Cześć, jestem tu nowy i zalogowałem się, żeby przedstawić wam możliwe usunięcie problemu z przepustnicą M52TU. Częsty problem, podczas jazdy zapalają się kontrolki EML, ASC, brak mocy, stan awaryjny silnika 2500k rpm max, wypadanie zapłonu. Ponadto problemy związane z ciężkim rozruchem rano "skakaniem" silnika na zimno przy lekkim dodawaniu gazu itp. Itd. Spowodowane często są "uszkodzeniem" przepustnicy. I mnie to dopadło jakiś czas temu, nowa przepustnica 4600PLN... O używkach fora piszą że loteria. Kupiłem najtańszą możliwą przepustnicę z silnika wyciągniętego z rynsztoka M52TUB20, i zacząłem rozkminiać o co z tym chodzi. Każdy pisze o uszkodzonych/zabrudzonych potencjometrach i jest nawet temat jak to czyścić ale za bardzo mi się nie spodobał sposób pod tytułem "odkręcasz tą klapke i psikasz WD40 ile wlezie" WD40 jest izolatorem więc nie powinno się go używać do elektroniki. https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/QJMWqoC_aq7FU8S2BWlXLhLrJJ4zxm Opis wywlekania przepustnicy sobie daruje, mniej więcej wiadomo o co chodzi. Przepustnica od strony wtyczki posiada złącze i plastikową obudowę, pod którą jest tylko silniczek krokowy, nie psuje sie, małe szanse aby się tam zacięła przepustnica = nie rozbieramy, ja rozebrałem za pierwszym razem i tylko zostały mi połamane zaczepy... Interesuje nas strona gdzie mocowana jest linka. https://zapodaj.net/b211041f1a780.jpg.html -Odkręcamy nakrętkę (klucz do rur, szczypce Morse'a). -Zdejmujemy dźwigienkę sprężyny. -Odkręcamy 6 śrubek TORX i podważamy dekielek potencjometru ale ok 0,5cm, żeby nie dostać sprężyną w ryło. -Zabezpieczamy cały zestaw małą opaską, drucikiem jak na foto. https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/eGZKLaGP_P_yggq8SZ8A_DYe3HVvXg Po zdjęciu ukazuje się nam płytka z przewodami przymocowana na 4 zgrzewy, zgrzewy odciąć nożykiem, i podważyć płytkę małym płaskim wkrętaczkiem przy 4 narożnikach. https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/m7UyNqat~VsM7mE6JCY4sVOxYQKQ3o Potencjometry na wierzchu, wszystkie przepustnice które rozbierałem miały potencjometry w podobnym stanie, nie widać przetarć, ścieżki są dość grube, na zdjęciu potencjometry z przepustnicy o przebiegu ok 300 000. https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/W7czhe5vlvP2xgubAO2uh67DvlX9l7 Czyścimy ścieżki dokładnie miękkim wacikiem i alkoholem izopropylowym. Z moich obserwacji wynika, że problem nie leży w wycierających się ścieżkach, ale wycierających się "ślizgach, szczotkach" jak zwał tak zwał, które są z dość miękkiego materiału. Wystarczy dogiąć ślizgi w taki sposób aby stykały się ze ścieżkami potencjometrów z większą siłą. Dogiąłem o ok 1 mm. https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/41hidPv9N40u5ThgKjfZcrwlRwopgV Po zabiegu składamy wszystko do kupy, zcięte zgrzewy można potraktować lutownicą lub klejem na gorąco. Przepustnica po zamontowaniu wymaga wykasowania adaptacji oraz zaadaptowania na nowo (procedury w necie lub jeśli ktoś posiada dostęp do Bosha KTS to już w ogóle bajka). Po adaptacji wszelkie problemy w moim przypadku zniknęły, silnik lepiej reaguje na gaz, moje 2.8 wróciło do fabrycznych wartości jeżeli chodzi o czas od 0 do 100, na hamowni nie byłem. Znalazłem przy okazji odpowiedź na jeszcze dwa pytania: " Czy przepustnica z niebieską naklejką przypasi w zamian za tą z żółtą naklejką? - TAK, PASI" " Czy przepustnica z M52TUB20 będzie pasowała do 2,5 2,8?" - TAK, pasuje, są identyczne, mam w moim 2.8 teraz tą z rynsztoka od 2.0. Bierzta ludzie i korzystajta z tego opisu, kosztowało mnie to krew, pot, łzy i 9 dych za przepustnice. Mam nadzieje że komuś się przyda. Pozdro!!