Skocz do zawartości

Skąd się wziął mit o zakazie stosowania 15W40 w M40?


pawel_e30

Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie. Co wejdę na jakieś forum BMW to wszyscy mówią że albo 5W40 albo 10W40 ale nigdy 15W40.

 

Nie rozumiem, wogóle.

 

Studiuję na Wydziale Mechanicznym, miałem przedmiot Mechanika Płynów i wiem co nieco o układzie smarowania silnika i o olejach. Pod koniec lat 80', czyli gdy powstał silnik M40, najpopularniejsze oleje to były oleje mineralne 15W40 oraz 20W50. Były również 10W40. Wtedy całkiem normalną i naturalną rzeczą było, jak amen w pacierzu, że baza oleju powstaje z rafinacji ropy naftowej, czyli chodzi o bazę oleju mineralnego. W sumie i półsyntetykach czy syntetykach zaczęło wogóle się mówić w latach 90'.

 

Co chwycę jakąkolwiek literaturę dot. silnika M40 czyli:

- instrukcja obsługi BMW E30

- instrukcja obsługi BMW E36

- haynes repair manual BMW E30

- sam naprawiam BMW E30

- sam naprawiam BMW E36

- program serwisowy BMW TIS 2006

 

to WSZĘDZIE widzę że dopuszczalny jest olej 15W40 oraz nawet 20W50, z tym że zwykle nie wolno tych olejów stosować gdy temperatura otoczenia jest niższa niż około -20*C (u nas bardzo rzadko).

 

Tłumaczycie to magistralą olejową w głowicy silników. Wąskimi kanalikami. Oglądałem głowicę i wałek M40. Nie dostrzegłem wcale węższych kanalików niż np. w silniku od Mercedesa W124. A W124 to taksówkarze jeżdżą na mineralnym przez 500 000 i nic się nie dzieje.

 

Kolejnym mitem jest moim zdaniem tworzenie się nagaru gdy jest używany olej mineralny. Nie prawda! Nawet Selektol 15W40 w 1983 roku miał już właściwości dyspergujące które służyły do czyszczenia i rozprowadzania po oleju nagaru który baza mineralna tworzy oraz niedopuszczenia do powstawania więksych grup tego syfu zwanych szlamem/łajnem/błotem! Co dopiero Lotos Mineralny który ma liczbę zasadową 9,9 TBN (tyle samo lub minimalnie więcej mają markowe półi pełne syntetyki). MIT! Zapytacie - dlaczego zdjeliście pokrywe głowicy a tam czarno? Powiem Wam - alby Wy albo ktoś przed Wami nie wymieniał oleju na czas i olej oraz filtr przyjął "na siebie" tyle syfu ile chemicy i inż przewidzieli i po prostu ten syf już zaczął się osadzać na silniku, bo nie miał gdzie! Syf tworzy się w mineralnym zawsze, ale odczynniki zasadowe myjące nie będą go odprowadzać do filtra wiecznie! Najpierw zasyfią sam olej, potem silnik! Olej jest już czarny jak smoła? Czas na wymianę!

 

Naprawdę STRASZNIE trudno mi jest sobie wyobrazić, żeby lejąc dobry minerał 15W40 co 10 000 km zajechać nim głowicę. NA PEWNO NIE PRZEZ OLEJ.

 

Oto źródła, na których się opieram. Bardzo profesjonalne i wiarygodne:

 

- Haynes Repair Manual E30

 

%5B640%3A25%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/4791/schowek01vq2.jpg

 

- Sam Naprawiam BMW E30

 

http://img139.imageshack.us/img139/7636/schowek02kt2.jpg

 

http://img155.imageshack.us/img155/2233/schowek03uk8.jpg

 

Sam naprawiam BMW E36:

 

http://img180.imageshack.us/img180/4281/schowek05cr5.jpg

 

- instrukcja obsługi E30

 

%5B416%3A480%5Dhttp%3A//img20.imageshack.us/img20/9910/schowek04nq5.jpg

 

- instrukcja obsługi E36:

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img341.imageshack.us/img341/4273/schowek06pa2.jpg

 

A więc nadal uważam że markowy 15W40 jest DOBRYM olejem do M40.

 

Prawie wszyscy leją i polecają 5W40 albo 10W40 do M40. Prawie wszystkim klepie w głowicy. Coś tu nie gra. Im dłużej w tym siedzę tym bardziej jestem przekonany że przyczyną klepania M40 NIGDY nie będzie nawet tani Lotos Mineralny, lecz pałowanie silnika na zimnym i nie wymienianie oleju na czas.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez pawel_e30
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uważam ze bardzo dory temat poruszyłeś - tez mnie to zastanawia- i fajnie by bylo gdyby raz wspolnie dojsc do tego jak to powinno być.. bo wydaje mi sie ze twoje watpliwosci sa jaknajbardziej uzasadnione..i ci co twierdza ze syntetyk i koniec bo tak mogliby jakies konkretne arguenty przedstawic.. mysle tez ze dokladnie to samo tyczy sie silników 2.0, 2.5 m50 nie wiem jak te z vanosem bo on faktycznie moze nie tolerowac takiego oleju..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem bmw z silnikiem m40 i też mi klekotał zanim się rozgrzał,czytałem gdzieś ze silniki m 40 miały taką własnie wade że po przejechaniu iluś tam tysięcy km zaczynały klekotać,ponoć to była wina tego,że te siniki nie miały rolek prowadzących,dlaczedgo nowszy silnik na łańcuszku nie ma juz tego problemu?łatwo wywnioskować klekotanie to nie wina oleju,tylko wady konstrukcyjnej silnika ,może się mylę ale moje jest takie zdanie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego zgadzam się z tobą w pełni, jak zacząłem mieć pierwsze problemy z M40 to również przewertowałem całą literaturę tą co ty. Co ciekawe po zdjęciu pokrywy zaworów silnik był naprawdę czysty i bez większego, widocznego nagaru (przebieg 195000), ale co z tego jak klepał na potęgę. Jeszcze co ciekawe znam przypadek taki, że po całkowitym remoncie głowicy z wymianą wałka i po zalaniu silnika ponownie olejem mineralnym głowica była do ponownego remontu po ok 30 tys km. Moim skromnym zdaniem po prostu silnik M40 ma wadę konstrukcyjną głowicy, jednak jazda na lepszych (rzadszych) olejach wydłuża jego żywot.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poruszam się BMW od 1995 roku i zawsze lałem pół syntetyk lotosu

a opowieści typu lej tylko castrol ,mobil , shell, lub inne drogie oleje wkładałem między bajki

nigdy nic się nie stało silnikowi przez olej niskiej jakości(ceny)

wręcz podczas jednej z napraw mechanik powiedział że silnik jak na ten przebieg (około 370 000) wygląda bardzo dobrze

także podstawą jest regularna wymiana oleju , być może olej za 50 zł /l daje właścicielowi pojazdu pewną satysfakcję ale nie jest to koniecznośc i jak czytam że ktoś sobie zalewa silnik drogimi lub bardzo drogimi olejami i twierdzi że tylko taki się nadaję do naszych autek to trochę mnie skręca, nie mówię że nie wolno , jak gogoś stać to proszę bardzo ale niech nie wmawia innym że takiego oleju nie wolno używać.

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poruszam się BMW od 1995 roku i zawsze lałem pół syntetyk lotosu

a opowieści typu lej tylko castrol ,mobil , shell, lub inne drogie oleje wkładałem między bajki

nigdy nic się nie stało silnikowi przez olej niskiej jakości(ceny)

wręcz podczas jednej z napraw mechanik powiedział że silnik jak na ten przebieg (około 370 000) wygląda bardzo dobrze

także podstawą jest regularna wymiana oleju , być może olej za 50 zł /l daje właścicielowi pojazdu pewną satysfakcję ale nie jest to koniecznośc i jak czytam że ktoś sobie zalewa silnik drogimi lub bardzo drogimi olejami i twierdzi że tylko taki się nadaję do naszych autek to trochę mnie skręca, nie mówię że nie wolno , jak gogoś stać to proszę bardzo ale niech nie wmawia innym że takiego oleju nie wolno używać.

 

 

Pozdrawiam

..

 

Masz racje ja tez lalem lotos polsyntetyk do sam.ktore mialem przed bmw i nie mialem zastrzezen ,po czytaniu na forum zalalem CASTROLEM ale cos nie mam do tego oleju przekonania a przedtem byl zalany MOBILEM

Jak czyscilem filterek od odpowietrzania to co zobaczylem to mnie przerazilo /kiedys pisalem o tym na forum/ zaznaczam ze w innych samochodach na klawiaturze tego nie bylo/czarna maz/wymienialem co 7-10tys km.tak jak zalecaly instrukcje.Co to daje ze Castrol czy Mobil zaleca wymiane co np.15tys.ale silnik jest zasyfiony i zapycha sie /kanaliki/puzniej sie dziwia ze siada turbina czy cos inne.Teraz oleje innych firm np.Lotos maja tez certyfikaty bo inaczej by nie wszedl na rynek,a zauwarzylem ze niemcy kupuja nasze oleje i mowia ze sa lepsze i tansze.

 

Zaczolem jezdzic na LOTOSIE oto samochody /

 

1/opel kadet disel

2/mercedes disel

3/vw passat td disel

4/opel omega B benzyna

5/vw passt td disel

6vw passat benzyna

7/vw golf 4 1.9 tdi

a teraz e-46 320d na razie zalany Castrolem

 

Mam takie jedno stwierdzeni....DOBREGO TOWARU NIE TRZEBA REKLAMOWAC SAM SIE ZAREKLAMUJE...a Mobil czy Castrol.....gdzie spojrzy REKLAMA.......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

Na plynach to ja sie znam lepiej od Ciebie,mimo,ze ty studiowales pare lat mechanike plynow.

Ja plyny testuje juz 40 lat!!I wiem ,ze mineralne oleje sa do bani!!

A taki selektol o ktorym wspomniales,to byl uzywany przez Hitlera i dlatego przegral wojne!!

O innych plynach ,innym razem!

Porad co do tych ognistych,udzielam na priva

A swoja droga,przeraza mnie wiedza jaka wyklada sie na naszych uczeniach :mad2:

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

Na plynach to ja sie znam lepiej od Ciebie,mimo,ze ty studiowales pare lat mechanike plynow.

Ja plyny testuje juz 40 lat!!I wiem ,ze mineralne oleje sa do bani!!

A taki selektol o ktorym wspomniales,to byl uzywany przez Hitlera i dlatego przegral wojne!!

O innych plynach ,innym razem!

Porad co do tych ognistych,udzielam na priva

A swoja droga,przeraza mnie wiedza jaka wyklada sie na naszych uczeniach :mad2:

pozdrawiam

..

 

To ile ty masz lat.. :?: ..plyny to ty moze i testujesz ale oleje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

Na plynach to ja sie znam lepiej od Ciebie,mimo,ze ty studiowales pare lat mechanike plynow.

Ja plyny testuje juz 40 lat!!I wiem ,ze mineralne oleje sa do bani!!

A taki selektol o ktorym wspomniales,to byl uzywany przez Hitlera i dlatego przegral wojne!!

O innych plynach ,innym razem!

Porad co do tych ognistych,udzielam na priva

A swoja droga,przeraza mnie wiedza jaka wyklada sie na naszych uczeniach :mad2:

pozdrawiam

No, fajnie że podzieliłeś się z nami niezwykle cenną informacją, że są "do bani". Może być napisał konkretnie dlaczego, bo takich co piszą po prostu że minerał to syf jest wielu. Wkońcu skoro znasz się lepiej ode mnie, mógłbyś mnie co nieco nauczyć. Ja mam tylko 20 lat, samochodem jeżdżę więc 2 lata, a Ty pewnie masz już 60 lat z tego co piszesz, a więc zamieniam się w słuch jestem głodny wiedzy w temacie olejowym :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja także mam bardzo wielką ochotę na merytoryczną dyskusję odnośnie olejów.Bo przykładowo do silników m20 dla naszego typu klimatu z instrukcji jasno wynika ze bardzije odpowiadałby olej 15w/40 niz 10w/40. (źródło - książka z cyklu sam naprawiam).

 

Powiem Wam nawet coś więcej : mieliśmy w rodzinie poloneza caro 1,5 na gaźniku od nowości.Jeżdzony na mieralnym przejeździł bez otwierania silnika ponad 300 tys i chodzi do dziś - tylko blacha już nie daje rady :)

 

Musimy też odróżnic interesy poszczególnych grup tj producentów olejów, którzy chcą sprzedać nam jak najdroższy produkt, producenta aut - któremu też zalezy aby dużo zamiennych czesci kupować do naszego autka stad nie zawsze moze polecac najlepsze rozwiązania i skupić się na tym co bedzie najlepszym rozwiązaniem do naszych silników.

Edytowane przez Pawel735
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

Na plynach to ja sie znam lepiej od Ciebie,mimo,ze ty studiowales pare lat mechanike plynow.

Ja plyny testuje juz 40 lat!!I wiem ,ze mineralne oleje sa do bani!!

A taki selektol o ktorym wspomniales,to byl uzywany przez Hitlera i dlatego przegral wojne!!

O innych plynach ,innym razem!

Porad co do tych ognistych,udzielam na priva

A swoja droga,przeraza mnie wiedza jaka wyklada sie na naszych uczeniach :mad2:

pozdrawiam

..

 

To ile ty masz lat.. :?: ..plyny to ty moze i testujesz ale oleje

 

Cos nie chce odpowiedziec.. :mad2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dobra panowie ale troche zeszlismy z tematu.. nie rozwazajmy firmy..bo wiadomo sa podruby..a jakby oceniac stosunek jakosci do ceny to jaknajbardziej lotos styka.. skupmy sie jednak na rozwazaniach czy 10w czy 15w tyz sie nadaje.. czy faktycznie mit o tym ze do beemki tylko syntetyk i koniec jest sluszny - a jesli tak to dlaczego ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dobra panowie ale troche zeszlismy z tematu.. nie rozwazajmy firmy..bo wiadomo sa podruby..a jakby oceniac stosunek jakosci do ceny to jaknajbardziej lotos styka.. skupmy sie jednak na rozwazaniach czy 10w czy 15w tyz sie nadaje.. czy faktycznie mit o tym ze do beemki tylko syntetyk i koniec jest sluszny - a jesli tak to dlaczego ?
.

 

poczytaj sobie tu a 10w czy15w zalezy od klimatu /gestosc oleju/..http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=64178&highlight=

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak do starszych modeli ale do E-46 BMW zaleca 0W-X lub 5W-X
.

Masz racje.. :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,nikt nie wspomniał, że jak pisano sam naprawiam, to tego forum jeszcze na świecie nie było, tak jak i syntetycznych olei :roll:

 

Zalecano na początku 15w-40, bo był to olej super nowoczesny.

Później nawet bmw zmienia swoje zapatrywania i w miarę upływu lat (i postępu technologicznego) w materiałach serwisowych firmy (TIS) można znaleźć adnotację o olejach odpowiednich dla M40 - mowa o olejach syntetycznych i półsyntetycznych.

Prawdą jest niezaprzeczalną, że oleje na bazie syntetycznej (0w-10w) lepiej znoszą wysokie temperatury i ekstremalne warunki, po coś w końcu zostały wymyślone i się je zaleca :idea: :!:

Paweł sprowokował bardzo ważny dla użytkowników m40 temat, za co mu chwała i dobrze się dzieje,że opinie się różnią - wszyscy się czegoś nauczymy.

Belgus swoim zwyczajem sprowokował do myślenia nie dając żadnych namacalnych dowodów :8)

 

A ja powiem tak: Nasze M40 są za stare na pełny syntetyk(chyba,że ktoś zrobi pełną regenerację silnika!), są zbyt delikatne na ciągłe użytkowanie z 15W-40, takoż pozostaje nam używać półsyntetyka. Oczywiście do czasu, gdy klepanie zatruje nam życie,a silnik zacznie przepalać olej. Wtedy ratujemy się przejściem na mineral i rychłym remontem.

 

Skończyłem ten przydługi wywód :mrgreen:

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,nikt nie wspomniał, że jak pisano sam naprawiam, to tego forum jeszcze na świecie nie było, tak jak i syntetycznych olei :roll:

 

Zalecano na początku 15w-40, bo był to olej super nowoczesny.

Później nawet bmw zmienia swoje zapatrywania i w miarę upływu lat (i postępu technologicznego) w materiałach serwisowych firmy (TIS) można znaleźć adnotację o olejach odpowiednich dla M40 - mowa o olejach syntetycznych i półsyntetycznych.

Prawdą jest niezaprzeczalną, że oleje na bazie syntetycznej (0w-10w) lepiej znoszą wysokie temperatury i ekstremalne warunki, po coś w końcu zostały wymyślone i się je zaleca :idea: :!:

Paweł sprowokował bardzo ważny dla użytkowników m40 temat, za co mu chwała i dobrze się dzieje,że opinie się różnią - wszyscy się czegoś nauczymy.

Belgus swoim zwyczajem sprowokował do myślenia nie dając żadnych namacalnych dowodów :8)

 

A ja powiem tak: Nasze M40 są za stare na pełny syntetyk(chyba,że ktoś zrobi pełną regenerację silnika!), są zbyt delikatne na ciągłe użytkowanie z 15W-40, takoż pozostaje nam używać półsyntetyka. Oczywiście do czasu, gdy klepanie zatruje nam życie,a silnik zacznie przepalać olej. Wtedy ratujemy się przejściem na mineral i rychłym remontem.

 

Skończyłem ten przydługi wywód :mrgreen:

 

Pozdrawiam

Masz pelna racje tez tak uwazam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale w sam naprawiam na wykresie jest przedstawiony olej o lepkości 5W30. A to chyba syntetyk. No chyba że kiedyś taki olej robili też technologią rafinacji i był to mineralny, ale chyba nie.

 

A tak na przekór temu co napisałem sam spróbuję wiosną zalać srebrnego Lotosa semisyntetic 10W40 na próbę i zobaczyć co się będzie działo :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lotos mineralny

 

 

Lepkość kinematyczna w temp. 100 C (mm2/s, cSt) 13.5-16.3

Wskaźnik lepkości, min 130

Temperatura płynięcia, max © -24

Temperatura zapłonu COC, min © 220

 

 

castrol 10w40

Lepkość w temp. 100 st. C 15,4 mm2 /s

Lepkość w temp. 40 st. C 109,3 mm2 /s

Wskaźnik lepkości 148

Temp. płynięcia (Pour Point) - 27 st. C

Temp. zapłonu 195 st. C

 

 

jezeli wy niewidzicie roznicy to wspolczuje, skoro stawiamy w ten sposob ze jak konstruowano silnik niebylo oleju syntetycznego??? nikt nielal do nowej bmw superolu!!! szkoda wszystkim dolozyc 40zl do oleju przy wymianie a pozniej mowią ze glowice maja wade, maja wade na slaby olej, wyciera sie walek i dzwigienki zaworowe a pozniej kazdy mowi ze do wymiany popychacze, bzdura, popychacz dobry tyle ze luz pomiedzy nim a dzwigienkiem olbrzymi!!! a pomyslcie dlaczego jak odpalasz zimny to klekocze przez chwile??? olej niema wlasciwej lepkosci!!! niebede tu rozpisywal ze olej semi ma lepkosc w temp 40 st. C 110mm2/s , pozniej kupujemy coraz wieksze akumulatory bo w tem -15 stopni olej jest jaki kisiel, ja niemowie ze oleje lotos sa zle, niema za duzej roznicy pomiedzy tedexem czy totalem, ale pisanie ze mozla smialo lac np superola do silnika m40 bo niema za duzej roznicy z seynetykiem to wiecie co??? juz pisalem na podobny temat i mam juz dosyc, lejcie sobie co chcecie, czytajcie MOTORY i inne dodatki promocyjne piszace bzdury, najlepiej nalac hipolu do skrzyni R3 hamulcow

www.auto-optima.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z czystym sumieniem powiem Ci że np. do M10 można wlać Selektol :norty: Piszę poważnie. Jakościowo łajno, ale na papierze wszystko sie zgadza i pasuje do M10. :roll: To tak poza tematem :wink: Taka ciekawostka :wink:

 

Wyobraź sobie, rok 83' , jakimś cudem przywiozłeś sobie z niemiec salonówkę E30 M10 :D Jedziesz do najlepszego watrsztatu w mieście na wymianę oleju. Mówisz do Pana Kazia żeby wlał najklepsze co jest. I dostajesz Selektol 15W40. I taki olej jak najbardziej nadaje się do M10.

Edytowane przez pawel_e30
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lotos mineralny

 

 

Lepkość kinematyczna w temp. 100 C (mm2/s, cSt) 13.5-16.3

Wskaźnik lepkości, min 130

Temperatura płynięcia, max © -24

Temperatura zapłonu COC, min © 220

 

 

castrol 10w40

Lepkość w temp. 100 st. C 15,4 mm2 /s

Lepkość w temp. 40 st. C 109,3 mm2 /s

Wskaźnik lepkości 148

Temp. płynięcia (Pour Point) - 27 st. C

Temp. zapłonu 195 st. C

 

 

jezeli wy niewidzicie roznicy to wspolczuje, skoro stawiamy w ten sposob ze jak konstruowano silnik niebylo oleju syntetycznego??? nikt nielal do nowej bmw superolu!!! szkoda wszystkim dolozyc 40zl do oleju przy wymianie a pozniej mowią ze glowice maja wade, maja wade na slaby olej, wyciera sie walek i dzwigienki zaworowe a pozniej kazdy mowi ze do wymiany popychacze, bzdura, popychacz dobry tyle ze luz pomiedzy nim a dzwigienkiem olbrzymi!!! a pomyslcie dlaczego jak odpalasz zimny to klekocze przez chwile??? olej niema wlasciwej lepkosci!!! niebede tu rozpisywal ze olej semi ma lepkosc w temp 40 st. C 110mm2/s , pozniej kupujemy coraz wieksze akumulatory bo w tem -15 stopni olej jest jaki kisiel, ja niemowie ze oleje lotos sa zle, niema za duzej roznicy pomiedzy tedexem czy totalem, ale pisanie ze mozla smialo lac np superola do silnika m40 bo niema za duzej roznicy z seynetykiem to wiecie co??? juz pisalem na podobny temat i mam juz dosyc, lejcie sobie co chcecie, czytajcie MOTORY i inne dodatki promocyjne piszace bzdury, najlepiej nalac hipolu do skrzyni R3 hamulcow

 

SAM SOBIE PRZECZYSZ.... :mad2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.