Skocz do zawartości

[EXX] Kolektor M50 do M52B28, bez spawania, bez odmy.


Krychol rc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Jako, że sam szukałem na ten temat i nigdy nic nie znalazłem chciałem przedstawić sposób na kolektor M50 z pominięciem odmy i bez jakiegokolwiek spawania.

Zacznę od tego co będzie potrzebne:

 

-kolektor M50 2,5 (ważne by był od 2,5 a nie 2,0 i niema znaczenia czy Vanos czy NV) i tu się pochwalę udało mi się kupić z wszystkimi wężami i przepustnicą (której i tak nie wykorzystałem) za 100zł (cały w idealnym stanie nie wiercony)

-oryginalne kolanko krokowca od M50

-laminat elektroniczny dwustronnie miedziowany (do wykonania przekładki pod przepustnicę)

-dwie blaszki do wykonania redukcji mocowania listwy wtryskowej

-kawałek węża z 20cm o średnicy wewnętrznej ok 22mm (nie pamiętam dokładnie jak co mogę zmierzyć z tego co mi zostało)

-jakiś wąż do separatora oleju (ja użyłem ten sam do do LPG)

-separator oleju zwany Oil Catch Tankiem

-nile widziane nowe uszczelki pod kolektor (ja mimo wszystko wykorzystałem stare które były w idealnej kondycji tylko je odwróciłem na drugą stronę)

-termistor NTC 4,7k (do wykonania czujnika temperatury w ori miejsce M50)

-koszulki termokurczliwe

-ewentualnie jakieś trójniki do podciśnień jeżeli mamy LPG tak jak ja

 

Narzędzia:

 

-grzechotka najlepiej duża i mała

-nasadki 10,11

-inne podstawowe narzędzia

 

Zaczynamy od czujnika temperatury, by nie kombinować poszukałem w internecie tabeli rezystancji czujników M50 i M52 i okazało się że obydwa są na termistorach NTC tylko, że w M52 2,2k a w M50 4,7k.

Ja rozwaliłem ori czujnik M50 tak że wystawały dwa kabelki dolutowałem termistor 4,7k (można też go wydłubać z ori czujnik M52, ja wolałem sobie go zostawić całego) i zaprawiłem w koszulkach termokurczliwych (ważne by łepek wystawał za koszulkę, dookoła uszczelniłem klejem):

 

 

http://images76.fotosik.pl/108/83f0dd71d7c84fb0med.jpg

http://images77.fotosik.pl/107/af9f3813c6849f91med.jpg

http://images78.fotosik.pl/108/27b36a6d7d791f53med.jpg

 

Czujnik już mamy, dalej robimy przekładkę pod przepustnicę, ja do tego wybrałem laminat do wykonywania płytek drukowanych dwustronnie pokryty miedzią. Niestety nie mam zdjęć jak wyszło ale wielkiej filozofii z wykonaniem nie ma wystarczy cienkopis do płyt by odrysować z zewnątrz przepustnicę, otwory do śrub oraz otwór wewnętrzny. Dalej wycinamy całość brzeszczotem i oprawiamy pilnikiem bądź Dremelem. Środek wywierciłem otwornicą do drewna i oprawiłem pilnikiem. Przekładka idealnie się spisuje łącząc ze sobą dwie uszczelki kolektora i przepustnicy.

 

http://images75.fotosik.pl/108/9f601f115f549e90med.jpg

 

Teraz czas na wykonanie blaszek do mocowania listwy, nie pamiętam wymiaru bo robiłem je na oko ale rozstaw otworów to 21,5mm (wiercimy wiertłem 7mm by mieć jakiś zapas).

 

http://images78.fotosik.pl/108/45f870bf30dd8d9fmed.jpg

 

Kolejnym krokiem będzie silnik krokowy, ja użyłem do tego ori kolanka z wejściem w kolektor od M50, kawałek węża zbrojonego o średnicy wewnętrznej ok 22mm oraz starego wężyka od krokowca jaki był przy M52 (tyle ,że przecięty w danym miejscu) i wykonałem takie coś:

 

http://images75.fotosik.pl/108/198161a3750c965bmed.jpg

http://images76.fotosik.pl/108/c9c89887fdc20288med.jpg

 

Do tego małego króćca podpinamy podciśnienie z baku paliwa (wąż jest troszkę większy więc trzeba go zacisnąć na króćcu jakąś opaską).

 

Wszystkie komponenty mamy już wykonane, czas zabrać się za montaż. Odkręcamy osłonę wtrysków (nasadka 10), następnie rozkręcamy podszybie demontując wycieraczki oraz puszkę z przewodami nad silnikiem (potrzebne by dostać się do ostatniej śruby kolektora i włożeniu kolektora M50 który bez tego nie wejdzie).

Zatykamy szmatkami gardziele dolotowe w silniku by nic nie wpadło, zakładamy kolektor podpinając najpierw podciśnienia i przykręcając listwę z wtryskami (ja krokowca założyłem na końcu jak już wszystko siedziało, troszkę kłopotliwe ale przy zakładaniu kolektora miałem większy luz).

Podciśnienie listwy wtryskowej podpinamy w ori miejsce gdzie idzie w M50 czyli obok czujnika temperatury, podciśnienie baku w miejsce przy krokowcu (jeżeli mamy LPG bądź klapkę w wydechu stosujemy trójniki by pozbyć się problemu wiercenia króćcy w kolektorze).

Zakładamy kolektor pamiętając o wyjęciu szmatek ;) podpinamy przewody czujnika przepustnicy, temperatury oraz krokowca.

Zakładamy przepustnicę stosując uprzednio wykonaną przekładkę z laminatu.

 

Teraz jeszcze zostaje kwestia odpowietrzenia silnika czyli pospolicie zwanej odmy. Ja oryginalną wywaliłem i zastosowałem Oil Catch Tank własnej produkcji który pospawałem w pracy (wejście podpinamy do kapy silnika na wyjście zakładamy filterek taki jak na odmę) :

 

http://images78.fotosik.pl/108/1f6c732dfba154ecmed.jpg

 

Tak zmontowane wszystko działa bez problemu, oczywiście po odpaleniu auta trzeba zrobić auto adaptację w INPIE.

U mnie wszystko wygląda tak:

 

http://images75.fotosik.pl/108/da7751096e3de288med.jpg

 

Ja niestety jeszcze musiałem pod kolektorem upchnąć wtryskiwacze LPG i wyszło to tak (nie zwracać uwagi na mosiężny króciec koło czujnika o którym w "Problemach"):

 

http://images78.fotosik.pl/108/84ccad8bc2c7e2a9med.jpg

 

Problemy:

Oczywiście nie mogło się obejść i bez tego, kolektor założyłem w sobotę dziś dopiero uporałem się z nierówną pracą silnika jaką powodował Oil Catch tank podpięty zamiast do filterka pod właśnie króciec o którym wspomniałem nad poprzednim zdjęciem. Wstępnie miało być tak, że separator oleju OCT miał być podpięty pod kolektor ssący jak odma, lecz nadmierne podciśnienie w komorze korbowej jakie wywołał kolektor powodowały błędy z przepływomierza i lambd oraz silnik strasznie kulał do czego nie mogłem dojść skąd to się bierze. Dziś po zaślepieniu króćca w kolektorze który do tego specjalnie zrobiłem i puszczeniu odmy w tzw. powietrze oczywiście poprzez Oil Catch Tank silnik pracuje idealnie równo, nie kołysze oraz sondy i przepływka pracują już normalnie.

 

Jeżeli o czymś zapominałem proszę pisać w postach, mam nadzieję, że pomogłem osobom które chciały pominąć spawania kolektora i wywalić odmę (dzięki której cały kolektor był w oleju).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...
Wlasnie zabieram sie za przekladke kolektora. W poprzednim aucie spawalem kolektor. Teraz rozwazam wywalenie odmy. Zastanawiam sie nad takim rozwiazaniem. Oct podlaczyc do weza idacego z pokrywy zaworow a wyjscie do dolotu pomiedzy filtrem a przepustnica. Powinno wyeliminować problem z nierownymi obrotami ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 9 miesięcy temu...

Pozwole odkopać sobie temat.

Mam pytanie, w aucie mam zrobionego swapa M50B25 na wiązce od m52b20.

Przepływka zostaje od m52 ale siedzi w dużej obudowie od m50b25,teraz tak jaką dać gumę łączącą przepływke z kolektorem, od m52 z dwoma króćcami czy od m50 z jednym?

Odme mam usuniętą i wypuszczona na ziemie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...
  • 11 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.