Skocz do zawartości

Regulacja pochylenia kąta koła przedniego BMW F11


rogorogo69

Rekomendowane odpowiedzi

Podczas próby ustawienia geometrii kół w BMW F11 pojawił sie problem z e złym ustawieniem kąta pochylenia przedniego lewego koła (opona bardziej zużyta od zewnętrznej strony).

Mechanik, powiedział że musimy wymienić zwrotnicę, bo nie ma możliwości regulacji kąta.

Dzwoniłem do ASO BMW i Ci z kolei powiedzieli że jak najbardziej jest możliwa regulacja- ale ceny mają zawrotne także wolałbym zrobić to w innym serwisie.

Stad moje pytanie, czy ktoś z forumowiczów ma doświadczenie w tym temacie?

Czy na wahaczu poprzecznym( górnym) jest regulacja kąta, czy jest montowany na sztywno i nie dziwaczyć tylko faktycznie wymieniać zwrotnicę?

Proszę o poradę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwrotnicę to musisz wymienić jeśli np. jest krzywa.

Do regulacji pochylenia wymienia się wahacze na krótsze lub dłuższe. Są jednak takie, które mają regulacje (np. meyle)

Skoro chcesz wymieniać to możesz kupić taki z regulacją.

Zanim wymienisz wahacz zastanów się nad sensem.

Często opony tnie przy złej zbieżności - jak wygląda opona po drugiej stronie? Przy pochyleniu owszem, ale nie tak bardzo - No chyba, że bite auto i jest bardzo duża odchyłka...

Sporo ludzi (w tym, albo szczególnie ASO ) ma problem z ustawieniem geometrii. Warto np. obciążyć samochód w/g wskazań producenta i generalnie trzymać się warunków pomiarów. Mechanicy nagminnie ustawiają geometrię byle jak, niesymetrycznie i w ogóle do dupy. W tym słynny katowicki Duda! A zbieżność w stopniach i w mm nie robi im różnicy!

Co i jak jest opisane we wspomnianym http://www.newtis....

Skoro masz F11 to dochodzi jeszcze kłopot z samopoziomowaniem ;) Ale to już z tyłu. W sumie to od tyłu zaczyna się regulacje geometrii.

Wszystkie informacje są w newtis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi,

Tak jak zalecał mechanik, kupiłem nową zwrotnicę( używana, ale stan jak nówka także na pewno jest prosta)

Po założeniu okazało się, że kąt pochylenia jeszcze bardziej się pogorszył...


Tym razem mój mechanik chce żebyśmy wymienili dolny wahacz (Wahacz poprz. dolny z pod. gumow., le.31 12 6 794 203)

Górny wahacz i wszystkie mocowania wahaczy do konstrukcji samochodów zostały sprawdzone i nie widać tam żadnych uszkodzeń.

Jednak jakaś przyczyna musi być.

Faktycznie nie ma możliwości dostrzec gołym okiem takiego małego skrzywienia wahacza i chyba jedynym rozwiązaniem jest wymiana tego dolnego wahacza.


Ewentualnie mogę kupić górny wahacz z regulowanym sworzniem.

Macie jakieś sugestie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej wklejam pomiary:


Pierwszy pomiar przy starej zwrotnicy:

https://ibb.co/GPb9xjw

GPb9xjw


Drugi pomiar przy nowej zwrotnicy:

https://ibb.co/bz9RVYq

bz9RVYq


Szczerze mówiąc to nie wiem w jaki sposób robi pomiary.

Z tego co wiem nie jest to jakiś mały warsztacik. Widziałem że robią tam porządne auta S klasy, X5 itp.

Ale nie było mnie przy geometrii.


Ciekawi mnie przede wszystkim dlaczego przy wymianie zwrotnicy na niemal nową kąt się pogorszył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na nowej zwrotnicy przynajmniej zbieżność im siadła prawidłowa.

Za to co się dzieje z pochyleniem z tylu?

Po pierwsze to regulacje zaczyna się od tyłu, a tam masz bajzel. Pochylenie z tyłu normalnie się reguluje - nie trzeba nic wymieniać.


Tu są dane od BMW i ich się trzymaj

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/DTaAK8YC


Zanim zacznie się regulacje należy sprawdzić ciśnienie w kołach! Nawet jak będzie nieprawidłowe to musi być takie samo w lewym i w prawym kole! Bak pełny.

Samochód należy obciążyć aby miał określony prześwit

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/5qlpa9u -tego pewnie nie ogarną- są więc podane obciążenia https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/6Hye6HY


Przed obciążeniem trzeba wyjąć bezpiecznik od poziomowanie tyłu, inaczej tył się podniesie i nic z tego.

Po wyjęciu bezpiecznika nie można auta podnosić bo po opuszczeniu siądzie na glebie. Tak samo będzie przy włączonym zapłonie. Trzeba ustawić kierę i bicie kół przedtem!


U mnie bez obciążenia pochylenia przodu wychodziły złe - w plusie i niesymetrycznie.

Jak już udało się namówić mechanika na obciążenie i trzymanie się procedur, co łatwe nie było i extra kosztowało, to udało się ustawić należycie. Spieprzyli tylko pochylenie tyłu ale w papierach tego nie było. Widać za to gołym okiem!


Pomimo, że różnicę w pochyleniu masz wyraźną, to może to być błąd mechanika/urządzenia.

Z innej strony - wielu doświadczonych mechaników olało by taką różnicę.

Nie wierz w takie życzy, że na oko można poznać tak niewielkie skrzywienie wahacza.

Jeżeli już to szukałbym problemu w górnym wahaczu. Przy skrzywionym dolnym więcej parametrów by uciekło i źle by się samochód prowadził. Możliwe, że pomogłaby akcja z obróceniem sprężyny. Też gdzieś w tisie znajdziesz opis.

Powodzenia!

Wszystko co trzeba w zakresie geometrii znajdziesz tutaj:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.