• Reklama

Napełnianie klimy - olej !!! PAG 46, PAG 100, PAG 150

M20 (520i, 525i), M21 (524td), M30 (530i, 535i), M40 (518i), M43 (518g, 518i), M50 (520i, 525i, 525ix), M51 (525td, 525tds), M60/1 (530i), M60/2 (540i),S36, S38 (M5)

Moderatorzy: voshon, Kruk, dani3011

Napełnianie klimy - olej !!! PAG 46, PAG 100, PAG 150

Postprzez Vikingb » 29 Kwi 2008 09:35

Heja ;-)

Dzwonię dzisiaj po firmach które reklamują się, że profesjonalnie zajmują się układami klimatyzacji i ... :shock:

Mój kompresor DENSO powinien być napełnony olejem PAG 46 i jak zawsze pytam jaki olej stosują to :jawdrop: wszyscy są zdziwieni o co mi chodzi i tłumaczą, że napełniają olejem do klimy a jak mówię, że są różne rodzaje olejów i różne spełniają specyfikacje (PAG 46, PAG 100, PAG 150) to rozmowa kończy się na tym, że "Panie co Pan wymyślasz, zawsze tak robimy i nigdy nikt nie nażeka, olej to olej".

Napełniając klimę/kompresor złym olejem to to samo co wlać zły olej do silnika np. zamiast 0W30 wlać 15W40. Jednak w Polsce mało kto na to zwraca uwagę bo i tak klient za wszystko płaci.

Tak więc drodzy koledzy i koleżanki ;-) napełniając klimę zwracajcie uwagę czym napełniają :!:

Właściwy serwis klimy powinien wyglądać tak, że maszyna do obsługi klimy powinna mieć dokręcany zbiorniczek na olej i do niego powinno wlać się właściwy olej i w odpowiedniej ilości i dopiero nabijać klimę.

Ciekawy jestem jakie są wasze doświadczenia w tym temacie. Pozdrawiam Vikingb.
Vikingb
 
 
 
Posty: 257
Dołączenie: 05 Lis 2005 01:48
Miejscowość: Sweden

Postprzez Jerry » 29 Kwi 2008 12:26

Słyszałem że czynnik chłodniczy musi być odpowiedni ale o tym oleju to nic nie słyszałem. Wydaje mi się że nie jest to tak istotne (jak zły olej w silniku).
Jerry
 
 
 
Posty: 778
Dołączenie: 30 Cze 2005 07:51
Miejscowość: Gdańsk
Moje BMW: E39 530iA Turing 2001r

Postprzez fomicz » 29 Kwi 2008 14:17

Serwisowalem klime wiele razy i to w roznyh miejscach. Pierwszy raz slysze o 'roznicach w olejach'. Nie twierdze, ze to nieprawda ale...
Jedyna rzecz jaka sprawdzaja dokladnie t ilosc czynnika jaki powinien byc w ukladzie i w zaleznosci od tej ilosci ilosc aplikowanego oleju.
Tomek
Marzenia sie spelniaja... lecz czasami trzeba je sprzedac:Sprzedam moje E39
Image
http://kosmetyczki.net
fomicz
 
 
 
Posty: 561
Dołączenie: 08 Wrz 2005 11:38
Miejscowość: kujawsko-pomorskie

Postprzez kifiu » 29 Kwi 2008 17:57

u mnie pan podczas napelniania sprawdzal ktory mam czynnik. sprawdzal czy "mam stary czy nowy" - bo ze starym jest problem (malo stacji juz nim napelnia) ale sie okazalo ze mam nowy i jest git.
Image
kifiu
 
 
 
Posty: 168
Dołączenie: 20 Paź 2007 19:16
Miejscowość: Kraków

Postprzez Jerry » 29 Kwi 2008 21:06

kifiu napisał(a):u mnie pan podczas napelniania sprawdzal ktory mam czynnik. sprawdzal czy "mam stary czy nowy" - bo ze starym jest problem (malo stacji juz nim napelnia) ale sie okazalo ze mam nowy i jest git.

Kolego ale tu nie chodzi o czynnik tylko o olej!
Jerry
 
 
 
Posty: 778
Dołączenie: 30 Cze 2005 07:51
Miejscowość: Gdańsk
Moje BMW: E39 530iA Turing 2001r

Postprzez kifiu » 29 Kwi 2008 21:24

a to przepraszam - sie nie znam :)
Image
kifiu
 
 
 
Posty: 168
Dołączenie: 20 Paź 2007 19:16
Miejscowość: Kraków

Postprzez Vikingb » 29 Kwi 2008 23:26

Heja ;-)

Właśnie ... chodzi o olej. Wyjaśnię to bardziej opisowo. Jeśli układ klimatyzacji zalejemy złym olejem to kompresor będzie miał się tak samo jak płuca palacza papierosów.

Na początku niby wszystko będzie okej i nic się nie będzie działo z kompresorem/płucami. Jednak efekty zobaczymy po dłuższym czasie. Kompresor bedzie się przycierał, jego wydajność będzie spadać a w najgorszym przypadku zatrzemy kompresor na amen.

Niestety jeśli chodzi o podejście firm trudniących się klimatyzacjami do tego tematu to może 1 na 100 firm orientuje się w temacie i robi to rzetelnie :(

Pozdrawiam Vikingb.
Vikingb
 
 
 
Posty: 257
Dołączenie: 05 Lis 2005 01:48
Miejscowość: Sweden

Postprzez fomicz » 30 Kwi 2008 07:11

Vikingb napisał(a):Niestety jeśli chodzi o podejście firm trudniących się klimatyzacjami do tego tematu to może 1 na 100 firm orientuje się w temacie i robi to rzetelnie :(

Serwisowalem klime w autryzowanym serwisie Hella, kilka lat temu, gdzie nie serwisowalo sie klimy w kazdym garazu a ludzie, ktozy to wykonywali znali sie na robocie a nie wylacznie na podlaczniu maszyny, ktora za nich zrobi wszystko i nikt nie wspominal o 'koniecznosci wyboru oleju'. Nigdy sie tez nie spotkalem z taka opinia.
Tomek
Marzenia sie spelniaja... lecz czasami trzeba je sprzedac:Sprzedam moje E39
Image
http://kosmetyczki.net
fomicz
 
 
 
Posty: 561
Dołączenie: 08 Wrz 2005 11:38
Miejscowość: kujawsko-pomorskie

Postprzez El Camino » 30 Kwi 2008 09:42

Olej również podlega wymianie,ale o wiele rzadziej niż czynnik chłodzący.Generalnie wyróżniamy dwa rodzaje olejów do klimatyzacji:

-mineralny do klimatyzacji pracujących na czynniku R12 (nie stosowany po 1993 roku)
-syntetyczny (a dokładniej estrowy) do klim pracujących na R134a

Z tego powodu przy przeróbce z klimy R12 na R134a wymieniany jest m.in. również olej.Jeśli macie klimę nowego typu to praktycznie oleju można nie wymieniać latami.

P.S.Jeśli interesują Was bardziej fachowe informacje mogę wrzucić co nie co.
El Camino
 
 
 
Posty: 22
Dołączenie: 08 Maj 2006 11:10
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Vikingb » 30 Kwi 2008 10:40

Do El Camino

... tu nie chodzi o podział oleju ze względu na czynnik chłodzący choć taki podział olejów też jest :!:

Dzisiaj w większości aut jest czynnik R134a i nawet jak jest R12 to przechodzą na R134a (ochrona środowiska). Oleje które wymieniłem PAG 46 PAG 100 i PAG 150 (np. olej firmy Liqui Moly) można stosować do R134a. Oleje te różnią się właściwościami pracy i smarowania w kompresorze.

Pozdrawiam Vikingb.
Vikingb
 
 
 
Posty: 257
Dołączenie: 05 Lis 2005 01:48
Miejscowość: Sweden

Postprzez El Camino » 30 Kwi 2008 11:27

Vikingb napisał(a):Do El Camino

... tu nie chodzi o podział oleju ze względu na czynnik chłodzący choć taki podział olejów też jest :!:

Dzisiaj w większości aut jest czynnik R134a i nawet jak jest R12 to przechodzą na R134a (ochrona środowiska). Oleje które wymieniłem PAG 46 PAG 100 i PAG 150 (np. olej firmy Liqui Moly) można stosować do R134a. Oleje te różnią się właściwościami pracy i smarowania w kompresorze.

Pozdrawiam Vikingb.


Dobrze wiem jaka jest sytuacja z R12,bo aktualnie przerabiam ten temat;poza tym napisałem przecież że nie jest on używany od 1993 r.
:!: .

Wiem że nie chodziło Ci o podział na oleje ze względu na czynnik chłodzący,ale zauważ że inni forumowicze (w tym topicu) o tym nie wiedzieli,dlatego podałem taką informacją.Myślę, ze jest ona o tyle cenna że wiele zakładów jest delikatnie mówiąc mało profesjonalna i mogą wyrządzić więcej złego niż dobrego.
El Camino
 
 
 
Posty: 22
Dołączenie: 08 Maj 2006 11:10
Miejscowość: Warszawa

Re: Napełnianie klimy - olej !!! PAG 46, PAG 100, PAG 150

Postprzez krzywy191 » 30 Kwi 2008 12:50

Vikingb napisał(a):Heja ;-)

Dzwonię dzisiaj po firmach które reklamują się, że profesjonalnie zajmują się układami klimatyzacji i ... :shock:

Mój kompresor DENSO powinien być napełnony olejem PAG 46 i jak zawsze pytam jaki olej stosują to :jawdrop: wszyscy są zdziwieni o co mi chodzi i tłumaczą, że napełniają olejem do klimy a jak mówię, że są różne rodzaje olejów i różne spełniają specyfikacje (PAG 46, PAG 100, PAG 150) to rozmowa kończy się na tym, że "Panie co Pan wymyślasz, zawsze tak robimy i nigdy nikt nie nażeka, olej to olej".

Napełniając klimę/kompresor złym olejem to to samo co wlać zły olej do silnika np. zamiast 0W30 wlać 15W40. Jednak w Polsce mało kto na to zwraca uwagę bo i tak klient za wszystko płaci.

Tak więc drodzy koledzy i koleżanki ;-) napełniając klimę zwracajcie uwagę czym napełniają :!:

Właściwy serwis klimy powinien wyglądać tak, że maszyna do obsługi klimy powinna mieć dokręcany zbiorniczek na olej i do niego powinno wlać się właściwy olej i w odpowiedniej ilości i dopiero nabijać klimę.

Ciekawy jestem jakie są wasze doświadczenia w tym temacie. Pozdrawiam Vikingb.


skad wiesz jakim oleje byl nabity twoj uklad?? ze chcesz stosowac PAG 46?
krzywy191
 
 
 
Posty: 640
Dołączenie: 26 Paź 2006 20:25
Miejscowość: białystok

Re: Napełnianie klimy - olej !!! PAG 46, PAG 100, PAG 150

Postprzez fomicz » 30 Kwi 2008 14:15

Zaabsorbowal mnie troce ten temat, zaczalem go drazyc i na jednej ze stron znalazlem tabelke:
stosowane oleje w sprezarkach klimy

Wynika z niego, ze lwia czesc sprezarek chodzi na PAG 46, ale rzeczywiscie odpowiedniej klasy fachowiec powinien przed napelnieniem sprawdzic.
Byc moze automaty do serwisu klimy, po podaniu danych samochodu wyrzucaja jaki olej powinien byc uzyty i... w 99,9% jest to PAG 46.

W tabelce BMW wystepuje w jednej rubryce - wynika z niej, ze wszystkie kompresory to japonskie Denso i nalezy stosowac PAG 46.

W innej tabelce pojawia sie w BVMW PAG 150
PAG

Ps.Dzieki autorowi za ciekawy watek, zupelnie niespotykany ;)

Ps2: a tu ciekawy opis:
PAG - 46 (Low Viscosity) Polyalkylene glycol developed for use in automotive systems using a low viscosity PAG in the presence of R-134A. Not for use in General Motors compressors.

PAG - 100 (Medium Viscosity) Polyalkylene glycol developed for use as a universal pag for auto systems using R-134A. This pag is compatible with most other pags available on the market.

PAG - 125 (GM Approved) Specially formulated Polyakylene Glycol that is General Motors approved as an after market service lubricant for Harrison Thermal System compressors.

PAG-150 (High Viscosity) Polyalkylene glycol developed for use in automotive compressors requiring a high viscosity polyalkylene glycol lubricant when HFC-134A is used. Specifically developed for use in General Motors compressors.
Tomek
Marzenia sie spelniaja... lecz czasami trzeba je sprzedac:Sprzedam moje E39
Image
http://kosmetyczki.net
fomicz
 
 
 
Posty: 561
Dołączenie: 08 Wrz 2005 11:38
Miejscowość: kujawsko-pomorskie

Postprzez Vikingb » 30 Kwi 2008 21:18

Heja ;-)

Widzicie sami, temat oleju do klimy/kompresora w większości zakładów jest po prostu NIEZNANY !!! a my użytkownicy na tym cierpimy i płacimy za źle wykonaną usługę :cry:

Do krzywy191

Na kompresorach jest naklejka/tabliczka i tam jest podane jaki należy stosować olej i w jakiej ilości ewentualnie TIS.

Pozdrawiam Vikingb :wink:
Vikingb
 
 
 
Posty: 257
Dołączenie: 05 Lis 2005 01:48
Miejscowość: Sweden

Postprzez adass91 » 01 Maj 2008 12:06

przy mianie czynnika jest także z przewodów wyciągany olej który ma za zadanie nie tylko smarować kompresor ale zabezpieczyć cala instalacje (przewody , parowniki, itp) przed rdzewieniem i innymi sprawami. olej krarzy z czynnikiem po całym układzie zazwyczaj wchodzi go od15-40 cm3(zależy od modelu klimy). przy wymianie czynnika który tak naprawdę nie jest wymieniany tylko dobijany(ale o tym to może potem ) wyciągany jest olej zazwyczaj jakieś 3-8 cm3 i uzupełniany Świerzym (zazwyczaj jest to olej najbardziej popularny)o ta sama ilość co była wyciągnięta
E39 523I 1996
adass91
 
 
 
Posty: 43
Dołączenie: 06 Maj 2007 21:02
Miejscowość: grajewo

Następna

Powróć do E34

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość