Skocz do zawartości

bmw e28 - co oznacza literka "e" np w 525e...


Rekomendowane odpowiedzi

co oznacza e na beemce np 525e

zazwyczaj jest przeciez 525i

 

Z podobnych przemyśleń biorą się błędy serwisowe krzywdzące Ety :naughty: :naughty: (W mojej ktoś wkręcił np. 3-elektrodowe świece Bosch o zbyt dużej wartości cieplnej dobranej do zwykłej 525i).

 

* * *

 

"e" -> eta (lac. efektywność, wydajność

 

Silniki BMW z oznaczeniem "e" miały - fachowo mówiąc - podwyższoną sprawność termodynamiczną. :8) :8)

A po polsku -> lepiej-pełniej wykorzystywały energię zawartą w benzynce.

 

Przepis na taki napęd był prosty -> co się wolno kręci, to się wolno zużywa i mało pali.

 

Wyszedł z tego silnik średnioobrotowy (czerwone pole przy 4700 lub 5200 obr/min), z wysokim stopniem sprężania. Dający umiarkowaną moc, ale potężny moment już na niskich obrotach.

 

Zaprzężono go do pracy z przekładnią główną o superdługim przełożeniu. Na 4. biegu w automacie przy stałej V=120 km/h Eta kręci ledwie 2000 obr/min :shock: popalając 7,5 l/100 km :shock: :shock:

 

Eta doczekała się trzech wersji:

- 125 KM (Eta bez katalizatora), 11/1982-11/1986

- 122 KM (Eta + katalizator), w połowie lat 80. produkowana równolegle z wersją bez katalizatora,

- 129 KM (Super-Eta + katalizator), 12/1986-12/1987

 

122/125 KM przy tylko 4250 obr/min (albo 129 KM przy 4700 obr/min) z 2,7 litra, to był żaden wynik. Ale nie w tym tkwiły największe przymioty Ety.

 

Do 3500 obr/min silnik M20 B27 ma wyższy moment obrotowy niż 184-konny M30 B28 :!: BMW chwaliło się w swoim czasie, że 85 % maksymalnego momentu obrotowego Eta dawała już przy... 1650 obr/min.

 

Jak to działa w naturze :?:

 

525e nie jeździ błyskotliwie szybko, ale całkiem żwawo, szemrząc przy tym bezwibracyjnie i bardzo cicho (co nie wszystkim miłośnikom BMW przypada do gustu).

 

Ze startu stojącego przyspiesza trochę sprawniej niż 520i.

Jednak im szybciej, tym sprawniej. Góruje nad 520i przy wyższych prędkościach.

A zużywa tyle benzynki co 90-konna 518, a często-gęsto mniej :!:

 

Etą jeździ się inaczej. Tzn. tak jak każdym innym samochodem, ale operując na obrotach niższych średnio o 1000 obr/min.

 

Jeździ się nią inaczej, niż turbodieslami, do których jest często porównywana (Eta miewa nawet ksywę "benzynowy diesel").

 

M20 B27 nie ma turbodziury (bo i skąd), ani pułapu startowego (poniżej którego nie ma jazdy), a kulturą pracy zwala wszystkie rechoty na kolana. Potrafi zebrać się normalnie od poziomu ciut powyżej obrotów biegu jałowego. Od 2000 obr/min wyrywa jak wariatka aż do czerwonego pola obrotomierza.

 

Owszem, można ją kręcić cały czas na wysokich (dla niej) obrotach. Ale taki styl jazdy Etą mija się w wielkim pędzie z tym, co przewidzieli dla niej konstruktorzy. To jest silnik stworzony do szybkiej, ale płynnej i oszczędnej jazdy.

 

* * *

 

Po paru latach ciekawych doświadczeń BMW uznało jednak, że Eta jest ślepą uliczką.

 

Przypuszczam, że brano pod uwagę systematycznie wzrastające wyniki sprzedaży aut z silnikami wysokoprężnymi.

 

No i to, że ludki kupują samochód także wertując dane techniczne, a rzadko kiedy weryfikują je w praktyce. W benzynowym silniku moce jednostkowe rzędu 46-47 KM/l i obroty mocy maksymalnej sporo poniżej 5000 obr/min mogły sugerować, że taki motor to jakiś muł wybitny, nieporozumienie, qui pro quo. :mrgreen: :naughty:

 

A ja, po moich pierwszych wrażeniach "życia" z takich zespołem napędowym, zaczynam coraz bardziej ubolewać nad skreśleniem Ety z programu :cry:

Edytowane przez 130rapid

- No, stał tutaj! Był! Patrzył na swoje paznokcie! Rozpłynął się! Nie ma go!

(Bogumił Kobiela we "Wszystko na sprzedaż". Rok później rozbił się na amen swoim białym BMW).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.