Skocz do zawartości

F10 silnik B47 dwa błędy silnika


chapter322

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

Posiadam F10 z silnikiem B47, przebieg mały bo 45000km

Po podłączeniu kompa wyskakują tylko dwa błędy w silniku:

284E00 oxygen sensor after catalytic converter, nerst voltage, signal: open circuit

29EB00 egr cooling, plausibility: exhaust - gas recirculation cooler bypass flap faulty or cooler efficiency too low

 

Dodam iz błąd 29EB00 znikł po wymianie na akcji serwisowej chłodniczki EGR jednakże po przejechaniu 1000km ponownie wystąpił.

Proszę o informacje czy te dwa błędy mogą być powiązane od siebie czy jednak nie mają nic wspólnego ze sobą.

Ponadto gdzie tkwi przyczyna i jak ją usunąć aby błędy znikły na zawsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem sonda lambda, która jest za katalizatorem nie ma wpływu na skład mieszkanki. Ma funkcję diagnostyczną - moim zdaniem sprowadzającą się do tego, żeby było trudniej pozbyć się katalizatora ;).

 

Co do błędu chłodnicy spalin to klapa obejściowa jest sterowana podciśnieniem. Mógł odpiąć się wężyk, mógł paść elektrozawór, mogła pęknąć sprężyna od klapy. Musisz pojechać do serwisu, żeby sprawdzili. Moim zdaniem ktoś coś źle poskładał na akcji serwisowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błąd z EGR rozwiązany, okazało się że poduszka silnika sterowana podciśnieniem jest uszkodzona i brak było podciśnienia.

Po wymianie poduszki silnika błąd EGR znikł.

Póki co został tylko błąd drugiej sondy, po podłączeniu kompa napisane jest iz sonda nie aktywna i wszystkie wartości są na 0 czyli napięcie i masa powietrza czy coś takiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układy podciśnieniowe w silnikach to jakaś katastrofa. Co to w ogóle ma być, żeby awaria poduszki powodowała problemy z EGR. Przecież to jakiś ponury żart jest.

Mam na myśli, że to jak to jest skonstruowane to ponury żart producenta.

 

Co do sondy to open circuit to brak połączenia. Albo padła sonda albo coś na przykład przegryzło przewód, który do niej prowadzi.

 

Wysłane z mojego VTR-L29 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewód sondy lambda sprawdzony, jest cały bez uszkodzeń.

Pozostaje chyba tylko zakup nowej sondy.

Dziwi mnie tylko fakt iz auto ma przejechane tylko 46000km

Pytanie tylko czy jest sens kupować nową sondę lambda jeśli druga sonda nie odpowiada za moc i spalanie auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...
  • 5 miesięcy temu...

Witam. Czy udalo Ci sie usunac ten blad od sondy lambda za katalizatorem? Ostatnio wyskoczyl mi ten sam bladw 320d B47 przy przebiegu 26 tys km.

W poniedzialek jade do BMW zobacze czy cos zrobia czy umyja rece jako ze na gwarancji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...
  • 1 rok później...
Dopisze tylko, zeby bylo dla potomnych, ze oczywiscie uszkodzona byla sonda lambda za katalizatorem. Wymieniona na gwarancji i blad sie wiecej nie pokazal.

 

Podpinam się pod temat ( trochę czasu minęło może jakieś nowe info ?)


Tez mam ten blad 284E00 sonda za katem, przebieg 167tys. (+ blad 283400,282E00 ) wszystkie chyba dotycza wlasnie tej sondy


Czy ktos moze potwierdzic, czy ta sonda za katem ma wplyw na spalanie lub szybsze zapelnianie filtra DPF ? * na niemieckim forum znalazlem taki wpis i info, ze po wymianie sondy sadza przybywa wolniej niby. Tu na forum pisze, ze ma tylko funkcje diagnostyczna (ale w sensie norm spalin). Zastanawiam sie nad wymiana a problem ponoc czesty.


Sprawdzilem i dzis DPF zapelnil mi sie z ok 8gr -29gr sadzy na dystansie 240km -80%trasa-20% miasto - poczym sie wypala (trasa bieszczady predkosxc 70-100km/h gorki /ruch- wiec to tez niejest taka typowa trasa.


Filtr sprawdzony apka i cisnienie wstecze na nagrzanym aucie przy 3700obr 45hpa *wynik bdb*

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

284E00

Kody błędów BMW


Informacje o błędach


Opis kodu błędu

Przerwanie napięcia Nernsta czujnika tlenu za katalizatorem jest wykrywane, gdy napięcie sygnału przekracza wartość graniczną, a nielinearyzowana wartość sygnału czujnika tlenu jest większa niż górna granica lub mniejsza niż dolna granica.

Wartość graniczna napięcia sygnału: 3000 mV

Dolny limit: od -1 300 mV do 200 mV (w zależności od wariantu).

Górna granica: od -200 mV do 1500 mV (w zależności od wariantu).

Warunki kodu błędu

Ogólne warunki Monitorowanie odbywa się wtedy w sposób ciągły zgodnie z ustawioną siatką czasową.

Aby aktywować funkcję monitorowania, muszą być spełnione wszystkie następujące warunki wstępne:

- Temperatura sondy lambda jest prawidłowa i stale przekracza temperaturę roboczą przez czas odbicia: od 7 s do 10 s (w zależności od wariantu).

- Pojazd nie jest w trybie najazdowym.

- Napięcie akumulatora przekracza minimalne napięcie: 10700 mV.

- Włączono testy czujnika tlenu w stanie ciepłym.

Napięcie sterownika: od 9,5 V do 16 V.

Stan terminala


Warunki jazdy

Stan czasu uszkodzenia

Usterka jest wprowadzana, jeśli występuje dłużej niż następujący okres (czas odbicia): od 500 ms do 2000 ms (w zależności od wersji).

Plan serwisowy

1. Sprawdź

przewody i połączenia wtykowe 2. Jeśli przewody i połączenia wtykowe są w porządku:

Wymień czujnik tlenu za katalizatorem.

Wpływ na błąd

Odwiedź najbliższe centrum serwisowe BMW.

Nie ma ryzyka uszkodzenia podzespołów

Ostrzeżenia

Światła ostrzegawcze Lampka kontrolna awarii

Komunikaty w Centrum sterowania

Uwagi serwisowe

W przypadku wymiany czujnika tlenu należy wykonać następującą funkcję serwisową: Usunąć adaptacje, układ wydechowy.

© 2021 - BMWFaultCodes




283400

Kody błędów BMW


Informacje o błędach


Opis kodu błędu

DDE wykrywa przerwę w obwodzie na stopniu wyjściowym:

ogrzewanie czujnika tlenu, czujnik tlenu za katalizatorem.

Warunki kodu błędu

Ogólne warunki Monitorowanie jest aktywne, jeśli napięcie akumulatora jest większe niż poniższe napięcie minimalne. 10700 mV

Napięcie sterownika: 9,5 V do 16 V.

Stan terminala


Warunki jazdy

Stan czasu uszkodzenia

Usterka jest wprowadzana, jeśli występuje dłużej niż następujący okres (czas odbicia): od 2000 ms do 5000 ms (w zależności od wersji).

Plan serwisowy

1. Sprawdź

przewody i połączenia wtykowe 2. Jeśli przewody i połączenia wtykowe są w porządku:

Wymień czujnik tlenu za katalizatorem.

Wpływ na błąd

Żaden

Ostrzeżenia

Światła ostrzegawcze Lampka kontrolna awarii

Komunikaty w Centrum sterowania

Uwagi serwisowe

Sprawdź rezystancję grzałki sondy lambda na czujniku tlenu.

Wartość zadana w temperaturze pokojowej: ok. 3 omy.

Uwaga: Rezystancja elementu grzejnego jest silnie zależna od temperatury (rezystancja wzrasta wraz ze wzrostem temperatury).

W przypadku wymiany czujnika tlenu należy wykonać następującą funkcję serwisową: Usunąć adaptacje, układ wydechowy.

© 2021 - BMWFaultCodes




282E00

Kody błędów BMW


Informacje o błędach


Opis kodu błędu

DDE wykrywa zwarcie do B + na stopniu wyjściowym:

ogrzewanie czujnika tlenu, czujnik tlenu za katalizatorem.

Warunki kodu błędu

Ogólne warunki Monitorowanie jest aktywne, jeśli napięcie akumulatora jest większe niż poniższe napięcie minimalne. 10700 mV

Napięcie sterownika: 9,5 V do 16 V.

Stan terminala


Warunki jazdy

Stan czasu uszkodzenia

Usterka jest wprowadzana, jeśli występuje dłużej niż następujący okres (czas odbicia): od 2000 ms do 5000 ms (w zależności od wersji).

Plan serwisowy

1. Sprawdź

przewody i połączenia wtykowe 2. Jeśli przewody i połączenia wtykowe są w porządku:

Wymień czujnik tlenu za katalizatorem.

Wpływ na błąd

Żaden

Ostrzeżenia

Światła ostrzegawcze Lampka kontrolna awarii

Komunikaty w Centrum sterowania

Uwagi serwisowe

W przypadku wymiany czujnika tlenu należy wykonać następującą funkcję serwisową: Usunąć adaptacje, układ wydechowy.

© 2021 - BMWFaultCodes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki wielkie za szczegolowa rozpiske,

Upraszczajac jak dobrze rozumie wszystkie bledy dotycza sondy-czyli czujnika tlenu za katem (jesli sie myle to prosze o sprostowanie)

Powod:

-uszkodzona wtyczka/kabel

-lub padnieta sonda


Podbijam pytanie, czy ta usterka przyspiesza zapelnianie filtra DPF sadza ?

Dodam, ze niemam checka na desce itp (gdyby nie btool wogole bym niewiedzial o tych bledach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Dzieki wielkie za szczegolowa rozpiske,

Upraszczajac jak dobrze rozumie wszystkie bledy dotycza sondy-czyli czujnika tlenu za katem (jesli sie myle to prosze o sprostowanie)

Powod:

-uszkodzona wtyczka/kabel

-lub padnieta sonda


Podbijam pytanie, czy ta usterka przyspiesza zapelnianie filtra DPF sadza ?

Dodam, ze niemam checka na desce itp (gdyby nie btool wogole bym niewiedzial o tych bledach)

 


Opis funkcjonalny (FUB) Czujnik cząstek stałych w silnikach Diesla

Dotyczy: 2017/07 +


Czujnik cząstek stałych

Czujnik cząstek stałych, który jest zainstalowany w układzie wydechowym za katalizatorem SCR (np. F30), umożliwia diagnostykę filtra cząstek stałych. Działanie czujnika cząstek stałych w silnikach Diesla opiera się na pomiarze rezystancji.




Opis działania

Czujnik cząstek stałych składa się z sondy pomiarowej i elektroniki analizującej.


Osadzone cząstki sadzy tworzą ścieżki elektryczne między elektrodami, po których płynie prąd. Sygnał ten jest analizowany przez elektronikę analizującą. Na tej podstawie elektronika oceniająca określa funkcjonalną zdolność filtra cząstek stałych do przechowywania cząstek stałych.


Elektronika analizująca przekazuje te sygnały do ​​Digital Diesel Electronics (DDE). Elektronika analizująca czujnika cząstek stałych komunikuje się ze sterownikiem silnika za pośrednictwem lokalnej magistrali CAN.


Sonda pomiarowa jest regularnie regenerowana poprzez podgrzewanie. Osadzone cząstki sadzy są następnie spalane.




Awaria komponentu

Jeśli czujnik cząstek stałych ulegnie awarii, można spodziewać się następującego zachowania:


Wprowadzenie błędu do sterownika silnika

Zapala się lampka ostrzegawcza emisji


Wersja europejska:

W wersji europejskiej symbol silnika zapala się jako lampka ostrzegawcza emisji.


Wersja amerykańska:

W wersji amerykańskiej pojawia się tekst „Service Engine Soon”.


Lampka ostrzegawcza emisji jest zintegrowana z zestawem wskaźników obok innych obowiązkowych lamp kontrolnych i ostrzegawczych.




Czujnik tlenu przed katalizatorem i czujnik tlenu za katalizatorem

Czujniki tlenu to szerokopasmowe czujniki tlenu. Szerokopasmowy czujnik tlenu w sposób ciągły mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach. Wahania wartości resztkowego tlenu są przesyłane do układu sterowania silnika jako sygnał napięciowy.


System czujnika tlenu składa się z powierzchni ceramicznej wykonanej z dwutlenku cyrkonu (laminat). Element grzejny umieszczony w laminacie szybko zapewnia wymaganą temperaturę roboczą co najmniej 750 ° C.


Sonda lambda wymaga do działania powietrza z otoczenia w swoim wnętrzu. Powietrze otoczenia dostaje się do wnętrza przez złącze wtykowe przez kabel. Z tego powodu ważne jest, aby zabezpieczyć złącze wtykowe przed zanieczyszczeniem substancjami, takimi jak wosk i uszczelniacze. Jeśli wystąpią usterki w kontroli emisji sondy lambda, należy zawsze sprawdzić połączenie wtykowe sondy lambda pod kątem zanieczyszczenia. W razie potrzeby należy oczyścić złącze wtykowe. Należy unikać wszelkiego kontaktu między złączem wtykowym a sprayem do styków, środkami czyszczącymi i rozpuszczalnikami, ponieważ substancje te mogą zniszczyć czujnik tlenu.




Sprawdzenie działania czujnika tlenu


Wprowadzenie

W pojazdach z silnikiem wysokoprężnym montuje się do dwóch czujników tlenu (w zależności od wersji), aby zapewnić zgodność z normami emisji spalin.

W pojazdach z pojedynczym czujnikiem tlenu czujnik tlenu jest instalowany przed katalizatorem utleniającym.

W pojazdach z dwoma czujnikami tlenu jeden czujnik tlenu jest instalowany przed katalizatorem utleniającym, a drugi czujnik tlenu za filtrem cząstek stałych. Oba czujniki tlenu są identyczne.

Funkcję czujników tlenu można ocenić, oceniając proporcje powietrza w różnych warunkach pracy.


Na działanie czujnika tlenu wpływają głównie dwa efekty:


Zanieczyszczenie sadzą

Zasadzone czujniki tlenu w wyniku osadzania się sadzy w spalinach powodują, że czujniki tlenu wolniej reagują na zmiany zawartości tlenu w spalinach. Sadza może powstawać wyłącznie na sondzie lambda przed katalizatorem, ponieważ spaliny przy sondzie lambda za katalizatorem zostały już oczyszczone z sadzy dzięki filtrowi cząstek stałych.


Zanieczyszczenie czujnika tlenu

W przypadku zabrudzenia sondy lambda, element czujnika zostaje uszkodzony przez osady różnych substancji spalinowych. Skutkuje to niższą ogólną krzywą charakterystyczną. Przejawia się to głównie tym, że nie jest już w stanie osiągnąć maksymalnego stosunku powietrza do paliwa podczas wybiegu na wybiegu. W konsekwencji zanieczyszczenie może wpływać na sondę lambda przed katalizatorem lub na sondę lambda za katalizatorem.




Warunki wstępne


Gotowość do pracy czujnika tlenu

Czujniki tlenu mogą emitować ważny sygnał tylko w temperaturze roboczej i podczas pracy silnika (po osiągnięciu końca temperatury punktu rosy). Czujnik tlenu przed katalizatorem utleniającym osiąga gotowość roboczą między temperaturą płynu chłodzącego około 70 ° C a 80 ° C.


Sonda lambda za filtrem cząstek stałych potrzebuje o kilka minut więcej czasu, aby osiągnąć gotowość roboczą, niż sonda lambda przed katalizatorem utleniającym.


Uwaga: Nawet jeśli silnik jest już w temperaturze roboczej w momencie uruchomienia, czujniki tlenu potrzebują jeszcze kilku minut, zanim zaczną działać.


Adaptacja czujników tlenu

Czujniki tlenu mogą wyprowadzić prawidłowy sygnał dopiero po zakończeniu adaptacji. Adaptacja czujników tlenu jest konieczna, jeśli zainstalowano nowy czujnik tlenu, a adaptacja została zresetowana.


Przechowywane usterki

Jeśli usterki elektryczne czujników tlenu zostały zapisane i obecnie mają zastosowanie, gotowość do pracy nie jest gwarantowana, a kontrola działania jest zablokowana. W takim przypadku należy najpierw usunąć usterki elektryczne.



Kryteria wiarygodności

Poniższe kryteria są ważne dla sprawdzenia wiarygodności współczynników powietrza:

W stanie roboczym stosunki powietrze / paliwo przed katalizatorem utleniającym i za filtrem cząstek stałych są prawie identyczne.

Sygnał sondy lambda za filtrem cząstek stałych do silników wysokoprężnych podąża za sygnałem sondy lambda przed katalizatorem utleniania z opóźnieniem (około jednej sekundy).

Stosunki powietrze / paliwo osiągają maksymalną wartość około 32,7 podczas wybiegu na wybiegu.

Nieregularne zmiany stosunku powietrza są sygnalizowane praktycznie natychmiast przez czujniki tlenu.


Uwaga: silne osadzanie się sadzy w sondzie lambda przed katalizatorem utleniającym prowadzi do opóźnienia sygnału do dwóch sekund. W rezultacie sygnał sondy lambda przed katalizatorem utleniającym reaguje za sygnałem sondy lambda za filtrem cząstek stałych.



Sprawdzenie działania

Dynamiczna reakcja stosunków powietrze / paliwo jest sprawdzana w ramach kontroli działania. Mierzone są wartości lambda w zakresie od około 4 do 32. Podczas kontroli działania prędkość obrotowa silnika jest automatycznie zwiększana i ponownie obniżana.


Stosunki powietrze / paliwo reagują na zmiany prędkości obrotowej silnika w następujący sposób:


Szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika:

Przyspieszenie silnika i odpowiadający mu wzrost ilości paliwa obniża proporcje powietrza.


Utrzymanie prędkości obrotowej silnika:

Przy utrzymywaniu obrotów silnika wartości lambda stabilizują się na poziomie nieco wyższym niż poziom na biegu jałowym.


Obniżenie prędkości obrotowej silnika:

Wtrysk paliwa jest wyłączany (wybiegu na biegu jałowym) do czasu powrotu silnika do biegu jałowego. Podczas tej fazy stosunek powietrze / paliwo wzrasta do maksymalnej wartości 32,7, aż do osiągnięcia prędkości biegu jałowego i wznowienia wtrysku paliwa.




Czujnik tlenu przed katalizatorem i czujnik tlenu za katalizatorem


Uwaga!

Czujnik tlenu LSU 5.1 to najnowsza generacja do silników wysokoprężnych. Czujnik tlenu LSU 5.1 jest używany jako czujnik kontrolny i czujnik monitorujący. Procedura pomiarowa jest nowa.

LSU oznacza „uniwersalny czujnik tlenu”.


Czujnik tlenu przed katalizatorem to szerokopasmowy czujnik tlenu (czujnik kontrolny). Szerokopasmowy czujnik tlenu w sposób ciągły mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach. Wahania wartości resztkowego tlenu są przesyłane do sterownika silnika jako sygnał napięciowy. Sterowanie silnika koryguje skład mieszanki poprzez zmianę wtrysku paliwa.

Sonda lambda za katalizatorem (czujnik monitorujący) jest również LSU 5.1. Ten czujnik monitorujący jest używany za katalizatorem do celów diagnostycznych. Czujnik monitorujący niezawodnie wykrywa odchylenia od Lambda = 1.


Opis działania

Szerokopasmowy czujnik tlenu ma tylko jedną celę pomiarową. Do celi pomiarowej podawane jest napięcie. Oznacza to, że jony tlenu są pompowane do celi pomiarowej, aż do momentu, gdy pomiędzy elektrodą celki pomiarowej ustabilizuje się napięcie 450 mV. Wynikowy prąd pompy jest mierzoną zmienną dla stosunku paliwo-powietrze. Umożliwia to czujnikowi tlenu ustawienie dowolnego pożądanego stosunku powietrza do paliwa w komorze spalania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki wielkie za szczegolowa rozpiske,

Upraszczajac jak dobrze rozumie wszystkie bledy dotycza sondy-czyli czujnika tlenu za katem (jesli sie myle to prosze o sprostowanie)

Powod:

-uszkodzona wtyczka/kabel

-lub padnieta sonda


Podbijam pytanie, czy ta usterka przyspiesza zapelnianie filtra DPF sadza ?

Dodam, ze niemam checka na desce itp (gdyby nie btool wogole bym niewiedzial o tych bledach)

 


Opis funkcjonalny (FUB) Czujnik cząstek stałych w silnikach Diesla

Dotyczy: 2017/07 +


Czujnik cząstek stałych

Czujnik cząstek stałych, który jest zainstalowany w układzie wydechowym za katalizatorem SCR (np. F30), umożliwia diagnostykę filtra cząstek stałych. Działanie czujnika cząstek stałych w silnikach Diesla opiera się na pomiarze rezystancji.




Opis działania

Czujnik cząstek stałych składa się z sondy pomiarowej i elektroniki analizującej.


Osadzone cząstki sadzy tworzą ścieżki elektryczne między elektrodami, po których płynie prąd. Sygnał ten jest analizowany przez elektronikę analizującą. Na tej podstawie elektronika oceniająca określa funkcjonalną zdolność filtra cząstek stałych do przechowywania cząstek stałych.


Elektronika analizująca przekazuje te sygnały do ​​Digital Diesel Electronics (DDE). Elektronika analizująca czujnika cząstek stałych komunikuje się ze sterownikiem silnika za pośrednictwem lokalnej magistrali CAN.


Sonda pomiarowa jest regularnie regenerowana poprzez podgrzewanie. Osadzone cząstki sadzy są następnie spalane.




Awaria komponentu

Jeśli czujnik cząstek stałych ulegnie awarii, można spodziewać się następującego zachowania:


Wprowadzenie błędu do sterownika silnika

Zapala się lampka ostrzegawcza emisji


Wersja europejska:

W wersji europejskiej symbol silnika zapala się jako lampka ostrzegawcza emisji.


Wersja amerykańska:

W wersji amerykańskiej pojawia się tekst „Service Engine Soon”.


Lampka ostrzegawcza emisji jest zintegrowana z zestawem wskaźników obok innych obowiązkowych lamp kontrolnych i ostrzegawczych.




Czujnik tlenu przed katalizatorem i czujnik tlenu za katalizatorem

Czujniki tlenu to szerokopasmowe czujniki tlenu. Szerokopasmowy czujnik tlenu w sposób ciągły mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach. Wahania wartości resztkowego tlenu są przesyłane do układu sterowania silnika jako sygnał napięciowy.


System czujnika tlenu składa się z powierzchni ceramicznej wykonanej z dwutlenku cyrkonu (laminat). Element grzejny umieszczony w laminacie szybko zapewnia wymaganą temperaturę roboczą co najmniej 750 ° C.


Sonda lambda wymaga do działania powietrza z otoczenia w swoim wnętrzu. Powietrze otoczenia dostaje się do wnętrza przez złącze wtykowe przez kabel. Z tego powodu ważne jest, aby zabezpieczyć złącze wtykowe przed zanieczyszczeniem substancjami, takimi jak wosk i uszczelniacze. Jeśli wystąpią usterki w kontroli emisji sondy lambda, należy zawsze sprawdzić połączenie wtykowe sondy lambda pod kątem zanieczyszczenia. W razie potrzeby należy oczyścić złącze wtykowe. Należy unikać wszelkiego kontaktu między złączem wtykowym a sprayem do styków, środkami czyszczącymi i rozpuszczalnikami, ponieważ substancje te mogą zniszczyć czujnik tlenu.




Sprawdzenie działania czujnika tlenu


Wprowadzenie

W pojazdach z silnikiem wysokoprężnym montuje się do dwóch czujników tlenu (w zależności od wersji), aby zapewnić zgodność z normami emisji spalin.

W pojazdach z pojedynczym czujnikiem tlenu czujnik tlenu jest instalowany przed katalizatorem utleniającym.

W pojazdach z dwoma czujnikami tlenu jeden czujnik tlenu jest instalowany przed katalizatorem utleniającym, a drugi czujnik tlenu za filtrem cząstek stałych. Oba czujniki tlenu są identyczne.

Funkcję czujników tlenu można ocenić, oceniając proporcje powietrza w różnych warunkach pracy.


Na działanie czujnika tlenu wpływają głównie dwa efekty:


Zanieczyszczenie sadzą

Zasadzone czujniki tlenu w wyniku osadzania się sadzy w spalinach powodują, że czujniki tlenu wolniej reagują na zmiany zawartości tlenu w spalinach. Sadza może powstawać wyłącznie na sondzie lambda przed katalizatorem, ponieważ spaliny przy sondzie lambda za katalizatorem zostały już oczyszczone z sadzy dzięki filtrowi cząstek stałych.


Zanieczyszczenie czujnika tlenu

W przypadku zabrudzenia sondy lambda, element czujnika zostaje uszkodzony przez osady różnych substancji spalinowych. Skutkuje to niższą ogólną krzywą charakterystyczną. Przejawia się to głównie tym, że nie jest już w stanie osiągnąć maksymalnego stosunku powietrza do paliwa podczas wybiegu na wybiegu. W konsekwencji zanieczyszczenie może wpływać na sondę lambda przed katalizatorem lub na sondę lambda za katalizatorem.




Warunki wstępne


Gotowość do pracy czujnika tlenu

Czujniki tlenu mogą emitować ważny sygnał tylko w temperaturze roboczej i podczas pracy silnika (po osiągnięciu końca temperatury punktu rosy). Czujnik tlenu przed katalizatorem utleniającym osiąga gotowość roboczą między temperaturą płynu chłodzącego około 70 ° C a 80 ° C.


Sonda lambda za filtrem cząstek stałych potrzebuje o kilka minut więcej czasu, aby osiągnąć gotowość roboczą, niż sonda lambda przed katalizatorem utleniającym.


Uwaga: Nawet jeśli silnik jest już w temperaturze roboczej w momencie uruchomienia, czujniki tlenu potrzebują jeszcze kilku minut, zanim zaczną działać.


Adaptacja czujników tlenu

Czujniki tlenu mogą wyprowadzić prawidłowy sygnał dopiero po zakończeniu adaptacji. Adaptacja czujników tlenu jest konieczna, jeśli zainstalowano nowy czujnik tlenu, a adaptacja została zresetowana.


Przechowywane usterki

Jeśli usterki elektryczne czujników tlenu zostały zapisane i obecnie mają zastosowanie, gotowość do pracy nie jest gwarantowana, a kontrola działania jest zablokowana. W takim przypadku należy najpierw usunąć usterki elektryczne.



Kryteria wiarygodności

Poniższe kryteria są ważne dla sprawdzenia wiarygodności współczynników powietrza:

W stanie roboczym stosunki powietrze / paliwo przed katalizatorem utleniającym i za filtrem cząstek stałych są prawie identyczne.

Sygnał sondy lambda za filtrem cząstek stałych do silników wysokoprężnych podąża za sygnałem sondy lambda przed katalizatorem utleniania z opóźnieniem (około jednej sekundy).

Stosunki powietrze / paliwo osiągają maksymalną wartość około 32,7 podczas wybiegu na wybiegu.

Nieregularne zmiany stosunku powietrza są sygnalizowane praktycznie natychmiast przez czujniki tlenu.


Uwaga: silne osadzanie się sadzy w sondzie lambda przed katalizatorem utleniającym prowadzi do opóźnienia sygnału do dwóch sekund. W rezultacie sygnał sondy lambda przed katalizatorem utleniającym reaguje za sygnałem sondy lambda za filtrem cząstek stałych.



Sprawdzenie działania

Dynamiczna reakcja stosunków powietrze / paliwo jest sprawdzana w ramach kontroli działania. Mierzone są wartości lambda w zakresie od około 4 do 32. Podczas kontroli działania prędkość obrotowa silnika jest automatycznie zwiększana i ponownie obniżana.


Stosunki powietrze / paliwo reagują na zmiany prędkości obrotowej silnika w następujący sposób:


Szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika:

Przyspieszenie silnika i odpowiadający mu wzrost ilości paliwa obniża proporcje powietrza.


Utrzymanie prędkości obrotowej silnika:

Przy utrzymywaniu obrotów silnika wartości lambda stabilizują się na poziomie nieco wyższym niż poziom na biegu jałowym.


Obniżenie prędkości obrotowej silnika:

Wtrysk paliwa jest wyłączany (wybiegu na biegu jałowym) do czasu powrotu silnika do biegu jałowego. Podczas tej fazy stosunek powietrze / paliwo wzrasta do maksymalnej wartości 32,7, aż do osiągnięcia prędkości biegu jałowego i wznowienia wtrysku paliwa.




Czujnik tlenu przed katalizatorem i czujnik tlenu za katalizatorem


Uwaga!

Czujnik tlenu LSU 5.1 to najnowsza generacja do silników wysokoprężnych. Czujnik tlenu LSU 5.1 jest używany jako czujnik kontrolny i czujnik monitorujący. Procedura pomiarowa jest nowa.

LSU oznacza „uniwersalny czujnik tlenu”.


Czujnik tlenu przed katalizatorem to szerokopasmowy czujnik tlenu (czujnik kontrolny). Szerokopasmowy czujnik tlenu w sposób ciągły mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach. Wahania wartości resztkowego tlenu są przesyłane do sterownika silnika jako sygnał napięciowy. Sterowanie silnika koryguje skład mieszanki poprzez zmianę wtrysku paliwa.

Sonda lambda za katalizatorem (czujnik monitorujący) jest również LSU 5.1. Ten czujnik monitorujący jest używany za katalizatorem do celów diagnostycznych. Czujnik monitorujący niezawodnie wykrywa odchylenia od Lambda = 1.


Opis działania

Szerokopasmowy czujnik tlenu ma tylko jedną celę pomiarową. Do celi pomiarowej podawane jest napięcie. Oznacza to, że jony tlenu są pompowane do celi pomiarowej, aż do momentu, gdy pomiędzy elektrodą celki pomiarowej ustabilizuje się napięcie 450 mV. Wynikowy prąd pompy jest mierzoną zmienną dla stosunku paliwo-powietrze. Umożliwia to czujnikowi tlenu ustawienie dowolnego pożądanego stosunku powietrza do paliwa w komorze spalania.

Dziekie wielkie :) info konkretne :cool2: Musze teraz dokladnie przestudiowac bo duzo informacji a ostatnio niemialem czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Przestudiowalem opis od kolegi wyzej, ale i troche pogrzebalem w necie.


Znalazlem na forum chyba angielskim jak pamietam, ze po zmianie sondy za katem w B47 filtr zapychal sie wolniej, ale chcialbym to potwierdzic.


Czy ktos moze zmienial Sonde za katem i zauwazyl jakies pozytywy poza bledem po podlaczeniu programu diagnostycznego?

( U mnie sadza przybywa dosc szybko, co powoduje regeneracje orintacyjnie co ok 150-250 km w jedzie mieszanej -drogi lokalne/miasto) Jadac autostrada temp jest wyzsza i sadza spada bez uruchumionej regeneracji( pasywnie sie wypala) Wtedy mozna zrobic duzy wiekszy zasieg. Moze B47 ma sie czesciej wypalac od N47 i to norma ?


Cisnienie wsteczne mam ksiazkowe, ale tez mam od was pytanie o parametr Back Pressure Offset (tu wskazanie jest jakies dziwne -screen : Na wskazania popiolu nie patrzcie -filtr byl zarejestrowany jako nowy.

69e301538452.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem F10 z silnikiem N47 jak i z B47 i też zauważyłem że przy tym drugim procesy wypalania filtra były częstsze.

Dzieki za info. Jeszcze na ta chwile mniej info odnosnie B47.


Poczekam moze trafi na ten watek ktos kto wymienil ta sonde. Ciekawy jestem, czy faktycznie ta sodna za katem moze wplynac na wolniejsze przybywanie sadzy.

Myslicie, ze zakup Bosha ma sens, czy tylko oryginal ? (Bosh chyba ok 800, oem cos pod 1300)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Dzieki wielkie za szczegolowa rozpiske,

Upraszczajac jak dobrze rozumie wszystkie bledy dotycza sondy-czyli czujnika tlenu za katem (jesli sie myle to prosze o sprostowanie)

Powod:

-uszkodzona wtyczka/kabel

-lub padnieta sonda


Podbijam pytanie, czy ta usterka przyspiesza zapelnianie filtra DPF sadza ?

Dodam, ze niemam checka na desce itp (gdyby nie btool wogole bym niewiedzial o tych bledach)

 


Opis funkcjonalny (FUB) Czujnik cząstek stałych w silnikach Diesla

Dotyczy: 2017/07 +


Czujnik cząstek stałych

Czujnik cząstek stałych, który jest zainstalowany w układzie wydechowym za katalizatorem SCR (np. F30), umożliwia diagnostykę filtra cząstek stałych. Działanie czujnika cząstek stałych w silnikach Diesla opiera się na pomiarze rezystancji.




Opis działania

Czujnik cząstek stałych składa się z sondy pomiarowej i elektroniki analizującej.


Osadzone cząstki sadzy tworzą ścieżki elektryczne między elektrodami, po których płynie prąd. Sygnał ten jest analizowany przez elektronikę analizującą. Na tej podstawie elektronika oceniająca określa funkcjonalną zdolność filtra cząstek stałych do przechowywania cząstek stałych.


Elektronika analizująca przekazuje te sygnały do ​​Digital Diesel Electronics (DDE). Elektronika analizująca czujnika cząstek stałych komunikuje się ze sterownikiem silnika za pośrednictwem lokalnej magistrali CAN.


Sonda pomiarowa jest regularnie regenerowana poprzez podgrzewanie. Osadzone cząstki sadzy są następnie spalane.




Awaria komponentu

Jeśli czujnik cząstek stałych ulegnie awarii, można spodziewać się następującego zachowania:


Wprowadzenie błędu do sterownika silnika

Zapala się lampka ostrzegawcza emisji


Wersja europejska:

W wersji europejskiej symbol silnika zapala się jako lampka ostrzegawcza emisji.


Wersja amerykańska:

W wersji amerykańskiej pojawia się tekst „Service Engine Soon”.


Lampka ostrzegawcza emisji jest zintegrowana z zestawem wskaźników obok innych obowiązkowych lamp kontrolnych i ostrzegawczych.




Czujnik tlenu przed katalizatorem i czujnik tlenu za katalizatorem

Czujniki tlenu to szerokopasmowe czujniki tlenu. Szerokopasmowy czujnik tlenu w sposób ciągły mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach. Wahania wartości resztkowego tlenu są przesyłane do układu sterowania silnika jako sygnał napięciowy.


System czujnika tlenu składa się z powierzchni ceramicznej wykonanej z dwutlenku cyrkonu (laminat). Element grzejny umieszczony w laminacie szybko zapewnia wymaganą temperaturę roboczą co najmniej 750 ° C.


Sonda lambda wymaga do działania powietrza z otoczenia w swoim wnętrzu. Powietrze otoczenia dostaje się do wnętrza przez złącze wtykowe przez kabel. Z tego powodu ważne jest, aby zabezpieczyć złącze wtykowe przed zanieczyszczeniem substancjami, takimi jak wosk i uszczelniacze. Jeśli wystąpią usterki w kontroli emisji sondy lambda, należy zawsze sprawdzić połączenie wtykowe sondy lambda pod kątem zanieczyszczenia. W razie potrzeby należy oczyścić złącze wtykowe. Należy unikać wszelkiego kontaktu między złączem wtykowym a sprayem do styków, środkami czyszczącymi i rozpuszczalnikami, ponieważ substancje te mogą zniszczyć czujnik tlenu.




Sprawdzenie działania czujnika tlenu


Wprowadzenie

W pojazdach z silnikiem wysokoprężnym montuje się do dwóch czujników tlenu (w zależności od wersji), aby zapewnić zgodność z normami emisji spalin.

W pojazdach z pojedynczym czujnikiem tlenu czujnik tlenu jest instalowany przed katalizatorem utleniającym.

W pojazdach z dwoma czujnikami tlenu jeden czujnik tlenu jest instalowany przed katalizatorem utleniającym, a drugi czujnik tlenu za filtrem cząstek stałych. Oba czujniki tlenu są identyczne.

Funkcję czujników tlenu można ocenić, oceniając proporcje powietrza w różnych warunkach pracy.


Na działanie czujnika tlenu wpływają głównie dwa efekty:


Zanieczyszczenie sadzą

Zasadzone czujniki tlenu w wyniku osadzania się sadzy w spalinach powodują, że czujniki tlenu wolniej reagują na zmiany zawartości tlenu w spalinach. Sadza może powstawać wyłącznie na sondzie lambda przed katalizatorem, ponieważ spaliny przy sondzie lambda za katalizatorem zostały już oczyszczone z sadzy dzięki filtrowi cząstek stałych.


Zanieczyszczenie czujnika tlenu

W przypadku zabrudzenia sondy lambda, element czujnika zostaje uszkodzony przez osady różnych substancji spalinowych. Skutkuje to niższą ogólną krzywą charakterystyczną. Przejawia się to głównie tym, że nie jest już w stanie osiągnąć maksymalnego stosunku powietrza do paliwa podczas wybiegu na wybiegu. W konsekwencji zanieczyszczenie może wpływać na sondę lambda przed katalizatorem lub na sondę lambda za katalizatorem.




Warunki wstępne


Gotowość do pracy czujnika tlenu

Czujniki tlenu mogą emitować ważny sygnał tylko w temperaturze roboczej i podczas pracy silnika (po osiągnięciu końca temperatury punktu rosy). Czujnik tlenu przed katalizatorem utleniającym osiąga gotowość roboczą między temperaturą płynu chłodzącego około 70 ° C a 80 ° C.


Sonda lambda za filtrem cząstek stałych potrzebuje o kilka minut więcej czasu, aby osiągnąć gotowość roboczą, niż sonda lambda przed katalizatorem utleniającym.


Uwaga: Nawet jeśli silnik jest już w temperaturze roboczej w momencie uruchomienia, czujniki tlenu potrzebują jeszcze kilku minut, zanim zaczną działać.


Adaptacja czujników tlenu

Czujniki tlenu mogą wyprowadzić prawidłowy sygnał dopiero po zakończeniu adaptacji. Adaptacja czujników tlenu jest konieczna, jeśli zainstalowano nowy czujnik tlenu, a adaptacja została zresetowana.


Przechowywane usterki

Jeśli usterki elektryczne czujników tlenu zostały zapisane i obecnie mają zastosowanie, gotowość do pracy nie jest gwarantowana, a kontrola działania jest zablokowana. W takim przypadku należy najpierw usunąć usterki elektryczne.



Kryteria wiarygodności

Poniższe kryteria są ważne dla sprawdzenia wiarygodności współczynników powietrza:

W stanie roboczym stosunki powietrze / paliwo przed katalizatorem utleniającym i za filtrem cząstek stałych są prawie identyczne.

Sygnał sondy lambda za filtrem cząstek stałych do silników wysokoprężnych podąża za sygnałem sondy lambda przed katalizatorem utleniania z opóźnieniem (około jednej sekundy).

Stosunki powietrze / paliwo osiągają maksymalną wartość około 32,7 podczas wybiegu na wybiegu.

Nieregularne zmiany stosunku powietrza są sygnalizowane praktycznie natychmiast przez czujniki tlenu.


Uwaga: silne osadzanie się sadzy w sondzie lambda przed katalizatorem utleniającym prowadzi do opóźnienia sygnału do dwóch sekund. W rezultacie sygnał sondy lambda przed katalizatorem utleniającym reaguje za sygnałem sondy lambda za filtrem cząstek stałych.



Sprawdzenie działania

Dynamiczna reakcja stosunków powietrze / paliwo jest sprawdzana w ramach kontroli działania. Mierzone są wartości lambda w zakresie od około 4 do 32. Podczas kontroli działania prędkość obrotowa silnika jest automatycznie zwiększana i ponownie obniżana.


Stosunki powietrze / paliwo reagują na zmiany prędkości obrotowej silnika w następujący sposób:


Szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika:

Przyspieszenie silnika i odpowiadający mu wzrost ilości paliwa obniża proporcje powietrza.


Utrzymanie prędkości obrotowej silnika:

Przy utrzymywaniu obrotów silnika wartości lambda stabilizują się na poziomie nieco wyższym niż poziom na biegu jałowym.


Obniżenie prędkości obrotowej silnika:

Wtrysk paliwa jest wyłączany (wybiegu na biegu jałowym) do czasu powrotu silnika do biegu jałowego. Podczas tej fazy stosunek powietrze / paliwo wzrasta do maksymalnej wartości 32,7, aż do osiągnięcia prędkości biegu jałowego i wznowienia wtrysku paliwa.




Czujnik tlenu przed katalizatorem i czujnik tlenu za katalizatorem


Uwaga!

Czujnik tlenu LSU 5.1 to najnowsza generacja do silników wysokoprężnych. Czujnik tlenu LSU 5.1 jest używany jako czujnik kontrolny i czujnik monitorujący. Procedura pomiarowa jest nowa.

LSU oznacza „uniwersalny czujnik tlenu”.


Czujnik tlenu przed katalizatorem to szerokopasmowy czujnik tlenu (czujnik kontrolny). Szerokopasmowy czujnik tlenu w sposób ciągły mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach. Wahania wartości resztkowego tlenu są przesyłane do sterownika silnika jako sygnał napięciowy. Sterowanie silnika koryguje skład mieszanki poprzez zmianę wtrysku paliwa.

Sonda lambda za katalizatorem (czujnik monitorujący) jest również LSU 5.1. Ten czujnik monitorujący jest używany za katalizatorem do celów diagnostycznych. Czujnik monitorujący niezawodnie wykrywa odchylenia od Lambda = 1.


Opis działania

Szerokopasmowy czujnik tlenu ma tylko jedną celę pomiarową. Do celi pomiarowej podawane jest napięcie. Oznacza to, że jony tlenu są pompowane do celi pomiarowej, aż do momentu, gdy pomiędzy elektrodą celki pomiarowej ustabilizuje się napięcie 450 mV. Wynikowy prąd pompy jest mierzoną zmienną dla stosunku paliwo-powietrze. Umożliwia to czujnikowi tlenu ustawienie dowolnego pożądanego stosunku powietrza do paliwa w komorze spalania.

 

Przeczytalem kilka razy te opisy i moja interpretacja sklania sie ku temu, ze druga sonda tez mam wplywa na mieszanke (niejest tylko diagostyczna)

Jesli sie myle, prosze o sprostowanie.


Nieraz wymienialem czesci zbednie/niepotrzebnie na inne niesluchajac innych bo efektow te zmiany nieprzynosily. Dlatego teraz dluzej ten temat przerabiam.

Miałem F10 z silnikiem N47 jak i z B47 i też zauważyłem że przy tym drugim procesy wypalania filtra były częstsze.

Pamietasz moze jakie przebiegi robiles orientacyjnie miedzy wypaleniami ?

 

Spytaj Maćka z czescidobmw ,być może bosch szedł na pierwszy montaż i nie ma sensu płacić więcej za to samo.

Dzieki zapytam w poniedzialek.

Jest na Iparts (choc niedostepna chwilowo) https://www.iparts.pl/czesc/sonda-lambda-bosch-0281004616,0-30-0281004616-1980085.html#opinie

OEm https://www.bmwstore.pl/pl/katalog/produkt/8589104-sonda-lambda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Miałem F10 z silnikiem N47 jak i z B47 i też zauważyłem że przy tym drugim procesy wypalania filtra były częstsze.

Pamietasz moze jakie przebiegi robiles orientacyjnie miedzy wypaleniami ?

 

 

Przy B47 było to ok 250 - 300 km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem F10 z silnikiem N47 jak i z B47 i też zauważyłem że przy tym drugim procesy wypalania filtra były częstsze.

Pamietasz moze jakie przebiegi robiles orientacyjnie miedzy wypaleniami ?

 

 

Przy B47 było to ok 250 - 300 km

Duzo trasy czy miasto ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Wracam do tematu sondy za katem :) silnik B47 190km

Dla przypomnienia bledy (widoczne tylko przy podpieciu pod kompa) na desce Checa brak. Auto chodzi bdb, spalanie w normie. Jedynie szybkie przybywanie sadzy mnie sklania do szukania.

Byl temat na obcojezycznym forum, jeden :user: napisal, ze po po wymianie auto mniej pali i wypalanie filtra nastepuje rzadziej - ale to tylko jeden wpis- nikt wiecej nie potwierdzil. Sam tam sie podpialem pod ten temat chwile temu, ale watek juz chyba martwy.


Bledy:

-284E00

-283400

-282E00


Jak narazie zwlekalem, bo nie dokonca jestem przekonany, czy moze ona wplywac na szybsze przybywanie sadzy - co wplywa na czestsze wypalania filltra ( bo moga to byc klapy wirowe , egr itp)


W bimmertool wskazania:

-lambda 2 0,00

-lambda 2 napiecie 0,00 mv

Czy u was w B47 Bimmer tool wyswietla poprawnie zmieniajace sie wartosci dla lambda 2 ?


( lambda 1 - mi wyswietla OK )



Znalazlem zamiennik Bosha https://allegro.pl/oferta/bosch-sonda-bmw-13628589104-13628570689-8589104-9778201436 , czy ktos moze potwierdzic, czy warto ? lub macie moze info jaka firma produkuje OEM ? Oryginal 1300zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o sondy to według mnie najlepszy Bosch. Nie ma z nim problemu. I z tego co mi wiadomo to Bosch jest na pierwszy montaż. Kilka wymieniłem i nie było problemów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.