Skocz do zawartości

Skąd się wziął mit o zakazie stosowania 15W40 w M40?


pawel_e30

Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie. Co wejdę na jakieś forum BMW to wszyscy mówią że albo 5W40 albo 10W40 ale nigdy 15W40.

 

Nie rozumiem, wogóle.

 

Studiuję na Wydziale Mechanicznym, miałem przedmiot Mechanika Płynów i wiem co nieco o układzie smarowania silnika i o olejach. Pod koniec lat 80', czyli gdy powstał silnik M40, najpopularniejsze oleje to były oleje mineralne 15W40 oraz 20W50. Były również 10W40. Wtedy całkiem normalną i naturalną rzeczą było, jak amen w pacierzu, że baza oleju powstaje z rafinacji ropy naftowej, czyli chodzi o bazę oleju mineralnego. W sumie i półsyntetykach czy syntetykach zaczęło wogóle się mówić w latach 90'.

 

Co chwycę jakąkolwiek literaturę dot. silnika M40 czyli:

- instrukcja obsługi BMW E30

- instrukcja obsługi BMW E36

- haynes repair manual BMW E30

- sam naprawiam BMW E30

- sam naprawiam BMW E36

- program serwisowy BMW TIS 2006

 

to WSZĘDZIE widzę że dopuszczalny jest olej 15W40 oraz nawet 20W50, z tym że zwykle nie wolno tych olejów stosować gdy temperatura otoczenia jest niższa niż około -20*C (u nas bardzo rzadko).

 

Tłumaczycie to magistralą olejową w głowicy silników. Wąskimi kanalikami. Oglądałem głowicę i wałek M40. Nie dostrzegłem wcale węższych kanalików niż np. w silniku od Mercedesa W124. A W124 to taksówkarze jeżdżą na mineralnym przez 500 000 i nic się nie dzieje.