użytkownika
szumrak
 
 
 
Posty: 1224
Dołączenie: 27 Gru 2019 18:17
Moje BMW: E39 520i (M52TUB20) automat 12.98r

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez Sygus3 » 05 Sie 2022 11:53

przepikałem i jest tak ;
od lewej
1 pin masa (brązowo czarny kabelek we wtyczce pod kiero )
2 pin terminal r 12v ( fioletowy kabelek we wtyczce pod kiero )
3pin tempomat (czarny kabelek we wtyczce pod kiero )
4pin i bus (biało żółty kabelek we wtyczce pod kiero )

Poducha jest z e39 o roczniku 1998 tak samo jak wtyczka z pniami do których wlutowałem kable , jedynie co to listwa jest z aleegro i nie wiem dokładnie jaki rocznik

ImageImage
Sygus3
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 8
Dołączenie: 04 Sie 2022 15:19
Moje BMW: BMW E39 523I 10.1998 ROK

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez szumrak » 05 Sie 2022 15:38

We wtyczce masz złą kolejność przewodów, ktoś ci zrobił psikusa. Tylko brązowy jest na swoim miejscu. Jak nic się nie spaliło to będzie działać.
Image
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Awatar użytkownika
szumrak
 
 
 
Posty: 1224
Dołączenie: 27 Gru 2019 18:17
Moje BMW: E39 520i (M52TUB20) automat 12.98r

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez Sygus3 » 08 Sie 2022 15:28

Super! Działa działa, może mi Pan wysłać na priv numer konta muszę przelać Panu kasę, nie doszedł bym sam do tego co jest nie tak.Bardzo dziękuję.
Sygus3
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 8
Dołączenie: 04 Sie 2022 15:19
Moje BMW: BMW E39 523I 10.1998 ROK

Re: E39 09.98- retrofit MFL czyli dokładamy multifunkcję

Postprzez szumrak » 08 Sie 2022 15:45

Nie po to ci pomagam żeby brać za to pieniądze :cool2:
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Awatar użytkownika
szumrak
 
 
 
Posty: 1224
Dołączenie: 27 Gru 2019 18:17
Moje BMW: E39 520i (M52TUB20) automat 12.98r


Powróć do Zrób to sam - gotowe recepty

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 7 gości