Witam, Od kilku miesięcy badam sprawę dość ciekawego problemu. Zagraniczne fora huczą ale bez rozwiązania. Polskie fora piszą niewiele mniej ale temat nadal nie jest rozwiązany. Problem to: błąd 290900 czyli zmierzone powietrze zbyt wysokie w stosunku do tego co kalkuluje ECU. Błąd ten pojawił się w aucie 3.0 diesel N57 313km. Zachęcam do zaznajomienia się z wykresami (wyślę na maila), które ewidentnie pokazują w ISTA, że przepływomierz mierzy więcej powietrza niż kalkuluje ECU. Do tego zmienia się to proporcjonalnie (idealnie) co wyklucza jakiekolwiek wycieki w układzie. Również wszystkie testy ISTA dowodzą, że układ jest szczelny. Wszystko zostało faktycznie sprawdzone i jest szczelne. Pytanie teraz do zawodowców, z czego ten błąd może wynikać i jakie wartości są poprawne tj. czy przepływka zawyża pomiar czy może ECU źle kalkuluje masę powietrza??? ECU kalkuluje na podstawie czujnika temp. i ciśnienia w dolocie (tzw. układ MAF) - może któryś zawyża/zaniża i daje błędną informację do ECU. Normalnie można by spróbować zaadoptować przepływkę i wykresy wtedy się zrównają (odczyt z przepływki skalibruje się do tego co liczy ECU) ale jeśli wyliczenia ECU są błędne to cała kalibracja rozjedzie nam sterowanie powietrzem i będzie lipa. Czy ktoś miał taki przypadek? Może ktoś jest w stanie wskazać która wartość na tym wykresie jest poprawna dla takiego silnika - wartość przepływomierza czy wyliczeń ECU? pzdr mradziol@wp.pl