Skocz do zawartości

X1 E84 Xdrive Servotronic Retrofit - układ hydrauliczny


Fiołas

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

od niedawna jestem posiadaczem X1 2.8i z XDrive. Auto ma hydrauliczne wspomaganie kierownicy bez opcji servotronic.

Autem zazwyczaj jeździ żona i narzeka na słabe wspomaganie kierownicy przy niskich prędkościach - dość ciężko kręci się kierownicą przy parkowaniu.

 

Chcę doposażyć auto w układ servotronic. Kupiłem już odpowiednią maglownicę z czujnikiem servotronic, ale nigdzie nie mogę znaleźć schematu podłączenia czujnika/zaworu z maglownicy do elektryki samochodu. Podobno sygnałem tego zaworu steruje moduł JBE.

 

Czy ktoś z Was ma dostęp do WDS i byłby w stanie podesłać diagram tego układu ?

 

Dziękuję z góry :)

Edytowane przez Fiołas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Cześć,

 

odpowiedź jest niejednoznaczna, czyli i tak i nie.

 

Moje x1 ma Xdrive co determinuje tylko i wyłącznie hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Nie da się do Xdrive zamontować maglownicy EPS ponieważ przeszkadza przedni dyferencjał. Sanie w Xdrive są stalowe, a nie jak w Sdrive aluminiowe itp.

 

Aktualna sytuacja jest taka, że zamontowałem nową maglownicę hydrauliczną z zaworem servotronic. Dorobiłem wiązkę pomiędzy zaworem servotronic,a modułem JBE , którego zadaniem jest tym zaworem sterować.

Auto zostało przekodowane i dodana została funkcjia S216A SERVOTRONIC. W teorii miało to wystarczyć do uruchomienia zmiennej siły wspomagania, ale niestety nie działa...

JBE widzi zawór, ale nim nie steruje. Podaje tylko napięcie do diagnostyki ( po wypieciu kostki od zaworu, system zgłasza awarię servotronic) , ale nie podaje napięcia, aby sterowało otwarciem zaworu w zależności od prędkości jazdy. Maglownica mechanicznie działa poprawnie tyle, że jeszcze ciężej niż na zwykłej bez servotronic - jeździ się jak żukiem załadowanym 1 toną warzyw :)

 

Jako rozwiązanie tymczasowe kupiłem zasilacz 1000mA z regulacją napięcia. Ustawiony jest na stałe 4,5V i podpięty do zaworu. Kierownica chodzi lekko i żona nie marudzi :)

 

Docelowo chcę to podłączyć jak należy, więc cały czas szukam przyczyny braku sterowania zaworem.

 

Sprawdzone były wiązkii są OK. Mam też drugi nowy zawór , opor na zaworze wynosi ok 8,3 Ohm'a więc to nie wina zaworu.

Podmieniany był również moduł JBE - ja mam H2, a podmieniałem na H3 + przekodowanie = również bez rezultatu.

Teraz na tapiecie są wiązki przewodów - możliwe, że brakuje jakiegoś przewodu , który nie jest zaznaczony na schematach i dlatego moduł JBE nie wie jaka jest aktualna prędkość pojazdu.

 

W związku z powyższym szukam właścicieli X1 lub E9x z Xdrive i opcją servotronic , w celu porównania instalacji elektrycznej ( kostek wchodzących do JBE i DSC) z okolic Warszawy.

Bedę wdzięczny za każdą pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 9 miesięcy temu...

Update:

 

Trochę czasu minęło, więc podaję gotowy przepis jak doposażyć X1 z napędem Xdrive w układ Servotronic. Instrukcja pasuje do E9xx bez wersji M3.

 

Potrzebujemy przekładnię kierowniczą z zaworem Servotronic.

Stara przekładnię należy wymontować. Wymaga to delikatnego uniesienia silnika na poduszkach, bez tego zabiegu ciężko jest wyjąć magiel. Tą operację zalecam przeprowadzić w warsztacie na podnośniku ze względu na dostęp.

 

Poniżej na zdjęciach proces wymiany przekładni, "stara" bez servotronic i nowa z zaworem.

 

0ddcb12a5359e3d7med.jpg

 

e1d16bfd2d8c6e61med.jpg

 

c442fa8d8bd50093med.jpg

 

e1146e484fa5ad88med.jpg

 

bf6666b13276c7b3med.jpg

 

3911128ebd55580cmed.jpg

 

27a8a487477816b2med.jpg

 

05994ecb65c204damed.jpg

 

dfb9735f7d2673edmed.jpg

 

Kolejną operacją jest wymiana modułu Junction Box (JBBFE), na taki który obsługuje funkcję Servotronic. Ja kupiłem nowy, pełny moduł w serwisie BMW.

 

Na zdjęciu , powyżej moduł wymontowany z auta, a poniżej pudełko po nowym JBBFE z numerem części.

 

d406fac4a586359dmed.jpg

 

Zawór na przekładni kierowniczej należy podłączyć do modułu JBBFE wg poniższego schematu. Zalecana grubość przewodów to 0.75 mm2 . Przewody należy przeprowadzić od przekładni do wnętrza auta w okolice schowka pasażera. Wpinamy się do pinów 5 i 6 w długiej kostce z tyłu modułu JBBFE. Wtyczkę do zaworu można dokupić w serwisie, jest taka sama jak wtyczka od podgrzewania dyszy spryskiwaczy :)

 

1bdfb4f41c7eb1d5med.jpg

 

99b16b6c8188b316med.jpg

 

Na koniec kodowanie... Trzeba dodać opcję servotronic do wyposażenia auta (VA) i najlepiej przekodować całe auto.

Potem możemy cieszyć się jazdą :mrgreen:

 

Mnie ten retrofit wyniósł ok. 3500 PLN przy użyciu nowych i oryginalnych części BMW, ale naprawdę jest warty każdej wydanej złotówki.

 

Ogromne podziękowania dla kolegi prmax za pomoc przy schematach i jak zawsze profesjonalne kodowanie :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście śmiem wątpić w sens i celowość tego zabiegu ale plus za fotoporadę :cool2:

 

W X1 z Xdrive i bez servotronica kierownica chodzi bardzo ciężko przy prędkościach parkingowych, ze względu na to ze konstrukcja zawieszenia pochodzi z e90, ale x1 jest cięższe. Servotronic zapewnia zmienną siłę wspomagania, czyli autem się łatwiej się parkuje, i lepiej się prowadzi przy wysokich predkosciach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jechałem X1 bez servotronic ale to był 2.0D w manualu i jechało i manewrowało mi się normalnie a Ty widzę masz 2,8 + automat, który zapewne jest jakieś +100kg cięższy i to może być przyczyną
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
Zaraz po przejechaniu kilku metrów pierwsze co zwróciło moją uwagę to bardzo ciężko chodząca kierownica , bez porównania z np Citroenem C5 , którego tez posiadam. Czy to możliwe żeby byla az tak duża różnica miedzy x1 a innymi autami? Jak można sprawdzić czy nie jest to wynikiem jakiejś awarii?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam już nie wiem , u mnie dodatkowo przy wyższej prędkości auto robi sie bardzo nerwowe. Wystarczy niewielki ruch kierownicą żeby samochodem zaczęło rzucać , więc obstawiam ze raczej cos jest nie tak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

W X1 jak w X1 ale ja mam takie samo wspomaganie w X6 :mad2: jeździłem wcześniej X6 kolegi z adaptive drive i super się jeździło i manewrowało. Kupiłem swoją i jeszcze nie dałem się żonie przejechać bo by mnie wyrzuciła z domu "co żesz kupił za takie pieniądze" :cry2:


Sprzedająca X6 pani ostrzegała mnie, że ciężko chodzi kierownica, ale nie przypuszczałem, że "BMW radość z jazdy" mnie tak rozczaruje.

Na parkingu podziemnym, w mieście manewry to delikatnie mówiąc koszmar. Na trasie OK.

Dałem za auto walizkę pieniędzy a wspomaganie chodzi jak w dziadkowej corsie bez wspomagania wartej 400 zł. Mechanik BMW potwierdził że wszystko jest sprawne i w porządku także zamówiłem już przekładnie i założyłem wątek w sekcji X6 zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Update:

Kolejną operacją jest wymiana modułu Junction Box (JBBFE), na taki który obsługuje funkcję Servotronic. Ja kupiłem nowy, pełny moduł w serwisie BMW.


Na koniec kodowanie... Trzeba dodać opcję servotronic do wyposażenia auta (VA) i najlepiej przekodować całe auto.

Potem możemy cieszyć się jazdą :mrgreen:

 

Mam dokladnie taka sama sytuacje w E91. Zalozona maglownica dla opcji servotronic a w samochodzie go brak.

Pytanie: co to znaczy wymiana modulu JBBFE? Wyjmujemy stary, wpinamy nowy i dziala plug&play? Oczywiscie chodzi mi o dotychczasowe funkcje, servotronic trzeba dokodowac. W szczegolnosci - trzeba wpisac VIN do nowej jednostki?

to nieprawda, że ten bigos zaszkodził
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno servotronic trzeba dokodować bo bez tego to nie ma różnicy we wspomaganiu bo zwyczajnie nie działa :)

co do modułu comfort JBBFE to w moim aucie E71 przedlift trzeba było dokupić moduł Servotronic z E71 polift.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć, zrobiłem u siebie ponad rok temu w X1 E84 xdrive servotronic retrofit i BARDZO polecam jeśli ktoś się zastanawia czy warto - bez tego być może już bym myślał o zmianie auta...

W skrócie potrzebne są 3 elementy i to u siebie zmieniłem: przekładnia z zaworem servotronic, moduł 61359364819, wiązka - przewód 2-żyłowy z wtyczką do przedkładani i 2 piny z drugiej strony do modułu, zakodować servotronic.

Z grubsza tyle - zamontować i działa. Pozdrówki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Nie ma tu specjalnej filozofii, potrzebujesz:


1) Przekładnię do X1 z czujnikiem servotronic (są 3 rodzaje: bez czujnika, z czujnikiem i elektryczne dla wersji bez 4x4 - zdjęcia masz na poprzedniej stronie)

2) Moduł nr 61359364819 (dostęp do modułu masz po odkręceniu schowka pasażera i plastików pod schowkiem)

3) ze 2-3 metry zwykłego kabla 2 żyłowego 2x075 - do kupienia w sklepie z kablami za ok 10 zł

4) wtyczka do kabla wyżej wchodząca do przekładni - dobiorą w ASO za ok 50 zł

5) 2 piny do kabla wyżej wchodząca do modułu z poz. 2 - dobiorą w ASO za ok 10 zł


Po montażu zakodować - INPA powinna wystarczyć i ktoś ogarnięty...


Powodzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Sprawa pilna bo dzisiaj wymiana.

Kod FA Servotronica to S217A czy S216A?


W jednym źródle jest

Wspom. ukł. kier., zależ. od pręd. obr.

S216A

Wspomaganie układu kier. Servotronic

S217A


A w drugim

S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC

S217A Active Steering


Już się pogubiłem

to nieprawda, że ten bigos zaszkodził
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jestem świeżą właścicielką BMW X1, trafiłam tutaj, bo niestety wyjazd z parkingu to spory wysiłek. Czasem wole wsiąść w starego golfa jak wiem, że będę musiała dużo kręcić :(

Przymierzam się do zainwestowania w Servotronic, proszę o poradę i cierpliwość, bo pytania pewnie będą trochę naiwne :D

Czy normalny Pan Mechanik, który pewnie tego akurat nigdy nie robił ogarnie taką wymianę? Może polecacie kogoś na dolnym śląsku? :)

Ile taka wymiana (bez części) realnie będzie kosztować? 300-600-1000-1500?

Gdzie w necie najlepiej kupić tego typu części?


Wrzucam filmiki z wymiany, może się przyda tym zdolnym, którzy sami ogarniają takie rzeczy oraz dla niezdecydowanych (na końcu test po zmianie).

BMW x1 e84 Servotronic Retrofit SA216A DIY Part 1:


BMW x1 e84 Servotronic Retrofit SA216A DIY Part 2:



Pozdrawiam, Mia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.