Skocz do zawartości

e9x podświetlenie klamek, wnęk nóg i spodów drzwi.


yaz

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Krótki opis z dołożenia oświetlenia klamek, wnęk na nogi oraz spodów drzwi.

 

Przygotowanie:

- rozłączenie akumulatora

- zdejmujemy plastikowe listwy z progów, listwy trzymają się na 4 spinkach. Trzeba z wyczuciem pociągnąć ku górze i listwy zejdą.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic918/t2013111122534589130019.jpg

- zdejmujemy osłony słupków środkowych, każda trzyma się na 2 spinkach na dole. Po odpięciu ze spinek zsuwamy osłonę w kierunku podłogi.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic609/t2013111122534731184564.jpg

- zdejmujemy osłonę boczna we wnęce na nogi kierowcy. Trzeba odkręcić śrubę trzymającą dźwignię maski. Pod dźwignią jest kolejna śruba, którą również odkręcamy. Osłona trzyma się na dwóch spinkach, delikatnie podważamy.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic773/t2013111122534980699517.jpg

- osłona boczna we wnęce po stronie pasażera trzyma się tylko na spinkach. Podważamy i zdejmujemy.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic263/t2013111122552156160963.jpg

- zdejmujemy osłonę górna wnęki na nogi - po stronie kierowcy trzyma się na 3 wkrętach (uwaga na podpięte przewody), po stronie pasażera są dwa wkręty. Rozpinamy przewody i wyjmujemy osłony.

 

Zdejmujemy boczki drzwi. Nie będę się rozpisywał jak się za to zabrać.

Krótki film poniżej

lub poglądowa INSTRUKCJA z e92/3

 

W tym momencie mamy dostęp do footwell module. Moduł znajduje się na lewej ściance tak jak na zdjęciach poniżej.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic607/v2013111114102937286327.jpg

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic501/v2013111114102996741425.jpg

 

Interesują nas wtyczki X14260.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic734/v2013111114102991716677.jpg

oraz X14261

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic978/v2013111114102953785516.jpg

 

Wtyczka X14260 to źródło zasilania dla oświetlenia wnęk/spodów drzwi.

Wtyczka X14261 to źródło zasilania dla oświetlenia klamek.

 

Z X14261 interesują nas piny 10 i 11.

Chociaż schemat pokazuje podłączenie ledów "po przekątnej", tzn. drzwi przednie po stronie kierowcy z drzwiami tylnymi

pasażera i drzwi przednie po stronie pasażera z drzwiami tylnymi po stronie kierowcy, ja połączyłem ze sobą drzwi przód tył po stronie kierowcy oraz przód tył po stronie pasażera.

Piny do podłączenia we wtyczce X14261 wyglądają tak:

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic299/t2013111122552356170489.jpg

 

Z x14260 interesuje nas pin 35 zasilający oświetlenie wnęk na nogi oraz lampki spodów drzwi.

Pin 35 ma taka wtyczkę:

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic605/t2013111122552286910913.jpg

Dla pewności, z uwagi na zwiększony pobór prądu przez żarówki /w porównaniu do ledów/ na przewodzie zainstalowałem

bezpiecznik 5A.

 

Przeciąganie zasilania ze strony kierowcy na stronę pasażera.

Do tego celu zdemontowałem panel wokół gałki zmiany biegów/iDrive'a.

Przewody puściłem pod konsola środkowa, tak jak na zdjęciu.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic546/t2013111122534453553006.jpg

Oprócz przewodów zasilających, przeciągnąłem również przewód uziemienia, który posłużył mi TYLKO do uziemienia oświetlenia wnęk. Uziemienie podłączyłem pod śrubę znajdującą się we wnęce na nogi kierowcy, jak na zdjęciu poniżej.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic435/t2013111123181770413266.jpg

Zdjęcie zapożyczone z instrukcji pdf z TEJ strony.

 

Teraz trochę zabawy z przeciąganiem przewodów z wtyczki drzwi do wnętrza kabiny.

Odkręcamy wtyczkę ze słupka. Nasadka 8mm.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic728/t2013111122534884457778.jpg

Rozłączamy wtyczkę.

Przeciągamy przewody oświetlenia klamki i spodów drzwi do wnętrza kabiny. Ja użyłem do tego celu sztywnego drutu.

Końcówki przewodów wtykamy we wtyczkę. Odpowiednio pin 26 - oświetlenie klamek, pin 27 - oświetlenie spodów drzwi. Piny męskie.

Operacje powtarzamy dla wszystkich drzwi. Tak przeciągnięte przewody łączymy z głównymi wiązkami.

 

Teraz przeciąganie przewodów w drzwiach.

Przeciągamy przewody przez gumowy peszel w drzwiach. Trzeba pomiętolić trochę gumę żeby przewody przeszły - pomocny jest sztywny drut. Przeciągamy z wnętrza drzwi do wtyczki, nie odwrotnie.

W ten sposób przeciągamy tylko dwa przewody, a nie cztery (dwa dodatkowe to uziemienia).

Z wtyczki zdejmujemy osłonę i wpinamy piny, 26 - oświetlenie klamek, 27 - spody drzwi. Piny żeńskie.

Uziemienia obydwu oświetleń łączymy ze sobą i szukamy miejsca, w które możemy się wpiąć. Ja wykorzystałem uziemienie z wtyczek od przycisków szyb. Zrobiłem rozdzielenie w taki sposób, że nie musiałem ingerować w ori instalację.

Przy przeciąganiu ledów klamek na zewnątrz drzwi uważamy na przednie drzwi, a właściwie na ich szyby, które mogą "przeciąć" wiązkę przy chowaniu szyby. W tylnich drzwiach nie ma takiego problemu, co nie znaczy, ze wiązka powinna luźno dyndać.

 

Przygotowanie klamek i boczków drzwi.

Osłony klamek pod oświetlenie można kupić w ASO, nielakierowane /tańsze/ lub lakierowane /droższe/.

Ja swoje wyciąłem pod kształt ledów, cierpliwość i dobry nóż wskazane.

Żeby zdemontować osłonę klamki, w która wchodzi led należy wyjąc gumową zaślepkę na tylnym profilu drzwi.

Przez otwór widać imbusową śrubę, która należy odkręcić. W ten sposób zdemontujemy osłonę razem z jej plastikowym "środkiem".

Układamy ledy w klamkach i mocujemy osłony.

 

Oświetlenie spodów drzwi. W boczkach drzwi jest zagłębienie, perforacja pomagająca w umiejscowieniu lampek.

W zagłębieniu wycinamy otwór 60x20mm, tak żeby lampka wchodziła swobodnie, ale nie wypadała.

Podłączamy wszystko, zakładamy osłony, boczki, listwy, panele. Podłączamy akumulator i cieszymy się nowym gadżetem w aucie.

U mnie nie ma żadnych błędów związanych ze zwiększonym obciążeniem FRM. Wszystko działa jak należy.

Film z działania oświetlenia w TEMACIE powitalnym

 

Dłubanie we własnych autach jak zawsze na własną odpowiedzialność. Powodzenia.

pzdr

yaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Teraz zdjęcia powinny być widoczne. Był jakiś problem z serwerem plików (niepierwszy z resztą), ale teraz już powinno być ok.

pzdr

yaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Mają jakieś problemy z serwerem plików, teraz np. część się wyświetla.

Mam nadzieję, że w przeciągu kilku dni się z tym uporają. Jeżeli nie, to przeniosę zdjęcia na inny serwer.

pzdr

yaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

sam wycinałeś dziury w klamkach na ledy? możesz udzielić więcej informacji? są tam jakieś wytłoczenia na wycięcia na ledy? i skąd ledy wziąłes? czyli niekoniecznie trzeba kupować klamki gotowe z ledami?

 

czyli trzeba kupić ledy z pinami bez klamek i tylko wyciąc w klamkach + poprowadzić te kupione kabelki w odpowiednie kostki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja się powoli do tego przymierzam, i mam pytanie odnośnie oswietlenia wnęk, i dołu dzwi.

-skąd wziąłeś wtyczkę, kostkę na pin 35?

-z tego co widzę wychodżą dwa kable oba plusy?

- te dwa kable rozdzieliłeś na kazde ze dzwi i na wnękę? i do kazdej lampki dochodził taki kabel a na minus podłączałeś pod karoserie?

fajnie by było jak byś napisał jakie cześci i gdzie kupiłeś, jakie kable zastosować, o jakim przekroju itp.

ps. b. fajny poradnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

LEDy klamek zewnętrznych - nie trzeba kupować kompletnych klamek z podświetleniem.

Można kupić samo podświetlenie, jest dostępne w ASO, cena około 31euro/szt.

Nr części 63317181313 - podświetlenie klamek drzwi lewych, 63317181314 - podświetlenie klamek drzwi prawych.

Można też szukać używanych, cena używanej, kompletnej klamki z podświetleniem to obecnie ca. 100pln/szt.

Osłony, w których montowane są LEDy nie mają pod nie wytłoczeń/perforacji. Trzeba samemu ustalić gdzie ciąć.

Poniżej schemat przeciągnięcia przewodów. Przewody o przekroju 0.5mm2 - piny 10 i 11 we wtyczce X14261 w FRM.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic363/t2013120421292796330022.jpg

LEDy kupiłem używane.

 

Oświetlenie wnęk/spodów - miałem o tyle dobrze, że razem z LEDami drzwi była cała wiązka wtyczek drzwi i z nich brałem przewody z pinami.

Jeżeli chodzi o przewód, który wpiąłem we wtyczkę FRM (Footwell module) to ma przekrój 0.75mm2 i jest tylko jeden przewód.

Przewód podświetlenia wnęk/spodów wpiąłem w FRM - pin35 we wtyczce X14260, w przewód wlutowałem gniazdo bezpiecznika (dałem 5A just in case). Za bezpiecznikiem przełączyłem się na przewody 0.5mm2.

Poniżej schemat przeciągnięcia przewodów dla oświetlenia wnęk i spodów drzwi.

http://bmwe32.pxd.pl/gallery/pic603/t2013120421292967352214.jpg

Obudowy lampek kupiłem używane, pasują np. od e65, ale miałem też od e90.

Przewody można kupić w elektrycznym. Należy zwrócić uwagę na giętkość przewodu, lepiej żeby był sztywniejszy.

Konektory/piny również można kupić również w elektrycznym, są uniwersalne. Żeńskie np F063, męskie M063

pzdr

yaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...
yaz rozumiem że używałeś tych konektorów które podlinkowałeś i pasowały do wtyczek? Dzięki za namiar, bo jakoś nie mogłem ich znaleźć na podstawie danych z RealOEM, a ceny oryginalnych są absurdalne 5-10 PLN za jeden (pół złącza) Czy używałeś jakiejś zaciskarki, czy może w miarę łatwo da sie je zacisnąć kombinerkami?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yaz rozumiem że używałeś tych konektorów które podlinkowałeś i pasowały do wtyczek? Dzięki za namiar, bo jakoś nie mogłem ich znaleźć na podstawie danych z RealOEM, a ceny oryginalnych są absurdalne 5-10 PLN za jeden (pół złącza) Czy używałeś jakiejś zaciskarki, czy może w miarę łatwo da sie je zacisnąć kombinerkami?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...
  • 11 miesięcy temu...
  • Zasłużeni forumowicze

Panowie,

darujcie, że nie odpisuję w temacie, ale nie dostaję powiadomień o odpowiedziach.

Jeżeli są jakieś pytania to piszcie priv.

yaz...Czy używałeś jakiejś zaciskarki, czy może w miarę łatwo da sie je zacisnąć kombinerkami?

Nie używałem zaciskarki. Kombinerki, ew takie z długimi szczypcami.

 

Powiedz mi jaki masz moduł świateł ???

Ja mam u siebie NFRM i zastanawiam się czy to będzie działało z tym modułem czy tez muszę mieć FRM2

Auto już jakiś czas temu sprzedane, ale z tego co pamiętam to miałem FRM2. Najprościej będzie jeżeli dostaniesz się do swojego modułu i podepniesz miernik pod odpowiednie wyjście z wtyczki. Wtedy będziesz widział czy pojawia sie tam napięcie.

 

Masz może schematy podłączenia drzwi po przekątnej? Kupowałeś ori wtyczki aby spiąć diody?

Nie mam takiego schematu, ale rzecz nie jest trudna, chociaż wg mnie bardziej pracochłonna - więcej pracy z przeciąganiem przewodów.

Nie kupowałem ori wtyczek. Kupiłem w sklepie z elektorniką takie, które wg mnie spełniały swoje zadanie najlepiej. Spokojnie można coś dobrać.

pzdr

yaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Mam temat poniekąd z tym związany...

Przekładałem instalacje z Anglika i podświetlenie działa jak należy ale nie zauważyłem (!!!) że mam inną ilość przewodów przy lusterkach... I teraz mam 3 piny a nie 5... odkryłem to przy ostatnich przymrozkach... Z tego też powodu nie działa mi wcale sterowanie i grzanie lustra lewego, a w prawym tylko grzanie działa, sterowanie nie... Jest ktoś z was w stanie powiedzieć mi jakie piny idą i gdzie? Mam kostkę od lusterek z mojej starej instalacji ale nie mam kostki drzwi co wchodzi w słupek...

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Pozdrower Krzysztof :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...
  • 1 miesiąc temu...

Chciałem tylko podziękować po prawie 10 latach :D autorowi postu za wyjaśnienie co i jak. Podpiąłem sobie wszystko w weekend na oryginalnych wiązkach i działa wszystko bdb.

 

jeżeli mamy wszystkie inne podświetlenia typu nogi, drzwi pod spodem, a chcę dorobić klamki, to wystarczy kupić diody z przewodami, nakładki do diód i powpinać to do modułu w drzwiach i będzie działać?

 

Wydaje mi się, że wiązki i tak musisz ciągnąć do modułu zlokalizowanego koło nóg kierowcy. Każdy przewód osobno przez peszle itp. Jeśli wepniesz się np. w kable od podświrtlania nóg to diody nie będą Ci się zapalać przy rozryglowaniu auta a dopiero jak otworzysz drzwi (bo wtedy zapalają się lampki drzwi...).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.