BMW Klub Polska w BMW Welt

BMW Welt, dla jednych to miejsce jak każde inne, dla innych ciekawostka turystyczna ale dla prawdziwych fanów BMW to istna „mekka”, którą należy odwiedzić przynajmniej raz w swoim życiu.

Jadąc z lotniska, mijamy Allianz Arenę, której wielkość i splendor przyprawiają o zawrót głowy. Nikt z nas nie przypuszczał, że to co zobaczymy na Am Olimpiapark 1, wywoła zdecydowanie większe emocje. 3 września 2010 rok 20 osobowa grupa BMW Klub Polska stawia się w stolicy Bavarii aby odwiedzić BMW Welt, BMW Muzeum oraz BMW Plant. Przygotowania do tej wizyty trwały klika miesięcy, bo jak się okazuje, entuzjastów marki BMW jest na tyle dużo, że aby zorganizować zwiedzanie dla 20 osobowej grupy, należy dokonać rezerwacji już  w pierwszych dniach maja.

Spotykamy się przy głównej recepcji Welt, otaczają nas najnowsze modele samochodów, bardzo miła i  profesjonalna obsługa centrum, a tuż za nami, kusi nas olbrzymi sklep z gadżetami BMW. Nie obyło się bez drobnych zakupów, oferta jest na tyle duża, że każdy znajdzie coś dla siebie. Szybkie odwiedziny w jednym z bistro znajdujących się na terenie Welt i zaczynamy prawdziwe zwiedzanie …

Świat BMW podzielony jest na trzy kompleksy, pierwszy Welt, w którym to możemy zobaczyć wszystkie obecnie produkowane modele oraz wszelkie możliwe nowinki techniczne. W wielu miejscach możemy osobiście przekonać się jak działają niektóre z podzespołów BMW, jak wyglądu napęd Hybrydowy, jakie zachodzą reakcje oraz w jaki sposób w obecnych czasach funkcjonują samochody.

Jest to jakby interaktywna podróż po dzisiejszych czasach motoryzacji. Drugi zdecydowanie większy budynek to Muzeum BMW. Ponad 4000 m2 powierzchni wystawowej, od 500 do 550 eksponatów, w tym modeli samochodów, motocykli oraz silników.

Trzeci budynek to montownia „trójki”.

Aby w pełni zwiedzić muzeum, potrzeba ok. 2h, polecamy zwiedzanie z przewodnikiem. Muzeum podzielone jest również na dwie części, starszą w której zobaczyć można pierwsze projekty fabryk, przejść się aleją zasłużonych inżynierów oraz projektantów BMW. Druga część to powierzchnia ekspozycyjna. Idąc zgodnie z kierunkiem zwiedzania, zobaczymy pierwszy sinik zaprojektowany i zbudowany przez BMW, który został wykorzystany w lotnictwie, pierwsze samochód serii „3” czy też pierwsze auto dostawcze.

Kolejne etapy zwiedzania to wizyta w salach poświęconych historii projektowania i produkcji samochodów i motocykli. Oczywiście nie mogło zabraknąć sali z bolidem formuły 1 czy też innych samochodów biorących udział w rajdach czy też wyścigach DTM. Szkoda jedynie, że w sali F1, w części poświęconej  BMW Sauber, nie znajdziemy choćby najmniejsze wzmianki o Robercie Kubicy, który to zdobył dla BMW najwięcej punktów w cyklu formuły 1.

Kolejne sale to już wizyta na” salonach” BMW. Olbrzymia powierzchnia, gdzie możemy prześledzić wszystkie modele serii „7” czy też „M Power room” w którym to zobaczyć można, kilka ciekawych egzemplarzy oraz rzadkich modeli ze znaczkiem „M”.

Jednakże to wszystko co opisane zostało powyżej, było by niczym, gdyby nie jedna sala w której to przy pomocy, niezapomnianego interaktywne widowiska można zobaczyć całą historię marki BMW. Jak dla mnie jest to jedna z największych atrakcji, jaką mogą spotkać zwiedzający muzeum.

Kończymy zwiedzanie, przed nami wizyta w montowni serii 3. Niestety na halach montażowych obowiązuje całkowity zakaz fotografowania procesu produkcji samochodów. Dlatego też, nie posiadamy dokumentacji fotograficznej  z tego etapu wizyty w Monachium. Zwiedzanie fabryki podzielone jest na dwie części, pierwsza to krótka wizyta w kinie, gdzie wyświetlana jest historia marki BMW, od początków założenia fabryki, konstruowania silników samolotowych, przez okres II wojny światowej, ponowne założenie przedsiębiorstwa, procesy produkcyjne aż do czasów obecnych. Druga cześć to 2,5 km spacer przez hale montażowe.

Podczas ponad 2 godzinnego zwiedzania fabryki, niestety nie zobaczymy pełnego procesu montażowego. Głównymi etapami zwiedzania są montownia karoserii, tu ciekawostka, drzwi samochodu budowane są w innej fabryce BMW, lakiernia, montaż podwozia z gotową karoserią oraz punkt kontrolny gotowych pojazdów. Na pewno największe wrażenie na zwiedzających robi lakiernia karoserii, jest to w pełni zmechanizowany proces produkcji. Przewodnik oprowadzający nas po fabryce, największą uwagę skupił na przekazaniu nam ciekawostek technologicznych w procesie budowy samej karoserii. Trzeba przyznać, iż ilość robotów zaangażowanych w ten proces jest zaskakująca. Każdy z robotów odpowiedzialny jest za jeden z wielu elementów montażu, jednak na tym etapie można zauważyć obecność kilku pracowników fabryki. Na pozostałych zaś, przewaga ludzi nad maszynami jest już znacząca. Codzienne z fabryki w Monachium zjeżdża 900 samochodów, pełen proces montażu „3” zajmuje 14 godzin a każda z nich jest prawie indywidualna, na 200 tysięcy wyprodukowanych samochodów każdego roku, jedynie 1,3% jest dokładnie takich samych.

Niestety nie jesteśmy wstanie przekazać wszystkiego co udało nam się zobaczyć oraz przeżyć w BMW Welt. Przypuszczamy, że podczas każdej kolejnej wizyty można wynieść kolejne i nowe doświadczenia. No cóż, to pierwsza oficjalna wizyta BMW Klub Polska w fabryce BMW, miejmy nadzieję, że w przyszłym roku kolejni członkowie zdecydują się na podobny wyjazd …