• Reklama

Kasowanie luzów lewarka zmiany biegów - Fotorelacja

czyli jak samemu naprawić swoje BMW - rady tych którzy już to zrobili.

Moderatorzy: mattiss, Nurek

Kasowanie luzów lewarka zmiany biegów - Fotorelacja

Postprzez KotSylwester » 06 Kwi 2006 08:13

Instrukcja oparta na samochodzie:

BMW E30 silnik M10 prod. 1987.
W innych E30 mogą być niewielkie zmiany, ale z powodzeniem można ją wykorzystać,
nie napotykając się na większe zagwozdki.

Witam, jak obiecałem, tak robię.

OBJAWY:
luźny lewarek skrzyni biegów, mogą występować problemy wrzucaniem biegów, szczególnie wstecznego - dodatkowo trzeszczy wtedy tapicerka.

SCHEMAT:
Image

CO TRZEBA NAPRAWIĆ?
Przeważnie wyrabiają się elementy zaznaczone na czerwono, ceny w BMW na Narbutta:
13-ok 90zł - ale tokarz sobie radzi, bo wyrabia się też trzpień, więc nie warto kupować bo i tak jest luźny.
2-ok 20zł
6-ok 20zł
14- oringi - jak tokarz powalczy też będą zbędne
element zaznaczony zieloną strzałką tokarz.

POTRZEBNE NARZĘDZIA:
nic specjalistycznego:
Klucz 17mm - płaski oczkowy i łamany oczkowy - czyli 2 szt. (wał)
Klucz 13mm - 2szt. (wydech)
Klucz 10mm
Śrubokręt płaski,krótki, twardy
Śruba (chyba M5) ok 25mm
WD 40 - popsikać na śruby przed okręcaniem

PRZYDATNE:
Żabka lub coś podobnego
klucz nasadowy 10 lub 13mm
Śrubokręt płaski, krótki, twardy
drut lub sznurek.


JAK TO ZROBIĆ:

CZAS:
Wyjęcie - z moimi rysunkami - max 2h. a jak masz wprawę to i 1h. Czas od wejścia do kanału.


ZANIM ZACZNIESZ:
Wrzuć luz.
Bez ręcznego.
Samochód tak żeby dało się go pchnąć w tył lub przód.


INSTRUKCJA:
1. Rozkręcamy wydech i wyjmujemy go:
Odkręcamy go na kryzie:
strzałką zaznaczyłem gdzie jest "nasz" nieszczęsny wybierak.
[img][640:480]http://img407.imageshack.us/img407/9689/lewarekwymiana2copy4zl.jpg[/img]
odkęcamy obejmę z końcowego tłumika:
[img][616:480]http://img323.imageshack.us/img323/3417/lewarekwymiana31hi.jpg[/img]

2. Odkręcamy osłonę między wydechem a wałem+ 2 śrubki niewidoczne na foto:
[img][640:480]http://img122.imageshack.us/img122/6003/lewarekwymiana48wm.jpg[/img]



3.Okręcamy wał od skrzyni :
6 śrub - pod klucz 17mm. Polecam klucz płaski oczkowy to trzymania śrub od strony skrzyni i klucz oczkowy (płaski lub łamany) do okręcania śrub. Samochód na luzie, miejsce przed i za, ponieważ z kanału trzeba go pchać tył i przód żeby się wał obracał.
Po wykręceniu warto obejrzeć przegub gumowy czy nie jest naderwany, i włożyć go tak samo i tak samo śruby po wkręcać.
[img][640:480]http://img122.imageshack.us/img122/4898/lewarekzmianybiegw0042yd.jpg[/img]

7.Odkręcamy podporę wału - 2 śruby, również warto spojrzeć czy nie jest porwana, wal sobie dynda, przyda się kawałek drutu lub sznurka do podtrzymania.
[foto zrobię przy składaniu]


8. Odpinamy spinkę z wybieraka od strony lewarka, śrubokręcikiem podważamy i schodzi.
[img][640:480]http://img125.imageshack.us/img125/4240/lewarekzmianybiegw0065rv.jpg[/img]

9.Śrubokręcikiem podważamy pierścień szeroki od strony skrzyni i zdejmujemy go w stronę skrzyni, następnie bierzemy śrubę (chyba M5), przykładamy ją do okrągłego bolca, łeb opieramy na kluczu płaskim i wypychamy w górę bolec. Jak nie odzie od razu, można wziąć śrubokręt i młotek :mrgreen: ale dalej nie pójdzie bo kąt jest za duży.
[img][640:480]http://img129.imageshack.us/img129/3623/lewarekzmianybiegw010acopy1ja.jpg[/img]

Wsiadamy do samochodu

10.Ściągamy mieszek (ja mam rozebrane autko nie przestraszyć się , wystarczy mieszek zdjąć!) i mamy gumę, którą wyciągamy do góry. Ukazuje się plastikowy pierścień.
[img][640:480]http://img129.imageshack.us/img129/9029/lewarekzmianybiegw0168ou.jpg[/img]

11. Ja pierścień rozwaliłem śrubakiem. Wyciągamy wajche.
[img][640:480]http://img129.imageshack.us/img129/1913/lewarekzmianybiegw0183qg.jpg[/img]

Wracamy pod samochód żeby wyjąć ten element.

12.Odkręcamy śruby podpory skrzyni biegów, powoli pozwalamy jej się opuścić. I mamy piękny dostępy do tego elementu
[img][640:431]http://img98.imageshack.us/img98/8539/lewarekzmianybiegw002a7pk.jpg[/img]

13.Bierzemy śrubokręcik - krótki, płaski i twardy, kładziemy go nad wajchą i na zasadzie dźwigni podważamy blaszkę, aby wyskoczyła do góry.
Po zdjęcicu wygląda to tak:
[img][600:480]http://img98.imageshack.us/img98/5230/lewarek37vd.jpg[/img]

a zawleczka z trzpeniem tak:
[img][640:480]http://img98.imageshack.us/img98/5806/lewarek27mc.jpg[/img]

14.Odkręcamy kluczem 13cie nakrętkę na drugim końcu tego długiego elementu i wracamy na pierwszy koniec. Tak to wygląda po wyjęciu:
[img][640:164]http://img98.imageshack.us/img98/238/lewarekzmianybiegw0362bb.jpg[/img]

15. Wysuwamy trzpień (FOT 2 z pkt 13), delikatnie go wyjmujemy, odczepiając od niego kabel.

Wszystkie elementy mamy wyjęte, możemy wymieniać gumki i oddać do ślusarza wybierak.

El. nr 6: NOWY i stary:
[img][640:391]http://img98.imageshack.us/img98/1518/lewarekzmianybiegw0286jf.jpg[/img]

El. nr 13 NOWY i stary oraz blaszka i trzpień.
[img][640:419]http://img98.imageshack.us/img98/9821/lewarekzmianybiegw0268at.jpg[/img]

Całość:
[img][640:413]http://img98.imageshack.us/img98/3140/lewarekzmianybiegw0237oq.jpg[/img]
[img][640:164]http://img98.imageshack.us/img98/489/lewarekzmianybiegw0363uc.jpg[/img]


ŻYCZĘ PRZYJEMNEJ I OWOCNEJ PRACY

P.S.: Jakim smarem przesmarować (ŁT? Grafitowy? inny?) :
-przegub kulisty
-ośki wybieraka - nie ma tam gum - to jest tworzywo
-ten element aluminiowy - przy skrzyni i przy mocowaniu jest guma
KotSylwester
 
 
 
Posty: 327
Dołączenie: 14 Kwi 2005 22:36
Miejscowość: Józefów (Warszawa)

Postprzez Pawel BMW e36 » 11 Kwi 2006 13:51

wazelina techniczna -nie niszczy gumy
Pawel BMW e36
 
 
 
Posty: 133
Dołączenie: 07 Mar 2006 00:40
Miejscowość: Bydgoszcz

Postprzez mlody325 » 18 Kwi 2006 10:50

Witam
Czy wymieniałeś nakrętki na nowe?
Czy ustawiałeś podpore?
w książce sam naprawiam wyraźnie pisze że trzeba odpowednoio ustawić podpore ( naprężenie wstepny 4mm w kierunku jazdy) no i że trzeba dać nowe nakrętki na kołnież wału
mlody325
 
 
 
Posty: 68
Dołączenie: 19 Gru 2005 22:07
Miejscowość: Jaworzno

Postprzez KotSylwester » 18 Kwi 2006 12:35

w widzisz... podpory nie ustawiłem.... tzn ustawiłem w fabryczne miejsce nakrętek - ślady...

Nakrętki na wale - stare - nie wymienia się ich :) PRzerabiane wiele razy :norty:
KotSylwester
 
 
 
Posty: 327
Dołączenie: 14 Kwi 2005 22:36
Miejscowość: Józefów (Warszawa)

Postprzez mlody325 » 18 Kwi 2006 14:53

no bo to niby tylko nakrętki ale jak sie wał odkreci w czasie jazdy to mogą niezłe jajka być!
A jeździłeś juz autkiem? nic sie nie dzieje?
mlody325
 
 
 
Posty: 68
Dołączenie: 19 Gru 2005 22:07
Miejscowość: Jaworzno

Postprzez KotSylwester » 18 Kwi 2006 15:09

150km do lakiernika :) ale w e23 wał był rozkręcany u mnie...kilka razy i nic sie nie działo:) nakrętki groszowa sprawa.


podobno w m20 (nie wiem jak w m10) np. przy odkrecaniu głowicy nowe szpilki sugerują :norty:
KotSylwester
 
 
 
Posty: 327
Dołączenie: 14 Kwi 2005 22:36
Miejscowość: Józefów (Warszawa)

Postprzez xixek » 25 Kwi 2006 07:04

baaaaarrdzo fajna fotorelacja!


ps. zazdroszczę miejsca do naprawy auta... (u mnie pod blokiem nie ma kanału :roll2: )

pozdro
E39 540i touring jeszcze bardziej czarrrnaaa :twisted:
E30 325i touring diabelnie czarna (była!)
xixek
 
 
 
Posty: 130
Dołączenie: 23 Kwi 2006 20:08
Miejscowość:
Moje BMW: E39 540i '01 touring LPG
(czarna, z plecaczkiem)

Superrrr

Postprzez globi » 24 Maj 2006 22:47

Dzieki ja tez mam okrutny "luz" na lewarku zmiany biegów jak wrzucam wsteczny to cały plastik sie rusza zastanawiałem sie co to moze byc teraz juz mam pewnosc i jeszcze 2-gi bieg wchodzi tak dziwnie jak by nie dochodził to tez pewnie wina tego lewarka Wielkie Dzieki za tak szczegółowy opis..Pozdrawiam
globi
 
 
 
Posty: 117
Dołączenie: 24 Maj 2006 22:36
Miejscowość: Trójmiasto

Postprzez KotSylwester » 25 Maj 2006 08:01

U mnie wsteczny wchodził tak że plastik się ruszął cały ;). Teraz jest wszystko sztywno. Natomiast przy wrzuceniu wsteka "bardzo na zewnątrz" słyszalny jest jakiś dźwięk zębatek, muszę go wkładać "tylko lekko w lewo, nie mocno w lewo" i wtedy wchodzi gładko.... pewnie synchronizator. Ale "Twoja" dwójkqa, bardzo możliwe że będzie ok po naprawie luzów.
KotSylwester
 
 
 
Posty: 327
Dołączenie: 14 Kwi 2005 22:36
Miejscowość: Józefów (Warszawa)

Re: Kasowanie luzów lewarka zmiany biegów - Fotorelacja

Postprzez quake222 » 26 Wrz 2012 21:58

Zapłaciłem za to u mechanika 140 zł 1 dzień roboty, wcześniej miałem tak luźny lewarek ze na "luzie" przechylony był w lewo i gdy wbijałem wsteczny to wychodził on poza zakres plastyku więc musiałem go wyjmować, w prawdzie biegi dobrze wchodziły no ale ten wsteczny. Teraz po zabiegu jest miód
quake222
 
 
 
Posty: 116
Dołączenie: 01 Lip 2012 18:38
Moje BMW: jeszcze nic

Re: Kasowanie luzów lewarka zmiany biegów - Fotorelacja

Postprzez Ksiezyc » 05 Lip 2013 10:54

Też mam problem z wstecznym biegiem - ciężko wchodzi (muszę odchylić wybierak, aż trzeszczy plastik). Bardzo rzadko,ale bywa problem z wrzuceniem 1.
Jak już wrzucę jakiś bieg, to lewarek chodzi w lewo i w prawo po kilka cm (na wrzuconym biegu!).
Z tego co zauważyłem, w moim e36 jest niemalże identyczny wybierak.

Image

Jeśli wymienię zaznaczone elementy czy moje problemy ustąpią?
Zastanawiam się jeszcze z tą 12. W katalogu real oem występuje pod dwoma numerami, nie wiem czym się one różnią:
25117580281 i 25111222688

Zastanawiam się również czy przy moich objawach muszę wymieniać tą 12.
Jak już mechanik rozłoży to wszystko nie będę miał czasu na tokarza, jak kupię w sklepie może być problem z oddaniem.
Ksiezyc
 
 
 
Posty: 42
Dołączenie: 19 Gru 2007 01:15
Miejscowość: Lublin
Moje BMW: e36 316i M43 94'
sedan


Powróć do Zrób to sam - gotowe recepty

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość